Garmin Dakota 20.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

Ik heb sinds twee jaar een garmin dakota 20, ben er tevreden over. MAAR de laatste tijd is de nauwkeurigheid van het opnemen onnauwkeurig (zie foto) hier door is de afstand die ik rij ook onnauwkeuring. Wie kan mij hier helpen om dit op te lossen.
Afbeelding
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

Ik heb dezelfde ervaring voor wat betreft de nauwkeurigheid, hij zit er soms best een eind naast. Daarnaast merk ik dat de snelheid die hij aangeeft ook niet altijd even accuraat is. Als ik met een redelijk vaste snelheid op een fietspad rijd merk ik soms dat de snelheid op de garmin behoorlijk fluctueert, het kan zomaar van 15 naar 30 km/u schieten.
Vermoedlijk heeft dit dezelfde reden, maar wat het dan precies is......

Ik gebruik trouwens nu gewone penlights, niet die betere nimh dingen. Die gaan er nu wel in, kijken of dat wat oplevert.
RonA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 30 april 2009, 10:50

Zover ik het beoordelen kan hebben beide problemen dezelfde oorzaak. En volgens mij is dat de ontvangst van de gps. Het is een bekend fenomeen dat de ontvangst onder een nat bladerdek slechter is dan in open veld.
De nauwkeurigheid van de opgenomen track is dan niet optimaal en die afwijking wordt weergegeven. Dat is dus het verschil tussen de kaart en de tracklog, zie bovenstaande kaart.
Met die onnauwkeurigheid worden dan ook de berekende verplaatsing (=snelheid) niet constant. Dus grote verschillen tussen werkelijke snelheid op de km-teller en de berekende van je gps.

@Bertbiker:

Ik denk dat de nauwkeurigheid beter is in open veld, waar de gps "vrij zicht" heeft op de sattelieten??
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

Dat natte bladerdek is wel een goeie, in mijn rondje van vandaag (montferland) zijn de bosstukken duidelijk minder nauwkeurig dan de weilandstuken.
Ik weet trouwens niet of het bij mijn eerdere GPS apparaten (etrex vista hcx en edge 705) beter of minder was, ik heb toen niet al mijn ritten opgenomen en achteraf teruggekeken. Dat geschommel in snelheid is me wel pas bij de dakota opgevallen. Kan ook liggen aan het feit dat ik er tegenwoordig geen apart km-tellertje meer bij heb.
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

Ben bezig geweest met instellingen. Bij STEL IN en dan TRACKS kun je kiezen uit: Opnamemethode en Intraval. Bij opnamemethode kun je kiezen uit: Afstand, Tijd of Auto. Bij interval kun je deze invullen. Wie heeft ervaring met deze instellingen en kan aan geven wat voor instelling het beste is voor zowel in bos als buiten het bos.
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
RonA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 30 april 2009, 10:50

Bij mij staat ie al sinds ik 'm heb op AUTO.

Zover ik het snap bepaald de gps dan zelf wanneer het een punt opslaat. Bij een rechtlijnige beweging dus minder dan in een bocht. Dat zie je dan ook op de tracklog terug.
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

RonA schreef:Bij mij staat ie al sinds ik 'm heb op AUTO.

Zover ik het snap bepaald de gps dan zelf wanneer het een punt opslaat. Bij een rechtlijnige beweging dus minder dan in een bocht. Dat zie je dan ook op de tracklog terug.
Klopt, maar als je auto uitschakeld kun je kiezen tussen tijd en afstand, deze kun je zelf invullen. Bij mij staat deze voor afstand op 10 meter en tijd op 30 seconden. Gelden deze afstand en tijd dan ook voor als je AUTO kiest, ikweet je moet alles uitproberen maar misschien is er iemand die dit weet.
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
RonA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 30 april 2009, 10:50

Gelijk maar even antwoord op je laatste vraag; ...... iemand die het weet.

Helaas ik dus niet. Ik heb een GPSmap60Cx en als ik AUTO kies dan heb ik daarbij nog 5 mogelijkheden, variërend van vaakst t/m minst vaak. De mijne staat ingesteld op normaal.

Dus hier gaan de menu's en instelling uit elkaar lopen en kan ik je dus niet verder helpen.
Als ik kies voor afstand of tijd dan is het één van deze twee. En dus of elke zoveel km of elke zoveel seconden. Bij mij is dus AUTO niet de beste van deze twee, maar de smaken vaakst t/m minst vaak zijn dan de keuzes.

Als je hier geen antwoord krijgt wordt het dus proberen ..................
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

Heb inmiddels vraag en kaartje (jpg) ook doorgestuurd naar Garmin Nederland. Hoop dat ze hier op gaan antwoorden. Mocht ik bericht krijgen en er kan iets aan gedaan worden laat ik het zeker weten.
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
Lemmorf
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 oktober 2010, 14:28
Mijn mountainbike: Wilier Solitario 2011
Contacteer:

...welke software/firmware versie gebruik je? Ik heb ook een DK20 inmiddels met 4.70/5.00 erop. Mijn ervaring is dat er nu redelijk (goed) geloged wordt maar dat het vroeger een stuk minder was.
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

Heb even gekeken bij info. Daar staat Software Version 2.70 en er staat ook Versie GPS-software 3.70. Lijkt mij lager dan die van jouw Lemmorf. Hoe kan ik deze hogere versies downloaden.
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
Lemmorf
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 oktober 2010, 14:28
Mijn mountainbike: Wilier Solitario 2011
Contacteer:

BB BertBiker schreef:Hoe kan ik deze hogere versies downloaden.
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4527
BB BertBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 15:26
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 2011

Heb update uitgevoerd en heb nu de niewste versies. Vraag Lemmorf wat zijn jouw instellingen bij opnamemethode: Afstand, Tijd of Auto. En hoeveel seconden heb jij ingevuld staan bij Tijd en wat heb jij ingevuld afstand.
Mountainbiken is Rust en Ruimte.
Lemmorf
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 oktober 2010, 14:28
Mijn mountainbike: Wilier Solitario 2011
Contacteer:

BB BertBiker schreef:Vraag Lemmorf wat zijn jouw instellingen bij opnamemethode
Record Method: Auto
Interval: Normal

...deze instellingen werken prima voor mij. Natuurlijk zit hij er wel eens naast. Dat komt dan door een slechte ontvangst tussen gebouwen etc. Maar zo ver "off" als op jouw plaatje te zien is, heb ik nog nooit gehad.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Heb jij de instellingen -> positieweergave de kaartdatum en kaartsferoide op WGS84 staan ???
Plaats reactie