Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

(EDIT: N+1)

Alhoewel ik nog dik tevreden ben over mijn Tallboy v3, kan het nooit kwaad te dagdromen over iets nieuws. In Nederland is de Tallboy meer dan perfect. In het buitenland loop ik tegen de limieten aan. Voor volgend jaar staan bijvoorbeeld bikeparks La Bresse en Lac Blanc op het programma, en het liefst weer wat enduro werk in waar de zomervakantie dan ook heen gaat.
Omdat ik maar één fiets wil, moet de nieuwe ook in Nederland fijn rijden. Mijn echte doorrag XC wilde haren ben ik wel kwijt, maar ik wil niet het gevoel hebben op een traag slagschip te rijden. En het moet ook niet saai worden.
Verschillen tussen de Tallboy en een evt nieuwe zijn meer travel (nu 130 voor en 110 achter, ik denk aan rond de 150/130 voor een nieuwe) en balhoofdhoek (nu 68, zou 65-66 graden worden).
Wie heeft ervaring met overbiked rondrijden? Hoe bevalt dat? Omdat het (vooralsnog) toch dagdromen is, heb ik een paar dreambikes op de shortlist:
Yeti SB130 (mss zelfs lunchride), pivot trail 429 enduro, pivot switchblade, SC hightower. De laatste twee zijn too much denk ik, maar wie weet zijn er andere ervaringen?
Laatst gewijzigd door 38x10 op wo 16 november 2022, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hoe omschrijf je/waar ben je bang voor met overbiked zijn?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ben je wel bereid om banden te wisselen?
Overigens bij veel nieuwe fietsen gaan die balhoofdhoeken slacker voor 'dezelfde' modellen.

Zie bijvoorbeeld deze: https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/tallboy
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd in NL ook XC van Assen tot de UHR op mijn Intense ACV met 130-160mm achter-voor en hoeken als jij beschrijft, en dat is zeker geen slagschip. Paar voorwaarden.

Sleutel keuze is de demper achter, die moet vooral breed verstelbaar zijn. Ik ben heel content met de Cane Creek DB die heeft by design een groot bereik. En met de Climb Switch functie is de demping in 1 keer dijn straf te schakelen. Dan heeft de Bike goed “pop” en ook aanzetten doet hij meer dan prima.

En daarnaast natuurlijk wielen en banden. Ik heb er een redelijk lichte 29er wielset in zitten met Wolfpack Speed banden voor XC gebruik. En dan voor de bergen een setje Minions oid. Dat banden wisselen tussen NL is het minste, 2 wielsets voor licht/snel en Enduro/lomp is natuurlijk de luxe optie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Willem Altes schreef: vr 3 december 2021, 00:04 Ben je wel bereid om banden te wisselen?
Overigens bij veel nieuwe fietsen gaan die balhoofdhoeken slacker voor 'dezelfde' modellen.

Zie bijvoorbeeld deze: https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/tallboy
Banden/wielen wisselen doe ik nu ook. Ray/Ralph in NL, MM/NoNi voor Enduro, en DHR/DHF op 27.5+ velgen in de bikeparks (de Tallboy kan zowel 29" als 27.5+ wielen hebben). Dat sommige nieuwe downcountry bikes behoorlijk progressief gebouwd zijn weet ik, ik ben alleen "bang" dan op een bepaald moment tegen hetzelfde (eerste wereld) probleem aan te lopen vanwege de beperkte travel.

Jurf schreef: do 2 december 2021, 23:43 Hoe omschrijf je/waar ben je bang voor met overbiked zijn?
Dat de nieuwe fiets zwaar en log zal fietsen, of de Nederlandse rondjes wel erg makkelijk en saai maakt doordat alles weggefilterd wordt. Dat laatste vond ik op sommige stukken al een beetje toen ik van hardcore XC hardtail overstapte naar de Tallboy.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Koop dan een ltht heb je van beiden wat :-q

Er zijn hele volksstammen met welke fiets dan ook, vele mensen hier op het forum rijden al járen na volle tevredenheid op zo'n fiets rondjes in Nederland. En zie boty voor de rest. Komt echt wel goed met iets meer veerweg maar of het wat voor jou is? Kom je maar op een manier achter. :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die limieten zitten niet zozeer in je fiets.

