Oproep Garmin Etrex, Vista en Venture

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Oke, maar wat al eerder is beschreven zal het afhangen van diverse factoren.

Het tracken, signalen geven, roteren van kaarten enz enz.

Dus actief zal de GPS meer verbruiken dan passief, in jouw geval.

Mij gaat het om het actieve gedeelte :-q

Durf het bijna niet te vragen, maar zou je eens 10 uur op de fiets willen zitten om te kijken hoelang die meegaan > ? :D
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Het heeft mij tot het volgende eindconclusie gebracht:

uit de Garmin folder:
"Perfect uitleesbaar kleurenscherm"
Dankzij een 256 kleuren TFT display en regelbare contrastniveau's zijn de eTrex HC schermen duidelijk en makkelijk leesbaar in alle lichtomstandigheden


N.a.v. de discussie o.a. op dit forum heb ik vanmorgen nogmaals de proef op de som genomen.

Daarbij heb ik rekening gehouden met:
- mijn ogen
- de lichtomstandigheden tav omgevings- en invallendlicht
- en dat mede laten bepalen door weer en omgeving
- afstand tot de gps gemonteerd op mijn stuur
- mijn snelheid tov de omgeving
- de positie op het stuur in relatie tot mijn kijkhoek: oog/display
- de grootte van de display
- de weerspiegeling
- het normale kleurenschema voor de schermen
- en de mate van detaillering bij de kaarten

en ik kan wederom alleen maar constateren
dat (voor mij), ZONDER BACKLIGHT het scherm te donker is om, gemonteerd op het stuur van mijn fiets en onder normale MTB omstandigheden, goed afgelezen te worden.
er is (inderdaad) een duidelijke verbetering te zien MET BACKLIGHT aan.
Met inachtneming van bovenstaande variabelen kan ik er dan prima mee fietsen cq mountainbiken.

Dus samenvattend:
de afleesbaarheid van mijn Vista HCx is voor mij alleen met ingeschakeld backlight goed


Of dit acceptabel is b.v. ivm stroomgebruik, moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ook hier zijn de meningen over verdeeld. De een geeft aan de het backlight "de grootste energie gebruiker is van de hele GPS", de ander vind "dat dit erbij hoort, elk TFT scherm kost stroom".

Blijft nog de vraag of het om een incidenteel geval gaat of dat het structureel is.
Vanuit de reacties die ik gekregen heb (pro/contra) neig ik naar het laatste. Geen enkele gebruiker van een ander Garmin C-type geeft aan dat dit nodig is. Maar ook hier is iedereen denk ik mans genoeg om voor zichzelf te bekijken of hij dit argument mee wil nemen bij de overweging om op dit punt en toegespitst op het hoofdgebruik, meerdere modellen met elkaar te vergelijken.

Nogmaals bedankt
mvg Huub

die ondertussen noodgedwongen de backlight instelling op "altijd aan" heeft staan :wink:

http://home.wanadoo.nl/huubc/
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Sorry Huub, ben beetje laat met mijn reactie. In mijn ogen is het structureel 'probleem'. Al schrijft Garmin geen onzin in de folder als ze stellen dat: "Dankzij een 256 kleuren TFT display en regelbare contrastniveau's zijn de eTrex HC schermen duidelijk en makkelijk leesbaar in alle lichtomstandigheden."

Mijn ervaring is dat alleen in heldere omstandigheden (veel zonlicht) het scherm goed afleesbaar is zonder backlight. In alle andere omstandigheden volstaat backlight in stand 1 of stand 2. Hoef het backlight nooit op de hoogste stand te zetten. Orientatie op het stuur is wel belangrijk ivm reflectie van het scherm.

Levensduur batterij is prima. Ik gebruik 2700 mAh Li-ion oplaadcellen. Levensduur is met eerder genoemde backlightinstelling meer dan 10 uur. Heb voor de zekerheid daarom altijd een setje extra oplaadcellen in de Camelbak.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JorisR6 schreef:Sorry Huub, ben beetje laat met mijn reactie. In mijn ogen is het structureel 'probleem'. Al schrijft Garmin geen onzin in de folder als ze stellen dat: "Dankzij een 256 kleuren TFT display en regelbare contrastniveau's zijn de eTrex HC schermen duidelijk en makkelijk leesbaar in alle lichtomstandigheden."

Mijn ervaring is dat alleen in heldere omstandigheden (veel zonlicht) het scherm goed afleesbaar is zonder backlight. In alle andere omstandigheden volstaat backlight in stand 1 of stand 2. Hoef het backlight nooit op de hoogste stand te zetten. Orientatie op het stuur is wel belangrijk ivm reflectie van het scherm.

