Wel of geen GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
MTBeginner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 13 april 2007, 12:40

Hallo allemaal,
ik ben aan t twijfellen of ik nu wel of geen GPS zal nemen. Ik zie er in mijn geval het nut niet helemaal van in. Ik ga (nog) niet verweg biken waar het te onbekend is.
Maar van de anderekant was ik gister een keer verdwaalt... Neemt een GPS niet veel aandacht van de route af. En maakt t je hersenen (no offense) lui?
En hoe gedetailleerd zijn die kaarten, geven ze echt alle kleine paadjes aan in t bos?
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

MTBeginner schreef: Maar van de anderekant was ik gister een keer verdwaalt...
En hoe gedetailleerd zijn die kaarten, geven ze echt alle kleine paadjes aan in t bos?
In NL kun je niet verdwalen, hooguit eens verkeerd rijden :D
Ik zou daarvoor geen GPS kopen maar een kaart.
Het leuke daarvan is dat je steeds een stukje verder komt en je ook zelf leert oriënteren in het bos. Het 10 jaar op die manier gedaan en dat ging ook. Thuis het gebied bekijken, herkenningspunten fixeren, gaan biken, punten herkennen, nieuwe paadjes vinden, herkenningspunten onthouden, thuis op de kaart deze weer terugvinden etc. etc.

Iets anders is het als je zegt ik ga naar een onbekend gebied en ik wil daar een bepaalde track rijden. Dan is het erg onhandig om dat vanaf een kaartje te moeten doen en bewijst de GPS zijn nut.
Maar dat kan al met de goedkoopste, als tie maar met de PC verbonden kan worden voor de uitwisseling.

(Digitale) topografische kaarten lopen altijd achter op de realiteit.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik heb een GPS en ben er ook op de Veluwe erg tevreden mee. Hoofdzaak van aanschaf was het biken in andere gebieden, maar nu ik wat sites heb gevonden waar je routes kan downloaden heb ik ook "mijn grens" van de Veluwe behoorlijk verlegd. Er staan behoorlijk veel routes op internet die kan fietsen en daarnaast registreert hij mij gefietste route. Die kan je dus later allemaal weer terug fietsen. Het is iig zeker niet zo dat ik hem alleen gebruik wanneer ik elders ga fietsen.
heuvelrugmtb schreef: (Digitale) topografische kaarten lopen altijd achter op de realiteit.
Klopt, maar dat achterlopen is ook zeer beperkt. Je moet wel zelf op blijven letten en niet alleen maar op je apparaatje vertrouwen.


// edit bij RobSter,
Dubbele post terwijl het ook netjes in één kan
;)
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Als je wilt knallen moet je geen GPS nemen. Wil je ontdekken is het een leuk apparaat.
En aangezien het ontdekken in ieder mens zit......

Je wilt toch eens wat anders dan altijd dezelfde paden fietsen ?
Zo ben ik in gedeelten van het bos gekomen waar ik anders nooit geweest zou zijn.

Maar goed, ieder zijn ding :wink:
rainbow
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 22 december 2005, 12:33

Ik doe gewoon beide.
Heb de simpelste gps die er is (Geko) en Ozi Explorer met alle stafkaarten NL. Thuis laad ik een route van internet of maak er zelf één en op de stafkaarten staan echt wel alle wegen die je kunt bedenken. Vervolgens de route (al dan niet na bewerken) overzetten in de Geko en rijden maar. GEEN kaart erin ik zie alleen dus pijlen in beeld zodat je op kruisingen/spitsingen precies weet wat je moet doen. Meer niet. Weg kwijt? Je tikt in dat je naar punt 1 wilt en de pijltjes geven aan waar je heen moet en hoever je van het dichtstbijzijnde punt verwijderd bent.
En als ik wil knallen ga ik naar Schoorl. Met de GPS kan ik overigens op deze manier ook net zo hard gaan maar gebruik hem meer voor de duurtraining in het duingebied tussen Wijk aan Zee en Hargen aan Zee. Top. En straks in Frankrijk/Duitsland idem. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel stoppen. kijken op de kaart, zoeken, rijden, toch weer terug etc. Route dus downloaden, of van een routekaart overnemen en mbv Ozi zelf maken en in je gps zetten.
Gebruikersavatar
Ideal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 20 april 2007, 16:17
Mijn mountainbike: X-Trail Save 5.0 2014

Ik heb ook een gps, maar ook 1 van de simpelste de edge 205.
Hierop zie je van de route ook maar een lijn die je moet volgen,
de extra's die mij voor dit apparaat lieten kiezen is dat het ook een ideaal trainings apparaat is.

Het is namelijk een zeer uitgebreide fietscomputer met gps mogelijkheid,
je rijdt tegen een virtuele tegenstander, dit ben jij bijvoorbeeld zelf in de beste tijd op je thuisparkour.

Het zorgt er wel voor dat je dan wat harder door wil trappen, omdat je dan ziet wat je dan rijdt ten opzichte van je eerder gereden beste tijd.

Maar je moet natuurlijk nooit constant op je scherm gaan zitten turen anders komt die boom wel erg hard aan ;)
Plaats reactie