Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Sorry... Zullen we anders afspreken dat iedereen mag uitgaan van de ronde die het meest positief is voor hem of haar? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Ik gebruik strava sinds kort ook icm met mijn Garmin. Ik fiets puur voor de lol, maar strava motiveert echt om net wat harder te gaan, ik ben er blij mee!
De statistieken kloppen bij mij prima met wat de Garmin (etrex 30) zegt.
3r!k
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 1 juni 2012, 13:46

Ik heb tijdens het biken altijd Google My tracks draaien. Als ik terug ben exporteer ik het gpx bestand en importeer het in strava en endomondo. Als je uitgaat van hetzelfde gpx bestand komen beide sites met verschillende afstanden en gemiddelde snelheid. Zijn er meer mensen die dit verschijnsel ervaren hebben? ik probeer er achter te komen welke nou het betrouwbaarst is.

Vb. Ritje gisteravond:
My Tracks: 26,78km
Strava: 26,7km
Endomondo: 25,48km
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

3r!k schreef:Ik heb tijdens het biken altijd Google My tracks draaien. Als ik terug ben exporteer ik het gpx bestand en importeer het in strava en endomondo. Als je uitgaat van hetzelfde gpx bestand komen beide sites met verschillende afstanden en gemiddelde snelheid. Zijn er meer mensen die dit verschijnsel ervaren hebben? ik probeer er achter te komen welke nou het betrouwbaarst is.

Vb. Ritje gisteravond:
My Tracks: 26,78km
Strava: 26,7km
Endomondo: 25,48km
Ik heb geen ervaring met my tracks of endomondo, maar ik vind wel altijd een verschil tussen garmin connect en runkeeper (strava nog niet gecheckt). Runkeeper gooit er een low-pass filter overheen (moving average), waardoor o.a. max snelheid altijd lager uitvalt en afstand wat korter wordt. Zo te zien doen strava en endomondo dat ook, dus ik zou zelf uitgaan van my tracks..

edit: ff gecheckt: strava geeft ook (iets) lagere max snelheid en iets kortere afstand aan dan garmin connect, maar het verschil is lang niet zo groot als met runkeeper. Langste afstand is het meest betrouwbaar.
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Strava lijkt toch niet zo goed te werken voor mountainbike tracks.

Voorbeeld: De beste tijd op strava voor de mtb track in Zoetermeer is 33% sneller dan mijn snelste tijd. Dat vond ik toch wel een heel erg groot verschil, dus ik heb ff gekeken waar ik zoveel tijd verlies tov de nr 1. Nu blijkt dat deze persoon helemaal niet het hele rondje heeft gereden. Na nadere inspectie blijkt het merendeel van de tijden in de scorelijst niet van het hele rondje te zijn. Als het er een beetje op lijkt dan pakt Strava het.

Wel jammer, want zo kun je dus niet je tijd vergelijken met anderen. De enige zinvolle manier is om handmatig gaan zoeken naar "echte" rondetijden. Of het gebruiken om PR's te proberen te halen, maar dat kan ook met zat andere websites/apps..

Het leek zo mooi :(
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Dat viel me ook op in zoetermeer. Vorige week een andere route met een andere volgorde van de klimmetjes aangehouden. Deze bleek te "tellen" voor de nornale sectie. Vandaag een tijd proberen neer te zetten voor de gehele (officele) route. De eerste keer was strava gestopt na 1,5 km. Waarschijnlijk omdat mijn gsm scherm nog actief was. De tweede was strava 100m voor het einde gestopt. Dit is al eerder zo'n 5 keer gebeurt. Het zal wel aan de app of mijn gsm liggen, maar het het is wel een beetje vervelend als je je helemaal hebt lopen uitsloven. Tijdens de tweede ronde al mijn sectie tijden verbeterd, dus deze zijn legaal.
Was er geen optie om verdachte tijden te melden in strava?
hhrbosch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: di 19 april 2011, 12:04
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish 3 2012/ Chinees carbon sleutel project

blondie schreef: Was er geen optie om verdachte tijden te melden in strava?
Dat zou ik dan ook graag willen weten,
een aantal van de race segmenten in mijn regio zijn ook met een auto gedaan. Nogal opvallend als de nummer 1 een klim op weet te rijden met 123km/u gemiddeld.
Hoe ver je gaat heeft met afstand niks te maken.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

'Flag ride' :-)
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Hier ook een nieuwe Strava gebruiker. Heb vanavond het rondje Westerschouwen gereden. Op de fietscomputer (lidl ding) is de ronde 6.0 km lang, wat overeenkomt met andere fietscomputer gebruikers. De GPS ronde is echter 5.7km lang, de tijd leek me wel goed. Er was in ieder geval een moving time genoteerd. Ik wil alleen op het opnamescherm nog de snelheid hebben. Iemand die weet hoe? Ik heb vanavond de run versie (die wellicht hetzelfde is als de bike versie) op de telefoon van mijn vrouw geinstalleerd. Deze gaf wel de snelheid weer in het opnamescherm.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb Strava nu een paar keer gebruikt en het werkt wel aardig.
Alleen kloppen er een aantal zaken niet.
Bv snelheid.
Deze ligt bij strava lager dan bij mijn Garmin.
De Garmin klopt want die heb ik op de mm nauwkeurig ingesteld op mijn wiel-omtrek samen met een snelheids/cadansmeter.
Daarnaast schelen de calorieën heel erg.
Had bij trainingstechnieken al een vraag gepost hierover.

afijn vanochtend uit de nacht gekomen even wat uurtjes geslapen en toen de nacht uit mijn beentjes getrapt als voorbereiding op het zwaardere werk van morgen op den bike.
Zie hieronder de verschillen tussen Garmin en Strava

http://connect.garmin.com/activity/213629340" onclick="window.open(this.href);return false;
http://app.strava.com/rides/19360386" onclick="window.open(this.href);return false; ( http://app.strava.com/rides/19360386#349322025" onclick="window.open(this.href);return false; )

wel leuk om bepaalde stukken op de koers vergeleken te worden met andere snelle passanten.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Mooi is dat :), Bart Brentjes zit nu ook op strava. Kaapt gelijk 2 KOMs van mij weg.
http://app.strava.com/athletes/1016712" onclick="window.open(this.href);return false;
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Hannibal schreef:'Flag ride' :-)
Strava schreef: It sounds like this segment is related to some known segment matching issues we have: https://strava.zendesk.com/entries/2095 ... ing-issues" onclick="window.open(this.href);return false;

This is a complex segment where the course doubles back on itself, which can cause the segment to falsely trigger matches.

We are trying to come up with solutions to this problem, but there is some degree of complexity that the segment matching algorithm is just not designed to handle. I'm a cross racer, so I'm familiar with the challenges of creating segments like this from cross courses, etc. Its not the perfect system for that kind of usage. Hopefully we'll improve this in the future!

Best,
Elle
Strava Support Team
MTersteege
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 09:21
Mijn mountainbike: Merida Matts-20V
Contacteer:

GPS is niks meer dan een berekening van je huidige positie en je vorige positie waar meerdere factoren aan vast zitten. Signaalsterkte, afstand van de (meerder) satellieten die gebruikt worden etc etc. Niemand heeft hier een GPS die ook voor militaire doeleinde wordt gebruikt, die zijn namelijk veeeeel nauwkeuriger. Wielomtrekken zijn ook leuk, maar band harder of zachter maakt dan ook een verschil in bijvoorbeeld je sneldheid, kijk maar in verschillende topics hier op het forum. Als je exact wilt weten hoeveel km je hebt gereden moet je spoor met een liniaal gaan nameten en voor je tijd zelf gaan klokken.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Vandaag ook eens een account aangemaakt op Strava en wat activiteiten geupload vanaf de Edge, zie ook aardig wat verschil; laatste rit LDD op de Garmin/Garmin Connect in 1.16, zelfde rit op Strava 1.17.24. Andere routes (40-50km) wijkt de tijd ook ongeveer 1 tot 1,5 minuut af tussen Strava en de Garmin. Op de Edge gebruik ik de wielomtrek met cadansmeter, benieuwd of de waarden op Garmin en Strava wel overeenkomen als ik alleen GPS data gebruik, eens proberen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik gebruik strava op mijn samsung galaxy s plus. Mij viel op dat de gemeten afstand altijd korter is dan de daadwerkelijke afstand. Ik heb ook tests gedaan met edomondo, velodroid en diverse andere freeware software om achter te komen of dit een software probleem is of toch met de gps chip in het mobieltje te maken heeft. Soms zijn de verschillen namelijk erg groot, t/m 10% van de gereden afstand. Op een forum werd mij verteld dat strava slechts 1 dataset per 4 seconde opslaat en andere software met en hogere frequentie werkt. 4 sec is namelijk te veel; als je met 36 km/uur fietst ben je al 40 m verder. Alleen lijkt deze informatie niet te kloppen. Op de website van strava staat namelijk dat de frequentie door de gps ontvanger van het mobieltje wordt bepaald en vele mobieltjes met 0.25 Hz tracken (dwz 1 meting per 4 seconden).
De onnauwkeurigheid van de gps navigatie zie ik ook terug als ik bijv. 4 rondjes rij. Op strava zie ik dan 4 verschillende routes met soms uitschieters van meer dan 100 m tussen verschillende rondjes, alhoewel je alleen 1 lijn zou verwachten. Als je met en garmin edge 500 of 800 rijdt zie je alleen 1 lijn, wat aangeeft dat de nauwkeurigheid van de gps chip in de garmin's aanzienlijk beter is dan degene in mijn mobieltje.
Dit verklaart echter een ander verschijnsel niet: de spreiding omtrent de middelwaarde van de lengte van het parcours met bijv strava is aanzienlijk kleiner dan de afwijking tussen de gem lengte verkregen met strava en bijv. edomondo of velodroid. Dat is alleen te verklaren met verschillen in de verwerking van de gps gegevens, dus een software probleem. Voor zover ik weet gaat strava niet interpoleren tussen de metingen; dat kan al een behoorlijk effect hebben op de gemeten afstand mits het parcours vele bochten kent.
Kortom: als je echt houd van een nauwkeurige registratie kom je om een gps fietscomputer niet omheen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie