Ervaringen met Garmin Edge 500

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
martenj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 18:42

ltd29 schreef:De Edge 500 bevalt mij meer dan goed.
Het is geen navigatie-toestel, zoals de 800 wel is, dus dat vergelijk gaat niet op. Natuurlijk voldoet de 800 op dat vlak veel beter.

Maar voor iedereen die de gereden tracks achteraf wil checken, is de Edge500 gewoon en prima toestel. Ik gebruik 'm met cadans en hartslag, dus het hele plaatje.
Omdat ik ook hardloop, is Garmin Connect voor mij ideaal...ook met mijn hardloophorloge (Forerunner210) erbij
maar wat is dan precies het verschil in een bos ? of je nu een lijntje volgt op een zwart wit achtergrond of een lijnt met een groene achtergrond en straatnamen aan de randen van het parcour (edge800) , lijkt mij geen groot verschil? Of zijn bij de edge800 alle bospaden zichtbaar op het scherm?
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Yep bij de 800 zie je alle paden als een kaartje...
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

martenj schreef:
ltd29 schreef:De Edge 500 bevalt mij meer dan goed.
Het is geen navigatie-toestel, zoals de 800 wel is, dus dat vergelijk gaat niet op. Natuurlijk voldoet de 800 op dat vlak veel beter.

Maar voor iedereen die de gereden tracks achteraf wil checken, is de Edge500 gewoon en prima toestel. Ik gebruik 'm met cadans en hartslag, dus het hele plaatje.
Omdat ik ook hardloop, is Garmin Connect voor mij ideaal...ook met mijn hardloophorloge (Forerunner210) erbij
maar wat is dan precies het verschil in een bos ? of je nu een lijntje volgt op een zwart wit achtergrond of een lijnt met een groene achtergrond en straatnamen aan de randen van het parcour (edge800) , lijkt mij geen groot verschil? Of zijn bij de edge800 alle bospaden zichtbaar op het scherm?
Dat was voor mij precies de reden om voor de 500 te gaan. Geen achtergrond of een groot groen vlak, voor mij maakt dat geen verschil.

Het enige probleem wat ik wel eens heb is dat bij flauwe splitsingen niet altijd de juiste heb. Of vlakke zandpaden kun je in alle rust op het schermpje turen, maar op een snelle singletrack lukt dat niet. Desalniettemin ben ik zeer tevreden over het gebruik van de 500.

Ik merk alleen dat bij grotere routes 50+ km het kaartje soms spontaan van het display verdwijnt. Komt ook spontaan weer terug maar soms is het 30 blanco en dan komt niet altijd even handig uit.
Gebruikersavatar
ltd29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:36
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 (2013) 19" (Black Anodized)

NatteKrant schreef:
Ik merk alleen dat bij grotere routes 50+ km het kaartje soms spontaan van het display verdwijnt. Komt ook spontaan weer terug maar soms is het 30 blanco en dan komt niet altijd even handig uit.
Gelukkig nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou graag willen weten wat de gebruikers van de Edge 500 als zoom instelling gebruiken?

Ik heb gisteren een route willen narijden en moest heel wat keren omdraaien omdat ik een andere afslag had moeten hebben. Ik gebruik de 500 al enige tijd maar dit was de 1e keer dat ik m op deze manier gebruikte.

Hierboven lees ik dat iemand deze op auto zoom heeft staan (had ik nog niet ontdekt) Wordt er dan zichtbaar aangegeven dat de zoom level is gewijzigd?

Om even op enkele reacties hierboven in te haken. De logs werken bij mij doorgaans prima, zowel op de weg als in het bos. Ook merk ik geen verschil tussen bomen met blaadjes en bomen zonder. Wel is het bij regen (natte bladeren, reflectie signaal?) in het bos stukken slechter. Tijdens dezelfde rit op weg naar en terug van het bos waren de logs precies.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ik rijd met zoomlevel 120m fixed.
De autozoom heeft me nooit echt kunnen bekoren.

Na weer een drama met het rijden van een course afgelopen weekend maar eens wat meer research gedaan. Na firmware 2.4 zit er een bug in de course display waardoor het kaartje soms een tijdje blanco blijft. Ik lees op de Garmin forums dat dit met name speelt bij grote zoomlevels (dus ver ingezoomd). Lagere zoomlevels en de autozoom functie zouden dit moeten verminderen.

Uit de replies van Garmin support blijkt dat dit een known issue is (edge 2xx en 5xx), en dat het in een van de volgende firmware versies weer wordt gefixed. Helaas roepen ze dat al sinds begin 2011 en heeft nog geen enkele update soelaas geboden. Heel slecht van Garmin dit....
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

En met de introductie van de 510 zal dit naw geen prioriteit hebben.

Ik ben gisteren ook op 120 gestart maar hierbij ging het in een bos met redelijk veel paadjes vaak mis.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Bowiex schreef:En met de introductie van de 510 zal dit naw geen prioriteit hebben.

Ik ben gisteren ook op 120 gestart maar hierbij ging het in een bos met redelijk veel paadjes vaak mis.
Op singletrack vind ik 80 ook prettiger.
Maar ik moet zeggen dat het update interval van de courseline ook niet altijd bedraagt aan het vinden van je de juiste paadjes. Met
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Toen mij edge 500 nog in een goede staat was ging 120m nog redelijk soepel maar ga je daar onder dan is de hel geopend, witte schermen die veelte lang bleven.
Nu een edge 510 en die gaat tot de 50 meter behoorlijk soepel ondanks dat het pijltje een stukje terug op het lijntje gaat als je iets verder gereden bent.
jeroen_rhenen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 17:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

ik heb sinds vandaag ook de edge :-D leuk speelgoed.
alleen wat betreft de hoogtemeters geloof ik hem niet helemaal :roll: voor mij gevoel geeft hij teveel hoogtemeters aan. iemand een idee?

http://connect.garmin.com/activity/337460365
When i was born devil said …Oh Shit!!!!Competition…!!! …
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Je kan de resultaten links onderaan de Garmin pagina wel corrigeren. Of het er echt beter van word weet ik niet.

Van de week reed ik een redelijk vlak ritje gedaan waar blijkbaar de luchtdruk flink veranderde... Ik zou in 11 meter afstand ruim 20 meter afgedaald zijn. Huh :~

Jouw hartslag is die echt zo wisselend? :oops:
jeroen_rhenen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 17:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

Oow die hartslag kon wel eens kloppen haha, ongeveer 3 maand geleden dat ik voor het laatst serieus gefiets heb;)
Dus conditie van niks op het moment:(
When i was born devil said …Oh Shit!!!!Competition…!!! …
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

Op het forum van fiets.nl gaf iemand de tip om routes te tekenen in GPSies en dan de optie set trackpoints evenly kiezen. Het tcx bestand wordt dan wel groot, maar bij mij bleef de courselijn de hele rit aanwezig. Bij mij werkte het in ieder geval geweldig. Bij courses die ik gemaakt heb in bikeroutetoaster, garmin coursecreator of ride with gps viel onderweg steeds de lijn weg en was ik daardoor vaak de route kwijt. Ik hoop dat Garmin deze coursefunctie nog eens goed repareert zodat courses uit de andere programmas ook weer goed werken.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Dat is een goeie tip! Thanks!

Vandaag toevallig nog een route van 43km gedaan en geen enkele keer gesodemieter.... vreemd. Jouw voorstel is in ieder geval het proberen waard!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HarrieD schreef:Op het forum van fiets.nl gaf iemand de tip om routes te tekenen in GPSies en dan de optie set trackpoints evenly kiezen. Het tcx bestand wordt dan wel groot, maar bij mij bleef de courselijn de hele rit aanwezig. Bij mij werkte het in ieder geval geweldig. Bij courses die ik gemaakt heb in bikeroutetoaster, garmin coursecreator of ride with gps viel onderweg steeds de lijn weg en was ik daardoor vaak de route kwijt. Ik hoop dat Garmin deze coursefunctie nog eens goed repareert zodat courses uit de andere programmas ook weer goed werken.
En een GPX downloaden (of kopieren van een fietsmaat) en die in GPS Babel filteren op bijv max 500 punten, en vervolgens opslaan als .txc ?
Volgens mij bereik je dan ongeveer hetzelfde, namelijk een bestand met relatief weinig punten, dus weinig rekenwerk voor je Edge, dus constant beeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie