Trek fuel ex 5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi,
Ik zag toevallig een Trek fuel ex 5 op voorraad. Heeft iemand hier ervaring mee? https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex- ... 7&352=1927

Niet de meest geweldige afmontage waardoor best zwaar 15.5. Maar ik wil de fiets gebruiken voor de afwisseling en back up rondjes Montferland en gewoon tussendoor om wat te spelen (techniek oefenen). Zou wel fijn zijn als je er enigszins redelijk een xc parcours zoals Montferland mee kunt fietsen, niet dat je echt niet vooruit te branden bent op rechte stukken en klimmetjes.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het is een fiets met 140 mm veerweg. Dat is best veel voor een rondje Zeddam. In deze prijscategorie, zijn er ook andere aluminium fullies leverbaar. Ik zou er een aantal op een rijtje zetten en die vergelijken.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dat is waar. Ik zal eens doorzoeken :D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Laat je niet te snel van je idee afleiden. De vraag kan ik hier goed een rondje montfertland mee doen is voor de Fuel Ex in mijn ogen juist wel met ja te beantwoorden.
Prima alleskunner zo'n Fuel. Juist de leuke stukken in een route als Zeddam zijn lekker door te raggen met 140mm vork. (130mm achter)
Enkel kun je je afvragen of de EX 5 dan de juiste uitvoering is. Anderzijds, dan moet er gelijk geld bij.
Willem Altes schreef: ma 17 januari 2022, 00:43 Het is een fiets met 140 mm veerweg. Dat is best veel voor een rondje Zeddam. In deze prijscategorie, zijn er ook andere aluminium fullies leverbaar. Ik zou er een aantal op een rijtje zetten en die vergelijken.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dutch schreef: ma 17 januari 2022, 08:10 Laat je niet te snel van je idee afleiden. De vraag kan ik hier goed een rondje montfertland mee doen is voor de Fuel Ex in mijn ogen juist wel met ja te beantwoorden.
Prima alleskunner zo'n Fuel. Juist de leuke stukken in een route als Zeddam zijn lekker door te raggen met 140mm vork. (130mm achter)
Enkel kun je je afvragen of de EX 5 dan de juiste uitvoering is. Anderzijds, dan moet er gelijk geld bij.
Willem Altes schreef: ma 17 januari 2022, 00:43 Het is een fiets met 140 mm veerweg. Dat is best veel voor een rondje Zeddam. In deze prijscategorie, zijn er ook andere aluminium fullies leverbaar. Ik zou er een aantal op een rijtje zetten en die vergelijken.
Ik fiets nu vaak tussendoor als ik wat minder tijd heb meerdere keren het stuk zeddam naar Kilder. Dus over de weg steeds terug naar startpunt zeddam. Vind ik het leukste stuk met een paar jumps :)

Zag ook nog een marin rift zone 29 2022. Voor 1900 euro.. Ken het merk echter niet
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Lijkt qua spec behoorlijk op elkaar. En marin is geen onbekend merk https://www.youtube.com/c/MattJones...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Oké ja klopt. Nee inderdaad geen onbekend merk..
Zag op Website van canyon dat je voor hetzelfde geld als de trek bij hen veel hogere afmontage hebt..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als ik de aanschaf van een fully overweeg neem ik de kwaliteit van de vering mee als belangrijkste criterium. Veersysteem, demper en vork. Dat bepaald imho de meerwaarde. De EX5 heb ik indertijd links laten liggen omdat ik bij een EX toch wel graag de hoogwaardiger Fox demper wilde hebben. Dit gewoon even ter overweging, ik heb geen ervaring met de huidige EX5, ik geloof best dat ook Xfusion prima kan werken en een Recon ook maar toch wordt ik persoonlijk blijer van iets hoogwaardiger op dit gebied. Daarnaast vind ik het voor een 'budgetfully' ook nog best een smak geld..
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

