Stoic 4 of Orbea Laufey H10 of ...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Weer iemand met keuze-stress hier :lol:

Ik rijd nu een aantal jaar op een Giant Talon RC LTD 27,5 uit 2016, leuke beginnersfiets met goede afmontage, maar qua geo erg XC gericht en niet echt meer van deze tijd.
De laatste tijd krijg ik steeds meer controle over de fiets (na eindelijk een setje fatsoenlijke pedalen en five-tens aangeschaft te hebben) en steeds meer lol in het proberen van sprongetjes, drops enz., en doet de snelheid me steeds minder.
Komt bij dat ik laatst in Oostenrijk (Bike Republic Sölden) heerlijk geknald heb op een gehuurde trail fully (Scott Genius 960 volgens mij), daar werd ik echt heel blij van!
Ik zou mezelf qua niveau een enthousiasteling noemen.

Nu ben ik dus op zoek naar een speelsere fiets, hoofdzakelijk voor de wat uitdagendere trails in Nederland en af en toe een ritje over de grens. Maar ook bij mij om de hoek in Zeist of Hoge/Lage vuursche wil ik af en toe lekker een rondje kunnen maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een LTHT vanwege het spelese karakter, met mijn budget van € 1700 kom ik dan uit bij een Canyon Stoic 4 of een Orbea Laufey H10. Ook de Kona Honzo lees ik goede verhalen over, maar daar is binnen dit budget de afmontage wel beduidend minder van (RockShox Recon solo air vork, Sram SX), daar zie ik toch wel tegenop..

Gezien de karige beschikbaarheid zijn deze fietsen momenteel niet in real life te testen, ik ben dus benieuwd wat de gebruikers hier als voors en tegens zien van met name de Orbea Laufey H10 en de Canyon Stoic 4, of eventuele andere soortgelijke fietsen zodat ik dat mee kan nemen in mijn beslissing. Afweging voor mij zal vooral gaan over enerzijds wel stevig genoeg voor wat uitdagendere trails, maar ook weer niet te lomp om ook in NL nog lol te hebben op de routes, waarbij ik het prima vind om een ander setje banden aan te schaffen als dat voor "best of both worlds" kan zorgen :)
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Ik had je een PB gestuurd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Heb je geheime informatie die alleen voor de TS eyes only bedoeld is?
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Nieuwschierige mensen, die Stoic rijders :bier:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nou ja, het idee van een openbaar forum.... :bier:

Dit vat het voor mij wel aardig samen:
Afweging voor mij zal vooral gaan over enerzijds wel stevig genoeg voor wat uitdagendere trails, maar ook weer niet te lomp om ook in NL nog lol te hebben op de routes, waarbij ik het prima vind om een ander setje banden aan te schaffen als dat voor "best of both worlds" kan zorgen.
Daar komt het wel bij in de buurt, is mijn ervaring
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Deze lijkt mij ook nog in je budget te vallen: https://speedlab.shop/products/slade-trail#
Zie de specs: https://speedlab.shop/products/slade-tr ... tml-to-pdf
geen rij-ervaring en volgens mij ook uitverkocht.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dank voor de reacties! Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de verschillen tussen de Stoic 4 en de Orbea Laufey, is er iemand die daar iets over kan zeggen? Met name m.b.t. rij-eigenschappen.

De RS Pike vork op de Stoic lijkt me net een tikkie beter dan de Marzocchi Bomber op de Orbea, maar volgens mij is dat marginaal, klopt dat? En SLX (Laufey) vs Sram NX (Stoic) ontloopt elkaar ook niet veel toch?
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Welke maat zou je hebben? Ik heb een laufey in xl. Woon in amersfoort dus samen een rondje LV/HV, zeisterlitz of den treek zou mogelijk zijn.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Michielemans schreef: do 5 augustus 2021, 21:25 Dank voor de reacties! Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de verschillen tussen de Stoic 4 en de Orbea Laufey, is er iemand die daar iets over kan zeggen? Met name m.b.t. rij-eigenschappen.

