Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

KOM's zijn niet interessant, met name voor korte segmenten, dan spelen meetfouten en andere toevalligheden een veel te grote rol. Op de langere segmenten (bv een hele of halve NL MTB route) is het voor 99.9% van ons hier onhaalbaar, want op de UHR gaat bv ene B. Brentjes er toch mee vandoor met een behoorlijk verschil.

Waar het (voor mij persoonlijk) wel leuk voor is:
- loggen van alle ritten
- delen van ritten met vrienden
- vooruitgang bijhouden (met name dus op de lange segmenten, een PR van 16 seconden ipv 19 seconden is niet relevant, maar een rondje Dorst van 24:00 naar 23.26 is toch leuke progressie (ik zie de tijden overigens ook via de stopwatch teller op mijn Garmin, dus ik weet dat die tijden dan voor mij kloppen, niet iedereen pakt dezelfde heuveltjes e.d.)
- ongeveer je positie zien tegenover anderen, als ik zie dat ik op 143 van de 5900 zit, dan wordt ik daar wel blij van

Een groot deel van mijn pluspunten zijn gerelateerd aan mijn manier van rijden, ik weet dat het tegenwoordig veel cooler is om alleen maar "fun" te hebben op een 150mm + bike en je niet druk te maken om snelheid, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Voor dat type rijder is Strava enkel interessant om ritjes te loggen, alle tijdmetingen zijn dan niet relevant.
Als ik in een omgeving zou wonen waar ik wekelijks zonder al teveel reistijd over dikke rockgardens zou kunnen knallen en brute afdalingen zou kunnen doen, dan had ik ook een andere fiets. Ik moet het daarentegen gewoon doen met Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen op 20 minuten fietsen van mijn huis, en af en toe eens (als ik genoeg tijd heb) de auto pakken voor een ander rondje in NL of Ardennen.
Dus voor mij zit de uitdaging in de snelheid op de lokale rondjes, en dan is Strava een prima tool om vooruitgang bij te houden en jezelf te meten met anderen. Bij mij speelt ook mee dat ik inmiddels de 40 ben gepasseerd en een bureau baan heb... dus een beetje structurele beweging om het verval tegen te gaan kan ook geen kwaad :) (ik ben nu overigens fitter dan 15 of 20 jaar geleden en dat wil ik graag zo houden)

Af en toe een PR kunnen pakken zorgt bij mij voor de juiste motivatie om (hard) te blijven fietsen!
Laatst gewijzigd door Prulleman op vr 29 maart 2019, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En daar sluit ik mij volledig bij aan!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nog een toevoeging.. wat mij betreft is het belangrijkste dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. Het lijkt ook een trend te zijn om Strava rijders af te zeiken en dat mag wat mij betreft als je van die schreeuwers hebt die iedereen van de track rijden voor een PR, daarop mag je lekker bashen.

Maar ik pak mijn PR wel op een woensdag ochtend (dan kom ik meestal niemand of hooguit 1tje tegen) ipv zondag ochtend. Als ik alleen op zondag ochtend kan fietsen, dan maar een tandje minder en een rondje extra ofzo.

(dus niet alle strava rijders zijn asociale figuren)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bijzonder goed omschreven, heel goed, beide posts :-q :-q
Strava geeft voor mij heel mooi de bikkelharde werkelijkheid weer dat mijn leeftijd zichtbaar is in de resultaten :winkie: , het zij zo,
en dat geleidelijk teruglopen van presteren is voor mij juist geen trigger om dan maar achter de Geraniums te kruipen. Integendeel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

thanks :bier:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Yep, dit topic kan nu wel op slot na de posts van Prulleman.
Niets meer aan toe te voegen :-q :-q :D
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Stravassholes zijn zonder Strava ook assholes. Strava haalt die eigenschap enkel wat sterker naar boven.

Ik gebruik Strava (net zoals iedereen hier blijkbaar) op dezelfde manier als hierboven beschreven. Enige puntje waar ik het niet helemaal mee eens ben is het Strava op uitdagend terrein stukje.
In gebieden met genoeg uitdagende DH singletracks zijn ook veel segmenten te vinden. Het rijden is daar anders, maar locals die de tracks al 100x hebben gereden kunnen ook daar met Strava een nieuwe dimensie aan hun ritten geven toch.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je zou door de bank genomen kunnen stellen dat échte MTBers geen Stravassholes zijn.
Of ze gebruiken geen Strava ofwel ze gebruiken Strava op een leuke, sportieve manier zoals hierboven verwoord door Prulleman.
Je zou door de bank genomen kunnen stellen dat de échte Stravassholes geen MTBers zijn, zelfs niet als ze bij het overwinteren op hun MTB door het bos stormen.
Zo, punt gemaakt.

Ander onbelangrijk Strava puntje;
Vraag me weleens af hoe Strava omgaat met de gereden km's bij klimwerk en afdalingen.

Ik heb naast Strava ook nog een aso km tellertje op het stuur.
Op het vlakke worden de gereden km's vrijwel exact gelijk weergegeven maar bij een ritje met klimwerk en afdalingen geeft die aso teller vrij veel meer gereden km's weer dan Strava.
Bijvoorbeeld laatst op Strava 48,76km / 450hm, terwijl die teller 50,6km aangaf.
Als Strava de km's op hellingen horizontaal registreert zal dat dus wel kloppen maar registreert Strava ook inderdaad horizontaal?.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik sluit me volledig aan bij Prulleman. Sterker nog; ik kijk niet eens naar de tijden van anderen. Leuk om mijn ritten te loggen, kijken of je wat vooruitgang boekt en met een paar vrienden te delen. En een Pr-etje of wat prestaties is altijd leuk en motiverend. En ik deel het met een paar goede vrienden.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

als ze een categorie 60+ met MS zouden hebben zou je boven aan staan Ad! :bier:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wie weet 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eens met Prulleman & Co.
Gebruik Strava om hier (Spanje) wat tracks te verzamelen en te delen met mn Spaanse fietsmaten.
Zonder dat was ik gewoon Stravaloos gebleven, juist vanweve de neg. associaties.

Over het registreren van Strava...
Ze krijgen zoveel shit aangeleverd, dat ze wel een hoop moeten poetsen.
Heb je toevallig een fatsoenlijke gps, dan wordt daar waarschijnlijk net zo hard op gefilterd en gepoetst als bij een twijfelachtige phone die onder in de rugzak zit. En wellicht tellen ze ook alleen 2D, om het in dat opzicht voor zichzelf niet te moeilijk maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Strava geeft voor mij heel mooi de bikkelharde werkelijkheid weer dat mijn leeftijd zichtbaar is in de resultaten :winkie: , het zij zo,
en dat geleidelijk teruglopen van presteren is voor mij juist geen trigger om dan maar achter de Geraniums te kruipen. Integendeel.
Op strava kun je je ook vergelijken met leeftijdsgenoten, in categorieen van 5 jaar. Persoonlijk vind ik dat (ik ben 71) wel handig. Niet omdat ik mijn MTB-tochtjes als wedstrijdjes zie, maar enige referentie vind ik toch wel leuk. Verder gebruik ik strava eigenlijk alleen als 'clubje' met wat familieleden om elkaar te stimuleren aan de gang te blijven, of dat nu fietsend, hardlopend of wandelend is.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Precies, een beetje vrijblijvende competitie in de juiste categorie (of club) kan voor sommige heel motiverend zijn. Dat kan met Strava, maar ook op andere manieren. Dus iedereen kan lekker kiezen wat bij em (en zijn omgeving) past.
Strava is gewoon makkelijk en veelgebruikt.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Prulleman schreef: vr 29 maart 2019, 11:24 nog een toevoeging.. wat mij betreft is het belangrijkste dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. Het lijkt ook een trend te zijn om Strava rijders af te zeiken
Precies dat deed mij een tijd terug besluiten om Strava in mijn sig te zetten :tong Ik werd wat opstandig van dat populaire geroep.
Het is gewoon een leuke mogelijkheid om een fiets dagboek bij te houden, om te kijken wat anderen doen, en om routes af te plukken.
Tijden en kommetjes kijk ik niet (meer) naar; het enige dat bij mij nog snel gaat is de aftakeling :-{
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Plaats reactie