e-mtb's!
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Op naar de 20.000!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Leuk nieuws van tektro, hopelijk volgen meer merken want voor de e-bikers heb je toch geen 12sp oid nodig.. wat grotere stappen zou in mijn ogen ideaal zijn. Wellicht ruimte voor een iets stevigere ketting en minder overbodig schakelen is toch top? Cassette is geloof ik 11-46 en de kleinste 3 kransjes zijn los te verkrijgen. Wat wilt u nog meer?
Linkje
https://m.pinkbike.com/news/tektro-intr ... train.html
Linkje
https://m.pinkbike.com/news/tektro-intr ... train.html
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Dat het ook aftermarket vrij verkrijgbaar is.
Zal vast nog wel komen en ik ben het overigens volledig met je eens. Ik heb die 12spd ook niet nodig.
Microshift maakt ook een dergelijke aandrijving. Je komt ze tegen op oa Kona’s en bij de decathlon. Is ook los verkrijgbaar maar niet altijd even goed op het moment. Ook in 10 en 11 speed.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Volgens mij hangt het ook af van hoe je rijdt. De tekst in het artikel heeft het met name over beginners die al in een zwaar verzet wegrijden vanuit stilstand. Wat de drivetrain extra belast natuurlijk.
Als je niet alleen op de ondersteuning vertrouwt maar wèl zorgt dat je steeds in een passend verzet rijdt ontzie je de drivetrain meer.
Grotere stappen tussen de versnellingen lijkt mij net zo goed als op een analoge bike niet prettig, motor of niet, de gereden snelheid icm het verzet bepaalt je cadans.
Dat gezegd hebbende, 12-speed zou toch ook niet mijn voorkeur hebben. Ik lees te veel over nadelen, kritische afstelling, snellere slijtage, om over de hoge prijzen nog maar te zwijgen. Mijn fiets kwam met een 34 voorblad en 11-speed 11-46 (XT) cassette en ik heb nog geen reden gezien om daar iets aan te veranderen. Omdat Shimano ervoor gekozen heeft de sprongen bij de twee lichtste verzetten groot te maken heb je bij de kleinere kransjes prettig kleine tussenstappen. Op een vergelijkbare Sunrace cassette zit daar een groter gat (dat merk ik op mijn hardtail... zit precies tussen de verzetjes die ik veel rijd op vlakke routes).
Ik heb de drivetrain bij ongeveer 5.000km vernieuwd en eigenlijk had het spul nog wel iets langer mee gekund. Maar ik wilde met perfect materiaal aan mijn Alpenweek beginnen. Deze levensduur vind ik heel acceptabel, de verzetten bevallen me uitstekend en ik zie dus geen reden om iets anders te monteren.
Op de Cube van mijn vriendin zit wel een 12-speed drivetrain. Stalen 38 blad, Sram ketting en Sram 1230 11-50 cassette voor HG passing.
Als die aan vervanging toe is denk ik eraan naar 11-speed te gaan. Voorblad dan naar 36 en ook een XT of SLX cassette. De derailleur kan blijven zitten, Sram 11 en 12 speed hebben dezelfde ratio (ik schakel ook met een 12-speed GX op mijn 11-speed drivetrain). Dus de extra kosten zitten alleen in een shifter, en die verdien je al deels terug door 11-speed te kopen ipv 12--speed.
Om zelf bladen te kunnen wisselen heb je wel weer nieuwe tooltjes nodig, zowel voor Bosch als Shimano heb je een aparte tool nodig om de lockring te kunnen (de)monteren. Bosch gebruikt een direct mount blad, Shimano was zo lief gewoon een 104 bcd spider te gebruiken
Voor de Acces Hybrid zou ik zelfs nog wel een Rohloff overwegen...
Ik heb me er niet in verdiept, geen idee of Rohloff iets gedaan heeft om ook in boost-fietsen te passen en ook niet hoe de naaf omgaat met het grotere koppel dat een e-bike kan uitoefenen. Maar er bestaan e-bikes met Rohloff dus dat zou moeten lukken.
