Edge 800 tips & tricks

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.

Moderator: Rogier

Plaats reactie
balupi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite 2012
Contacteer:

di 28 december 2010, 15:46

De Edge 800 is sinds kort verkrijgbaar in Nederland, hierdoor zal het aantal gebruikers met hun vragen en ervaringen over deze GPS toenemen.
Het lijkt mij, net als voor de Edge 705, handig om tips ,specifieke vragen en ervaringen met elkaar te delen.
Op deze wijze werken we aan een naslagwerk voor ons zelf maar ook voor de toekomstige gebruikers gericht op de Edge 800.
Dus ben je in het bezit van de Edge 800 en heb je tips, vragen of ervaringen laat ze hier achter.
I'm in shape. Round is a shape, isn't it?

Oud
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=75043" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=90615" onclick="window.open(this.href);return false;
3Wieler
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: 29er Epic comp 2013
Contacteer:

wo 29 december 2010, 00:34

De eerste softwareupdate is reeds op de site geplaatst:(versie 2.1)
Zie onderstaande link met verbeteringen:

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237" onclick="window.open(this.href);return false;
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

wo 29 december 2010, 13:01

Je kunt ook de webupdater gebruiken en je kunt deze voor elke Garmin toestel gebruiken het maakt niet uit hoeveel Garmin toestellen je hebt en ook niet waneer het toestel gemaakt is.
Op http://www8.garmin.com/products/webupdater/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je info lezen en downloaden.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
balupi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

do 30 december 2010, 16:14

Vandaag een route gedownload van de Garmin site. Ondanks dat ik de GPS had afgesteld om een signaal te geven bij richtingverandering hoorde ik niets. Ik kreeg wel een signaal als ik van de koers af was, waar kan dit aan liggen?

Oud
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=75043" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=90615" onclick="window.open(this.href);return false;
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 30 december 2010, 23:42

balupi schreef:Vandaag een route gedownload van de Garmin site. Ondanks dat ik de GPS had afgesteld om een signaal te geven bij richtingverandering hoorde ik niets. Ik kreeg wel een signaal als ik van de koers af was, waar kan dit aan liggen?
waarschijnlijk heb je van internet geen route gedownload, maar wel een track

dan is er de vraag wat je daarmee gedaan hebt

omgezet naar een koers?
en de koers rechtstreeks geplaatst onder Garmin/koersen, of de koers ingeladen in TC en dan gesynchroniseerd naar je toestel

of heb je de track als track in gpx formaat geplaatst onder Garmin/GPX?
en hoe heb je de track dan geselecteerd om na te rijden?
via systeem "toon op kaart" en geef een kleur (dit verdient mijn voorkeur)
of via systeem "navigeer"
ik gok dat je dit laatste gedaan hebt?
balupi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

vr 31 december 2010, 15:15

Beny schreef:
balupi schreef:Vandaag een route gedownload van de Garmin site. Ondanks dat ik de GPS had afgesteld om een signaal te geven bij richtingverandering hoorde ik niets. Ik kreeg wel een signaal als ik van de koers af was, waar kan dit aan liggen?
waarschijnlijk heb je van internet geen route gedownload, maar wel een track

dan is er de vraag wat je daarmee gedaan hebt

omgezet naar een koers?
en de koers rechtstreeks geplaatst onder Garmin/koersen, of de koers ingeladen in TC en dan gesynchroniseerd naar je toestel

of heb je de track als track in gpx formaat geplaatst onder Garmin/GPX?
en hoe heb je de track dan geselecteerd om na te rijden?
via systeem "toon op kaart" en geef een kleur (dit verdient mijn voorkeur)
of via systeem "navigeer"
ik gok dat je dit laatste gedaan hebt?
Via Garmin connect route binnengehaald (deze wordt opgeslagen onder F:\garmin\courses) dan achtereenvolgens op mijn Edge de volgende handelingen verricht:
Koersen , respectievelijke tocht geselecteerd, en starten.
Instellingen: afslagbegeleiding aan, virtual partner uit, koersfoutwaarschuwingen aan.
Kaartweergave staat ingesteld op altijd weergeven aan en koerspunten aan.

De extensie van de route is *.fit (?) en niet *.gpx en verder zie ik ook geen map Garmin / Gpx.

Hoop dat je me verder kunt helpen.

Oud
Nieuw
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 31 december 2010, 22:50

dus ge rijdt een gereden rit uit uw geschiedenis op uw gps terug na?
in dat geval rij je een koers
een koers biept alleen bij koerspunten
maar koerspunten moet je manueel toevoegen in bvb training center
of automatisch (bvb elke hoek > 30°) via gpx2crs

standaard hoort bij uw toestel het programma trainingcenter
heb je dit al geinstalleerd?
daarin selecteer je onder geschiedenis de bewuste gereden rit
via file/exporteren, exporteer je deze naar ergens op uw computer, maar...
wel opslaan als GPX file
dan installeer je het gratis programma gpx2crs
in dit programma converteer je de bewuste gpx file naar een crs file met de optie "automatisch koerspunten toewijzen"
deze crs file kopieer je in het inwendige geheugen van je toestel: Garmin/Koersen
op je toestel nadien de koers selecteren en bij elk koerspunt krijg je een beep
bij elk koerspunt krijg je een extra symbooltje (pijltje links of pijltje rechts)
(nu, in de praktijk niet altijd handig... hij beept bij elke koersverandering groter dan x°, dus bij een kruispunt, maar ook bij een bocht, en bijkomend beept het toestel pas als je effectief op dat punt bent, te voet geen probleem, maar met de bike ben je alweer 30 meter verder vooralleer dat ge de beep verwerkt in uw hoofd dat ge bvb links af moest)