We hebben hier in Nederland gewoon niet het terrein om te oefenen en beter te worden. Dus elk jaar staan we weer na 11 maanden knikker baantjes rijden op die berg die altijd eng en moeilijk zal blijven, ongeacht de fiets. We zullen allemaal die stuntelige ouwe zakken blijven in het buitenland. Nu nog de acceptatie van het feit.

Maar als het een verkapte zoektocht is naar de goedkeuring voor een nieuwe fiets. Dan heb je mijn zegen en zou ik voor de Yeti gaan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zit met ongeveer hetzelfde vraagstuk, mijn 2 cents:

Rijd nu op een Spark (120/120) en heb een Clockwork LTHT.

Voor volgend jaar staan wat trail weekenden gepland en wil daarvoor toch een “echte” trail bike hebben.
De Spark zal zeker ook kunnen, maar is in alles gericht op marathon/XC, dat merk je niet alleen in vering en balhoofdhoek (alhoewel met 67 niet extreem) maar ook in zithouding. Zeker vergeleken met de Clockwork. Door nu een trailbike te zoeken verwacht ik wat meer comfort en meer relaxter zithouding te hebben zodat meerdere dagen rijden wat beter vol te houden is.
Dus ben nu aan het oriënteren op 130/140 achter en 140/150 voor en rond 65 balhoofdhoek. Last Glen en Raaw Jibb staan bijv op mijn lijstje. En daar kun je in NL vast ook prima mee rondkomen.

De Clockwork zou ik ook mee kunnen nemen naar de weekenden, maar het gaat me vooral om het comfort door de achtervering en daarmee dus wat minder inspanning nodig te hebben.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

38x10 schreef: vr 3 december 2021, 03:34 Dat de nieuwe fiets zwaar en log zal fietsen, of de Nederlandse rondjes wel erg makkelijk en saai maakt doordat alles weggefilterd wordt. Dat laatste vond ik op sommige stukken al een beetje toen ik van hardcore XC hardtail overstapte naar de Tallboy.
Daar heb ik dan geen ervaring mee.
Ik heb nog geen enorme berg fietsen gehad maar ben begonnen met een Canyon Nerve, fijn ding maar toen ik mijn Remedy kocht pakte ik daarna nog maar zelden de Nerve. Reden: ondanks dat de Remedy 160mm veerweg had en zelfs 27.5 wielen was het een verrassend speelse fiets. Zeker als je de SAG op 20% zette ipv de 30/35% die ik in de bergen ermee reed.

Nerve weggedaan, Trek Roscoe hardtail met zowel plus als normale wielen erbij...regelmatig mee gereden en is een leuke fiets, maar de parcours zijn/worden er echt niet spannender mee en pak hem nog maar weinig.
De Remedy is vorige jaar in geruild voor de Ripmo 160/145 veerweg en net als Heckler, met een goed veersysteem en een extra set met lichte banden zijn ook Schoorl, Spaarnwoude en Zandvoort daarmee leuk.

Ik heb 1x een dagje bij in Wales Afan forest op de laatste Tallboy gereden ivm panne met mijn eigen fiets.
Ik vond dat een fijne fiets, maar ook eentje die aanvoelt als meer veerweg als dat er in zit. Het gevoel met mijn Remedy die ik toen nog had vond ik eigenlijk verrassend klein.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

maverick76 schreef: vr 3 december 2021, 08:07 Die limieten zitten niet zozeer in je fiets.

We hebben hier in Nederland gewoon niet het terrein om te oefenen en beter te worden. Dus elk jaar staan we weer na 11 maanden knikker baantjes rijden op die berg die altijd eng en moeilijk zal blijven, ongeacht de fiets. We zullen allemaal die stuntelige ouwe zakken blijven in het buitenland. Nu nog de acceptatie van het feit.