Ik heb zelfs een Merida als die van mij gezien met een Rohloff erin, ik meen van de Australische Rohloff-importeur. Altijd een rechte kettinglijn, met een dikke singlespeed ketting, stalen bladen en een kransje op de naaf dat je gewoon kunt omdraaien voor een tweede ronde. Die naaf zou zomaar eens sneller terugverdiend kunnen zijn dan je denkt, zeker in vergelijking met het frequent moeten verversen van een high-end 12-speed drivetrain...
Als je niet alleen op de ondersteuning vertrouwt maar wèl zorgt dat je steeds in een passend verzet rijdt ontzie je de drivetrain meer.
Grotere stappen tussen de versnellingen lijkt mij net zo goed als op een analoge bike niet prettig, motor of niet, de gereden snelheid icm het verzet bepaalt je cadans.
Dat gezegd hebbende, 12-speed zou toch ook niet mijn voorkeur hebben. Ik lees te veel over nadelen, kritische afstelling, snellere slijtage, om over de hoge prijzen nog maar te zwijgen. Mijn fiets kwam met een 34 voorblad en 11-speed 11-46 (XT) cassette en ik heb nog geen reden gezien om daar iets aan te veranderen. Omdat Shimano ervoor gekozen heeft de sprongen bij de twee lichtste verzetten groot te maken heb je bij de kleinere kransjes prettig kleine tussenstappen. Op een vergelijkbare Sunrace cassette zit daar een groter gat (dat merk ik op mijn hardtail... zit precies tussen de verzetjes die ik veel rijd op vlakke routes).
Ik heb de drivetrain bij ongeveer 5.000km vernieuwd en eigenlijk had het spul nog wel iets langer mee gekund. Maar ik wilde met perfect materiaal aan mijn Alpenweek beginnen. Deze levensduur vind ik heel acceptabel, de verzetten bevallen me uitstekend en ik zie dus geen reden om iets anders te monteren.
Op de Cube van mijn vriendin zit wel een 12-speed drivetrain. Stalen 38 blad, Sram ketting en Sram 1230 11-50 cassette voor HG passing.
Als die aan vervanging toe is denk ik eraan naar 11-speed te gaan. Voorblad dan naar 36 en ook een XT of SLX cassette. De derailleur kan blijven zitten, Sram 11 en 12 speed hebben dezelfde ratio (ik schakel ook met een 12-speed GX op mijn 11-speed drivetrain). Dus de extra kosten zitten alleen in een shifter, en die verdien je al deels terug door 11-speed te kopen ipv 12--speed.
Om zelf bladen te kunnen wisselen heb je wel weer nieuwe tooltjes nodig, zowel voor Bosch als Shimano heb je een aparte tool nodig om de lockring te kunnen (de)monteren. Bosch gebruikt een direct mount blad, Shimano was zo lief gewoon een 104 bcd spider te gebruiken
Voor de Acces Hybrid zou ik zelfs nog wel een Rohloff overwegen...
Ik heb me er niet in verdiept, geen idee of Rohloff iets gedaan heeft om ook in boost-fietsen te passen en ook niet hoe de naaf omgaat met het grotere koppel dat een e-bike kan uitoefenen. Maar er bestaan e-bikes met Rohloff dus dat zou moeten lukken.
Ik heb zelfs een Merida als die van mij gezien met een Rohloff erin, ik meen van de Australische Rohloff-importeur. Altijd een rechte kettinglijn, met een dikke singlespeed ketting, stalen bladen en een kransje op de naaf dat je gewoon kunt omdraaien voor een tweede ronde. Die naaf zou zomaar eens sneller terugverdiend kunnen zijn dan je denkt, zeker in vergelijking met het frequent moeten verversen van een high-end 12-speed drivetrain...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
En anders is er ook altijd nog de Kindernay VII of Kindernay XIV, een 7 of 14spd interne naafversnelling.
EMTB Videos heeft de VII recent gereviewed:
Review: https://youtu.be/2MC8iY0d3-k
Introductie: https://youtu.be/VUjmoG012PM
Jammer dat de prijzen toch wel hoog liggen, dat maakt de afweging lastig. Voor de 1000,- van de VII koop je ook een hoop shimano cassettes... Vooral als straks misschien de extra duurzame linkglide uitkomt.
En is 7spd niet net wat te weinig misschien? Schakelen bij stilstand lijkt me dan wel weer zaaaaaaaaalig!!
EMTB Videos heeft de VII recent gereviewed:
Review: https://youtu.be/2MC8iY0d3-k
Introductie: https://youtu.be/VUjmoG012PM
Jammer dat de prijzen toch wel hoog liggen, dat maakt de afweging lastig. Voor de 1000,- van de VII koop je ook een hoop shimano cassettes... Vooral als straks misschien de extra duurzame linkglide uitkomt.
En is 7spd niet net wat te weinig misschien? Schakelen bij stilstand lijkt me dan wel weer zaaaaaaaaalig!!
Vgm is linkglide al beschikbaar in Duitsland in deore 10 speed en xt 11 speed als ik me niet vergis. Alleen tijd zal uitwijzen of het beter is. Maar ik vermoed dat er in de toekomst wel meer varianten voor emtbs uit gaan komenS13 schreef: ↑vr 28 januari 2022, 16:37 En anders is er ook altijd nog de Kindernay VII of Kindernay XIV, een 7 of 14spd interne naafversnelling.
EMTB Videos heeft de VII recent gereviewed:
Review: https://youtu.be/2MC8iY0d3-k
Introductie: https://youtu.be/VUjmoG012PM
Jammer dat de prijzen toch wel hoog liggen, dat maakt de afweging lastig. Voor de 1000,- van de VII koop je ook een hoop shimano cassettes... Vooral als straks misschien de extra duurzame linkglide uitkomt.
En is 7spd niet net wat te weinig misschien? Schakelen bij stilstand lijkt me dan wel weer zaaaaaaaaalig!!
Ah ja ik zag ook al wat voorbij komen op rosebikes. Maar leverbaarheid is nog niet je van het.
Bike discount lijkt het beter op order te hebben zoals je aangeeft. Alles behalve natuurlijk de 11spd cassette...
Vraag me ook af of je die specifieke linkglide hub nodig hebt, of dat je gewoon de freehub kan converteren? Heb nu microspline, maar linkglide gebruikt dat helaas niet...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik had er ook naar zitten kijken.
Ik las "ergens" dat het LG spul op een HG vrijloop past.
Ik las "ergens" dat het LG spul op een HG vrijloop past.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, wat ik zo kan achterhalen is de body gewoon HG. Da's mooi voor de comptabiliteit.
Linkglide zou ook een optie kunnen zijn voor als het 12-speed spul versleten is, al vind ik de 43 van de 10-speed Deore iets aan de kleine kant. Dan moet je voor iig niet groter dan een 34 blad hebben.
Neem aan dat de 11-speed XT Linkglide cassette iets groter is? Extra kransje erbij aan de grote kant?
Linkglide zou ook een optie kunnen zijn voor als het 12-speed spul versleten is, al vind ik de 43 van de 10-speed Deore iets aan de kleine kant. Dan moet je voor iig niet groter dan een 34 blad hebben.
Neem aan dat de 11-speed XT Linkglide cassette iets groter is? Extra kransje erbij aan de grote kant?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
11-46 is volgens mij gewoon echt perfect en dat voor snelheid combineren met een 34t
Het zou daarom ook mooi zijn als ze voor microspline wat maken, want de nieuwe wielsetjes zitten vol met xd en microspline
Het zou daarom ook mooi zijn als ze voor microspline wat maken, want de nieuwe wielsetjes zitten vol met xd en microspline
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
XD is van de concurrentie, dus dat kan je vergeten.
MS bezorgd Shimano nog steeds hoofdpijn (XTR, XT en SLX), dus ik denk dat ze voor e bikes bij HG blijven.
MS bezorgd Shimano nog steeds hoofdpijn (XTR, XT en SLX), dus ik denk dat ze voor e bikes bij HG blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoe bedoel je "blijven"? Meeste ebikes hebben toch juist de microspline?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 30 januari 2022, 21:47 MS bezorgd Shimano nog steeds hoofdpijn (XTR, XT en SLX), dus ik denk dat ze voor e bikes bij HG blijven.