Er zijn dus 2 criteria die een track met "uitstekend" bestempelen:
BikerJoost schreef: .... en als ik dan zie hoeveel tijd het kost om die tracks echt helemaal goed te maken.... je fietst wel eens verkeerd omdat er vaak paaltjes ontbreken. Je wilt ook nog een aantal interessante waypoints toevoegen (startpunt, parkeerplaats, gevaarlijke stukken of opvallende stukken). Daar gaat dus gewoon veel tijd in zitten. De meeste mensen hebben daar gewoon geen zin in of tijd voor.
1a. de technische kant van de track.
Haal "loze stukjes" er uit en leg de tracklijn op de route.
Laat zoveel mogelijk de tracklog in stand maw ga niet tussentijds opslaan in je GPS en ga niet achteraf filteren. Dit geeft n.l. : het meest realistische beeld tav de route en de hoogte; de grootste mogelijkheid om er een eigen track van te maken.
Maar vermeld dit wel effe bij de track !!
Want ....... de meeste GPS'en kunnen tracks aan tot max. 500 punten. Als je dus een track direct geschikt wilt maken om in te laden en te rijden (waar de meesten vanuit gaan als ze een track downloaden) moet je hier wel rekening mee houden.
1b. ga je uit van een op de PC gemaakte, niet geregistreerde track, vermeld dit dan ook effe voor de duidelijkheid
(Dit is wel te zien in de tracklog maar voor de meesten gaat dit te ver)
BikerJoost schreef:Voor niet-uitgepijlde routes is het probleem vaak dat je niet zo maar overal mag fietsen. Hoe weet je nou of een gedownloade track helemaal legaal is en dat je geen boze boswachter achter je aan krijgt die je een prent wilt geven. De regels of je ergens wel of niet mag fietsen zijn vaak erg onduidelijk zeker als je niet uit de regio komt.
ted schreef:
Ik bedoel : Als je echter deze tijd steekt in een " eigen" route met juist die mooie stukken waar de paaltjesroutes niet overheen gaan , dan pas voeg je echt wat van waarde toe
Hier op de noordveluwe route zijn ook 2 paaltjes routes, maar die laten net de mooiere ietwat technische stukken liggen. Ook wel begrijpelijk, want deze zijn ook kwetsbaarder voor " overgebruik" .
2. de aard van de route
- informeer even als je een (toer)tocht geregistreerd hebt of er "verboden stukken" in zaten en zo ja, geef dit dan aan of maak een alternatief.
- probeer in je omgeving eens een echt mooie (legale) route te loggen die iets toevoegd aan wat er al is.
- zet je de track ergens neer geef er dan ook een korte beschrijving bij of post wat foto's
- heb je een track alleen voor je eigen doeleinden gelogd, doe hem dan niet uploaden, maar bewaar hem voor jezelf.
Op deze manier moet het lukken
