Goede instap gps

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Hallo,

Door dikke voetblessure ben ik gedoemd tot de weg,
Met de mtb over de bewegwijzerde routes lukt niet meer.
Nu vind ik gravelen wel leuk, en zie dat daarvan gpx jes te downloaden zijn. Wel nu lijkt mij het wel leuke om zulke routes te gaan rijden, maar dan zal ik aan een gps apparaat moeten denk ik.

Nu tik ik dat in op Google en zie al snel prijzen van 199 tot 1500,- voorbij komen, ter voorkoming mis koop, of te veel uitgeven dan nodig.

Wat is een goede instap gps?
- goed ontvangst
- moet gpx jes kunnen inladen
- niet te snel de geest geven
- niet te prijzig
One life, ride it!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De Garmin Edge 130 https://www.garmin.com/nl-NL/p/698436 is een compact, basic apparaatje, waar ik meer dan genoeg aan heb. Ben zelf geen fan van zo’n groot wielrennerstablet op je stuur.
GPX inladen via Connect, routes geeft ie scherp aan met pijlen of op een simpele zwart-wit kaart. Incl hoogteprofiel. Grote plus van de Edge 130 vind ik de accuduur en de gps ontvangst. Die zijn geweldig.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ja, zoiets als de Garmin 130 zou ik gaan zoeken. Nu in de aanbieding bij Mantel voor 169,-
Nog goedkoper is de Bryton Rider 420 E. https://www.mantel.com/bryton-rider-420-e-fietscomputer. De Bryton werkt ongeveer hetzelfde als de Garmin qua navigatie, de Garmin heeft nog allerlei trainingsfuncties, ongeval detectie en dat soort grappen.
Overigens heb ik zelf geen ervaring met beide toestellen. Ik gebruik een Etrex32x, ook voor wandeltochten enzo. Daar zitten wel kaarten in, maar het kruimelspoor volgen zonder kaart gaat ook prima. Onderweg (rijdend) zijn de details van de kaarten toch moeilijk te zien op het kleine schermpje. Op een echt lastige plek kun je ook even je mobiel erbij pakken en op de Komoot app zien hoe de route verder gaat.
Be Nice, Say Hi!
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Dat zijn wel een beetje de prijzen waar ik aan zit te denken.

Al zegt mijn gevoel dat ik een topografisch kaartje met de lijn als route moet hebben op goed te fietsen, deze hebben dat helaas niet
One life, ride it!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Minimaal:
Garmin Edge 530
Wahoo Elemnt Bolt v2

Als je even wacht op Black Friday dan gaat er nog wel wat van de Garmin af 😜.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mark-ering schreef: za 17 september 2022, 13:26 Dat zijn wel een beetje de prijzen waar ik aan zit te denken.

Al zegt mijn gevoel dat ik een topografisch kaartje met de lijn als route moet hebben op goed te fietsen, deze hebben dat helaas niet
Ik heb een Edge 130 (dus zonder kaart) én een Etrex30 (met topikaart).
Mijn ervaring:
Op overzichtelijke wegen en paden (gravel) heb je geen kaart nodig en is het lijntje voldoende.

Op onoverzichtelijke splitsingen kan een topikaart wel helpen, op voorwaarde dat alle paden van die splitsing dan ook echt op de.kaart staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Garmin Edge Explore is prima incl kaart.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Mark-ering schreef: za 17 september 2022, 09:32 Wat is een goede instap gps?
- goed ontvangst
- moet gpx jes kunnen inladen
- niet te snel de geest geven
- niet te prijzig
Om met dat laatste te beginnen:
Voor dit doel kan je aan een tweedehands etrex (alles met USB + kleurenkaarten + SD-kaartaansluiting - zie hier ; de apparatten van de laatste 15 jaar ) niet echt een buil vallen:
-old school, geen traningsfucties en niet snel met verschuiven kaart, maar kan prima gpx-jes weergeven
-sneller dan een 520/530 als je de kaart wilt in- / uitzoomen of verschuiven (heeft aparte knoppen voor deze handelingen)
-batterijen stop je er zelf in, dus geen zorgen over teruglopende accuduur
-constante waarde, dus als je op een gegeven moment tot de conclusie zou komen dat je toch iets anders wilt dan kan je 'm voor ongeveer hetzelfde weer verkopen

Als je toch iets op je stuur zet voor dit doel (gpx'jes volgen) dan zou ik zelf hoe dan ook iets met een kaart nemen (maar dat kan aan mij liggen :-D ) .

Bryton heb ik geprobeerd (320 en 750), vond het een verademing tov Garmin wat betreft menustructuur en afleesbaarheid van het scherm, maar fikse stap terug wat betreft ontvangst, kaartweergave, mogelijkheden om andere kaarten te gebruiken/updaten en afhankelijkheid van een app om je eigen gpx'en (zonder rare wijzingnen) in je apparaat te krijgen.

Edge Explore zou ik vooral doen als je ook de trainingsfuncties wilt, is qua batterijduur minder dan etrex en duurder. Persoonlijk bevalt de Edge-menustructuur me ook minder dan de outdoor-menustructuur van de Etex, maar smaken verschillen,.

Succes met je keuze en vooral met je voet.

PS
als je tijdens tochten regelmatig je route aanpast en een beetje knutselen niet erg vindt, zoek dan op dit forum ook eens op Cubot
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Edge130(plus) is heeeel goed afleesbaar, beter dan welke andere Garmin of Bryton.
En (voor een Edge) een goede ontvangst,
GPS en Egnos.
Maar geen kaart.
(En beperkte accuduur, hoewel dat bij de nieuwe zou zijn opgelost)
De andere Edges hebben wél een kaart, maar die kaart is vanwege het mindere scherm dus minder goed leesbaar.
Onder omstandigheden.

De Etrex zou ik vanaf de 20 adviseren, maar liefst de modellen uit de 30 serie vanwege het mag.kompas, de bar.hoogtemeter en de ANT+ontvanger (hartslagmeter!)
Open kaart heeft de pluspunten al genoemd.

Aandachtspuntje, een fiets gps zoals de Edge en de outdoor gps zoals de Etrex zijn naar de gebruiker toe heel verschillende toestellen.
Edge & Co zijn fiets/trainings computers met een ingebouwde GPS.
De Etrex en z'n grote broers zijn outdoor navigatie toestellen waar je ook een schermpje hebt dat een fietscomputer voorstelt.
De ontvangst, dus ook de nauwkeurigheid, van de Outdoor toestellen is vele malen beter dan van de Edges. Kan belangrijk zijn als je in onherbergzaam gebied bent, steile rotswanden, nat bladerdek etc.
Totaal onbelangrijk als je een rondje om de kerk fietst.
Sommige mensen hebben het niet eens in de gaten en vinden alles prima.
Je herkent ze op Strava aan de lange rechte lijnen op de kaart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een Garmin edge 810. Drie jaar geleden op marktplaats zo rond de €100 te koop, nu nog steeds.
Je kunt dan makkelijk GPX routes inladen, verbinden met je telefoon, er zitten kaarten op geladen en je hebt niet een te klein scherm.
Bijkomend voordeel is dat je er gemakkelijk een andere accu in kunt zetten voor een tientje of twee als die toch niet helemaal je van het meer blijkt te zijn.

Waardevast, dus als het niet bevalt kost het je ook niks :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik ben wreed content van mijn Wahoo Bolt :bier:
Everybody bought a new bike!
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

MacReal schreef: wo 21 september 2022, 07:31 Een Garmin edge 810. Drie jaar geleden op marktplaats zo rond de €100 te koop, nu nog steeds.
Je kunt dan makkelijk GPX routes inladen, verbinden met je telefoon, er zitten kaarten op geladen en je hebt niet een te klein scherm.
Bijkomend voordeel is dat je er gemakkelijk een andere accu in kunt zetten voor een tientje of twee als die toch niet helemaal je van het meer blijkt te zijn.

Waardevast, dus als het niet bevalt kost het je ook niks :bier:
Die kan ik ook aanbevelen. Blijft gewoon goed bruikbaar ondanks dat het een oud model is. Batterijduur is ook nog steeds zeer goed!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

wtb schreef: wo 21 september 2022, 13:10
MacReal schreef: wo 21 september 2022, 07:31 Een Garmin edge 810. Drie jaar geleden op marktplaats zo rond de €100 te koop, nu nog steeds.
Je kunt dan makkelijk GPX routes inladen, verbinden met je telefoon, er zitten kaarten op geladen en je hebt niet een te klein scherm.
Bijkomend voordeel is dat je er gemakkelijk een andere accu in kunt zetten voor een tientje of twee als die toch niet helemaal je van het meer blijkt te zijn.

Waardevast, dus als het niet bevalt kost het je ook niks :bier:
Die kan ik ook aanbevelen. Blijft gewoon goed bruikbaar ondanks dat het een oud model is. Batterijduur is ook nog steeds zeer goed!
Mn vrouw heeft een 810.
Al jaren en de accu is nog prima.
Met de laatste software zijn de trainingsfuncties ook zinvol.
Werkt ook goed samen met Garmin Connect op je phone.
Eigenlijk weinig echt mis mee.
Behalve dan het scherm, dat is onleesbaar bij bepaalde omstandigheden (omstandigheden die op de fiets vaak voorkomen). Flets en contrastarm.
Als je grote letters kiest kan je de datavelden meestal nog wel lezen, maar navigeren gaat niet in één oogopslag.
Je hebt echt de juiste lichtinval en de juiste kijkhoek nodig, en dat valt nog wel eens tegen als je vlot over de trails rijdt.
Je kan de schermverrlichting wel op max zetten, dat helpt wel, maar dan mogen de tochten niet te lang worden... De schermverlichting gebruikt namelijk meer stroom dan het toestel zelf. Iemand die dit scherm als goed beoordeeld is heel weinig gewend of heeft bionische ogen.
(En er kan geen koordje aan, dus als 'ie uit de houder schiet, ligt 'ie op de grond)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

asphaltdude schreef: wo 21 september 2022, 07:35 Ik ben wreed content van mijn Wahoo Bolt :bier:
Hier ook

En mede door de bizar lange accuduur.

Met navigeren op gpx gaat hij nog vlot 10-12 uurtjes mee terwijl hij al bijna 2 jaar oud is (wordt 10-15 uur per week gebruikt)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie