Allround Fully MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Qprs schreef: vr 27 augustus 2021, 15:57 Zo’n Stereo is een hele vlotte fiets die prima te gebruiken is in het gebied waar de topicstarter zijn fiets zoekt.

Ik heb een tijdje geleden een Stereo 150 gekocht. Stereo 140 heb ik niet echt overwogen aangezien de 150 perfect aansluit bij wat ik wil, met name de geometrie en Fox X2 demper.

Beide hebben ze ISCG montagepunten, ik weet niet of de 140 net als de 150 een voorderailleur kan hebben...

Als je ‘m eens wilt zien kunnen we vast wel iets afspreken, ik woon in de buurt denk ik.
Ik stuur je even een prive bericht! :)
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik rijd zelf ook rond met een 140mm en dat gaat meer dan prima hoor :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Cube AIM schreef: vr 27 augustus 2021, 17:57 Ik rijd zelf ook rond met een 140mm en dat gaat meer dan prima hoor :-q
+1
Zelfs met de 2.4`s op asfalt en open demper gaat nog behoorlijk vlot.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Iemand een idee hoe zo’n Cube Stereo 120 in de maat XL uitvalt als je 1.94 lang bent? Cube staat niet echt bekend om hun lange reach..
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik zou zeggen dat 'ie klein is voor jouw lengte. Die zou ik met mijn 1m80 in maatje L kopen. Ik kan me herinneren dat jij toch wel meer dan 1 maat groter bent.. Ik was net bij Fast Cycles en zag in de gauwigheid een aantal Cubes staan. Misschien dat ze een XL hebben staan..
Het is hier geen ponykamp!
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Inmiddels heel veel nagedacht, en vaak van gedachten veranderd. In de zin van deze moet het worden.

Uiteindelijk wel een shortlist gemaakt, en deze is als volgt:
1. Cube stereo 150 action team (XT + Fox Factory 36)
2. Canyon Spectral 29 CF7 (GX + RS Pike select RC)
3. Canyon Spectral AL6 (SLX + Fox Float 36)

Wellicht is nummer 3 totaal weer anders als de nummer 1 en 2. Maar deze staat er alsnog tussen omdat ik toch echt een fun bike wil hebben. Mijn gevoel zegt echter beter voor de 29ers te kiezen, alhoewel ik geen ervaring heb met een 27.5 bike.

Als ik het verder nog bekijk, kom ik tot de volgende punten. Persoonlijk ga ik liever voor shimano als sram. Waardoor de keuze al snel lijkt te gaan om de spectral AL6 en de Stereo. Waar zit dan met name de echte twijfel. De wielmaat haha, ik blijf me wel afvragen moet ik toch niet voor de 27.5 kiezen boven de 29er in mijn geval.

Tevens zit er ook een behoorlijk prijs verschil in van ruim €1000,- Dat ik bereid ben dit verschil betalen is dat ik de cube via mijn werkgever kan aanschaffen. Een canyon helaas niet.

Alles bij elkaar zegt mijn gevoel dat ik het geduld op moet zien te brengen en voor de Cube moet gaan.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ruudvs schreef: wo 1 september 2021, 18:01 Als ik het verder nog bekijk, kom ik tot de volgende punten. Persoonlijk ga ik liever voor shimano als sram. Waardoor de keuze al snel lijkt te gaan om de spectral AL6 en de Stereo. Waar zit dan met name de echte twijfel. De wielmaat haha, ik blijf me wel afvragen moet ik toch niet voor de 27.5 kiezen boven de 29er in mijn geval.

Tevens zit er ook een behoorlijk prijs verschil in van ruim €1000,- Dat ik bereid ben dit verschil betalen is dat ik de cube via mijn werkgever kan aanschaffen. Een canyon helaas niet.

Alles bij elkaar zegt mijn gevoel dat ik het geduld op moet zien te brengen en voor de Cube moet gaan.
Met 1.94 zou ik zeker voor de 29er gaan. Is ook gelijk het probleem met de prijs en de werkgever opgelost. Geduld lijkt dan nog het enige struikelblok :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Mad Wally schreef: wo 1 september 2021, 18:28
ruudvs schreef: wo 1 september 2021, 18:01 Als ik het verder nog bekijk, kom ik tot de volgende punten. Persoonlijk ga ik liever voor shimano als sram. Waardoor de keuze al snel lijkt te gaan om de spectral AL6 en de Stereo. Waar zit dan met name de echte twijfel. De wielmaat haha, ik blijf me wel afvragen moet ik toch niet voor de 27.5 kiezen boven de 29er in mijn geval.

Tevens zit er ook een behoorlijk prijs verschil in van ruim €1000,- Dat ik bereid ben dit verschil betalen is dat ik de cube via mijn werkgever kan aanschaffen. Een canyon helaas niet.