Levensduur batterij is prima. Ik gebruik 2700 mAh Li-ion oplaadcellen. Levensduur is met eerder genoemde backlightinstelling meer dan 10 uur. Heb voor de zekerheid daarom altijd een setje extra oplaadcellen in de Camelbak.
2700mAh Li-ions?
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Brum schreef:
JorisR6 schreef:Sorry Huub, ben beetje laat met mijn reactie. In mijn ogen is het structureel 'probleem'. Al schrijft Garmin geen onzin in de folder als ze stellen dat: "Dankzij een 256 kleuren TFT display en regelbare contrastniveau's zijn de eTrex HC schermen duidelijk en makkelijk leesbaar in alle lichtomstandigheden."

Mijn ervaring is dat alleen in heldere omstandigheden (veel zonlicht) het scherm goed afleesbaar is zonder backlight. In alle andere omstandigheden volstaat backlight in stand 1 of stand 2. Hoef het backlight nooit op de hoogste stand te zetten. Orientatie op het stuur is wel belangrijk ivm reflectie van het scherm.

Levensduur batterij is prima. Ik gebruik 2700 mAh Li-ion oplaadcellen. Levensduur is met eerder genoemde backlightinstelling meer dan 10 uur. Heb voor de zekerheid daarom altijd een setje extra oplaadcellen in de Camelbak.
2700mAh Li-ions?
Euh tja, bedoel natuurlijk NiMH ...

(van GP)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

JorisR6 schreef:
Brum schreef: 2700mAh Li-ions?
Euh tja, bedoel natuurlijk NiMH ...

(van GP)
Ik wou zeggen, er zijn wel lithium primaries van Energizer, maar die zijn geen 2700mAh.
Oplaadbare Li-ion AA (1440's) bestaan ook wel, maar zijn hier eigenlijk niet te krijgen en qua totale energie per cel niet veel beter dan NiMH AA's.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Om nog even terug te komen op de discussie,
Ik ben een tijdje uit de running geweest vandaar dit late bericht.
Ik heb een aantal mountainbike toertocht tracks nagereden, ik doe dit op mijn etrex legend hcx.
Ik heb het backlight continu aan en inderdaad met kaart is het allemaal wat lastig te zien, te veel info.
Ik rij nu met alle kaarten uit en zie alleen de kale track en dat werkt perfect.
Hiervoor had ik een geko met een monochroom scherm, dat was nog beter, maar de ontvangst van de geko onder een dik bladerdek is knudde.
Met backlight aan is er makkelijk 8 uur achtereen te fietsen. En reserve accu's 2700mAh heb ik alijd bij me.
Navigeren doe ik niet op de fiets, maar wel in de auto, daar staat ie recht op en heb ik geen last van slecht zicht.
En meestal rij ik dan de lange stukken op de pijl en in de stad op de kaart.
Maar inderdaad bij het fietsen en horizontaal gebruik met de etrex is het soms lastig om alles goed te zien.
JE
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

JE schreef: Ik heb het backlight continu aan en inderdaad met kaart is het allemaal wat lastig te zien, te veel info.
Ik rij nu met alle kaarten uit en zie alleen de kale track en dat werkt perfect.
Natuurlijk kun je het op deze manier oplossen (wat ik ook gedaan heb) maar dat is toch niet wat ik verwachte toen ik het apparaat kocht.
Was dit ook nergens tegen gekomen in de reviews van dat moment.

Ik heb een paar maanden geleden de Etrex kunnen verkopen en rij nu met de GPSmap60Cx waar IK qua zicht beter mee uit de voeten kan.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Is die 60cx veel beter qua zicht?
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

HuubC schreef: Ik heb een paar maanden geleden de Etrex kunnen verkopen en rij nu met de GPSmap60Cx waar IK qua zicht beter mee uit de voeten kan.
Dat vind ik vreemd. Ik heb nl het tegenovergestelde. Naast de helderheid van het scherm zelf bleek de Etrex ook een sterkere backlight te hebben dan mijn nieuwe csx.... of ik doe iets giga fout :o
Is het niet zo dat het schermpje van de 60csx groter is dan dat van de etrex serie, maar ze allebei hetzelfde aantal pixels hebben. Dat zou toch betekenen dat de Etrex ze allemaal kwijt kan op een kleiner scherm het beeld daardoor ook scherper/helder (lijkt misschien..) is ?
Een MTB schijt niet op een bospad
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Rare wereld in dat GPS hoekje :-D
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Ja... inderdaad. Misschien toch maar een bril opzetten als ik weer met de gps het bos in duik.
Een MTB schijt niet op een bospad
avandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 29 november 2008, 18:18

Wat is het probleem met het inschakelen van de verlichting? Gebruik altijd de daglicht stand en schakel de verlichting op maximaal. De batterij gaat ook dan nog lang genoeg mee! Installeer ook altijd een typfile, dan heb je een veel betere kaartweergave en veel meer kontrast. Kijk even hier http://garminetrex.wikispaces.com/" target="_blank voor een uitleg.
Plaats reactie