George schreef: ma 17 januari 2022, 14:40 Als ik de aanschaf van een fully overweeg neem ik de kwaliteit van de vering mee als belangrijkste criterium. Veersysteem, demper en vork. Dat bepaald imho de meerwaarde. De EX5 heb ik indertijd links laten liggen omdat ik bij een EX toch wel graag de hoogwaardiger Fox demper wilde hebben. Dit gewoon even ter overweging, ik heb geen ervaring met de huidige EX5, ik geloof best dat ook Xfusion prima kan werken en een Recon ook maar toch wordt ik persoonlijk blijer van iets hoogwaardiger op dit gebied. Daarnaast vind ik het voor een 'budgetfully' ook nog best een smak geld..
Beide wel mee eens hoor, maar ik wil de fiets vooral voor erbij kopen dus als tweede fiets. Maar het is inderdaad veel geld..
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dan de vraag, waarom als 2e fiets en niet de huidige vervangen voor een hogere afmontage "trail" bike waar je zowel je vlotte rondjes als je speel rondjes prima mee kunt maken. (of is de 2 a 3km/uur pure snelheid extra een must op de andere fiets)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Qwa rij eigenschappen. niks te klagen over de Fuel ex serie , een ex 8 , 9 en 8,9 gehad en waren zonder meer heerlijke trail fietsen in NL , ook wat uitstapje in B en D , gemaakt en niks als tevree...Enig minpuntje is vaak de afmontage hoe hoger het EX nummer des te betere afmontage en dat kan soms wel wat schelen als met een glimlach over de trails of het net " niet hebben" .


suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dutch schreef: ma 17 januari 2022, 15:51 Dan de vraag, waarom als 2e fiets en niet de huidige vervangen voor een hogere afmontage "trail" bike waar je zowel je vlotte rondjes als je speel rondjes prima mee kunt maken. (of is de 2 a 3km/uur pure snelheid extra een must op de andere fiets)
De andere fiets (nukeproof 29 met snellere zo wolfpack banden ) is perfect. Kan er als ik wil 1.10 uur een rondje zeddam mee rijden.
Ik kijk naar de trek als reserve fiets en voor de afwisseling..
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Snelle Buffer schreef: ma 17 januari 2022, 16:57 Qwa rij eigenschappen. niks te klagen over de Fuel ex serie , een ex 8 , 9 en 8,9 gehad en waren zonder meer heerlijke trail fietsen in NL , ook wat uitstapje in B en D , gemaakt en niks als tevree...Enig minpuntje is vaak de afmontage hoe hoger het EX nummer des te betere afmontage en dat kan soms wel wat schelen als met een glimlach over de trails of het net " niet hebben" .


suc6
Ja de afmontage is bij deze mager. Maar wellicht voldoende voor gebruik als 2 e fiets..
ik twijfel vooral aan het type fiets (geometrie) ik zag dat de top fuel een andere geometrie heeft dus vraag ik mij vooral af hoe je dat gaat merken bij wat meer xc gericht fietsen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Hoogtemeters schreef: ma 17 januari 2022, 20:48 De andere fiets (nukeproof 29 met snellere zo wolfpack banden ) is perfect. Kan er als ik wil 1.10 uur een rondje zeddam mee rijden.
Ik kijk naar de trek als reserve fiets en voor de afwisseling..
Je zou het eens moeten proberen :wink:
Ik fiets met mijn Taival ook rond 1.16 op Zeddam, die heeft 140mm vork.
En met mijn vorige Transition scout 140-125mm fully deed ik 1.15 in 2018 zag ik net.

(En ik.ben echt geen mega fitte 3x week fietser)
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dutch schreef: ma 17 januari 2022, 21:58
Hoogtemeters schreef: ma 17 januari 2022, 20:48 De andere fiets (nukeproof 29 met snellere zo wolfpack banden ) is perfect. Kan er als ik wil 1.10 uur een rondje zeddam mee rijden.
Ik kijk naar de trek als reserve fiets en voor de afwisseling..
Je zou het eens moeten proberen :wink:
Ik fiets met mijn Taival ook rond 1.16 op Zeddam, die heeft 140mm vork.
En met mijn vorige Transition scout 140-125mm fully deed ik 1.15 in 2018 zag ik net.

(En ik.ben echt geen mega fitte 3x week fietser)
In 2018 was de route nog een stukje sneller doordat de afdalingen een rechte streep naar beneden waren 😆 maar dan nog netjes !
Plaats reactie