Aankoop Canyon 8

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Purejet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 7 september 2009, 15:07
Mijn mountainbike: Merida TFS XC 700 V-Brake

Hallo allen,

Ben van plan om een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Het slecht leverbaar zijn beperkt de keuze momenteel enorm.
Heb een inmiddels verouderde Merida XC-model gehad. En op zoek naar een iets comfortabeler trail-model.

Is m'n oog gevallen op de Canyon 8 die nog dit jaar leverbaar is. Maar toch twijfel ik enorm of ik niet moet blijven wachten en er eventueel later wat geld bij moet leggen.
Lees in de recensies eigenlijk steeds dezelfde onderwerpen voorbij komen; laskwaliteit, remmen (ergonomie en kracht) en gewicht.

Heeft iemand deze fiets, of kan iemand me vanuit ervaring tips geven rondom die aanschaf?

Groetjes
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Voor het budget is een Canyon gewoon een erg goede fiets. Lasnaden is meer mierenneuken tenzij je er 8k fietsen van andere merken mee gaat vergelijken. Niet op letten, zonde van je tijd. Remmen doen het voor NL allemaal meer dan prima en een hele leuke upgrade voor later mocht je beter/mooier willen. Gewicht staat gelijk aan hoeveel budget je hebt. Voor 4k kun je een lichtere fiets permitteren dan voor 1500 euro.

Over welke Canyon 8 gaat het trouwens? Van de 8 hebben ze er wel een aantal :-D
Purejet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 7 september 2009, 15:07
Mijn mountainbike: Merida TFS XC 700 V-Brake

Dank voor je reactie :)
Ik bedoel de Grand Canyon 8 2021
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Purejet schreef: do 7 oktober 2021, 13:14 Dank voor je reactie :)
Ik bedoel de Grand Canyon 8 2021
Voor die 1400 euro heb je een beregoede fiets waar je echt prima mee uit de voeten kan. Maatje van mij had ook de Grand Canyon 8 en had er echt veel schik mee (2020 model). Onderdelen zijn echt meer dan prima (voor het geld) en upgraden kan altijd later nog. Lichter/stijver wielset bijvoorbeeld zal de fiets een stuk beter maken, maar is wel gelijk een upgrade van 600/700 euro.

Je zou eventueel nog naar een Stoic 3 of 4 kunnen kijken voor meer veerweg. Zijn ook erg toffe fietsen, iets relaxtere zithouding maar ook wat zwaarder.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De 8 is een xc met een beetje trail. Is best wel goed qua prijs/kwaliteit.
Je zou er eventueel een sneller setje banden voor kunnen aanschaffen voor de Nederlandse xc paden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vergis je niet in hoe vaak remproblemen te maken hebben met te weinig kennis van de rijder...
Mountainbikeschijfremmen kunnen erg goed remmen, maar zijn ook gevoelig voor de juiste afstelling, goed ontluchten en vervuiling.

Je zult ze de kost moeten geven waar de remmen niet optimaal afgesteld zijn, mensen die met spuitbussen smeermiddel over de fiets wapperen of doorrijden tot het metaal van de blokjes de schijf opvreet.
In NL is een basic Shimano setje al uitstekend, mits goed afgesteld en onderhouden.

Opgegeven gewichten altijd met een korrel zout nemen. Wordt altijd opgegeven zonder pedalen, vaak in de kleinste maat, zonder lak en naar beneden afgerond :D
De fabrikant die wat eerlijker is heeft dan de zwaarste fiets...

Vaak is wel te bepalen waar duidelijke gewichtsverschillen in zitten. Soms een goedkopere vork dan de concurrentie, soms bredere banden, soms wel tegen geen dropper etc. In de frames zitten vaak geen enorme verschillen qua gewicht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor de prijs een top XC/trail light hardtailtje, precies geschikt voor wat je in Nl aan parcoursen krijgt voorgeschoteld. Allround, en sportief, en comfortabel. Ik vind 'm in Zuid L erg lekker rijden (heb zelf een Lux, maar pak ook de Grand Canyon 8.0 van mijn egaa wel eens).
Zwaarder: tsja, bij dit budget kun je dat verwachten. Lichtere banden erop, et voila, scheelt meteen al heel veel.

