1030 plus / Karoo 2 / 1040

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Tja, welke te kiezen…

Ik ben zelf gecharmeerd van de Karoo, behalve de livetracking over WiFi hotspot…

De 1030 plus is een van de beste navigaties, maar ik heb het idee dat de Karoo beter is in navigeren?

De 1040 is het nieuwste topmodel (al dan niet Solar) met multi gnss voor extreem nauwkeurig navigeren en meten.

Nu zijn de black Friday aanbiedingen in volle gang, maar ik kan niet kiezen.

Even voor de overweging; 1030 plus voor €350, Karoo niet in de aanbieding €399, en de 1040 voor €499.


Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou altijd Garmin kiezen, net zoals ik altijd Microsoft zou kiezen.
Er is genoeg op aan te merken, maar go with the flow, maak het jezelf niet te moeilijk, zet jezelf niet op een zijspoor.
En dan zou ik de 1040 kiezen.
Multi gnss heeft voordelen.
Omdat je toestel beter weet waar je bent werkt alles beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Navigeren is Karoo 2 in mijn ogen idd veel beter dan Garmin.

Livetracking doe ik met mijn telefoon en WhatsApp als ik dat nodig vind.

Mee gaan met de stroom is soms makkelijk. Maar als iedereen dat doet is er geen noodzaak tot verbetering en in mijn ogen is stilstand achteruitgang.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Ik vind het juist belangrijk dat live tracking automatisch in gang word gezet.

En vwb met de flow gaan… daar hou ik vaak het Apple credo vast; think different.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

als je live tracking echt belangrijk vind.
Zou ik je een garmin adviseren.
Die hebben dat toch echt beter voor elkaar.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Zover mij bekend is live tracking bij de Karoo idd niet fantastisch, tenzij een simkaart gebruikt wordt.
Zonder simkaart moet de telefoon middels wifi hotspot verbonden worden.
Overigens is me het echt een raadsel waarom dat niet gewoon via BT gaat, gezien de Karoo 2 BT chips bevat....

Maar goed, dan is het dus; 1030 Plus, of 1040... en waarom natuurlijk.

Uiteraard is de 1040 een beter apparaat qua techniek, maar is het ook de meerprijs waard...

Of willen jullie nog een andere optie aanbevelen wellicht? Bryton bijvoorbeeld, of Wahoo? (Wahoo vind ik alweer minder interessant vanwege kleiner scherm)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bjornc schreef: wo 23 november 2022, 18:46 Ik vind het juist belangrijk dat live tracking automatisch in gang word gezet.

En vwb met de flow gaan… daar hou ik vaak het Apple credo vast; think different.
Afbeelding
:winkie:
bjornc schreef: wo 23 november 2022, 19:41 Zover mij bekend is live tracking bij de Karoo idd niet fantastisch, tenzij een simkaart gebruikt wordt.
Zonder simkaart moet de telefoon middels wifi hotspot verbonden worden.
Overigens is me het echt een raadsel waarom dat niet gewoon via BT gaat, gezien de Karoo 2 BT chips bevat....

Maar goed, dan is het dus; 1030 Plus, of 1040... en waarom natuurlijk.

Uiteraard is de 1040 een beter apparaat qua techniek, maar is het ook de meerprijs waard...

Of willen jullie nog een andere optie aanbevelen wellicht? Bryton bijvoorbeeld, of Wahoo? (Wahoo vind ik alweer minder interessant vanwege kleiner scherm)
Navigatie op de Garmin is prima, maar van een aantal zaken afhankelijk.
Hoe meer opties, hoe meer fouten je kunt maken. Nadeel is wel dat de handleiding van Garmin summier is. Als je geen ervaring hebt (mag ook met voorgaande modellen) dan mis je wel eens wat.
En net als Windows, Apple of Linux moet je ff wennen aan de interface, waar de instellingen en opties zitten enz.
Vaak zijn ook de verwachtingen te hoog gespannen. Wat op de weg (in de auto of op de racefiets) heel goed werkt, is off road vaak een probleem.

De live tracking schijnt bij Garmin sinds een jaar eindelijk te werken. Gaat ook bij Garmin via je phone, maar de connectie tussen je phone en de Garmin gaat via BLE ipv wifi.
Wat dan best practice is, is om je sensoren via ANT+ te koppelen, zodat de BLE dedicated is voor de verbinding tussen Garmin en je phone.
Bij de Karoo kan je een simkaart plaatsen waardoor je vrij bent van je telefoon en dus een schakel buiten de (storingsgevoelige) keten laat.
Maar dan nog ben je afhankelijk van 4G en de back-end van Karoo of Garmin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze is wellicht beter als het echt om tracking en SOS gaat.
https://www.bushcraftshop.nl/spot-gen4. ... =236247444

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... /spot-gen4
outdoorgearlab schreef:A niche, but growing-in-popularity, use of the Gen4 is in FKT pursuits. Tracking speed records in the modern age virtually requires high-resolution, long-term, live tracking. The Gen4 is one of the best on the market for this.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Een dedicated tracking device is dan net weer overkill.
Maar ik ben regelmatig alleen onderweg, en dan is het voor het thuisfront wel prettig om te weten waar ik uithang, en of de levensverzekering al verzilverd kan worden. :tong

Een losse simkaart in de Karoo is idd technisch een prima oplossing, maar zo'n simkaart wil dan vaak ook weer een abonnementje hebben...