ge kunt nog veel meer met uw toestel doen,
maar dat kan ik hier niet allemaal uitleggen
nog andere nodige programma's die je nodig hebt om uiteindelijk alles te kunnen:
-mapsource
-wingdb3
woger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Talon 2 2010
Contacteer:

zo 2 januari 2011, 10:12

een beetje een gerelateerde vraag:
Ik heb een track gedownload van gpsies.com, maar krijg de vraag in welk formaat ik hem wil downloaden. Welk type moet ik gebruiken om hem met city navigator (race fiets) of topo benelux (mtb) na te kunnen fietsen?
Who is General Error, and why is he trying to read my disc?
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 2 januari 2011, 15:01

Alle outdoor toestellen: GPX
Edge: GPX of CRS of TCX (beide laatsten als koers)

Bestandsformaat heeft geen verband met type kaart
woger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

zo 2 januari 2011, 19:32

ben vandaag gaan proberen met een download in crs formaat. Het was een opeenvolgende route van de zwarte en groene in bergen op zoom. Hij bracht me perfect naar de start, maar daarna was het eigenlijk wel afgelopen. Hij piepte regelmatig dat ik verkeerd zat terwijl ik goed zat, gaf geen richtingverandering aan en ben hem uiteindelijk maar gaan negeren en heb gewoon de bordjes gevolgd :-D .
Ik doe blijkbaar iets verkeerd, maar moet nog uitzoeken, wat :~
balupi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

ma 3 januari 2011, 17:23

Heb vandaag een uur of drie gereden, kreeg na 2,5 uur rijden de melding dat de batterij bijna leeg was. Toen ik startte was deze zeker nog voor 80% geladen. De specs van de Edge 800 geven aan dat deze 15 uur gebruikt kan worden zonder te laden. Ik moet wel zeggen dat ik het scherm op de maximale helderheid had ingesteld, ik kan mij voorstellen dat dat extra verbruik oplevert maar zoveel? Wat is jullie ervaring met de levensduur na laden van de batterij?

Oud
Nieuw
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

ma 3 januari 2011, 17:49

balupi schreef:Heb vandaag een uur of drie gereden, kreeg na 2,5 uur rijden de melding dat de batterij bijna leeg was. Toen ik startte was deze zeker nog voor 80% geladen. De specs van de Edge 800 geven aan dat deze 15 uur gebruikt kan worden zonder te laden. Ik moet wel zeggen dat ik het scherm op de maximale helderheid had ingesteld, ik kan mij voorstellen dat dat extra verbruik oplevert maar zoveel? Wat is jullie ervaring met de levensduur na laden van de batterij?
Ik heb niet zo'n evaring, bij mij was laatst na een uur of 4 fietsen de batterij voor 60% a 65% vol, de tempratuur kan ook een rol spelen op een batterij, alleen staat de scherm bij mij niet op de aller helderste stand maar staat de scherm verlichting wel weer aan.
Ik gebruik tijdens het laden nog wel eens een lader van könig(König usb dual lader en besteld bij bol.com)
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
woger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

di 4 januari 2011, 20:14

Ik heb zondag ongeveer 3 uur gefietst en daarna had ik ongeveer 80% over. Alle instellingen waren verder standaard.
Nonnopete
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Canyon XC8

wo 5 januari 2011, 23:25

Ik ben enige tijd terug ruim 2 uur onderweg geweest met de schermverlichting aan en maximale helderheid. Na de rit bleek er nog ongeveer 30 % aanwezig te zijn. Dus maximaal 3 uur autonomie... !! Dat is niet veel. Bij gebruik zonder schermverlichting is na 2 uur ongeveer 80 % over. Dan zou dat onder die omstandigheden dus ongeveer 10 uur autonomie zijn. Wanneer de Edge 800 even uit heeft gestaan zie ik dat de capaciteit weer iets is toegenomen. Is wel meer te zien bij batterijen. Voor lange tochten waarbij ik door de weersomstandigheden veel de schermverlichting aan zal hebben staan heb ik een externe voeding besteld van Gomadic. Kost net $20 en dan nog $9 verzendkosten. Ik weet nog niet hoelang de autonomie dan gaat duren, maar in ieder geval, met nog een setje reserve (oplaadbare) batterijen erbij kun je toch wel een lange tijd zonder stopcontact (in welke vorm dan ook).
balupi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

do 6 januari 2011, 09:42

Heb inmiddels na het lezen en pluizen in diverse forums mijn instellingen gewijzigd, ik heb de achtergrondverlichting aan en de helderheid op 50 % ingesteld. Heb het toestel opnieuw getest en had nu na twee uur gebruik nog bijna 70% over.

Vraag:
Kun je in een gedownloade track, route, koers door het bos ook routebegeleiding instellen zodat deze met pijlen aangeeft waar je moet afslaan?

Oud
Nieuw
Plaats reactie