Nauwkeurigheid GPS bij lage snelheid

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 maart 2022, 15:05 Wil er ook geen wedstrijdje van maken.
En ben geen GPS expert, maar wel technische telekom gestudeerd en daarna verschillende jaren bij KPN, ITT en Alcatel gewerkt, dus toch wel wat HF techniek in de vingers. Maar alweer wat jaartjes geleden.
Ik vind het vreemd (onmogelijk?) om dopler te gebruiken.
Maar ik ga me er in verdiepen, want nooit te oud om te leren.

Even los van dit, als je een wielsensor gebruikt gaat alles wat met afgelegde weg te maken heeft via de sensor.
Dit wordt in het bestand verwerkt, maar dan is het logisch dat je op enig moment verschillende waardes hebt.
:-q
Heb me destijds redelijk geprobeerd in te lezen. Tot die tijd dacht ik dat de GPS snelheid idd de tijdsafgeleide was van het positiesignaal, maar dat (b)lijkt niet zo te zijn. Sterker nog, snelheid meten lijkt in een aantal gevallen nauwkeuriger dan positie meten. Vergis je verder niet in alle signaalbewerking die nog volgt nadat jij je lijntje op je kaartje in Strava hebt. Wat er allemaal gebeurt in de embedded sofware van je GPS-unit en daarna nog als post-processing door bijvoorbeeld Strava is heel lastig te achterhalen (iig door mij :-) )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ik ga me er in verdiepen, want nooit te oud om te leren.
Wel al iets gevonden:
Linkje naar pdf document
Nu nog ff doornemen.
Maar idd. dopler effect kan gebruikt worden om de snelheid vd ontvanger nauwkeuriger te bepalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

38x10 schreef: di 1 maart 2022, 12:00 Hangt volgens mij ook nogal af van het algoritme dat gebruikt wordt. Als ik mijn edge 530 gebruik tijdens hikes en mijn vrouw haar Forerunner 200-nogwat, dan wijken de geregistreerde afstanden soms behoorlijk af (ik vermoed dat die van de Forerunner dichter bij de waarheid liggen). Als we samen gaan fietsen, dan komen de afstanden keurig overeen.
Snelheid kan een GPS rechtstreeks bepalen dmv het doppler effect dat zichtbaar is in de draag (carrier) frequentie van het GPS signaal (je beweegt immers van satellieten af of er naartoe). Waarschijnlijk zal er wel een soort gewogen gemiddelde bepaald worden tussen tijds-differentiatie van het positiesignaal en de rechtstreeks bepaalde snelheid d.m.v. een slim Kallman filter of zoiets.
Als ik stilsta, dan negeert mijn GPS (danwel de post-processing in Strava of Connect) fout-geregistreerde verplaatsingen.
In een GPX bestand zit geen snelheid; alleen een reeks punten. Er zijn GPS-en die zuinig omspringen met registratie van punten en er geen registreren als de punten te weinig van elkaar afwijken. Een GPS satelliet beweegt met zo een 14.000 km per uur ten opzichte van het aardoppervlak. Dat doppler-effect heb je ook als je stilstaat (zie plaatje van theodoliet hieronder); of je al of niet rijdt, maakt in praktijk niks uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In een GPX bestand zit geen snelheid; alleen een reeks punten.
Maar een Edge gebruikt het .fit formaat.
Daarin kunnen ze bijv. de data vd wielsensor kwijt.
(die behalve het tijdstip geen relatie heeft met de GPS positie)
Een GPS satelliet beweegt met zo een 14.000 km per uur ten opzichte van het aardoppervlak. Dat doppler-effect heb je ook als je stilstaat (zie plaatje van theodoliet hieronder); of je al of niet rijdt, maakt in praktijk niks uit.
Om dat dopler effect te gebruiken is een enorm nauwkeurige interne klok nodig in de ontvanger.
De dopler meting van oom agent werkt met reflectie vh uitgezonden signaal.
Dan is vergelijken makkelijk (dus nauwkeurig).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Iemand heeft ooit een oude Garmin Etrex Venture getest met wielsensor op asfalt en snelheidsafwijkingen gemeten. Deze waren het grootste bij 15 km per uur (bijna 10%). Bij lagere en hogere snelheden was de afwijking gelijk (gemiddeld zo een 7%). Het gemiddelde werd sterk en negatief beinvloed door bochten en snelheidsveranderingen; kortom op een leuke singletrack is de afwijking groter.
Zie: https://scialert.net/fulltext/?doi=jas.2005.1518.1522

Op een leuke singletrack rijd je langzamer dan rechtdoor over de weg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het volgende geconstateerd (afgelegde weg):
-Edge met wielsensor 100% (handmatig gecalibreerd, dus die stel ik voor het gemak op 100%)
-Etrex30 96%
-Edge130 zonder wielsensor 92%

Dat was over een rit in bergachtig terrein, weinig bomen.
Niet gelet op afwijkingen bij bepaalde snelheden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie