Verschillende routes combineren tijdens fietsen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

Ik heb op dit moment nog geen gps toestel, maar ben me aan het oriënteren.

Wat ik op dit moment doe als ik ga fietsen zonder toestel;
In Google Earth heb ik een overzicht van verschillende vaste routes en toertochten in een regio en kijk waar ze elkaar kruisen en welke combinaties ik kan maken. Als ik op een gegeven moment op een kruising kom van route A&B beslis ik of ik A blijf volgen of over ga op B. Dat beslis ik dus pas "in het veld". Ik maak dan een inschatting hoeveel kilometers ik nog wil maken

In een Gpstoestel betekent dit dus volgens mij als ik op kruising sta en wil switchen van route A naar B.
Van route A (waypoint x coordinaat n,m)
Naar route B (waypoint q coordinaat n,m)
Ik moet dan inspringen op een positie in de route van B zo dicht mogelijk bij de kruising met coordinaat n,m

De vragen:
* Is het mogelijk op een willekeurig waypoint van een route in te springen door de huidige coordinaten op te geven ( in één keer naar q springen in route B)?
* kan de route clockwise of counterclockwise gefietst worden?
* Is het mogelijk om te zien of je al bij de kruising van A en B bent aangekomen zonder dat je van deze kruising een apart waypoint/ point of interest hebt gemaakt?
* Is het mogelijk op deze kruising de afstand van bepaalde waypoints in te zien in een soort tabel zodat je een inschatting kunt maken hoe lang je nog onderweg bent als je je tocht vervolgt via een route A of B


Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn :-?
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

De vragen:
* Is het mogelijk op een willekeurig waypoint van een route in te springen door de huidige coordinaten op te geven ( in één keer naar q springen in route B)?

Ja. Als je van te voren dat punt al in je GPS hebt gezet kun je het ook kiezen waardoor fotu typen wordt voorkomen.

* kan de route clockwise of counterclockwise gefietst worden?

Een route bestaat uit een verzameling waypoints die jij zelf in een bepaalde volgorde zet. Deze volgorde is ook om te keren.

* Is het mogelijk om te zien of je al bij de kruising van A en B bent aangekomen zonder dat je van deze kruising een apart waypoint/ point of interest hebt gemaakt?

Nee. Tenzij je een kaart er onder hebt en het punt herkent.

* Is het mogelijk op deze kruising de afstand van bepaalde waypoints in te zien in een soort tabel zodat je een inschatting kunt maken hoe lang je nog onderweg bent als je je tocht vervolgt via een route A of B

Nee, geen tabel. Maar als je kiest voor een waypoint berekend de GPS tijd en afstand voor je.
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

HuubC schreef:De vragen:
* Is het mogelijk op een willekeurig waypoint van een route in te springen door de huidige coordinaten op te geven ( in één keer naar q springen in route B)?
Ja. Als je van te voren dat punt al in je GPS hebt gezet kun je het ook kiezen waardoor fotu typen wordt voorkomen.
Bij het lezen van "dat punt" komt er een vraag in me op, wat bedoel je daarmee?

Ik neem aan dat als ik route A volg, de waypoints van route B niet zichtbaar zijn?
Als ik een GPS met of zonder kaart heb kan ik dan op de kaart een dichtsbijzijnd waypoint selecteren. Ik fiets route A, kom op de kruising. Schakel de GPS over van route A naar route B en wat moet ik dan doen?
m.a.w.: Ik rijd route A en kom bij de kruising aan met route B (deze kruising herken ik zelf) Hoe weet ik dan welk waypoint ik moet kiezen uit route B om mijn tocht via route B te vervolgen?
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

De vragen:
* Is het mogelijk op een willekeurig waypoint van een route in te springen door de huidige coordinaten op te geven ( in één keer naar q springen in route B)?

Ja. Als je van te voren dat punt al in je GPS hebt gezet kun je het ook kiezen waardoor fotu typen wordt voorkomen.
Bij het lezen van "dat punt" komt er een vraag in me op, wat bedoel je daarmee?
Zo was ik een beetje aan het twijfelen wat jij bedoelde met "huidige coordinaten" :-? Met "dat punt" bedoel ik dus het (way)point waar je naartoe wil.

Je kunt een hele verzameling (losse) waypoints in je GPS zetten die je tijdens een rit allemaal apart kunt selecteren om naar toe te navigeren (via een directe luchtlijn)

Je kunt ook een ROUTE maken door van te voren een aantal van deze waypoints in een bepaalde volgorde te zetten.
De meeste GPS'en hebben de mogelijkheid om 20 ROUTES van bv max 50 waypoints op te slaan in je GPS.

Ben je nu een rit aan het maken via ROUTE 1 en wil je ergens overstappen naar ROUTE 2 dan selecteer je op het punt waar je staat ROUTE 2 en geef je aan dat je deze wil volgen vanaf bv waypoint 6

Het lijkt me wel een probleem om dit zonder (digitale of papieren)kaart tot een goed einde te brengen :D
Maar ik lees dat je een Venture HC hebt dus dat moet lukken ....
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

Dank voor je antwoord!
Conclusie: Zonder een gps met kaart is het (bijna) niet te doen om routes te kunnen combineren tijdens het fietsen; je zou ze eerst thuis op de pc moeten maken.
HuubC schreef: ik lees dat je een Venture HC hebt dus dat moet lukken ....
1ste bericht van dit topic: "Ik heb op dit moment nog geen gps toestel, maar ben me aan het oriënteren" :wink:

De venture HC, staat wel op het lijstje van mogelijke ontvangers om aan te schaffen, maar als ik een kaart wil waar ik ook iets mee kan tijdens het mtb-en heb ik TOPO NL nodig oid (+/- €100,-), dat maakt de ontvanger weer een stuk duurder.
* Bestaan er ergens screenshots van TOPO NL, van bijvoorbeeld de plaats "De Rips"?

Even een voorbeeld berekening a.d.h.v. de genoemde Venture HC; deze ontvanger heeft een geheugen van:
- 500 Waypoints
- 50 Routes
- 10 (10000 punten) Trails

Betekend dit het volgende:
500 route wijzigingen in 1 route bij 10 routewijzigingen per kilometer => 50 kilometer per route.
* Kortom; het maximale aantal kilometers aan route die je dan mee kan nemen (met 10 wijzigingen/kilometer) zou dan 500 kilometer zijn?
* Of zijn deze 500 punten losse waypoints en zijn er nog meer waypoints die deel uit maken van een route?

* Het aantal trailpunten zijn toch bedoeld om de route te kunnen loggen die je gefietst hebt?

:-?
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

gijsberg schreef: 1ste bericht van dit topic: "Ik heb op dit moment nog geen gps toestel, maar ben me aan het oriënteren" :wink:
Oeps, was een quote van Robster in jouw bericht :D
* Bestaan er ergens screenshots van TOPO NL, van bijvoorbeeld de plaats "De Rips"?
ik stuur je een PB
Even een voorbeeld berekening a.d.h.v. de genoemde Venture HC; deze ontvanger heeft een geheugen van:
- 500 Waypoints
- 50 Routes
- 10 (10000 punten) Trails

Betekend dit het volgende:
500 route wijzigingen in 1 route bij 10 routewijzigingen per kilometer => 50 kilometer per route.
* Kortom; het maximale aantal kilometers aan route die je dan mee kan nemen (met 10 wijzigingen/kilometer) zou dan 500 kilometer zijn?
* Of zijn deze 500 punten losse waypoints en zijn er nog meer waypoints die deel uit maken van een route?
:-?
ROUTES zijn prima als het je niet uitmaakt HOE je ergens komt (van waypoint via luchtrichting/peiling naar een nieuw waypoint bv. 5 km verder op).
Maar als je bv om de 100 mtr een routewijziging gaat ingeven heb je meer aan een TRACK. Deze geeft exacte koers aanwijzingen waar je links of rechts moet gaan. Daarbij kun je 10 x 500 trailpunten ingeven + 10.000 in de Active Log.

Alle tochten die je op internet kunt vinden zijn ook in het TRACK formaat.
Het makkelijkste is om alle tracks te laden (deze zijn zichtbaar in je GPS venster) en dan gewoon de tracklijn te volgen waar je op dat moment voor kiest ipv te werken met routes en waypoints

Lees hier maar eerst eens.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Bestaan er ergens screenshots van TOPO NL
Kijk hier maar even
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

gijsberg schreef:* Is het mogelijk op deze kruising de afstand van bepaalde waypoints in te zien in een soort tabel zodat je een inschatting kunt maken hoe lang je nog onderweg bent als je je tocht vervolgt via een route A of B
Ja, volgens mij wel (in ieder geval op GPSmap 60 CSx). Het beste werkt het als je eigen POI's hebt gezet in je apparaat (in minder mate werkt hetzelfde ook met waypoints). Je kunt per gebied een eigen POI database in je apparaat opslaan. Deze database kun je oproepen tijdens de zoekfunctie. Wanneer je zoekt naar de POI's, laat het GPS apparaat de POI's (deze laatste sorteert hij van meest dichtbij to meest veraf). Onder in dit lijstje laat hij de afstand en richting zien.
Plaats reactie