Op zoek: bedieningsgemak, koppeling met Strava en de prijs.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Even een apart topic van gemaakt...

Ben in de markt voor een gps device, keywords voor mij zijn bedieningsgemak, koppeling met Strava en de prijs.

Gisteren even gespeeld met een Bryton Rider 320.
Erg mooi apparaatje en lijkt te voldoen aan mijn wensen.

Nu heb ik nog een paar (algemene) vragen.

- in hoeverre zit er vertraging op de weergave van snelheid? Met het old school magneetje en sensor aan de vork was dat nooit een issue.
Blijft na stilstand de snelheid nog een seconde of wat in het display staan?

- is een snelheidsensor een must? Zoveel om bovenstaande te ondervangen als ook de ontvangst in dicht bebouwd of bebost gebied?

- moet het device altijd in contact staan met mijn smartphone? Met andere woorden: moet ik die altijd meenemen of kan ik thuis na de rit alles koppelen en uploaden en dergelijke?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door ToFast op za 21 augustus 2021, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik ken de Bryton niet, maar wat algemene antwoorden.
Een GPS stelt om de zoveel tijd, bijvoorbeeld elke seconde, je locatie vast. Snelheid is dus niet realtime, maar loopt een beetje achter. Dus als je even aanzet, komt iets later pas de hogere snelheid in het display te staan. Op een spannende track heb je geen tijd om de hele tijd naar dat display te kijken; want dan mis je de volgende bocht of zo. Het helpt een beetje om op de saaie klim je snelheid vast te houden.
Een snelheidssensor is geen must. Je kan prima navigeren zonder. Een GPS is vooral handig om een spoor te volgen. Wel is het zo dat als je een erg bochtige route volgt, een snelheidssensor alle bochtjes meeneemt en je GPS er een paar zal afsnijden.
Devices kunnen zelfstandig werken. Tenminste degene die ik heb. Je kan er wel via Bluetooth of ANT+ devices (zoals een hartslagband of snelheidssensor) aanhangen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb zelf ook een Bryton en hij hoeft niet constant in contact te staan. Bij thuiskomst kan je alles uploaden en gaat het ook gelijk naar je strava. Een snelheidsensor heb ik wel maar doordat ik ondertussen meerdere fietsen heb en wielset gebruik ik hem eigenlijk nooit en merk nauwelijks verschil. De app die erbij zit is tegenwoordig ook een stuk verbetert na wat updates.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vertraging:
Een gemiddelde gps doet iedere seconde een positie bepaling (*).
Mbv de nieuwe positie en de vorige positie wordt de snelheid berekend. Dus je display loopt altijd achter. Ook kunnen de waarden fluctueren, vanwege meetfouten in de plaatsbepaling.

Wielsensor:
Heb je nodig voor nauwkeurige data en lost bij sommige toestellen ook het bovenstaande op. De wielsensor heeft alleen invloed op de gemeten snelheid en afstand, niet op de tracklog. Dus als je een fietstocht vastlegt voor later gebruik of om te delen met je vrienden, dan wordt de gpx file niet nauwkeuriger van een wielsensor.

Telefoon:
Je hebt geen verbinding met je telefoon nodig om te navigeren of te registreren.
Bij toestellen die met BT sensoren werken kan het zelfs een voordeel zijn onderweg géén BT verbinding te hebben met je phone.
Dan staat de BT verbinding helemaal ter beschikking aan de sensoren en heb je minder kans op uitval (dips in je grafiek).
Programmeurs in hun ideale wereldje willen wel eens teveel nadruk leggen op de verbinding met je telefoon, terwijl de prioriteit zou moeten liggen op het registreren met je sensoren, niet het delen via je phone.

