Artikel en video ga ik bekijken, dank!
En een fully is vast beter, dus wellicht dat er wel een tweede komt. Om af te wisselen, uit te proberen etc. Eerst maar eens de afstelling van m’n hard tail bekijken en proberen te optimaliseren. En techniek oefenen.
De volgende stap: meer grip en zekerheid
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een fully gaat niet wezenlijk verschil maken, geloof me. Er zijn genoeg redenen om er een te rijden, maar ook op een hardtail kun je heel hard de hoek om. Zelfs op een totaal ongeveerde fiets rijdt een goede rijder mij los op m'n dikke fully.
Ik vermoed dat het probleem dat je ervaart voor 90% in rijtechniek zit, en de overige 10% in een combinatie van bandenspanning, vork(afstelling) en bandentype. En die laatste 10% van de maximaal mogelijke grip en snelheid haalt hier sowieso vrijwel niemand
Met andere woorden: uiteraard lekker kopen wat je leuk vindt (dat doe ik ook ), maar verwacht geen wonderen.
Ik vermoed dat het probleem dat je ervaart voor 90% in rijtechniek zit, en de overige 10% in een combinatie van bandenspanning, vork(afstelling) en bandentype. En die laatste 10% van de maximaal mogelijke grip en snelheid haalt hier sowieso vrijwel niemand
Met andere woorden: uiteraard lekker kopen wat je leuk vindt (dat doe ik ook ), maar verwacht geen wonderen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Ik zal never nooit niet de snelste zijn, dus hard de hoek om is niet het belangrijkste. Ben meer een diesel dan een sprinter. Ik wil wel met een zeker gevoel de hoek om kunnen. En langer door kunnen gaan zonder last van m’n polsen en rug te krijgen.
Trouwens net ff twee winkels bezocht. Gewoon, om eens te kijken. Dat kijken gaat dus niet, want er staat niets. En ook levertijd en zijn bizar, kreeg zelfs 2023 te horen. Gekkenhuis.
Trouwens net ff twee winkels bezocht. Gewoon, om eens te kijken. Dat kijken gaat dus niet, want er staat niets. En ook levertijd en zijn bizar, kreeg zelfs 2023 te horen. Gekkenhuis.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik denk ook aan rijtechniek, daar is veel te halen. Fiets naar beneden kantelen in de binnenbocht en voldoende druk voor houden.
Fox 32 schijnt wel beetje flexy te zijn, kan ook reden zijn voor onzeker gevoel.
Goede spullen speelt ook een rol, nog niet genoemd (dacht ik) is banden breedte. Ik zou eens een Rocket Ron 2.25 pakken, of een Wolfpack Cross of Race 2.4. Michelin C4 latex biba of tubeless. Ook goed Conti Xking 2.35 voor en evt Raceking 2.2 achter. Druk zou ik voor 1.5-1.6 bar eens proberen met jouw gewicht, achter 1.8-1.9 bar. Mijn ervaring is dat bredere banden met goed profiel wel willen helpen.
Sowieso goede banden pakken, dus de vouwbanden met meest sticky compound. Dit soort banden niet goedkoop, maar nooit weggegooid geld. Bovendien zijn deze banden lichter en minder weerstand. Helpt echt.
Kijk even goed (evt door een ander) hoe je op die fiets zit. Ook hierover Youtube filmpjes. Iets langere stuurpen, breed stuur 720-740 mm, zadel iets naar achter tot je lekker diep en comfortabel zit.
Fox 32 schijnt wel beetje flexy te zijn, kan ook reden zijn voor onzeker gevoel.
Goede spullen speelt ook een rol, nog niet genoemd (dacht ik) is banden breedte. Ik zou eens een Rocket Ron 2.25 pakken, of een Wolfpack Cross of Race 2.4. Michelin C4 latex biba of tubeless. Ook goed Conti Xking 2.35 voor en evt Raceking 2.2 achter. Druk zou ik voor 1.5-1.6 bar eens proberen met jouw gewicht, achter 1.8-1.9 bar. Mijn ervaring is dat bredere banden met goed profiel wel willen helpen.
Sowieso goede banden pakken, dus de vouwbanden met meest sticky compound. Dit soort banden niet goedkoop, maar nooit weggegooid geld. Bovendien zijn deze banden lichter en minder weerstand. Helpt echt.
Kijk even goed (evt door een ander) hoe je op die fiets zit. Ook hierover Youtube filmpjes. Iets langere stuurpen, breed stuur 720-740 mm, zadel iets naar achter tot je lekker diep en comfortabel zit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Als je het meest sticky compound nodig hebt in Nederland doe je simpelweg zelf wat fout...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- petter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 381
- Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
- Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX
Kijk een of er in je omgeving mtb clinics gegeven worden. Daar kan men je adviseren over rijtechniek en de techniek rondom het instellen van je vering en bandenspanning.
Ik denk dat je jezelf daar meer plezier mee doet dan nu een fully aanschaffen, en dan nog steeds met een gemiddelde techniek comfortabeler je rondjes te rijden.
