Fietscomputer , meerwaarde gps ?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Bikers,

Ik ben opzoek naar een fietscomputer en eigenlijk vooral voor de meest basic functies zoals huidige maximum en gemiddelde snelheid , tijd/afstand e.d.

Nu zijn m’n rondjes nog lokaal en mis ik nooit gps omdat de route’s hier altijd mooi uitgepijlt staan , maar ik lees hier zoveel mensen die wel met gps fietsen .

Heeft dit echt een meerwaarde ? En zijn de meeste basic gpsjes voldoende ? De edge130 bijvoorbeeld?

Ik ben niet iemand die waarde hecht aan het trainen en beter worden , ik fiets gewoon voor de fun dus hartslagmeters enzo zijn niet aan mij besteed .

Misschien een beetje een omslachtig verhaal maar ik ben niet van plan om 300 euro uit te geven aan iets wat ik toch moet gebruik en of ik dan niet beter af ben met nov een sigma van 5 tientjes.

Mvg
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een Cateye met een draadje en een magneetje in je wiel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NickVE schreef: do 16 juli 2020, 21:03 Nu zijn m’n rondjes nog lokaal en mis ik nooit gps omdat de route’s hier altijd mooi uitgepijlt staan , maar ik lees hier zoveel mensen die wel met gps fietsen .

Heeft dit echt een meerwaarde ?
Je kunt je ritten loggen op Stravaaaaa! Maar dat kan ook met een telefoon in je tas.
Everybody bought a new bike!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ipv een fietscomputer kun je ook een outdoor GPS kopen die je ook kunt gebruik voor te wandelen/geocachen. Bijv een Garmin Dakota 20, dan ben je niet 300 euro kwijt maar zo'n 100 euro. Zie bijv. https://www.marktplaats.nl/a/diversen/o ... ousPage=lr

Via openstreetmaps kun je er gratis kaarten op zetten. Daarna de gpx files van MTB routes downloaden en erop zetten en de route functie gebruiken.

Ik gebruik het alleen bij MTB-routes waarvan ik op MTB-routes lees dat de routes slecht zijn onderhouden en paaltjes zijn verdwenen.
Voor de rest gebruik ik mijn mobiel achterin mijn hesje die dan de route opneemt voor op Strava. Die houd ook het gemiddelde bij.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

De GPS koop je niet om je snelheid vast te leggen, dan is een fietscomputer beter, wat wel handig kan zijn is die synchroniseert met een internet dienst, maar als je dat ook niet nodig hebt, dan vooral geen gps kopen. Exacte snelheid met een gps toestel wordt geleverd via een wielsensor.

GPS c.q. navigatie koop en gebruik je als je (on)regelmatig in gebieden rijd waar je niet bekend bent, een tocht laden en dan narijden, zonder al te veel te verdwalen of mis te rijden. Dat is de basis van GPS en Navigatie.

Daarnaast hebben ze er allemaal dingen omheen verzonnen, zoals ondersteunen bij trainen (workouts, statistieken), ongeluk sensor, koppelen hartslag, vermogen, snelheid, temperatuur en cadans sensoren en in mooie grafiekjes kunnen bekijken en vergelijken.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Als je een vast rondje fietst en de gegevens voor je zelf hebt heeft een GPS weinig tot geen meerwaarde. GPS heeft pas echt een meerwaarde als je ook wild navigeren of een GPS route wil rijden.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Precies wat Zwaantje zegt. Mijn navigatie ligt eigenlijk het hele jaar door stof te happen behalve de vakantie in het buitenland. Dan kan ik echt niet zonder.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Oké , een fietscomputer it is .

Heeft iemand nog tips voor daar een betrouwbare, iemand rade er 1 met draad aan , maar anno 2020 moeten ze toch ook wel te vinden zijn met een betrouwbare draadloze verbinding , ik zie bijvoorbeeld bij Sigma dat ze een analoog en een digitale uitvoering hebben , zit daar nog verschil in ? , ook moet de bevestiging degelijk zijn zodat ik hem of de zender niet bij de eerste de beste wortel kwijt ben.

Brand maar los !
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, we leven in 2020.
Als dat het criterium is, dan wordt het toch een gps met kleurenscherm, met div. sensoren, mer een app en Strava :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Decathlon heeft goede draadloze basic fietscomputers........en met Komoot en Strava op je telefoon kun je verder alles wel. Ik heb een goede fietssteun voor mijn telefoon en powerbank voor die paar vakantietochten.
Plaats reactie