Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
MasterCow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 15:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport

DvdW schreef:Nog geen keuze kunnen maken helaas :-(

@MasterCow: hoe was die Garmin Touring Plus dan? Is dat iets voor de Mtb? En is het verschil met de Edge 820 groot?
De Touring Plus is prima om mee te mtb'n hoor! Maar omdat ik ook wel op de racefiets weg ga wou ik er toch graag een cadansmeter bij hebben. Het verschil met de 820 is wel groot. De Touring Plus is meer voor de recreatieve fietser, en de 820 voor de sportieve/wedstrijd fietser. En wat ik mooi vind van de 820 is dat ik hem kan koppelen aan mijn gsm, en je dan via een link (die ik dan op facebook deel) live kan mee kijken waar ik op dat moment fiets. Omdat ik vaak alleen ga mountainbiken wel heel prettig mocht er toch wat fout gaan onderweg.
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

Mastercow, super bedankt voor je reactie! Dat verklaard een hoop. Andere vraag: hoe zit het met de Edge 520? De prijs voor een 820 schrikt mij een beetje af namelijk.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er is veel aanbod, lees wisselende reviews en zie enorme verschillen in prijzen. Soms enigszins verklaarbaar maar vaak ook helemaal niet (voor mij als leek).

Gezien de prijs ben ik voornemens voor een MIO te gaan. Nu twijfel ik enorm tussen de MIO CYCLO 505 HC of de (nieuwe) Mio Cyclo 405 HC.

Mensen met ervaringen met MIO? Aanrader / afrader of beter alternatief ik hoor het heel graag!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn net zoveel modellen als er wensen zijn.
Als de MIO's bij jouw wensen passen, dan is dat toch prima ?
(verder geen MIO ervaring, dus geen verstand van 405 en 505HC)
Zie dat ze wel prijzig zijn.
Is een Bryton 530 of 330 iets ? Door ZW scherm eenvoudiger en goedkoper.
Wahoo is ook eenvoudig maar te duur (vind ik).
Verder, zoek je navigatie, trainingscomputer, of beide ?
Polar V650 is qua prijs niet te verslaan, doet "alles" en je schrijft dat de prijs mede je keuze bepaald.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

ThaSingleTrackMastah schreef:Er zijn net zoveel modellen als er wensen zijn.
Als de MIO's bij jouw wensen passen, dan is dat toch prima ?
(verder geen MIO ervaring, dus geen verstand van 405 en 505HC)
Zie dat ze wel prijzig zijn.
Is een Bryton 530 of 330 iets ? Door ZW scherm eenvoudiger en goedkoper.
Wahoo is ook eenvoudig maar te duur (vind ik).
Verder, zoek je navigatie, trainingscomputer, of beide ?
Polar V650 is qua prijs niet te verslaan, doet "alles" en je schrijft dat de prijs mede je keuze bepaald.
Heldere reactie, dankjewel! Prijs is niet alleen bepalend. Wanneer ik de specificaties van verschillende merken/devices bekijk begrijp ik het enorme verschil niet altijd.

Ik zoek inderdaad beide, dus zowel navigatie als trainingscomputer. Het 'leuke' van de Mio devices lijkt mij de 'suprise me' functie.
Al ben ik benieuwd hoe deze in de praktijk werkt. Ik woon in Salland dus veel bos en leuke routes in de buurt. Als deze functie ze op een creatieve manier verbindt zou leuk zijn.

Ik ga eens kijken naar de modellen van Brython. Keek tot nu alleen naar Garmin en Mio.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Wat de Bryton 330 betreft: navigatie is wel echt basic. Geen mooi kaartje of iets dergelijks, maar een lijn die je volgt. Routes over de weg worden nog voorzien van straatnamen, maar 'offroad' ben je op dat ene lijntje aangewezen. Zeker kruisingen (vijfsprong, of als paden 'parallel' aan elkaar liggen) zijn dan soms lastig, dan komt het aan op gokken welk pad je moet volgen.

In de praktijk gebruik ik de navigatie functie dan ook nauwelijks, ook omdat ik op uitgepijlde routes rij of iemand anders een 'full size' navigatie bij zich heeft, dus dan is het niet nodig.
Het route uitstippelen moet met de app op een gekoppelde telefoon (alleen van-naar mogelijk voor zover ik weet) of vooraf op pc gebeuren door een .GPX bestandje te maken.
Wat (meestal) dan weer wel redelijk tot goed werkt is de synchronisatie achteraf naar Strava, maar dat zal een Mio ook ongetwijfeld kunnen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb begrepen dat die SurpriseMe-functie vooral op de racefiets goed werkt, dus lees je eerst goed in, zoek reviews van mtb-ers.

Bij de Brytons heb je een complete trainingscomputer, waarmee je ook basic kunt navigeren, lijntje volgen.

Edge en Mio had je al bekeken/vergeleken.
Kijk ook eens naar de Polar V650. Die kan veel voor weinig euro's.

Garmin heeft ook nog outdoor toestellen (Etrex, GPSmap).
Die zijn vooral bedacht voor wandelen, maar je kunt ze ook heel goed op de mtb gebruiken.
Qua training/fitness doen ze minder/weinig/niets.

De navigatie(Tomtom) prestaties zijn altijd afhankelijk van de kaart, ongeacht het merk.
Paden die er niet (goed) op staan, worden niet gebruikt.
Veel kaartmateriaal is gebaseerd op OSM, dus bij ieder toestel even goed (of even slecht).
Garmin verkoopt ook topo-kaarten. Die zijn vaak gebaseerd op de data van topografische diensten.
Deze kaarten zijn vaak betrouwbaarder/completer, maar kosten altijd een smak geld.

Tegenwoordig kan je ook synchroniseren vanaf je gps naar Strava, Garmin Connect enz. Internet dus.
Als dan niet met tussenkomst van je telefoon of computer.
Dit is het domein van de trainingscomputers, domweg omdat dit precies aansluit bij het gebruiksdoel.

Er is (nog) geen apparaat dat alles perfect doet, dus bedenk waar je prioriteiten liggen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 2 mei 2017, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

TSTM noemde hem al, maar vergeet de Polar V650 niet. Idioot goedkoop voor een apparaat dat voor super geschikt is voor de MTB. Ik kan je precies vertellen wat ie niet kan.... en de rest, dat kan ie wel. Maar de samenvatting is dat ie voor het geld bijna bijna onverslaanbaar is qua prijs-prestatie.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben best Garmin minded, maar ik denk dat de V650voor ongeveer 210 euro (incl hartslag sensor) niet te verslaan is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

Ik ben zelf wel benieuwd naar het scherm van de nieuwe Mio's. De "oudere" generatie was niet slecht, maar de Garmin Edge 1000 of 820 staken er toch wel bovenuit in de felle zon.
In de nieuwere serie (400, 405, 605) schijnt wel weer een ander type scherm te zitten.
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

Ik zie nu toevallig net deze voorbij komen: https://www.dcrainmaker.com/2017/05/ham ... puter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Duurt nog even voordat die leverbaar is, maar ziet er wel interessant uit. En extra concurrentie op het gebied van (sportieve) fietsnavigatie is ook zeker goed voor de ontwikkeling en mogelijk ook de prijzen van de andere merken.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

Dank voor alle input! De Polar V650 is inderdaad een serieuze overweging.
Ik wacht nog heel even met mijn definitieve keuze want verwacht dat de oudere MIO modellen binnenkort een prijsdrop maken nu de nieuwere versies bijna worden uitgeleverd.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

@here ik ben overigens voor de wahoo elemnt bolt gegaan naar aanleiding van vele positieve reviews.
Nu 3x gebruikt en tot nu toe zelf ook erg enthousiast.
Jasper111
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 01:28

Ik kom er niet uit welke fietsnavigatie aan te schaffen. Ik wil hem vooral gebruiken om ingeladen/gedownloade MTB routes te fietsen in NL en als het even meezit ook daarbuiten. Hartslag en cadans, etc vind ik niet belangrijk, afstand/snelheid/hoogte wel. Als het even kan nadien de route/statistieken raadplegen via een app of pc.

Wat ik veel lees is dat gedownloade MTB routes problemen kunnen geven op de toestellen omdat ze het bos niet herkennen als pad, routes zoeken/aanpassen, vastlopen, etc. Hierdoor is de Garmin Edge Touring (Plus) voor mij eigenlijk wel afgevallen. Doet een Edge 820 dit nu bijvoorbeeld veel beter? Dus gewoon een paarse lijn volgen, zonder turn by turn? Ook gekeken naar de Etrex 30, maar dit toestel lijkt mij minder handig op de fiets, heeft voor mij minder mogelijkheden, ondanks dat het kennelijk wel heel goed navigeert in het bos. Prijs ook niet onbelangrijk natuurlijk. Voor de wielrenners is de keuze een stuk makkelijker heb ik het idee ;)

Wie kan mij helpen? Bvd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jasper111 schreef:Ik kom er niet uit welke fietsnavigatie aan te schaffen. Ik wil hem vooral gebruiken om ingeladen/gedownloade MTB routes te fietsen in NL en als het even meezit ook daarbuiten. Hartslag en cadans, etc vind ik niet belangrijk, afstand/snelheid/hoogte wel. Als het even kan nadien de route/statistieken raadplegen via een app of pc.

Wat ik veel lees is dat gedownloade MTB routes problemen kunnen geven op de toestellen omdat ze het bos niet herkennen als pad, routes zoeken/aanpassen, vastlopen, etc. Hierdoor is de Garmin Edge Touring (Plus) voor mij eigenlijk wel afgevallen. Doet een Edge 820 dit nu bijvoorbeeld veel beter? Dus gewoon een paarse lijn volgen, zonder turn by turn? Ook gekeken naar de Etrex 30, maar dit toestel lijkt mij minder handig op de fiets, heeft voor mij minder mogelijkheden, ondanks dat het kennelijk wel heel goed navigeert in het bos. Prijs ook niet onbelangrijk natuurlijk. Voor de wielrenners is de keuze een stuk makkelijker heb ik het idee ;)

Wie kan mij helpen? Bvd.
Een route werkt alleen als je een kaart hebt (in de gps) waar ALLE paadjes en sporen op staan.
Fietspaden vormen geen probleem, bospaden en singletracks vaak wel.

Een gps-track of spoor(NL) is een verzameling van een groot aantal punten, die samen een lijn vormen op de kaart.
Zelf die lijn volgen werkt het beste in het bos. Meestal heb je dan geen aanwijzingen.

De Polar V650 zonder hartslag sensor kost ongeveer 170 euro en doet wij jij wil.

Bij Garmin kan je kiezen uit de Etrex 20, 25, 30 en 35 en de Edge 520, 820 en 1000.
Maar de Edge serie is gericht op training, hartslag, cadans enz. Da's niet wat je wilt.

Bryton heeft de 330 en de 530, maar die zijn ook erg op training gericht en beperkte mogelijkheden voor het navigeren (geen kaart).

Wahoo heeft nog een toestel, met duidelijke zw kaart, maar ik vind die nogal aan de prijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie