Garmin 1030 of 1030+ ?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Zat ik eerst te kijken naar een 530 of 830, nu overweeg ik toch de 1030 i.v.m. het grotere scherm (en vanwege de noodzaak van een leesbril...). Maar er is sinds vorig jaar een 1030+ met als voornaamste voordelen een snellere processor en langere accuduur. De vraag is of dit opweegt tegen de meerpijs (1030: € 400-430, 1030+: € 530-550).

Iemand al ervaringen met de 1030+? Of heeft iets aan te merken op de 1030?

Ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor de navigatie, (hopelijk) straks in de zomer in Oostenrijk.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Heb de 1030 gehad en nu 1030+
In snelheid echt een hele vetbetering
Al je dus tussen die twee tweifeld zou ik zeker de + nemen

Maat van mij heeft de 830 en is ook top apparaat maar dan kleiner

Ik zou dus zeggen 1030+ of 830
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snellere processor én langere accuduur zijn wel wat waard.
De accuduur die Garmin opgeeft is vaak wat optimistisch en gebaseerd op 20C.
Dus als je in de winter, of hoog in de bergen, gaat navigeren met een gedetailleerde kaarten en veel functies ingeschakeld, en misschien ook nog schermverlichting erbij, dan ben je blij met wat extra accuduur.
De snellere processor is dan weer een voordeel als je een gedetailleerde topokaart gaat zoomen of scrollen.

Ik heb geen ervaring met de 1030(+), maar ik heb een andere benadering gekozen.
Een Edge 130 voor registratie en een Etrex30 (huidig model is de 32) voor navigatie.
De Etrex30 houdt het ruim 24h vol op 2 AA's, dus je komt altijd thuis.
De 130 is lekker compact, geen tablet op je stuur en de Etrex blijf thuis als ik op bekend terrein ben.

Je hebt last van slechter wordende ogen.
(Wie niet?)
De schermpjes van de 130 (530 830) en de Etrex30/32 zijn kleiner dan van de 1030(+).
Maar je kan niet de hele wereld aanpassen aan je slechte ogen.
Een sportbril op sterkte of gewoon contactlenzen zijn volgens mij een betere oplossing.
Maar als je die weg niet wilt gaan, dan zou ik de 1030+ kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 maart 2021, 14:08Een sportbril op sterkte of gewoon contactlenzen zijn volgens mij een betere oplossing.
Leesbril hè :wink: Die doe ik liever niet in een sportbril of via contactlenzen. Tegenwoordig wel zo'n foldable brilletje in de Camelbak bij voor de zekerheid.

Maar de boodschap is duidelijk: een 1030+ dus :-q
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ga je geen spijt van krijgen
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Nespresso schreef: do 11 maart 2021, 20:39 Die doe ik liever niet in een sportbril of via contactlenzen.
Ieder z'n ding uiteraard, maar ben wel benieuwd naar de onderbouwing....ik overweeg namelijk wel om een leesgedeelte in mijn sportbril (insert) te nemen....maar wellicht heb jij een onderbouwing die mij kan overtuigen om het niet te doen...
Gebruikersavatar
Sander Snelweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 3 juni 2013, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62 Race 2018, Cube Comp Ltd 2006

Ik heb plaklenzen in mijn sportbril geplakt en dit werkt erg goed! Bij Ali te krijgen voor een schappelijke prijs.
https://nl.aliexpress.com/item/40002289 ... 4c4dAKvnC4
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Contactlenzen met leesdeel een optie?
Of gewoon licht + lenzen?

Ik heb een lichte + afwijking aan beide ogen. Net genoeg om problemen te hebben met de kleine schermpjes op mn stuur.
Contactlenzen (recht op en neer +1,5) is genoeg. Zicht in de verte lijdt er niet onder. En deze lenzen hebben een UV filter, ook altijd handig.

Maar goed, jij kiest er voor om de wereld aan te passen aan je ogen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Vooralsnog geen permanente leesbril nodig. Met navigeren tijdens het rijden zal het ook geen probleem zijn, maar als je een tijdje aandachtig en dichtbij op zo'n klein schermpje moet kijken dan wordt het een ander verhaal. Dat zal niet zo vaak voorkomen, maar zo'n 830 is nu eenmaal geen 6 inch iPhone scherm. Dus als de keuze er is, waarom niet.
carbon bike, titanium collarbone...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nespresso schreef: za 13 maart 2021, 12:46 Vooralsnog geen permanente leesbril nodig. Met navigeren tijdens het rijden zal het ook geen probleem zijn, maar als je een tijdje aandachtig en dichtbij op zo'n klein schermpje moet kijken dan wordt het een ander verhaal. Dat zal niet zo vaak voorkomen, maar zo'n 830 is nu eenmaal geen 6 inch iPhone scherm. Dus als de keuze er is, waarom niet.
+1 voor de plus versie , en jouw onderbouwing :D , Same here :wink: dus ook de plus versie
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Heb zowel 1030 als 1030+
In praktijk merk ik niet dat de + sneller is
Ze kunnen allebei even vlot mijn koersen visualiseren
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Accuduur van de 1030+ is deze keer echt wat Garmin aangeeft.

Vrijdag 5 uur aan, 4u20 rijtijd met navigatie en twee ant sensoren en livetrack van 100 naar 83%
Gisteren 3u30 rijdtijd zonder navi maar met de rest en nog 72% over. (Van de 83)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Cube-Elite schreef: ma 5 april 2021, 13:06
Hier inmiddels de 1030+ ook aangeschaft. Die komt met geinstalleerde kaarten. Op mijn (inmiddels verkochte) Oregon moest je kaarten kopen en installeren. Voldoen de voorgeinstalleerde kaarten van de 1030+?

(Ik moet me weer helemaal inwerken/leren in die Garmin wereld :-{ - net Basecamp opgestart sinds jaaaaren...)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze gratis kaarten zijn gebaseerd op OSM.
In NL voldoen ze goed, hier in Spanje staan alleen de hoofdwegen er op.
Dus voor sommige bestemmingen heb je nog steeds de betaalde topokaarten nodig.
Als je tenminste met je Garmin vanaf de kaart wilt navigeren.
Tracks downloaden en narijden gaat natuurlijk ook zonder kaart, dus wat dat betreft is de standaard kaart prima.
Een kaart met minder detail is soms zelfs beter/prettiger.

Alleen als je in onbekend gebied om wat voor reden dan ook moet afsnijden, inkorten of naar een dorpje, terrasje, dokter etc moet, is een goede kaart erg handig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ook op de 1030+ ??? Ik heb wel het idee dat het wat geupgrade OSM kaarten zijn.

Ik heb er alleen nog maar mee in nederland gereden, het lijkt hele erg de oude citynavigator kaarten.
Echt offroad staat daar niet op, maar bv off road in het harz in duistsland en veel ardennen ritten stonden wel op de citynavigator.
Plaats reactie