Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mijn Garmin 1000 ervaringen na een half jaar zowel op race als MTB.
Mijn vorige was een 705

Plus:
Mooi en groot scherm;
Snel met gps Fix.
Zeer goede navigatie met name off road echt een hele verbetering.
Alles is goed in te stellen heel veel mogelijkheden, complete bundel eigenlijk niet eens heel veel geld.
Groot geheugen, "gratis" fietskaart bijgelevert en updates.
ondersteuning voor wattages meter di2 etc.

Min:
Maar 1 user in te stellen, meerdere zouden handig zijn voor bv mijn vrouw en als ik samen met de kleine een rondje doe. Mijn polar van 15 jaar oud kan het wel.
Garmin software is verbeterd, maar ik vind nog niet goed genoeg, als je nieuw bent met het gebruik kost het aardig wat avondjes om hier goed gebruik van te maken.
Maar twee info velden bij de kaart, vier zou wenselijk zijn.
Garmin connect niet voor Windows phone.
Batterij tijd voor sommigen aan de korte kant zonder navi met sensoren aan 10 uur, met veel navi instructies 8 a 9 uur.

Al met al erg tevreden en momenteel geen betere uitgebreidere navi te koop. Ik zou hem iedereen die een uitgebreid navi zoekt en geld geen issue is aanraden. Als alternatief de 810, dat scheelt niet veel, maar ook weinig qua prijs.

In het buitenland, ook off road vind ik de citynavigator de beste kaart, daar zijn rare kleine single tracks op, terwijl een aantal drukke nederlandse fietsen paden door de duinen er niet op staan, vreemd....... Met een beetje surfen op het web hoeven deze kaarten je alleen tijd te kosten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin Edge 25.
Leuk handig ding met heel veel mogelijkheden.
GPS ter grootte van een normaal tellertje.
Duidelijke schermpjes met "alles" wat je wilt weten.
Eerste indruk is OK, ik zou er goed mee uit de voeten kunnen.
Maar helaas, het ding wordt geplaagd door een Waardeloze ontvangst.
GPS en Glonass enabled, maar het mag niet baten.
Tijdens de proefritjes heb ik 'm naast mijn Etrex 30 op het stuur gehad.
Op straat, dus onder de open hemel, gaat het prima.
Maar eenmaal in het bos wordt de zaak pijnlijk onnauwkeurig.
Het regent meldingen als "On Course" en "Off Course", terwijl ik op het scherm vd Etrex 30 zie dat ik spot on op de track zit en op het pad.
Thuisgekomen kon ik de tracklogs vergelijken.
Je ziet dat de Edge 25 om de tracklog vd Etrex zwalkt.
Eenmaal een afwijking van 200m geconstateerd.
Het volgen van een track word top die manier een onmogelijke opgave.
Geen optie om het opname interval in te stellen, dus de tracklog neemt ook nog eens grote stappen en snijdt dus graag bochten af.
Ook viel het mij op dat m'n hartslagmeter slechts 1 meter reikwijdte heeft met de Edge25, terwijl de Etrex 30 blijft ontvangen, ook als ik 10m van m'n fiets ben.
Geen ramp, maar je grafiek wordt bij een bevoorrading, een lekke band, het eten van een reepje enz. wel onderbroken.

Eind van het verhaal is dat ik 'm netjes heb ingepakt en teruggestuurd.
Misschien leuk voor op de racefiets, maar niets voor op de mtb.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

oei, dat klinkt niet best. ik hoop dat er in de 520 andere gps/glonass ontvangers zitten...
ik lees wat mee op het garmin 520 forum, en ben daar de klacht niet tegengekomen.
heb je dat forum (en dan voor de 25) ook bekeken? je zou een pechapparaat kunnen hebben gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dreezz schreef:oei, dat klinkt niet best. ik hoop dat er in de 520 andere gps/glonass ontvangers zitten...
ik lees wat mee op het garmin 520 forum, en ben daar de klacht niet tegengekomen.
heb je dat forum (en dan voor de 25) ook bekeken? je zou een pechapparaat kunnen hebben gehad.
Dan heeft iemand op forums.mtbr.com ook een pechapparaat gehad...
Probleem is dat er met een groot lcd scherm aan de bovenkant geen plek is voor een goede antenne.
Ik denk niet dat het aan de ontvanger zelf ligt.
Oplossing zou een helix antenne zijn, maar natuurlijk wil niemand zo'n stompje aan zo'm mooi compact tellertje.
Dus Garmin heeft ergens iets weggemoffeld, en dat werkt op straat redelijk/net goed genoeg.
In het bos is het een ramp.
Ik geloof niet dat ik een pech apparaat heb gehad, maar je mag het zelf ook proberen natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb vandaag de Edge 25 ook uitgetest.
Buiten mijn mankement waar ik een ander topic voor heb geopend deed ie het prima.

Had GLONASS uit en alleen GPS aan, heb geen koers gevolgt, maar volgens mij ging het prima.
Helaas kun je de GPS ontvangst onderweg niet zien, dat is jammer.

Parcours waarop ik hem heb getest is Schoorl.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat ik bij de 1000 heb gemerkt is dat je met de standaard garmin cyclemap en basemap ook een vrij grote afwijking heeft en gek genoeg met de citynavigator kaarten niet. Hoe het kan geen idee, want dit zou toch nooit de gps mogen beinvloeden.

Bij mijn oude 705 overigens nooit last van gehad, ook niet in een dichtbegroeid gebied.
slideracer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 15 november 2014, 13:15
Mijn mountainbike: CUBE stereo 140 hpc

Helemaal tevreden met mijn Garmin forerunner 235.
Activity tracker, hartslagmeter en prima werkende GPS voor 340 euro. Best een aardig bedrag maar dit horloge, in combinatie met de app Garmin connect, werkt geweldig!
Als ik op mijn MTB spring heb ik binnen 10 seconden de gps actief. Hartslagmeting en het overzicht van de hartslagzones is duidelijk en overzichtelijk.

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/prod529988.html

Aanrader wat mij betreft! :-q
LIFE is like a BICYCLE to keep your BALANCE you must keep MOVING
Fruytier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 januari 2016, 15:20

Hoi, ik wil me eerst even voorstellen, helemaal nieuwe op dit forum en nieuw in deze wereld.
Ik ben Ron en mijn vrouw Vera beide 50's en willen graag ons gaan bekwamen op het moutainbiken.
Door wat medische probleempjes hebben we het duiken vaarwel moeten zeggen en wordt dit onze vervanging hopen we, met veel moet en plezier gaan we ervoor.
Nu heb ik een vraag ??
Ik ben opzoek naar een navigatie voor het moutainbiken.
Mijn fietsenwinkel geeft aan dat een Mio 310 voldoende is voor ons, maar bij Correct werd mij gister verteld dat je met een Mio helemaal niet offroad kunt navigeren ?? Hij komt met de Garmin 810.

Nu is mijn vraag voor jullie de kenners Welke navigatie kan ik het beste aanschaffen ?
Wij gaan recreatief moutainbiken, maar ook wel offroad.
Alvast bedankt voor jullie reactie's. :-q
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik ben niet helemaal thuis in de fietsnavigatie. Ik gebruik zelf uitsluitend 'gewone' outdoor-gps apparaten. De basis is echter hetzelfde. Net zoals bij gewone outdoor-gps-ontvangers zo dat je, als het apparaat overweg kan met GPS-tracks, je gewoon op pad kunt in het bos. Verwacht geen rechtsaf/linksaf navigatie zoals je tomtom, maar een lijntje op de kaart dat je kunt volgen. Als de Mio overweg kan met tracks in .gpx-bestanden, is dat dus niet zo'n probleem.

Verder is de navigatie zo goed als het kaartmateriaal dat je erin stopt. Als je apparaat overweg kan met OSM-kaarten, dan is er een breed en gedetailleerd gratis aanbod van kaarten. Garmin heeft daarnaast veel erg goede (en dure) eigen kaarten.

Wellicht wijs dat je hierover een eigen topic start?
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Fruytier schreef:Hoi, ik wil me eerst even voorstellen, helemaal nieuwe op dit forum en nieuw in deze wereld.
Ik ben Ron en mijn vrouw Vera beide 50's en willen graag ons gaan bekwamen op het moutainbiken.
Door wat medische probleempjes hebben we het duiken vaarwel moeten zeggen en wordt dit onze vervanging hopen we, met veel moet en plezier gaan we ervoor.
Nu heb ik een vraag ??
Ik ben opzoek naar een navigatie voor het moutainbiken.
Mijn fietsenwinkel geeft aan dat een Mio 310 voldoende is voor ons, maar bij Correct werd mij gister verteld dat je met een Mio helemaal niet offroad kunt navigeren ?? Hij komt met de Garmin 810.

Nu is mijn vraag voor jullie de kenners Welke navigatie kan ik het beste aanschaffen ?
Wij gaan recreatief moutainbiken, maar ook wel offroad.
Alvast bedankt voor jullie reactie's. :-q
Ik heb zelf een edge810, maar offroad navigeren gaat hem niet worden. als je wilt navigeren stuurt de garmin je veelal over de fietspaden en niet dwars door het bos. volgens mij is er geen enkele fietscomputer die dat goed kan.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Als je een track hebt gedownload of zelf opgenomen, kun je met bijna alle gps toestellen "navigeren" . Je fietst dan gewoon een lijntje ofwel kruimelspoor na. Van a naar b navigeren over bospaden, net als je navigatie werkt, van bv een auto via wegen en snelwegen, dat kan niet. Maar is dus ook niet nodig als je leuke tracks hebt van bv garminconnect of gpsies. Heb zelf heel veel plezier gehad van de Garmin edge 200. Simpelste en goedkoopste edge, rond de 100 euro nieuw te vinden..Heb nu een etrex 30 en eigenlijk gebruik ik die op dezelfde manier, kan veel meer maar gebruik ik vrijwel nooit.
slideracer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 15 november 2014, 13:15
Mijn mountainbike: CUBE stereo 140 hpc

Fruytier schreef:Hoi, ik wil me eerst even voorstellen, helemaal nieuwe op dit forum en nieuw in deze wereld.
Ik ben Ron en mijn vrouw Vera beide 50's en willen graag ons gaan bekwamen op het moutainbiken.
Door wat medische probleempjes hebben we het duiken vaarwel moeten zeggen en wordt dit onze vervanging hopen we, met veel moet en plezier gaan we ervoor.
Nu heb ik een vraag ??
Ik ben opzoek naar een navigatie voor het moutainbiken.
Mijn fietsenwinkel geeft aan dat een Mio 310 voldoende is voor ons, maar bij Correct werd mij gister verteld dat je met een Mio helemaal niet offroad kunt navigeren ?? Hij komt met de Garmin 810.

Nu is mijn vraag voor jullie de kenners Welke navigatie kan ik het beste aanschaffen ?
Wij gaan recreatief moutainbiken, maar ook wel offroad.
Alvast bedankt voor jullie reactie's. :-q
Welkom,
Er zit een prijskaartje aan maar volgens de specificaties moet het lukken
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/sport-r ... 34491.html

Nu weet ik niets van jullie sportverleden en conditie maar lijkt mij de hartslagmeting ook gewoon verstandig.

Veel plezier samen :-q
LIFE is like a BICYCLE to keep your BALANCE you must keep MOVING
Avabo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 31 juli 2013, 15:02

Mio Cyclo 315

Het is een prima apparaat, eenvoudig te bedienen en goede gps-ontvangst.
Maar het apparaat is dus niet waterdicht. Nu voor de 2e keer opgestuurd, ter reparatie vanwege vocht in het apparaat, weer een tijd zonder gps. Gelukkig heb ik nog een oude Bryton die wel waterdicht is....
Geen aanrader dus!
Nog meer mensen met dit probleem?
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

De mio bij jou nog nooit vastgelopen? Ik heb een 305 en vooral bij navigeren wil hij nog wel eens vastlopen
Als je geluk hebt gast hij door met opnemen van de stats, maar soms ook niet
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Heb nu 2 maand de edge 810. Ervoor had ik een Mio 305HC.
Wat ik aan de mio vooral miste was batterijduur. Dit weekend 6u op de fiets gezeten en batterij is nog 57%. Mio zou hier maar 20% meer hebben. Tevens was de Mio een groot lomp ding in vergelijking met de garmin.
Trainingsschema's enzo zijn bij de garmin ook beter. Tevens is de connectie via bluetooth echt top. De mio gaf dikwijls de melding geconnecteerd te zijn maar wilde maar na een paar keer de tracks synchroniseren.

De navigatiefunctie van de mio vond ik wel beter, je kon hierin kiezen tussen 3 verschillende routes wat ik wel een pluspunt vond. Dit weekend de navigatie getest en op een bepaald moment begon ik blokjes te rijden op 10km van m'n bestemming. Kort daarna volgde een crash. Na heropstarten werkte de navigatie wel goed.

De garmin softstrap hartslagband is tevens veel beter dan de mio hartslagband. De mio band had de neiging om open te springen doordat deze met 2 springers sloot op de zender. De garmin band is gewoon dicht met een slotje waarbij je de zender erop klikt.
Plaats reactie