Fuel EX vs Neuron voor ruig werk naast XC-Mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Super blij met de fiets. Ik ben 70kg en vind het voor XC dikke prima. Trap 80 a 90% van de mtbers die we tegenkomen er meestal uit. Klemmetjes ben je in het nadeel. Naar beneden en over obstakels weer sneller. Ik vind het een leuke speelse veelzijdige fiets. Heb wel anderewielen en 2.35 snelle tubeless banden eronder gelegd, dat was wel nodig in NL. Ik heb een Top Fuel voor mijn vrouw besteld maar zou zelf weer voor de Fuel Ex gaan!!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Abraxas schreef: do 20 januari 2022, 01:02 Super blij met de fiets. Ik ben 70kg en vind het voor XC dikke prima. Trap 80 a 90% van de mtbers die we tegenkomen er meestal uit. Klemmetjes ben je in het nadeel. Naar beneden en over obstakels weer sneller. Ik vind het een leuke speelse veelzijdige fiets. Heb wel anderewielen en 2.35 snelle tubeless banden eronder gelegd, dat was wel nodig in NL. Ik heb een Top Fuel voor mijn vrouw besteld maar zou zelf weer voor de Fuel Ex gaan!!

Leuk, dank voor het delen van je ervaring. Kun je aangeven waarom je de fuel ex boven de top fuel verkiest?
Ik zat zelf ook aan andere wielen en banden te denken, welke wielen heb je?
In het nadeel op klimmetjes merk ik met m’n nukeproof scout ook heel iets ten opzichte van de hele snelle en lichte ht xc. Maar diezelfde zitten op de afdalingen en de singletracks vaak weer voor mij en moet ik m’n snelheid behoorlijk aanpassen… en elk mogelijk sprongetje slaan ze over omdat je dan wellicht een seconde langzamer het rondje fietst.. 😆
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

De fuel ex en top fuel verschillen qua geo voor 2022 erg weinig. Ik zelf benut de veerweg wel doordat ik alle jumplijnen juist wel opzoek. Ik zit vaak bij de snellere in de groep dus rij vaak voorop en pak de jumps wel mee. Ik wil er ook mee naar de Ardennen, Alpen en Winterbergen. Hiermee kan je waarschijnlijk wat langer vooruit. Qua gewicht scheelt het weinig. Mijn vrouw is niet zo ruige rijder en de strakkere fully was dan weer prima, ik denk minder deinerig. Als je echt snel wil zijn dan zou ik een carbon hardtail overwegen voor Nederland of een xc fully met 100mm vering voor een weinig vering achter.

qua wielen heb ik handgespaakte alu dt swiss trail velgen met inwendig 30mm samen met xt naven. Bandjes 2.35 Mezcal en Barzo. Erg blij mee. Wissel de oude set met 2.6 XR4 banden wel eens om in de blubber, dat merk je wel!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Abraxas schreef: do 20 januari 2022, 08:41 De fuel ex en top fuel verschillen qua geo voor 2022 erg weinig. Ik zelf benut de veerweg wel doordat ik alle jumplijnen juist wel opzoek. Ik zit vaak bij de snellere in de groep dus rij vaak voorop en pak de jumps wel mee. Ik wil er ook mee naar de Ardennen, Alpen en Winterbergen. Hiermee kan je waarschijnlijk wat langer vooruit. Qua gewicht scheelt het weinig. Mijn vrouw is niet zo ruige rijder en de strakkere fully was dan weer prima, ik denk minder deinerig. Als je echt snel wil zijn dan zou ik een carbon hardtail overwegen voor Nederland of een xc fully met 100mm vering voor een weinig vering achter.

qua wielen heb ik handgespaakte alu dt swiss trail velgen met inwendig 30mm samen met xt naven. Bandjes 2.35 Mezcal en Barzo. Erg blij mee. Wissel de oude set met 2.6 XR4 banden wel eens om in de blubber, dat merk je wel!
Oké! Ik neem je ervaring mee in mijn afweging!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je zo'n bike wil uitproberen.

MTBclinic.nl verhuurd Trek Fuel EX en Topfuel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dank voor de tip!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Heb er vandaag een gekocht
Maar l, ik ben 183. Voelde goed.

Twijfelde over het gewicht van de fiets, maar hij voelt desondanks erg lichtvoetig aan. Het enige wat mij opviel als minpunt waren de remmen. Ik ben m’n 4 zuigers remmen gewend van m’n nukeproof scout uit 2021. Groot verschil. De voorvork voelt prima aan (wat minder dan m’n Bomber z2 maar dat is logisch gezien prijsverschil). De goedkopere achterdemper kan ik niks over zeggen nog.

Verder erg mooi frame, fijne speelse houding, lekker stijf en zeer fraai. Haal hem volgende week op !
M’n flat Pedals kunnen dan op de trek blijven zitten en m’n xt spd met kooi blijven dan op de scout. Beide fietsen hebben dezelfde aandrijving, deore 12 speed. Lekker makkelijk qua onderhoud.

Ik ga ook even kijken of de banden bevallen, heb nog de maxxis 2.4 en 2.5 liggen van de scout, die kunnen wel tubeles. Even kijken hoe deze vallen op de 35 mm brede velgen.

Gr! Oja deze is het : https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 5/p/33073/
Plaats reactie