GPS of niet?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

--sorry, weer eens op quote gedrukt ipv edit bij mijn eigen bericht..
Laatst gewijzigd door openkaart op zo 10 juli 2022, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je niet ter plaatse bekend bent, hoe weet je dan waar een paaltje ontbreekt? :tong

Maar tenzij het herfst is kan je de sporen van een vaste route meestal wel volgen, ook zonder paaltjes of GPS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

openkaart schreef: do 7 juli 2022, 22:45
david86 schreef: di 5 juli 2022, 22:16 Osmand installeren op telefoon, om navigeren met telefoon te proberen, bedoel je? Dat lijkt me wel wat, heb nog een oude Oneplus 7 liggen, nog snel dingetje. Maar, dan download ik ergens een GPX bestand naar mn telefoon, en die open ik met Osmand om te kunnen navigeren?
Veel mensen (waaronder ik) hebben goede ervaringen met Quad Lock en SP Connekt, maar dat is om te proberen wel aan de prijzige kant.
Thanks, ik heb voor 18 euro de spigen ms100 gearlock gekocht, ga dat eerst eens proberen icm die oneplus en osmand. :-q



ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 juli 2022, 00:02 Als je niet ter plaatse bekend bent, hoe weet je dan waar een paaltje ontbreekt? :tong

Maar tenzij het herfst is kan je de sporen van een vaste route meestal wel volgen, ook zonder paaltjes of GPS.
Haha, heb inmiddels ook veel goede routes gehad waarbij je t duidelijk kunt zien inderdaad, maar een goed voorbeeld van zo'n onduidelijke; een google zoekopdracht naar leukste mtb routes Apeldoorn, bracht me op https://www.mtbroutes.nl/gelderland/hoenderloogroep deze, waar de omschrijving niet voldeed aan de werkelijkheid. Het was een grote zoektocht. De route wordt continu onderbroken door fietspaden of andere wegen waarbij je echt moet weten waar je aan de overkant van de weg weer het bos in moet. En dat binnen 4 kilometer. :-{
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Qprs schreef: wo 6 juli 2022, 15:50
david86 schreef: wo 6 juli 2022, 10:09


maar dan moet je telkens op je horloge kijken om te zien waar je heen moet? of werkt dit goed omdat je t alleen gebruikt wanneer je off track bent geraakt, om de route terug te vinden?
Ja, ja, en ja :D
Maar zo gebruik ik een Garmin Edge ook. Richtingaanwijzigingen werken niet op singletracks, je moet zelf kijken.
Je hebt de Apple Watch al, Workoutdoors kost eenmalig 6 euro (wordt actief onderhouden, ontwikkelaar reageert snel). Die Garmin kun je altijd nog aanschaffen.
Merci :) Dit ga ik ook een keer proberen. Ben benieuwd hoe de watch je de weg laat terugvinden met zo'n klein schermpje. :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

david86 schreef: za 9 juli 2022, 18:59 Thanks, ik heb voor 18 euro de spigen ms100 gearlock gekocht, ga dat eerst eens proberen icm die oneplus en osmand. :-q
Ziet er goed uit voor die prijs!
Wel iets om op te letten als je met plakkers gaat werken ipv een adapter die is ingebakken in het hoesje:
Deze heeft 3M VHBtape, dat is erg mooi. Alleen is daarbij aangegeven dat de hechting op bepaalde materialen -die je veel bij telefoons ziet- niet optimaal is. Ik heb geen idee of dat juridisch indekgedrag is of dat er echt een realistische kans is dat het loskomt.

Ik vond de bevestiging van elektronica op het stuur geen goede casus om dat uit te gaan vinden en heb voor een polycarbonaat hoesje gekozen voor mijn plakker met VHB. Dat zit rotsvast en heeft een aantal flinke tikken en een goede OTB overleefd (deels geland op de telefoon, zat goede schep aarde tussen telefoon en houder )

Zie lijstje op
https://support.quadlockcase.com/hc/en- ... adhere-to-

en ook
https://multimedia.3m.com/mws/media/182 ... nglish.pdf

Je kan voor je navigatietelefoon nog kiezen of of je die op dezelfde google-account zet als je gewone telefoon of dat je een aparte account voor buitenspelen aanmaakt. Ik heb dat laatste gedaan, vind het wel fjin als ik buiten ben om even los te zijn van alle mails / berichten etc van de gewone telefoon, gebruik de buitentelefoon daardoor ook zonder lock .
Dan moet je om je gpx tracks in Osmand te krijgen ze wel even mailen naar je buitenspeeladres en dan vanuit de mail daar openen in Osmand.
Je kan het bestand ook in Google drive plaatsen en van daaruit openen in Osmand

Veel plezier!
Laatst gewijzigd door openkaart op zo 10 juli 2022, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Ik las inderdaad dat die plakkers op zachte materialen niet werken en heb dat even getest, had toch 2 plakkers. Met een siliconen hoesje werkte het idd niet, als je de telefoon draait trek je de plakker langzaam van t hoesje. Heb toen een cheapy polycarbonaat hoesje op amazon besteld. Al met al lijkt het een prima oplossing voor 25 euro.

En ben inderdaad ook voor een apart google account gegaan, vanuit dezelfde gedachte! :-q

Voorlopig gebruik ik mijn mtb telefoon zonder SIM, dus sowieso vrij van meldingen. En de enige app is Osmand :lol:
Vanmorgen heb ik die even getest, leuke track in Otterlo gereden. Werkte top :-q
Gebruikersavatar
bert.mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 10 december 2022, 20:29
Mijn mountainbike: Orbea Occam M30 2023

Het is al eerder genoemd in deze post, ik gebruik zelf de app “workoutdoors” icm met Apple Watch (ultra), werkt ook met je iPhone uiteraard.

Ik vind het een juweel van een sport app, niet enkel voor mountainbiken, zou standaard op de Apple Watch moeten zitten.

Wat is nu zo mooi? Je kan gpx routes downloaden in je iPhone (bijv van mtbroutes.NL) en deze vervolgens uploaden naar je apple watch. Vervolgens kan je de track volgen via je apple watch, zelfs offline (zonder data/verbinding met je iPhone). Wellicht klein om op te kijken tijdens fietsen, MAAR, je kan offtrack warning instellen, zodra je xx meter afwijkt van de route krijg je een alarm op je telefoon. Dus zolang je niets hoort is alles OK.

Verder kan je allerlei statistieken bekijken na afloop, diverse map overlays en kan je alle screens (ook op je watch) personaliseren.

Voor mij geen andere outdoor workout app meer, super icm mijn Apple watch ultra, net wat groter scherm om goed af te lezen.

Grt bert
No Matter how slow you go, You are still Lapping everyone on the Couch :lol:
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik heb onlangs de Sigma ROX 4.0 aangeschaft. Geen volledige kaart, maar wel een "kruimelpad". Deze geeft met een lijntje de route aan. Als ik van de route af ben geeft ie middels een pijl aan hoe ik weer op de route kom. Dat is voor mij in Nederland, icm de bordjes voldoende. Het kruimelpad is dan vooral handig als er bijvoorbeeld een splitsing is (bijvoorbeeld. Bij breder zandpad) en ik net niet goed kan inschatten welke kant het routebord op wijst.

Overigens: de gps wordt ook gebruikt voor het meten van de snelheid en afstand..zoveel makkelijker ten opzichte van "vroeger". Dus ik kies voortaan altijd voor gps!
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Plaats reactie