Alles bij elkaar zegt mijn gevoel dat ik het geduld op moet zien te brengen en voor de Cube moet gaan.
Met 1.94 zou ik zeker voor de 29er gaan. Is ook gelijk het probleem met de prijs en de werkgever opgelost. Geduld lijkt dan nog het enige struikelblok :bier:
Het bericht met de lengte 1.94 is niet van mij haha. Ik ben zelf 1.83. Binnenbeenlengte 88. :wink:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

27,5 is wel meer Fun tov 29 is het toch ney wat lichter en wendbaarder
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Met jouw wensen zou ik het wel weten: https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... ck-1013552

Niet al te zwaar, trail banden die wel stevig zijn maar stiekem best aardig rollen, vork die het allemaal prima aan kan...
Het is dat ik al twee mooie fietsen heb staan zeg maar ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Na veel gelezen te hebben en te hebben bekeken online (YouTube) kom ik op dit moment voor mij persoonlijk uit op.

Cube stereo 150
Canyon spectral (27.5)

Als ik beide fietsen vergelijk betreft geometrie in de maat L lijken deze elkaar niet zo heel veel te ontlopen. Ook betreft wielbasis.

Nu vraag ik me af. Is het dan ook verstandiger om gewo9n voor de 29er te gaan. Of toch voor de meer fun maat 27.5. 😅
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ruudvs schreef: ma 27 september 2021, 13:22 Na veel gelezen te hebben en te hebben bekeken online (YouTube) kom ik op dit moment voor mij persoonlijk uit op.

Cube stereo 150
Canyon spectral (27.5)

Als ik beide fietsen vergelijk betreft geometrie in de maat L lijken deze elkaar niet zo heel veel te ontlopen. Ook betreft wielbasis.

Nu vraag ik me af. Is het dan ook verstandiger om gewo9n voor de 29er te gaan. Of toch voor de meer fun maat 27.5. 😅
Tja, 29er verstandiger....? Volgens mij is dat niet zo te stellen. :wink: Voor wat het waard is: ik ben 1.78 m en rij sinds ik de overstap maakte van 26" nu op een 27,5" want ik vond een 29" toch iets te 'log' rijden en ik moet zeggen dat 27,5 mij goed bevalt...het heeft nog een beetje het gevoel van 26" met enigszins die zelfde wendbaarheid, maar met overall wat meer 'slagkracht'. Het blijft natuurlijk persoonlijk en om het verschil met 29" goed te ervaren zou je het moeten kunnen uitproberen.

Succes met je keuze iig! :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als als je maten straks op een 29" zitten die bovendien net wat minder trail/enduro is dan een 27,5 Spectral ga je afhankelijk van je fitheid echt wel in het nadeel zijn om vlot vooruit te komen (been there done that).
Ik zeg niet dat je je keuze moet baseren op waar je maten op rijden maar weet zeker dat je, komende van je huidige fiets, ook naar de 29" Spectral een MEGA verandering gaat meemaken. En ik geloof niet dat je op je 29" Spectral straks zegt: zo'n 27,5" was vast speelser geweest.
Ik vermoed dat als je van een 29" HT naar een 27,5" trail fully gaat het eerder ongemakkelijk wordt.
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Bram87 schreef: ma 27 september 2021, 17:07 als als je maten straks op een 29" zitten die bovendien net wat minder trail/enduro is dan een 27,5 Spectral ga je afhankelijk van je fitheid echt wel in het nadeel zijn om vlot vooruit te komen (been there done that).
Ik zeg niet dat je je keuze moet baseren op waar je maten op rijden maar weet zeker dat je, komende van je huidige fiets, ook naar de 29" Spectral een MEGA verandering gaat meemaken. En ik geloof niet dat je op je 29" Spectral straks zegt: zo'n 27,5" was vast speelser geweest.
Ik vermoed dat als je van een 29" HT naar een 27,5" trail fully gaat het eerder ongemakkelijk wordt.
Mijn vadte fietsmaat fiets sinds kort ook een 27.5 mtb. Wat ik me vooral afvraag is, is 27.5 een uitstervende wielmaat.. Je ziet steeds meer 29ers voor bij komen en lijkt gewoon de gehele nieuwe standaard te worden.

Ik wil eigenlijk ook een beetje voorkomen dat als ik straks een dure bike aanschaf, er straks minder voor is te krijgen/ snel achterhaald is.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

ruudvs schreef: vr 1 oktober 2021, 09:09
Mijn vadte fietsmaat fiets sinds kort ook een 27.5 mtb. Wat ik me vooral afvraag is, is 27.5 een uitstervende wielmaat.. Je ziet steeds meer 29ers voor bij komen en lijkt gewoon de gehele nieuwe standaard te worden.

Ik wil eigenlijk ook een beetje voorkomen dat als ik straks een dure bike aanschaf, er straks minder voor is te krijgen/ snel achterhaald is.
Zoals ik 't mij herinner is het eigenlijk anders. Vroeger was de standaard MTB wielmaat 26". Rond 2009 / 2010 kwamen de 29"ers opzetten. Ik kocht in 2011 mijn eerste 29"er (die ik nog steeds rijd en binnenkort vervangen gaat worden) en was daarmee volgens mij vrij vroeg. Volgens mij is de 27,5" wielmaat pas rond 2013 (?) echt in de markt geintroduceerd, als een soort tussenmaat tussen de 26" en 29". Ik kan me vergissen maar volgens mij is die 27,5" nooit echt een grote hit geworden en zie je ze tegenwoordig voornamelijk in de kleinste fietsmaten, waarbij de grotere modellen wel met 29" wielen worden uitgerust....
Plaats reactie