Garmin 500/800 - 705

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

Je hoeft inderdaad niet de GSC10 sensor (cadans/snelheid) te gebruiken, je kunt dan niet je cadans meten.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Bij de Edge 800 is het zo dat als je de GSC-10 monteert, je snelheid word bepaald door GPS, tenzij die niet beschikbaar is of GPS is uitgeschakeld, dan pas word de snelheid van de sensor genomen. Je cadans word altijd geregistreerd.

Daarmee kun je dus ook binnen op een apparaat trainen (gps uit) en ook bij slechte ontvangst in bossen of in tunnels nog steeds een juiste snelheidsaanduiding krijgen.

Ik neem eigenlijk aan dat dit voor de Edge 500 identiek is.

Lastige van cadans is wel dat als je staand op de pedalen naar beneden gaat en je linkervoet is achter dat de cadans dan blijft tellen.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Sinds gisteren de edge 500 in huis, daarom vandaag een ronde gereden. Mijn cadans/speed sensor zat niet helemaal goed en toen gaf hij steeds aan dat de route automatisch gepauzeert werd. De sensor detecteerde de rotatie van mijn wiel niet daarom gaf hij dat aan terwijl ik wel fietste. De edge schakelde bij mij niet over op de gps.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Heeft er iemand al een silicone hoes voor de edge 500 kunnen vinden?
Oosie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: do 9 juli 2009, 11:23
Mijn mountainbike: Niner air 9 / Wikkit beachracer

Is de hartslagband van de edge 705 compatible met de laatste uitvoering van de 500?
Dank!
Pijn is tijdelijk, opgeven voor altijd!
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Ja, beide gewoon ANT+ protocol, daar is niets aan gewijzigd.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Marco V-brake
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:55

Vraagje voor de Edge 500 gebruikers:
Ik weet dat je met de Edge 500 ook routes kan inladen en volgen via "kruimelspoor".
Ik zag in een filmpje dat je via het Menu naar Routes moet om vervolgens de route te selecteren en om deze te tonen op het schermpje.
Werken alle andere functies als snelheid/hartslag/cadans dan ook nog en kan je switchen tussen het schermpje met route en schermpje met snelheid/hartslag info etc?
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Marco V-brake schreef:Vraagje voor de Edge 500 gebruikers:
Ik weet dat je met de Edge 500 ook routes kan inladen en volgen via "kruimelspoor".
Ik zag in een filmpje dat je via het Menu naar Routes moet om vervolgens de route te selecteren en om deze te tonen op het schermpje.
Werken alle andere functies als snelheid/hartslag/cadans dan ook nog en kan je switchen tussen het schermpje met route en schermpje met snelheid/hartslag info etc?
Je kan zo een route op je edge 500 zetten door de edge aan de computer te koppelen en een willekeurige route in het mapje "new files" of iets dergelijks op de garmin via het normale computer menu te zetten (net als een .word bestand van de computer op een usb te zetten). De route moet dan een gpx of tcx bestand zijn (misschien zijn er ook nog andere mogelijk).

Als deze op de garmin gezet zijn kan je gewoon gebruik maken van alle andere functies. Je scherm wordt dan in 3 vakken ingedeeld voor 3/4(6 van de 8 vakken) van het scherm is de route te zien en in de bovenste 2 vakken kan je de functies zetten die jij wilt zien, standaard staan er denk ik de nog af te leggen afstand en de tijd dat je aan het rijden bent. Door op enter te drukken kan je zo van het "Navigatie" scherm naar de normale door jou ingestelde schermen gaan.
Hopelijk heb je zo voldoende info, zo niet laat die vra(a)g(en) maar komen!
Marco V-brake
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:55

Thanks hier kan ik wat mee :-q
patrick75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 23:11
Mijn mountainbike: Salsa Beargrease xl

Ligt het aan facebook of toch aan de instellingen .
zodra ik de garmin uitlees en het link/post op facebook .
Komt op de pc de uitslagen in KM
lees je dat dan vervolgens uit op je mobiel , staat alles in mijl .
zodat anderen eerst moeten klikken op metrisch , en dan pas gaat die km (op de mobile facebook)

Patrick
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Interessant draadje, met name het kunnen inladen van *.gpx files en vervolgens het kruimelspoor volgen.

Vraag: Dan betekent het in mijn ogen dat je ermee kunt navigeren, maar ik heb zo'n vermoeden dat met "navigeren" iets anders bedoeld wordt...?

Groet,
William
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Wizz schreef:Interessant draadje, met name het kunnen inladen van *.gpx files en vervolgens het kruimelspoor volgen.

Vraag: Dan betekent het in mijn ogen dat je ermee kunt navigeren, maar ik heb zo'n vermoeden dat met "navigeren" iets anders bedoeld wordt...?

Groet,
William
Bij de edge 500 kan je een route volgen door middel van een lijn. Het enige wat je ziet is een lijn en die moet je dan volgen. Deze lijn kan je alleen krijgen als je een route volgt bijvoorbeeld op basis van .gpx. Je kan niet een bestemming intypen en daar naartoe rijden maar dit kan bij de 800 en ik denk maar ik weet dat niet zeker of dat ook bij de 705 kan.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hallo,

Dat klinkt voor mij als afdoende, mits je bijvoorbeeld wel op het lijntje kunt inzoomen. Draait het lijntje ook mee? Wat zijn de ervaringen voor rijden "volgens het lijntje"? Voor een onbekende omgeving is een kaartje wellicht beter (oriëntatie), maar ja, dan zit je al snel in een (beduidend) hogere prijsklasse, afgaande op het feit dat je een Edge 500 voor ca. € 100 tweedehands wel op de kop moet kunnen tikken.

Groet,
William
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Wizz schreef:Hallo,

Dat klinkt voor mij als afdoende, mits je bijvoorbeeld wel op het lijntje kunt inzoomen. Draait het lijntje ook mee? Wat zijn de ervaringen voor rijden "volgens het lijntje"? Voor een onbekende omgeving is een kaartje wellicht beter (oriëntatie), maar ja, dan zit je al snel in een (beduidend) hogere prijsklasse, afgaande op het feit dat je een Edge 500 voor ca. € 100 tweedehands wel op de kop moet kunnen tikken.

Groet,
William
Hallo William,

Je kan door middel van het uit knopje in te drukken en meteen weer los te laten denk ik inzoomen(ik kan het nu niet meer zien aangezien het scherm van mijn edge kapot gegaan is door een val). Het lijntje is over het algemeen voldoende, alleen wanneer je bijvoorbeeld een kruispunt in het bos hebt waar je uit 5 paden moet kiezen en het gps bestand wat je volgt is niet nauwkeurig(bijvoorbeeld door een wat oudere mobiel opgenomen) dan kan je nogal makkelijk het foute pad kiezen maar dit gebeurde bij mij denk ik 1 op 15 keer. Je zou denken dan zoom ik wat in op de kaart zodat ik de route beter zie. Dit is een goede optie alleen hij kan tot een schaal van 20 meter inzoomen maar dan zit er de hele tijd een hele grootte buffer op, wil je een beetje soepel een route kunnen volgen dan moet de schaal ik denk minimaal 80 meter zijn (of 60) maar veel verder inzoomen veroorzaakt dat het even duurt voor dat het lijntje verder geladen wordt.

Met vriendelijke groet
Plaats reactie