Maar als het een verkapte zoektocht is naar de goedkeuring voor een nieuwe fiets. Dan heb je mijn zegen en zou ik voor de Yeti gaan.
Nu wil ik absoluut niet beweren dat ik een held ben in de bikeparks, en de hoge drops en de gaps laat ik mooi links (of rechts) liggen, maar heel erg stuntelig ben ik nou ook weer niet. Op de Tallboy rij ik genoeg stukken waar deze "op papier" niet geschikt voor zou moeten zijn ("but nobody rides on paper" stond er destijds op de SC website :-)). Maar ik wil, ondanks dat ik een oude zak ben, toch ook steeds weer een stukje harder en moeilijker, en als de fiets daarbij kan helpen, why not? Daarnaast ben ik ook een beetje bang dat ik de fiets sloop bij al te enthousiast gebruik. Niet al mijn landingen zijn even boterzacht bijvoorbeeld (toch dat gebrek aan skills).

Wat betreft dat verkapte aankoopadvies: voorlopig zit ik nog in de dagdroomfase (daarna komt de oriëntatie fase, daarna de miljoenmiljard reviews lezen fase, daarna de zoektocht naar de beste deal fase, en dan wordt er pas gekocht). Een daadwerkelijke nieuwe aankoop kan nog wel even op zich laten wachten :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je kent het verhaal van Clé, heeft een LTHT en een Yeti SB165, de laatste vindt hij echt te log voor NL maar wil er toch een fully bij ivm ouder wordend lichaam :winkie: ..... heeft er nu een Yeti Lunch ride bij besteld. Jouw maat volgens mij dus wellicht kun je eens testen wanneer deze binnen is.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Probeer zo'n bike uit . Op het forum is toch wel een ride te regelen om te switchen van bike. Boven staat al een optie :-q

Heb dit zelf ook gedaan. Meermaals een bike geleend. Die besteld . Helaas de alom bekende onbepaalde wachttijd. Ga voor mijn gevoel een beetje het diepe in.

Uiteindelijk geeft de praktijk uitsluitsel. Na een half jaartje kun je meer zeggen.

Mijn beeld is bij een meer capabele bike , dat er een technische uitdaging bij komt de fiets trager te manoeuvreren is, obstakels kunnen veelal sneller genomen worden. Conditie en kracht zal beter moeten worden om "lol'" te hebben.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, hier nog zo’n “overbiker” met 150/135 veerweg. En zoals hierboven al aangegeven, als je een goed tunebare demper hebt, is het gewoon een goede trailbike met een hoop reserve. Nu ben ik er nog bijna niet mee in het buitenland geweest, maar je weet dat zo’n fiets het daar gewoon goed doet. Het beetje twijfel dat ik vooraf had, zat precies in dezelfde hoek als jouw twijfel: “wordt het niet teveel voor thuis?” Nou, nee dus. Ik rij er zeer comfortabel en efficiënt hele dagen op. De banden doen dan zeker een hoop. Maar vind er een met een voor jou goede passing, steek wat tijd in het afstellen van het geheel, setje banden met weinig rolweerstand en je kunt er een perfecte daily driver aan hebben.

Check m’n paarse SYS maar 🙂
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

yo-eddy schreef: vr 3 december 2021, 10:02 Je kent het verhaal van Clé, heeft een LTHT en een Yeti SB165, de laatste vindt hij echt te log voor NL maar wil er toch een fully bij ivm ouder wordend lichaam :winkie: ..... heeft er nu een Yeti Lunch ride bij besteld. Jouw maat volgens mij dus wellicht kun je eens testen wanneer deze binnen is.
Da's wel een gevaarlijke. Straks bevalt het veel te goed... :winkie: :lol:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

38x10 schreef: vr 3 december 2021, 09:51 Een daadwerkelijke nieuwe aankoop kan nog wel even op zich laten wachten :-)
De daaropvolgende daadwerkelijke levering dan nog minimaal zo lang.... :winkie:

Maareh, ik het echte argument niet gewoon dat je bang bent om straks mini-you niet meer bij te kunnen houden? :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie