Edge 800 tips & tricks

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

haha, op dat moment had ik nog zo'n 3 uur te gaan...... 220km gemaakt afgelopen vrijdag :-D

maar dat met die >10.000 punten zal ik eens checken, dank!
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Heb de route even bekeken, aantal punten: 6315, dus ruim onder de 10.000.

kan het zijn dat de route die gefietst/opgenomen wordt teveel data heeft gegenereerd?

De 2e dag fietsen heb ik na 75km m'n rit gestopt, gereset en een 2e rit gestart. Geen problemen.
Mijn fietsmaatje had voor de zekerheid na 100km hetzelfde gedaan, dit ging ook goed voor de rest van de dag.
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

heideveld schreef:Heb de route even bekeken, aantal punten: 6315, dus ruim onder de 10.000.

kan het zijn dat de route die gefietst/opgenomen wordt teveel data heeft gegenereerd?

De 2e dag fietsen heb ik na 75km m'n rit gestopt, gereset en een 2e rit gestart. Geen problemen.
Mijn fietsmaatje had voor de zekerheid na 100km hetzelfde gedaan, dit ging ook goed voor de rest van de dag.
Als je veel punten logt, bijv 1x per seconde, dan ben je zo aan het maximum van 10.000.
9 uur = 32400 seconden. Met 1x per 4 seconden houdt het ongeveer bij 9 uur op.
Bij smart of automatic is het maar afwachten wat het toestel doet, maar op lange rechte stukken wordt flink bespaard, dus wellicht zal dat wel goed werken.
Maar mijn ervaring is dat de tracklog zichzelf "opeet". (wat er aan het eind bij komt, gaat er aan het begin af)
Vastlopen heb ik nog niet meegemaakt, maar ik heb ook geen persoonlijke ervaring met de Edge 800.
Oorzaken waardoor het bij mij fout ging:
-slechte routeerbare kaart. Bijv de oude Topo Benelux.
-slechte of beschadigde gpx.
-slechte firmware
-slechte uSD kaart.

Bij een Edge 800 zou ook de accu na 9 uur wel eens leeg kunnen zijn.

En verder, een Garmin die via USB met de pc verbonden is moet je altijd "uitwerpen" of "verbreken" anders zijn er wellicht bestanden geopend op het moment dat je de stekker los trekt.
Het hart van je gps is via de usb gekoppeld aan je pc, dus je kunt op die manier behoorlijk wat schade toebrengen.
Maar dan is het wel vreemd dat je fietsmaat hetzelfde had.
Gebruikte hij dezelfde track/route en/of dezelfde kaart ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

In de Edge 800 bij langere tochten stopt deze na de 200ste aanwijzing, in principe bij rijden van een koers zonder koersaanwijzingen zou dit geen probleem hoeven geven.

Oplossing was de koers te stoppen en weer te starten.

Naast alle andere oorzaken gebeurd het met de Edge 800 wel eens dat intern geheugen wat beschadigd is, dus dat de computer controller dient uit te voeren om verkeerde bitjes weer recht te zetten.
En soms is dan de oplossing om een backup te maken, de Edge te formatteren en dan de spullen weer terug te zetten, maar zoek hier wel iemand bij die wat van computers weet, anders heb je een stukke Edge.
Er is zelfs een procedure van Garmin zelf hiervoor (zoals die ook voor de Edge 605/705 bestaat).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Oke... is dat loggen in te stellen (en hoe)
Als ik die op smart kan zetten, of bijvoorbeeld per 10 seconden loggen, zal verschil maken.