Ik denk dat je jezelf daar meer plezier mee doet dan nu een fully aanschaffen, en dan nog steeds met een gemiddelde techniek comfortabeler je rondjes te rijden.
Change your skills, not the trails / Grenspark Trail Builders
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Net weer Lage Vuursche gedaan. Lagere bandenspanning, maar geen idee op hoeveel ze staan nu. Hopelijk komt die pomp snel.
Zadel kon 1,5cm naar achteren. Beter, nog steeds wel rugpijn aan het einde van de ronde.
Ook demping voorzijde aangepast, 6 clicks.
Merkte nu wel meer grip, vooral aan de voorzijde. Maar kan ook aan de baan condities liggen. Was iets vochtig nu. Bochten gingen wat makkelijker, zeker in het begin. Manu wel een paar sprongetjes gedaan, wat ik normaal eigenlijk nooit doe.
Toch even tijd gemeten, was 20sec sneller dan 2 weken geleden. Zegt weinig, heb ook anders gereden: meer snelheid in het begin, vorige keer bewust in het begin iets rustiger aangedaan. Maar viel toch wat tegen, had het gevoel dat het sneller ging.
Nog wat verder experimenteren. Zadel kan niet verder naar achteren nu, wat wel jammer is. Erg benieuwd welke bandenspanning ik nu op zit.
En af en toe met een schuin oog naar Propain Hugene/YT Izzo Core3/Trek Fuel EX 9.7 kijken
Zadel kon 1,5cm naar achteren. Beter, nog steeds wel rugpijn aan het einde van de ronde.
Ook demping voorzijde aangepast, 6 clicks.
Merkte nu wel meer grip, vooral aan de voorzijde. Maar kan ook aan de baan condities liggen. Was iets vochtig nu. Bochten gingen wat makkelijker, zeker in het begin. Manu wel een paar sprongetjes gedaan, wat ik normaal eigenlijk nooit doe.
Toch even tijd gemeten, was 20sec sneller dan 2 weken geleden. Zegt weinig, heb ook anders gereden: meer snelheid in het begin, vorige keer bewust in het begin iets rustiger aangedaan. Maar viel toch wat tegen, had het gevoel dat het sneller ging.
Nog wat verder experimenteren. Zadel kan niet verder naar achteren nu, wat wel jammer is. Erg benieuwd welke bandenspanning ik nu op zit.
En af en toe met een schuin oog naar Propain Hugene/YT Izzo Core3/Trek Fuel EX 9.7 kijken
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Ik zou nog wel een losse drukmeter aanschaffen. Dan weet je een beetje rond welke druk je moet blijven tijdens het experimenteren. Banden kunnen ook over verloop van tijd iets leeglopen en dan kan de fiets over 2 weken opeens heel anders aanvoelen. De drukmeter op een grote pomp is vaak niet heel secuur.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben, maar sowieso letten op:
1- een goede houding.
2- zorgen dat je buik/rug/core spieren voldoende getraind zijn.
Als daar iets niet goed zit helpt vering ook niet om rugklachten te voorkomen. Ik krijg soms ook last van mijn rug op de racefiets terwijl die grotendeels glad asfalt onder de wielen krijgt. Ik denk dat punt 2 dan aan de orde is
Dat gezegd hebbende, (achter)vering zal natuurlijk wel altijd de impact verminderen en je fiets comfortabeler maken (en meer grip en controle geven als het allemaal wat ruiger wordt).
1- een goede houding.
2- zorgen dat je buik/rug/core spieren voldoende getraind zijn.
Als daar iets niet goed zit helpt vering ook niet om rugklachten te voorkomen. Ik krijg soms ook last van mijn rug op de racefiets terwijl die grotendeels glad asfalt onder de wielen krijgt. Ik denk dat punt 2 dan aan de orde is
Dat gezegd hebbende, (achter)vering zal natuurlijk wel altijd de impact verminderen en je fiets comfortabeler maken (en meer grip en controle geven als het allemaal wat ruiger wordt).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Losse drukmeter, kom je nu mee.
Enne, er mogen idd een paar kilo’s vanaf, buikvet met name. Is ook een reden om juist wat verder te kunnen MTBen.
Verder wil ik kijken hoe ik m’n polsen iets meer kan ontlasten. Voordemper anders instellen zou daarbij kunnen helpen wellicht.
Enne, er mogen idd een paar kilo’s vanaf, buikvet met name. Is ook een reden om juist wat verder te kunnen MTBen.
Verder wil ik kijken hoe ik m’n polsen iets meer kan ontlasten. Voordemper anders instellen zou daarbij kunnen helpen wellicht.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 400
- Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
- Mijn mountainbike: C. FSi
Toch denk ik dat snelle bochten nemen ook een mentale kwestie is.
Als ik snelle vlakke grintbochten neem, denk ik (daarna) steeds dat ik deze ook gemakkelijk 5km/uur sneller kan nemen.
Het is me onmogelijk in te schatten hoe snel deze te nemen, en zeker niet op onbekend terrein.
En leeftijd geeft daar ook geen beterschap in.
Als ik snelle vlakke grintbochten neem, denk ik (daarna) steeds dat ik deze ook gemakkelijk 5km/uur sneller kan nemen.