De RS Pike vork op de Stoic lijkt me net een tikkie beter dan de Marzocchi Bomber op de Orbea, maar volgens mij is dat marginaal, klopt dat? En SLX (Laufey) vs Sram NX (Stoic) ontloopt elkaar ook niet veel toch?
Er is een opvallend verschilin de standover. Bij de Stoic is die tussen 741 mm 2xs en (768 in M, 773 mm in L) 774 mm in de XL.
Bij de Laufey is die 678 in S (via 726 in L) naar 763 in XL.
Dus het lijkt mij inderdaad goed om de frames voor je te zien; want ze verschillen meer dan je zou denken. Ik denk dat die hoge standover van de Stoic in de kleine maten hem in deze maten minder geschikt maakt als trailfiets.

Detail: op de Laufey past een bidon meer
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

tiggermac schreef: do 5 augustus 2021, 21:37 Welke maat zou je hebben? Ik heb een laufey in xl. Woon in amersfoort dus samen een rondje LV/HV, zeisterlitz of den treek zou mogelijk zijn.

Patrick
Ik ben zelf 1.78 (binnenbeenlengte 85cm), zou voor een Laufey op L uitkomen en een Stoic zou maat M worden, volgens de websites tenminste.

Rondje hier in de buurt Zeisterlitz zou evengoed top zijn, al is het een XL, denk wel dat ik een idee zou kunnen krijgen hoe het een beetje aanvoelt! Ik stuur je volgende week nog wel even een PM anders, alvast bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Ik heb oa ook een stoic 4 (okay okay, hij is voor mijn vriendin, ikzelf heb podsol met bijna dezelfde geometrie).
voor onze lokale nederlandse trails hebben we er mooie lichte XC bandjes op gedaan, tubeless. 13.6kg gewogen rijklaar.

Afbeelding
Shit Shed Builds 8)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

De stoic 4 staat iig op uitverkocht, waarbij de 2 en 3 op "winter" staan. Reken dus dit jaar niet meer op beschikbaarheid.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

I_do schreef: vr 6 augustus 2021, 07:07 De stoic 4 staat iig op uitverkocht, waarbij de 2 en 3 op "winter" staan. Reken dus dit jaar niet meer op beschikbaarheid.
Wilde dit ook posten, want ik heb de Stoic 4 ook op oog. Alles is sowieso uitverkocht.

Ik weet niet of de Radon Cragger 8.0 ook telt als LTHT, die is net iets duurder dan de Stoic 4 maar heeft wel dikke afmontage en weegt 1kg minder.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Eigen quote uit ander topic:
FLOiAM schreef: ma 2 augustus 2021, 22:40 Canyon site komen ze met regelmaat kort beschikbaar, met korte levertijd. Een geannuleerde bestelling vermoed ik.

Zo heb ik een stoic3 gekocht (samen met een stel vrienden, blijkbaar was er een batch beschikbaar gekomen, 1 week levering na levering van de 3 zag ik de magische 4 beschikbaar. Ik ben nogal impulsief dus die was direct voor mij, 1 week later had ik hem thuis.
Shit Shed Builds 8)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

FLOiAM schreef: vr 6 augustus 2021, 10:51 Eigen quote uit ander topic:
FLOiAM schreef: ma 2 augustus 2021, 22:40 Canyon site komen ze met regelmaat kort beschikbaar, met korte levertijd. Een geannuleerde bestelling vermoed ik.

Zo heb ik een stoic3 gekocht (samen met een stel vrienden, blijkbaar was er een batch beschikbaar gekomen, 1 week levering na levering van de 3 zag ik de magische 4 beschikbaar. Ik ben nogal impulsief dus die was direct voor mij, 1 week later had ik hem thuis.
Dat weet ik. Maar als er uberhaupt geen levering is, kan er ook geen geannuleerde of geretourneerde bestelling zijn...
Plaats reactie