Stoic zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Meer veerweg, agressievere meer bergaf georienteerde geometrie, zwaar afgemonteerd, echt bedoeld voor het rijden van hele zware uitdagende trails, parkbezoekjes, etc. Hebben we 'hier' allemaal niet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Purejet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 7 september 2009, 15:07
Mijn mountainbike: Merida TFS XC 700 V-Brake

Dank jullie wel voor alle input :)
savast
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 oktober 2021, 12:37

Purejet schreef: do 7 oktober 2021, 11:13 Hallo allen,

Ben van plan om een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Het slecht leverbaar zijn beperkt de keuze momenteel enorm.
Heb een inmiddels verouderde Merida XC-model gehad. En op zoek naar een iets comfortabeler trail-model.

Is m'n oog gevallen op de Canyon 8 die nog dit jaar leverbaar is. Maar toch twijfel ik enorm of ik niet moet blijven wachten en er eventueel later wat geld bij moet leggen.
Lees in de recensies eigenlijk steeds dezelfde onderwerpen voorbij komen; laskwaliteit, remmen (ergonomie en kracht) en gewicht.

Heeft iemand deze fiets, of kan iemand me vanuit ervaring tips geven rondom die aanschaf?

Groetjes
Hi! Ik ben zelf aan het kijken naar de Grand Canyon 7. Toch wel spannend om hem niet eerst te proberen. Hoe sta je daarin? En waarom de 8? Misschien moet ik daar ook maar naar kijken dan, haha! :D
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

savast schreef: ma 18 oktober 2021, 13:08
Purejet schreef: do 7 oktober 2021, 11:13 Hallo allen,

Ben van plan om een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Het slecht leverbaar zijn beperkt de keuze momenteel enorm.
Heb een inmiddels verouderde Merida XC-model gehad. En op zoek naar een iets comfortabeler trail-model.

Is m'n oog gevallen op de Canyon 8 die nog dit jaar leverbaar is. Maar toch twijfel ik enorm of ik niet moet blijven wachten en er eventueel later wat geld bij moet leggen.
Lees in de recensies eigenlijk steeds dezelfde onderwerpen voorbij komen; laskwaliteit, remmen (ergonomie en kracht) en gewicht.

Heeft iemand deze fiets, of kan iemand me vanuit ervaring tips geven rondom die aanschaf?

Groetjes
Hi! Ik ben zelf aan het kijken naar de Grand Canyon 7. Toch wel spannend om hem niet eerst te proberen. Hoe sta je daarin? En waarom de 8? Misschien moet ik daar ook maar naar kijken dan, haha! :D
Ik heb zelf ook een Canyon 8 in bestelling staan. Het belangrijkste verschil is de voorvork. De Rockshox Judy Silver vs de Fox 34. Mijns inziens rechtvaardigt alleen die Fox vork de 200 euro verschil al. Verder is het belangrijkste verschil dat de 7 afgemonteerd is met Sram onderdelen en de 8 met Shimano onderdelen. Opzich allebei prima alleen ik heb wel het idee dat Shimano wat "gangbaarder" is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naa, dat is niet meer zo hoor. Sram en Shimano verdelen de markt voor mijn gevoel aardig.
Zeker als je weet dat merken als Rock Shox, Truvativ, Avid, Zipp ook allemaal onder Sram vallen tegenwoordig ;-)

Een Fox 34 is echt een klasse beter dan een Judy, maar buiten dat zijn er nog twee punten waarop de 8 duidelijk beter scoort dan de 7:
- een XT derailleur ipv een Sram SX. Met Sram is op zich niets mis, maar de SX is een (te) goedkope derailleur en haalt het niet bij de XT.
- Nobby Nic banden uit de evolution lijn ipv Tough Tom en Rapid Rob. Die laatste zijn goedkope stugge banden waar de NN's lichter en soepeler zijn, en banden zijn juist onderdelen waar je flinke verschillen kunt voelen.

Kortom, die 200 euro meerprijs is de 8 absoluut waard!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De RS Judy heeft maar 30mm vorkpoten en de FOX 34 heeft jawel 34 mm vorkpoten. Doet veel qua stijfheid.
SRAM SX is nog minder dan deore, SRAM NX zit op deore niveau. Wil je SRAM op shimano XT niveau, dan zit GX veel dichterbij.
Plaats reactie