Het is me onmogelijk in te schatten hoe snel deze te nemen, en zeker niet op onbekend terrein.
En leeftijd geeft daar ook geen beterschap in.
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Zadel iets naar achteren kantelen schijnt ook de druk te verlichten van de polsen, maar dan niet zover kantelen dat je last krijg van je 'mannelijkheid'. Dat is eventueel nog te testen.Streamz schreef: ↑ma 27 september 2021, 11:56 Losse drukmeter, kom je nu mee.
Enne, er mogen idd een paar kilo’s vanaf, buikvet met name. Is ook een reden om juist wat verder te kunnen MTBen.
Verder wil ik kijken hoe ik m’n polsen iets meer kan ontlasten. Voordemper anders instellen zou daarbij kunnen helpen wellicht.
-
- All rounder
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
- Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019
Kantelen van het zadel? Ik kan me er iets bij voorstellen, maar het idee “voelt” op 1 of andere manier niet echt prettig.
Misschien een gekke vraag, maar zijn er ook MTB sturen die niet helemaal recht zijn? Die dus in een lichte boog lopen, zodat de handvatten niet 180 maar bijv 170graden tov elkaar staan?
Die gekke fietspomp moet kennelijk uit het land der Germanen komen, is er dus nog steeds niet. Had ik beter zaterdag bij de Trek dealer kunnen meenemen. Anyway, als ie voor het weekend er maar is.
Verder betrap ik mezelf erop toch naar een nieuwe fiets te kijken. Sterker nog, naar een nieuwe fully met 130/140mm veerweeg voor, en een lichte XC zelf opbouwen.
Fully voor de redenen die ik hierboven beschreef, is natuurlijk overkill, maar soit, waarom ook niet.
XC zelf samenstellen, opbouwen om te leren hoe een fiets nu eigenlijk in elkaar zit, leren onderhouden en om techniek te oefenen op een ander soort fiets. Vriend van me kan me prima helpen, hij bouwt ook zelf fietsen op.
Misschien een gekke vraag, maar zijn er ook MTB sturen die niet helemaal recht zijn? Die dus in een lichte boog lopen, zodat de handvatten niet 180 maar bijv 170graden tov elkaar staan?
Die gekke fietspomp moet kennelijk uit het land der Germanen komen, is er dus nog steeds niet. Had ik beter zaterdag bij de Trek dealer kunnen meenemen. Anyway, als ie voor het weekend er maar is.
Verder betrap ik mezelf erop toch naar een nieuwe fiets te kijken. Sterker nog, naar een nieuwe fully met 130/140mm veerweeg voor, en een lichte XC zelf opbouwen.
Fully voor de redenen die ik hierboven beschreef, is natuurlijk overkill, maar soit, waarom ook niet.
XC zelf samenstellen, opbouwen om te leren hoe een fiets nu eigenlijk in elkaar zit, leren onderhouden en om techniek te oefenen op een ander soort fiets. Vriend van me kan me prima helpen, hij bouwt ook zelf fietsen op.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Ja, er zijn van dat soort sturen.
In alle soorten en maten zelfs.
Je zoekt het begrip "backsweep" normaal is een backsweep van 4 tot 6 graden meen ik.
Syntace heeft in ieder geval sturen tot 16graden maar er zijn veel meer merken en dat is dan echt een kwestie van proberen.
Je kunt ook naar andere handvatten kijken.
Schuimversies a la ESI (extra) chunky zijn populair anders zijn er nog handvatten met grotere of kleinere vleugeltjes die je polsen ondersteunen bijvoorbeeld van Ergon. Ik rij met kleinere vleugeltjes: Ergon GA3
Kijk hier maar eens wat er op dit vlak alleen al bij dit merk te koop is: https://www.mantel.com/handvatten-fiets&brand[]=ergon
Als je fiets echter zeker te kort is dan gaat het wel een beetje lapmiddelen toepassen worden.
Je schrijft Cube Reaction en 1,80 meter.
Welke maat Cube is het? Misschien lees ik er overheen maar ik zie het niet staan.
In alle soorten en maten zelfs.
Je zoekt het begrip "backsweep" normaal is een backsweep van 4 tot 6 graden meen ik.
Syntace heeft in ieder geval sturen tot 16graden maar er zijn veel meer merken en dat is dan echt een kwestie van proberen.
Je kunt ook naar andere handvatten kijken.
Schuimversies a la ESI (extra) chunky zijn populair anders zijn er nog handvatten met grotere of kleinere vleugeltjes die je polsen ondersteunen bijvoorbeeld van Ergon. Ik rij met kleinere vleugeltjes: Ergon GA3
Kijk hier maar eens wat er op dit vlak alleen al bij dit merk te koop is: https://www.mantel.com/handvatten-fiets&brand[]=ergon
Als je fiets echter zeker te kort is dan gaat het wel een beetje lapmiddelen toepassen worden.
Je schrijft Cube Reaction en 1,80 meter.
Welke maat Cube is het? Misschien lees ik er overheen maar ik zie het niet staan.