garmin 820 batterij vervangen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Bernhard4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 6 januari 2022, 18:20

Ik wil de huidige batterij van mijn garmin edge 820 vervangen voor een zwaardere accu.
Deze zijn to.a. te koop op Aliexpress.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Geen ervaring mee.
Maar je zou ook eens kunnen kijken/vragen bij NKON voor een batterij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In mijn Edge130 zat een te kleine accu.
Die heb ik via Ali vervangen door een accu vh max formaat dat er in paste.
Dat was door een Hongaar op het Garmin forum uitgezocht en werkte prima.

Jij zegt dat jouw 820 ook een te kleine accu heeft.
Bedoel je dat je accu echt te klein is (en er een grotere in past), of bedoel je dat je accu te snel leeg is?

Er zijn shops op internet of op Ali die vervangingssetjes aanbieden, vaak incl gereedschap, lijm / kit.

Als je echt een grotere accu wilt, dan zal je eerst de 820 open moeten maken en de boel opmeten. Dan kan je een accuutje kopen van de max.afmeting die er in past
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bernhard4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 6 januari 2022, 18:20

Met zwaardere batterij bedoel ik een batterij met meer vermogen zodat de Garmin minder snel leeg raakt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb er destijds ook naar zitten kijken, de accu van de 820 is echt een slap ding.
Er is genoeg op YT te vinden: https://www.youtube.com/results?search_ ... eplacement

En die kitjes kosten ook niet veel: https://www.subtel.nl/index.php?cl=deta ... uKEALw_wcB

(Geen ervaring of aandelen, puur 10s googlen)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bernhard4 schreef: do 6 januari 2022, 20:52 Met zwaardere batterij bedoel ik een batterij met meer vermogen zodat de Garmin minder snel leeg raakt.
Als je weet hoeveel ruimte er is kan je misschien een grotere accu plaatsen.
Maar ook een nieuwe accu van dezelfde afmetingen zal het beter doen dan je oude.

Momenteel is het koud.
Garmin bepaalt de accuduur onder uitzonderlijk gunstige omstandigheden, dus als Garmin bijv. 16 uur belooft mag je blij zijn met 8 uur in de praktijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

8 uur als ze nieuw zijn misschien ooit. Mijn 820 doet in de kou niet eens meer 1,5 uur, en dat is in de simpelste stand, geen navi of HRM, alleen snelheid, tijd, rit duur en afstand op een het scherm.

Gelukkig is de K Garmin alleen als tellertje voor op het stuur, mijn ritten registreer ik met de Polar GPS watch

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Heckler40 schreef: do 6 januari 2022, 23:59 8 uur als ze nieuw zijn misschien ooit. Mijn 820 doet in de kou niet eens meer 1,5 uur, en dat is in de simpelste stand, geen navi of HRM, alleen snelheid, tijd, rit duur en afstand op een het scherm.

Gelukkig is de K Garmin alleen als tellertje voor op het stuur, mijn ritten registreer ik met de Polar GPS watch

Enjoy!!

Maar een 820 is toch al vrij oud?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: do 6 januari 2022, 23:59 8 uur als ze nieuw zijn misschien ooit. Mijn 820 doet in de kou niet eens meer 1,5 uur, en dat is in de simpelste stand, geen navi of HRM, alleen snelheid, tijd, rit duur en afstand op een het scherm.

Gelukkig is de K Garmin alleen als tellertje voor op het stuur, mijn ritten registreer ik met de Polar GPS watch

Enjoy!!
IIRC adverteerden ze destijds met 10u, in de praktijk was het vaak 4-5u (in de zomer). 10u haalde je alleen op battery-saving mode (en dan stond dus alles incl je scherm uit)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1 1/2 uur is natuurlijk te kort.
Accu's hebben last van veroudering en last van kou.
Hier zien we wat deze gecombineerd doen.

Maar Garmin is ook niet eerlijk met accu's.
Niet met de specs, maar ook niet met de accu's zelf!
Garmin nam voor mijn Edge130 een accu van afmeting A, plakte er een sticker op van afmeting B, terwijl er in het toestel plek was voor een accu van afmeting C.
In mijn 130 zat dus een accu die 2 maten kleiner was dan wat er in paste.
Geen wonder dat ik nooit de accuduur haalde die Garmin specificeerde.
Bij Ali een accuutje gekocht van afmeting C en nu werkt mijn Edge130 wél 14uur.

Maar geen idee of iets soortgelijks bij de 820 ook speelt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 januari 2022, 00:30 1 1/2 uur is natuurlijk te kort.
Accu's hebben last van veroudering en last van kou.
Hier zien we wat deze gecombineerd doen.

Maar Garmin is ook niet eerlijk met accu's.
Niet met de specs, maar ook niet met de accu's zelf!
Garmin nam voor mijn Edge130 een accu van afmeting A, plakte er een sticker op van afmeting B, terwijl er in het toestel plek was voor een accu van afmeting C.
In mijn 130 zat dus een accu die 2 maten kleiner was dan wat er in paste.
Geen wonder dat ik nooit de accuduur haalde die Garmin specificeerde.
Bij Ali een accuutje gekocht van afmeting C en nu werkt mijn Edge130 wél 14uur.

Maar geen idee of iets soortgelijks bij de 820 ook speelt.
Klopt, dat accuverhaal kwam ik destijds ook tegen voor de 820.
In de winter was het 2-3u, kan me zeker wel voorstellen dat de combi van leeftijd en kou `m nu langzaam aan de das om aan het doen is.
TBH: de 830 is in veel opzichten een verbetering. Ook die haalt de opgeven duur niet maar daar kan je iig een hele dag mee rijden zonder `m op BSM te zetten.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb een batterij van Ali erin gedaan. Eentje die meer capaciteit zou hebben dan de standaard batterij.
Er was wel een prestatie toename, maar nog steeds niet zodanig dat ik tijdens langere navigatie ritten er gerust op was dat ik het zou uitzingen.
Naar aanleiding van berichten hier, en ook elders, contact gezocht met Garmin. Vanwege de batterijprestaties maar ook vanwege het bekende Halo effect rondom het scherm.
Ik kreeg een voorstel om gratis een refurbished 820 te nemen, of met bijbetaling van 138,- en inleveren oude 820 te upgraden naar de 830.
Dat laatste gedaan, lees wel, de oude 820 was al 4 jaar dus buiten garantie.
Dit was afgelopen voorjaar/begin zomer, of die mogelijkheid nu er nog is weet ik niet
Ride like you stole it
Plaats reactie