Sigma Rox 12.0 review

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Sinds kort ben ik in het bezit van een Sigma Rox 12.0 en ik wil graag mijn ervaringen delen van dit toch wel heel fijne apparaat.

Een beetje voorgeschiedenis. Mijn eerste fietscomputer met GPS functionaliteit was een Garmin 820 Explore. Ik rij zonder hartslagmeter en dergelijke, dus vandaar de Explore versie. Op zich was dit een prima apparaat. Waar ik me wel aan stoorde was hoe traag de touch screen bediening werkte en hoe lang het duurde om bijvoorbeeld uit te zoomen op een kaart. Tijdens een fietstocht met een vriend die een Mio 405 had, viel het me op dat bij het zoeken naar een omweg, zijn computer veel sneller en veel duidelijker kaarten weergaf. Toen even later bij een winterse tocht mijn Garmin binnen no-time aangaf dat de batterij leeg was en vervolgens uitviel, en de zijne nog uren lang vrolijk zijn werk deed, heb ik besloten om ook een Mio te kopen.

De Mio was een prettige computer, maar wel vrij kwetsbaar. Ik heb er uiteindelijk in korte tijd 2 versleten, omdat het scherm van beide computers scheurde. Dat was overigens mijn eigen schuld, want ik had ze toch echt zelf laten vallen, maar het geeft wel aan hoe kwetsbaar deze fietscomputer is. Grootste pluspunt van de Mio was de 'Suprise Me' functie (voorloper van Komoot zeg maar). Minpunt was dat hij nogal eens moeite had op de GPS locatie goed te bepalen.

Na de Mio heb ik een tijdje gereden zonder GPS. Totdat ik recent een weekendje zonder vrienden op pad ging en dus zelf een GPS nodig had om de route te volgen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een tweedehands Sigma ROX 12.0. Het ontbrak me aan de tijd om me goed te verdiepen in het apparaat voorafgaand aan de tocht. Het was dus kaarten erop zetten en rijden maar. En dat ging heel erg goed! Een paar absolute pluspunten:

- De out front mount is heel goedkoop, voor iets meer dan 15 euro heb je er een, vs 40 euro voor een Garmin. Ik gebruik mijn GPS op 3 fietsen, dus dan telt het snel op.
- Het scherm is super helder en duidelijk en de touch screen reageert snel
- De batterijduur is behoorlijk goed. Mijn tocht begon rond 09:00u en rond 15:00u begon hij voor het eerst de melding lage batterij te geven. Vervolgens heeft hij echter nog meerdere uren probleemloos zijn werk gedaan.
- Zoomen op de kaart gaat vlot en de kaart is duidelijk af te lezen
- Syncen gaat heel makkelijk via Wifi

Nadelen heb ik nog niet echt gevonden. Fijn apparaatje dus.

Ik heb overigens nog niet met de hartslagmeter en de cadansmeter gereden.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Ik gebruik de rox 12 nu ruim 2 jaar, het is een fantastische apparaat.
De navigatie is subliem, het personaliseren is heel fijn, de mogelijkheden zijn super. Het scherm is goed leesbaar en bediening in weer en wind ook.

Het enige nadeel dat ik ervaar is de accu, nu twee jaar verder laat de accu het na drie uur scherm aan en navigeren afweten. Dit is echt heel jammer want bij mijn zoektocht naar vervanging zoek ik eigenlijk naar hetzelfde apparaat met meer accu.
anders ga ik wel op de fiets
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

HuibMM schreef: vr 8 oktober 2021, 09:08 Het enige nadeel dat ik ervaar is de accu, nu twee jaar verder laat de accu het na drie uur scherm aan en navigeren afweten. Dit is echt heel jammer want bij mijn zoektocht naar vervanging zoek ik eigenlijk naar hetzelfde apparaat met meer accu.
Dat lijkt me echt heel erg kort. Dus nieuw gekocht en na 2 jaar heb je nog maar 3 uur batterij?

Wat zegt Sigma daarvan? Je kan in China vaak wel vervangingsbatterijen kopen, met wat handigheid is dat uit te wisselen. Niets te vinden op Youtube dus wss niet veel voorkomend probleem.

Ik heb zelf al jaren Garmins, nu een 830 en daarmee haal je zeker wel 12 uur afhankelijk van je settings.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dacht ik ook.
Niet het apparaat wisselen, maar de accu.
Er zijn sites waar je vervangings accus kunt kopen, soms incl tooltjes om je toestel netjes te openen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Klopt, ik schrok er zelf ook van, nieuw gekocht ruim twee jaar geleden, maar hij is nog geen drie jaar oud.

Op mijn "vaste" routes viel het niet op, heb ik hem altijd bij me met het scherm uit, gewoon data verzamelen en genieten. In deze stand gaat het best lang goed. Laatst Limburg een route geladen, na 1,5 uur begonnen met het scherm regelmatig uit te zetten omdat de accu snel terug liep.
Na 3 uur met navigeren, het navigeren uitgezet zodat de laatste km terug nog wel gelogd werden.

Contact gehad met Sigma en deze geven aan geen ondersteuning meer te bieden, ook geen reserve onderdelen meer te leveren of te vervangen tegen betaling. Neem een powerbank mee was de reactie.
Nu inderdaad op zoek naar een ali vervanging en dan een beetje knutselen want met een powerbank erbij op het stuur zie ik niet zitten.
anders ga ik wel op de fiets
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

https://fahrradblog.de/testberichte/sig ... d_Laufzeit

Moet echt meer zijn, volgens dit artikel (er zijn er veel) halen ze normaliter wel 10 uur. Geen idee of er settings zijn die stroom vreten, zoals navigatie, te snel loggen, alle sensors altijd aan, Galileo aan enz enz.

Ik kon niets vinden over batterij vervangen.

Ik heb voor mijn oude Garmin 705 de batterij vervangen, priegelwerk maar wel gelukt. Daarvan zijn Youtube filmpjes. Voor die Rox weet je niet eens welke batterij erin zit, of hoe dat ding open te maken. Uitdaging, succes!!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je eenmaal weet hoe die open moet, dan weet je ook welke accu er in zit :wink:
(en of er een grotere in past, zoals in mijn Edge130)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Is de Rox 12 een beter apparaat dan de Rox 11.1?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vooral een apparaat met een ander doel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

De een is voor fietsen en de ander is voor speerwerpen ofzo?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De 12 is groter, uitgebreider en heeft kaarten.
De 11.1 is kleiner en geen kaarten.

Geen een is beter, maar net wat je wilt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

MacReal schreef: wo 3 november 2021, 17:26 De 12 is groter, uitgebreider en heeft kaarten.
De 11.1 is kleiner en geen kaarten.

Geen een is beter, maar net wat je wilt.
Bedankt!
:-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Slechte accu lijkt het zwakke punt te zijn van de Rox 12.0 indien het lelijke design even buiten beschouwing blijft. Diverse forum's staan vol met klachten over de accu die het regelmatig na 2 jaar begeeft. Geen ondersteuning door Sigma, trouwens.
Laatst gewijzigd door rokl op zo 7 november 2021, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

Heb ook een rox12 en kan ongeveer 3uur rijden en dan is ie leeg, contact opgenomen met sigma en kreeg volgende dag een mail met wat te doen, heb het nog niet probeert zal het binnenkort eens doen, of heeft dat al iemand uitgeprobeerd?, zie mail onder.

thank you for your message.
Please proceed as described below to recalibrate the battery of your ROX 12.0 SPORT:
Start your ROX 12.0 SPORT
Start a training session
Wait until the ROX 12.0 SPORT turns off completely
Repeat the above procedures until the ROX 12.0 SPORT will no longer start
Fully charge the ROX 12.0 SPORT again
We wish you a nice day.

Groetjes
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik ben heel benieuwd of het lukt. Kan het me eigenlijk niet voorstellen
Plaats reactie