Overigens verwacht ik niet snel te kunnen testen, het klokje rond MTB-en is best lang :-?
HARD, HARDER HARDST
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Smart loggen betekend in de bochten meer dan op recht stukken, maar nog steeds heel regelmatig.
Er is dus geen in te stellen tijdspanne, alleen 1 sec of smart. Smart is prima. 1sec voor als je op een baan rondjes aan het rijden bent.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Ja, dat had ik begrepen, maar waar kan ik dat instellen?
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

scheurneus schreef:Smart loggen betekend in de bochten meer dan op recht stukken, maar nog steeds heel regelmatig.
Er is dus geen in te stellen tijdspanne, alleen 1 sec of smart. Smart is prima. 1sec voor als je op een baan rondjes aan het rijden bent.
Ik heb gezien dat mijn outdoor gps (Etrex 30) meer mogelijkheden heeft om de interval in te stellen dan mijn Edge 810.

Bedenk wel dat meer loggen de tracklog niet nauwkeuriger maakt.
Een goede ontvangst is natuurlijk een eerste vereiste.
In het open veld doen alle toestellenhet wel goed, in het bos, vooral onder een dicht bladerdek wordt het lastig.
Net als in de stad tussen hoge gebouwen, of in de bergen in smalen diepe kloven.
Een onnauwkeurige gps kan je corrigeren door een wielsensor te gebruiken, zodat de afstand nauwkeuriger wordt geregistreerd.

Maar als ik het zo lees denk ik dat Scheurneus de vinger op de zere plek heeft gelegd, max 200 aanwijzingen per sessie is ists dat jullie beiden op dezelfde manier kan treffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

heideveld schreef:Ja, dat had ik begrepen, maar waar kan ik dat instellen?
In de outdoor toestellen in het menu van de trackmanager/sporen beheer.

In de Edge 800/810:
Press ‘Tools’ icon (screwdriver and wrench on the main screen), to get to the main menu and then follow this key path: Down Arrow > System > Data Recording > Recording Interval >
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

:-q
HARD, HARDER HARDST
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mijn Garmin accu laadt niet meer op. Als ik hem aansluit staat voor enkele seconden 'charging' en daarna 'complete', alhoewel de accu helemaal leeg is. Daarom heb ik net een nieuwe accu gekocht, maar zie weer hetzelfde gebeuren. Dus lijkt deze nieuwe accu ook niet te werken, tenzij er iets anders aan de hand is. Herkent iemand op het forum dit probleem? Ligt het aan de accu of is er iets anders mis?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Hoe laad je de Garmin op? Probeer het eens via een andere kabel, computer etc
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Heb ik gedaan, maar verandert niets.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik hoop dat iemand mij hier in de juiste richting kan wijzen. Ik heb al enige tijd een Edge 800 in gebruik. Deze heb ik 2ehands gekocht, maar ik vind dat deze eigenlijk al vanaf de eerste rit niet goed functioneert als ik er nu (achteraf) over nadenk.

Ik heb het idee dat de GPS antenne niet goed functioneert. Bij opstarten (in de buitenlucht) duurt het soms 3 tot 5 minuten voordat ik GPS signaal heb. Vervolgens ga ik fietsen, maar komt het regelmatig voor (met name op de meer technische stukken, waar je veel snelle richting en/of hoogtewisselingen hebt) dat de timer wordt gepauzeerd omdat ik volgens de garmin langzamer dan 5km/h fiets. Ook komt het veel voor dat de snelheid achter blijft op de werkelijkheid. Waar in eerder in het zelfde verzet en (ongeveer) gelijke trapfrequentie 25km/h fiets, blijft de garmin lang op 10 a 15km/h hangen.

Ondertussen rij ik hier al een hele tijd mee, maar ben het nu zat. Iemand hier bekend mee?
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik zit met hetzelfde probleem als Heideveld.

Mijn Gps( edge 800) houd het voor gezien na 12u/18u.
Het ligt erook aan hoeveel ik de gps laat doen.
Veel verschillende tracks is het na 12 uur wel gedaan.
Rijdt ik 1 track na red-ie het soms wel 20u maar nooit langer.

Dit kan dus te maken hebben dat ik meer als er meer dan 10.000 punten wordt gelogt?
(heb als geprobeerd "terug naar fabrieks instellingen" maar dat werkt niet)
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Plaats reactie