GPS of niet?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Hoop hier wat informatie te kunnen vinden en op den duur wat te kunnen bijdragen! :)

Ik ben een paar weken geleden begonnen met mountainbiken. Ik heb mijn racefiets verkocht en een mtb aangeschaft. Helaas heb ik ook mijn Garmin edge 520 verkocht, er vanuit gaande dat ik met de mtb lekker het bos in zou gaan en zelf mn weg wel zou vinden door paaltjes te volgen. Dat is nu alleen al enkele keren mis gegaan omdat er ineens geen paaltjes meer stonden. :cry:

Ik wil wel graag het beste/meeste uit mijn mtb tijd halen, daarom heb ik een paar vragen.

rijden jullie allemaal met navigatie als je op pad gaat of is paaltjes volgen wel een reeële optie?
Is voor navigatie een telefoon met een goede houder een optie? of een no-go?
Werkt een fietsnavigatie goed op al die kleine bospaadjes die om de zoveel meter een afslag kennen? Of enkel handig voor de grote lijnen?

En, lees ik het hier nou goed dat iedereen zijn kaarten ergens anders vandaan haalt? of is er voor mountainbike kaarten wel een soort van Holy Grail website/app onder de mountainbikers, waar de meeste gebruik van maken. (komoot?)

Hoop dat iemand me verder kan helpen. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

omdat er ineens geen paaltjes meer stonden. :cry:
De paaltjes zijn waarschijnlijk overwoekerd door het groen.
Of ze zijn weggehaald door ubergroene milieukabouters :-{

Een GPS is meestal niet het eerste accessoire dat je aanschaft, maar het kan meerwaarde bieden, vooral in onbekend terrein.
(Misschien is alles nog onbekend omdat je pas bent begonnen?)
Ook had je een GPS op de racefiets, dus ik neem aan dat je er mee om kunt gaan.
Dat bij elkaar maakt dat je waarschijnlijk wel plezier gaat beleven van een Edge 530 of 830.
Ik zou bij Garmin blijven, je bent het al gewend en uiteindelijk biedt Garmin toch de beste support in de vorm van compatibiliteit, tooltjes en appjes enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft de websites. De vaste MTB-routes kan je vinden op websites als kluitech.nl en MTB-routes. Voor routes daarbuiten, is het altijd de vraag of je er wel mag fietsen, zoiets als Komoot helpt dan helemaal niet, daar worden routes met illegale stukken geplaatst en geadviseerd. Ook verandert de status van onverharde paden en wegen nog al eens. Het is het best om verschillende bronnen te combineren en ter plekke bereid zijn om een stukje om te fietsen als je voor een hek staat. Een van die bronnen is Open Street Map. Je kan zelf hier ook aan bijdragen en bijvoorbeeld het hek van het bovenstaande voorbeeld erop zetten, waardoor iemand anders daar geen spoor over plant.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik zet wel eens een route in de garmin als ik ergens onbekend ben maar als het een leuke route is met veel slingeren en klimmetjes vind ik vaak geen tijd om op de garmin te kijken. Hij komt dan pas van pas op het moment dat ik van de route af ben om deze snel weer terug te vinden.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ik zou zeggen: eerst proberen zonder; als je zonder gps kan dan is dat winst, die schermpjes zijn veel te goed in het vasthouden van je aandacht, beter om om je heen te kijken in plaats van op een scherpje :-q .

Maar het ligt wel heel erg aan wat je wilt doen en waar je rijdt (ik rijd zelf met een flink scherm..) .
Wat in ieder geval geen kwaad kan is om Osmand te installeren op je telefoon en thuis op een regenachtge dag wat tijd te investeren om je dat eigen te maken en naar smaak aan te passen.

Het op je stuur binden van de gewone telefoon waarmee je ook belt heeft nadelen, want die kan dan net de geest geven als je 'm het hardst nodig hebt (crash, tocht die uitloopt door panne etc), die houdt je dus het liefst vol en beschermd. Maar als je kaartgerichte navigatie zoekt dan kan een oude (of nieuwe kleine) telefoon prima dienst doen (zoek hier op forumposts eens op Cubot ) .
Voor integratie van navigatie en prestatie-informatie zijn kastjes zoals Garmins dan weer beter.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

openkaart schreef: zo 3 juli 2022, 22:26 Ik zou zeggen: eerst proberen zonder; als je zonder gps kan dan is dat winst, die schermpjes zijn veel te goed in het vasthouden van je aandacht, beter om om je heen te kijken in plaats van op een scherpje :-q .
Dit dus, ik ben voorstander van zo min mogelijk schermpjes op een fiets :)

Mijn GPS (handheld met kaartachtergrond) gebruik ik echt alleen in onbekend terrein, en daar horen geen uitgepijlde NL routes bij. Daar ga je echt niet op verdwalen :D
Hooguit mis je de eerste keer eens een bochtje maar hoe erg is dat...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

GPS is kun je ook gebruiken om je rit op te nemen, een training/workout te volgen, naar de route toe komen via een aanrijroute (zonder bordjes), routes van anderen te fietsen (zonder bordjes), ongevalregistratie, snelste route terug naar je begin als het slecht weer wordt in verder onbekend terrein etc etc.

Tuurlijk zijn de reguliere routes prima te volgen op de bordjes maar een GPS heeft meerwaarde wat mij betreft.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TS had al een GPS op z'n racefiets, dus ik denk dat het voor de hand ligt om ook op de MTB een GPS te gebruiken, precies voor wat hierboven wordt genoemd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Met racefietsen kan er wat meer behoefte aan zowel route-anduidingen als afleiding zijn, met mtb-en is er meer te zien en zijn er meer vaste routes :P

Maar ik rijd zelf meestal ook met gps hoor, maar hangt zoals gezegd echt af van je beoogde gebruik en voorkeur (en mijn gebruik is vrij specifiek).

Als je vooral uitgepeilde routes rijdt (zeker in gebieden waar je niet vrij mag touren), dan kan je per saldo prima af zijn met een goede app op de telefoon die in je tas zit, dat kan je eerst proberen voordat je meer spullen koopt. Meer spullen kopen kan altijd nog (spullen wegdoen vind ik persoonlijk lastiger :wink: )

Afbeelding

Met dank aan Jo Burt en https://www.thisiswhy.co.uk/
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Thanks voor jullie reacties! allemaal heel helpend :-q

Ik heb nu een keer of 8 gefietst, ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar wat singletrack routes, waar de paaltjes nog wel staan. Als ik het na een paar maanden nog steeds loop aan te klooien en steeds stil sta omdat ik niet weet waar de route loopt, dan ga ik nog weer s op zoek naar een navigatie optie.

Nu nog even uitzoeken waar ik mn telefoon ga bewaren. fiets-tas of rugtas of in fietskleding? tot nu toe heb ik alleen de Apple Watch bij me om de route vast te leggen, maar het is inderdaad wel handig om te kunnen bellen als er iets mis gaat. :tong
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

openkaart schreef: zo 3 juli 2022, 22:26
Wat in ieder geval geen kwaad kan is om Osmand te installeren op je telefoon en thuis op een regenachtge dag wat tijd te investeren om je dat eigen te maken en naar smaak aan te passen.

Osmand installeren op telefoon, om navigeren met telefoon te proberen, bedoel je? Dat lijkt me wel wat, heb nog een oude Oneplus 7 liggen, nog snel dingetje. Maar, dan download ik ergens een GPX bestand naar mn telefoon, en die open ik met Osmand om te kunnen navigeren?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

david86 schreef: di 5 juli 2022, 21:17 tot nu toe heb ik alleen de Apple Watch bij me om de route vast te leggen :tong
Heb je de app Workoutdoors al eens geprobeerd?
http://www.workoutdoors.net/Maps.html

Bevalt mij erg goed bij het mountainbiken, bij gravelfietsen vind ik een Garmin fijner.
Het is hier geen ponykamp!
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Qprs schreef: wo 6 juli 2022, 09:51
david86 schreef: di 5 juli 2022, 21:17 tot nu toe heb ik alleen de Apple Watch bij me om de route vast te leggen :tong
Bevalt mij erg goed bij het mountainbiken, bij gravelfietsen vind ik een Garmin fijner.

maar dan moet je telkens op je horloge kijken om te zien waar je heen moet? of werkt dit goed omdat je t alleen gebruikt wanneer je off track bent geraakt, om de route terug te vinden?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

david86 schreef: wo 6 juli 2022, 10:09
Qprs schreef: wo 6 juli 2022, 09:51
Bevalt mij erg goed bij het mountainbiken, bij gravelfietsen vind ik een Garmin fijner.

maar dan moet je telkens op je horloge kijken om te zien waar je heen moet? of werkt dit goed omdat je t alleen gebruikt wanneer je off track bent geraakt, om de route terug te vinden?
Ja, ja, en ja :D
Maar zo gebruik ik een Garmin Edge ook. Richtingaanwijzigingen werken niet op singletracks, je moet zelf kijken.
Je hebt de Apple Watch al, Workoutdoors kost eenmalig 6 euro (wordt actief onderhouden, ontwikkelaar reageert snel). Die Garmin kun je altijd nog aanschaffen.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

david86 schreef: di 5 juli 2022, 22:16 Osmand installeren op telefoon, om navigeren met telefoon te proberen, bedoel je? Dat lijkt me wel wat, heb nog een oude Oneplus 7 liggen, nog snel dingetje. Maar, dan download ik ergens een GPX bestand naar mn telefoon, en die open ik met Osmand om te kunnen navigeren?
Was vooral ingegeven door wat je schreef over missende bordjes op uitgepeilde route.
Als je Osmand (of Locus / Orux, net wat je fijn vindt) installeert op je "gewone" telefoon (waramee je belt) die je mogelijk toch al bij je had, dan
kan je die tevoorschijn halen als je tegen een nieuwe situatie aanrijdt waar je stilstaat omdat er een pijltje ontbreekt en je even niet weet hoe je verder moet.

(je kan inderdaad een gpx makkelijk weergeven in Osmand / Locus/ Orux, maar als de uitgepeilde MTB-route in Openstreetmap staat, dan kan je die ook standaard op je kaart weergeven. Zie voor een beeld van de dekking: https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=1 ... 586/5.5726

En als je dat fijn vindt werken dan dan kan natuurlijk ook een oude telefoon op je stuur plaatsen.
Alleen het mtb-proof monteren van een full-size telefoon vergt wel wat aandacht als je niet wilt dat ie er vanaf valt.
Veel mensen (waaronder ik) hebben goede ervaringen met Quad Lock en SP Connekt, maar dat is om te proberen wel aan de prijzige kant.

Als je gaat navigeren met een aparte telefoon op je stuur dan is het interessante van een klein toestel (zoals de Cubot KingKong Mini 2) dat die nog wel prima met een Garmin Edge adapter (bijvoorbeeld van Fouriers) op je stuur te zetten is (met een full size toestel vindt ik dat persoonlijk wat te wiebelig) .

Er zijn ook van die cheapo "bankschroefjes" voor op je stuur, heb ik zelf nooit geprobeerd
https://nl.aliexpress.com/item/4000394689012.html

Veel plezier met uitproberen wat je bevalt :-q
Plaats reactie