Ik neig idd naar een Garmin, maar goed... voordat ik een dure vergissing bega is het wel prettig om wat gedachten uit te wisselen.

Overigens heb ik onlangs een mega slechte ervaring gehad met de 830 van vrouwlief; Het touch screen reageerde niet meer op touch input.
Net buiten de garantie uiteraard, maar Garmin wilde voor €138 wel een refurbished unit sturen met de onze als inruil.
M'n nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, en de Garmin open gemaakt. Bleek er een connector los te zitten.
Paranoïde als ik ben, vermoed ik dat Garmin het probleem achter de schermen al kent, want er is een speciale pagina ingericht om je te vertellen dat je unit stuk is als het nog niet reageert na 1x een hard reset.
Dus dat is dan weer een ervaring die me van Garmin weghoud. >> Maar dat uiteraard terzijde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prima dat je het zelf hebt opgelost :-q
Over "refurbished", tot nu toe heeft "iedereen" een nieuwe gekregen en geen refurbished.
(andersom wordt lastig, dus ik snap de term refurbished)
Ik geloof niet dat andere merken deze betaalde service bieden (maar die geven misschien ook een nieuwe na 2 jaar en een maand?)

Garmin heeft mij (en duizenden anderen) genept met een te kleine accu in de 130. :evil: gelukkig zelf opgelost met een Ali accuutje van €4.
Was dat m'n enige ervaring geweest, dan ook nooit meer een Garmin voor mij.
Maar Garmin en ik gaan al sinds 2003 op pad, dus ik heb ook hele goede ervaringen met Garmin.
En meerdere toestellen in gebruik.
Jij straks misschien ook.
Dat kan handig zijn, apps, tooltjes enz zijn dus voor beide toestellen bruikbaar. Ervaring van de ene neem je mee naar de volgende.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk trouwens niet dat ik zelf voor de 1000 serie zou kiezen.
Ik heb de keuze gemaakt voor een kleine Edge voor registratie van mn rondjes en een outdoor toestel voor navigatie op de avontuurlijke tochten.
De 1000 is ongeveer beide in 1, maar dan rij ik altijd met een groot ding, zodoende dus niet mijn keuze.
Live tracking gebruik ik niet, hier in de bergen veel plekken zonder 4G.
Misschien moet ik maar een SpotGen4 kopen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Ik rij vanaf 2016 met een toen al tweedehands gekocht Garmin Gpsmap 62s.
Doet het nog steeds, maar het soft rubber begint plakkerig en vloeibaar te worden.
Bovendien mis ik turn by turn navigatie ook wel een beetje.

Ik wil vanwege het grotere scherm dus een 1000 serie, of een Karoo. Ik heb de 830 van m‘n vrouw al eens gebruikt, maar vind dat toch te klein.
De Bryton s800 ook nog kort overwogen, maar die schiet nog wel tekort tov voorgenoemde.

Ach, als ik niet kan kiezen wacht ik nog een jaartje 😃
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Turn by turn navigatie is eerder irritant dan handig.
Fouten in de opgenomen of getekende track zorgen voor spookmeldingen en fouten in jouw plaatsbepaling zorgen voor loze off-track meldingen, gevolgd door nutteloze on- track meldingen.
Tijdens een bochtige singletrack krijg je loze meldingen bij iedere bocht.
En dat vergezeld van een dialoog op die je halve scherm in beslag neemt, dus even op de kaart kijken of het allemaal wel klopt is er ook niet bij ...

Op Ali zitten een paar reparatie bedrijfjes waar je de knopjes en rubbertjes los kunt bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

bjornc schreef: wo 23 november 2022, 21:28 Een dedicated tracking device is dan net weer overkill.
Maar ik ben regelmatig alleen onderweg, en dan is het voor het thuisfront wel prettig om te weten waar ik uithang, en of de levensverzekering al verzilverd kan worden. :tong
Zonder je thread helemaal te kapen: ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie. Op zoek naar een goede fietsnavigatie. Belangrijk hierin is dat er niet alleen livetracking op zit maar ook valdetectie. Das dan toch relaxter dan alleen livetracking. Voor wat ik kan vinden zit dat niet op de Karoo en ook niet op de S800 (beide staan hier ook op de lijst). Dus die vallen hier dan al af. Edge Explore 2, 830, 530 en 1030 blijven nog over. 830 vs 530 is volgens mij puur een gevalletje wil je touchscreen of niet. 1030 voor het grotere scherm. Edge explore 2 lijkt hier steeds voordelig naar voren te komen. Maar daar lees je weer een aantal gevallen van zeer korte accu duur (3-4 uur) waar ik dan weer niet op zit te wachten. 830 heb je slechte ervaring mee geef je aan en vind je te klein. Dus dan is denk ik de keuze of de 1030 of de 1040. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als geld het punt niet zou zijn zou ik dan zelf altijd voor de nieuwste gaan.

Edit: Edge Explore 2 is iets groter dan de 830, dus wellicht ook een optie voor je. Bij mij wel van belang dat ik het goed kan instellen op verschillende fietsen met al dan niet verschillende sensoren en wielmaten. Dat is mij dan nog niet helemaal duidelijk.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Geen punt, geen gekaapt topic.

De explore serie is me dan weer te simpel.
Denk dat het tussen 1040 en 1030+ gaat.
Plaats reactie