*)
Sommige nieuwe chipsets doen er 2 per seconde, oudere chipsets 1meting per 2 seconden.
Let op, 1× per seconde meten is niet hetzelfde als 1x per seconde data opslaan in de tracklog.
Soms kan je instellen hoe vaak er data wordt opgeslagen in de tracklog.
Meer punten opslaan zou nauwkeuriger moeten zijn. Mits de gps ontvangst van voldoende kwaliteit is...
Ook kan er een max zijn aan het aantal punten dat je toestel kan registreren (of naderhand importeren).
1x per seconde is 3600x per uur.
Dat gaat bij een dagtocht hard oplopen. Bij geheugen tekort kan de opslag stoppen, of de data van het begin van je rit wordt overschreven.
Dit is per merk, toestel en software versie verschillend, dus mogelijk heb je hier nooit last van.
Maar goed om even aan te denken als er problemen optreden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Kijk, dit zijn antwoorden jongens, hier kan ik wat mee! :-q

Garmin is ook mooi speelgoed, maar bijna 2x zo prijzig.. Voor het huis tuin en keuken gebruik wat ik ermee van plan ben lijkt me dat niet direct nodig. Plus het lijkt alsof Garmin meer de nadruk op navigatie/tracks legt ipv een goede vervanger te zijn van de ouderwetse fietscomputer.
Een Bryton (320/420) of Bontrager TimeRide lijkt mij daar beter in te voorzien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bryton 420 lijkt mij wel iets.
Tegenhanger vd Edge130.
Er was een issue met de app, maar ik lees dat die is opgelost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Oetri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 juni 2021, 10:55
Mijn mountainbike: Scalpel 2

Heb de Bryton 320 en ben zeer tevreden over de werking ervan. Koppeling met Strava werkt ook goed samen met de Bryton app. Ik heb er voor gekozen dat Strava automatisch upload als de rit in de Bryton app is ingelezen.

Ik had een klein probleem toen ik met een Bryton hartslagmeter ging rijden. De gereden afstand viel toen een 10% lager uit. Mijn Bryton 320 is wel gekoppeld aan de wielsensor van Cannondale. Het lijkt net alsof de hartslagmeter de GPS meting beïnvloed. (volgens mij gebeurd dit ook bij andere merken).
Na wat puzzel werk kwam ik erachter dat je de Bryton in kan stellen op verschillende niveaus van voorkeuren voor afstandsmeting. In de gebruiksaanwijzing zijn ze dit alleen vergeten dit duidelijk te beschrijven.
Je kan bij de instelling van de fiets de prioriteiten van de snelheidsbronnen aangeven.
Ik heb nu de Cannondale wielsensor. op 1 staan en de GPS meting op 2 . Eventueel kan je dan op 3 de cadansmeter/gps instelling nog instellen. Echter ik zie met mountainbike het nut van cadansmeting niet zo zitten.
De afstand komt nu weer overeen met wat ik reed zonder hartslagmeter. Mocht je dus met een hartslagmeter willen rijden dan denk ik dat het handig is om ook een wielsensor te monteren.
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Update:

Ik heb de Bryton Rider 420 aangeschaft en ben er zeer tevreden over.

Mijn doel was het vinden van een alternatief voor de reguliere fietscomputer, zonder magneetje en sensor aan de vorkpoot.
Dat is zeker goed gelukt, alle info is prima in te stellen via de app op de smartphone en alles is goed overzichtelijk in verschillende velden.
Een route opnemen werkt met 1 druk op de knop, ga je even lunchen ergens dan pauzeert het apparaatje automatisch, meet 'ie daarna weer beweging dan gaat de opname verder waar het gestopt is. Perfect!
Bij thuiskomst even verbinden met de smartphone en de hele route staat netjes uitgestippeld incl alle informatie over snelheid, tijd, hoogte enz.

De computer an sich is ook echt mooi en goed ontworpen, precies groot genoeg voor een mooi duidelijk overzicht. Niet zo minimalistisch als een Garmin Edge 130 om maar wat te noemen.
De houder zit ook stevig geklemd dmv elastieken om de stuurpen, hij klikt er met een 90gr beweging makkelijk in vast.

Ik vind het een aanrader voor de mensen die niet teveel willen uitgeven, die een recht toe recht aan gps computer goed genoeg vinden.
Plaats reactie