garmin dakota 20 goed?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Dakota 10 zou ik niet doen. Die is te beperkt : Geem hoogtemeter, geen kompas en geen ruimte voor microSD geheugenkaartjes.
Ik gebruik al ruim een jaar een Dakota 10. Geen hoogtemeter, maar dat rekent Garmin Connect altijd voor me uit. Kompas zit er gewoon digitaal in (sinds update van maart 2012) en ik heb nog nooit een extra geheugenkaartje nodig gehad.
Sterker nog, bij mijn versie ( van de ANWB) staat Topo Benelux op de Garmin zelf. Hoef dus geen kaarten vanuit Mapsource over te zetten ( tenzij ik buiten Benelux ben) en alleen routes nemen amper ruimte in.

Dakota 10 was voor mij voldoende ( kijk nu wel naar de Edge 800, maar de €100 die ik voor de Dakota 10 betaald had waren de euro's zeker al waard)
Eerst doen, dan denken
martenj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 18:42

hebin029 schreef:
Dakota 10 zou ik niet doen. Die is te beperkt : Geem hoogtemeter, geen kompas en geen ruimte voor microSD geheugenkaartjes.
Ik gebruik al ruim een jaar een Dakota 10. Geen hoogtemeter, maar dat rekent Garmin Connect altijd voor me uit. Kompas zit er gewoon digitaal in (sinds update van maart 2012) en ik heb nog nooit een extra geheugenkaartje nodig gehad.
Sterker nog, bij mijn versie ( van de ANWB) staat Topo Benelux op de Garmin zelf. Hoef dus geen kaarten vanuit Mapsource over te zetten ( tenzij ik buiten Benelux ben) en alleen routes nemen amper ruimte in.

Dakota 10 was voor mij voldoende ( kijk nu wel naar de Edge 800, maar de €100 die ik voor de Dakota 10 betaald had waren de euro's zeker al waard)
Ok bedankt voor de info.

Het navigeren gaat verder goed , als je bijvoorbeeld een onbekende route rijdt. ?
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

hebin029 schreef:Kompas zit er gewoon digitaal in (sinds update van maart 2012) en ik heb nog nooit een extra geheugenkaartje nodig gehad.
Dat wist ik niet. Volgens de Garmin website heeft de Dakota10 geen elektronisch kompas. Dan mogen ze hun website ook wel eens updaten.
Ik heb er wel een geheugen kaart in en ook wel nodig, want ik heb allerlei verschillende kaarten erop.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
martenj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 18:42

Hoeveel kaarten kun je op de dakota 10 kwijt dan ?
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

De Dakota 10 heeft 850 Mb intern geheugen. De opensource Topokaart Benelux is al zo'n 700 Mb. Het kan dus snel vollopen.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Je moet niet een volledige kaart op het toestel zetten. Ik heb op mijn edge 705 ook 850mb intern geheugen en heb nog nooit behoefte gehad aan meer. Als ik ergens anders ga rijden selecteer ik gewoon die kaartdelen en zwier ik ze op het toestel. Hooguit 5 min werk.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Dat is inderdaad ook een optie. Ik heb gewoon allerlei kaart erop staan en kan kiezen welke kaart ik wanneer wil gebruiken.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

zo hij is binnen hoor!!!! ziet er geweldig uit, 4 uur bezig geweest voor de orginele kaart erop te zetten van garmin, maar vind deze nou niet bepaald gedetailleerd. toch maar die opensource eens proberen. gps is echt zeer noukeurig, ik loop gewoon stap een meter opzij en hij ziet t meteen :-D ook het compas en hoogtemeter werkt super :bier:
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welke kaart is niet gedetaileerd? En bedoel je op de pc of de gps?
Geen detail op de pc betekent meestal dat de kaart niet ontgrendeld is.
Garmin topo kaarten zijn gedetaileerder dan open source.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

MarcusE schreef:
hebin029 schreef:Kompas zit er gewoon digitaal in (sinds update van maart 2012) en ik heb nog nooit een extra geheugenkaartje nodig gehad.
Dat wist ik niet. Volgens de Garmin website heeft de Dakota10 geen elektronisch kompas. Dan mogen ze hun website ook wel eens updaten.
Ik heb er wel een geheugen kaart in en ook wel nodig, want ik heb allerlei verschillende kaarten erop.
Hoho, er zijn verschillende soorten kompassen! Het beste is een magnetisch kompas. Dat werkt namelijk ook bij stilstand. Een electronisch kompas bepaalt de richting op het veranderen van gps positie. Zo kan het gebeuren dat je in de verkeerde richting wegrijdt.
Geen fout van Garmin dus want die sensor(magnetisch kompas) zit er echt niet in.
Laatst gewijzigd door Ramon 73 op zo 27 mei 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik heb nu de openfietsmap erop gezet. werkt uitstekend. kan alles goed zien en goed gedetailleerd. compas werkt trouwens ook goed als je stilstaat, hij weet feilloos het noorden te vinden :-q

morgen de eerste op google earth gemaakte track volgen. ben benieuwd :P
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Ramon 73 schreef:Hoho, er zijn verschillende soorten kompassen! Het beste is een magnetisch kompas. Dat werkt namelijk ook bij stilstand. Een electronisch kompas bepaalt de richting op het veranderen van gps positie. Zo kan het gebeuren dat je in de verkeerde richting wegrijdt.
Geen fout van Garmin dus want die sensor(magnetisch kompas) zit er echt niet in.
De Dakota en de Oregon hebben beide een electronisch kompas. Deze electronica meet gewoon het magnetisch veld in twee richtingen en kan zo bedenken waar het Noorden ligt. Verschil is waarschijnlijk dat de Dakota 10 een 2-assen kompas heeft. Die moet je dus vlak houden voor een goede meting. De Oregon heeft een 3 assen kompas (Dakota 20 ook) en die kun je dan ook scheef houden. Beide kompassen werken bij stilstand. Juist bij beweging wordt ook het GPS signaal gebruikt. Hiermee wordt al de richting bepaald, en omdat de richting bekend is, kan ook het Noorden bepaald worden.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
franskem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 15:06

Heeft een dakota 20 of een Etrex 30 ook een Track-back functie?
This is a call to arms for some of you. It is for me too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back. - Jim Wendler
kossymtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: do 7 juli 2011, 13:09
Mijn mountainbike: ,,

franskem schreef:Heeft een dakota 20 of een Etrex 30 ook een Track-back functie?
De Garmin Dakota 20 zoiezo.
Plaats reactie