Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Heeft iemand ervaring met de garmin edge explore
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik wil graag navigatie op mijn fiets ook voor bikepacking is de garmin explore een goede keuze.
Ik wil niet te veel uitgeven en deze is goedkoop.
Jacobus Hermanus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 7 november 2019, 22:56
Mijn mountainbike: Specialized chisel expert

Hij bevalt mij goed. Navigatie werkt goed, mooi groot scherm en voor mij genoeg andere features (snelheid, cadans, hartslag, koppeling met komoot, strata etc). Dan wel geen trainingsprogramma’s en vermogensmeter, maar dat mis ik niet. Wat voor bikepacking dan wel misschien een probleem is, is de beperkte batterijduur. Na 6 uur is de batterij wel leeg (als je het scherm aan laat staan tijdens de rit), schat ik. Dus daar zou je op een meerdaagse trip wel rekening mee moeten houden.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Jacobus Hermanus schreef: zo 17 mei 2020, 14:11 Hij bevalt mij goed. Navigatie werkt goed, mooi groot scherm en voor mij genoeg andere features (snelheid, cadans, hartslag, koppeling met komoot, strata etc). Dan wel geen trainingsprogramma’s en vermogensmeter, maar dat mis ik niet. Wat voor bikepacking dan wel misschien een probleem is, is de beperkte batterijduur. Na 6 uur is de batterij wel leeg (als je het scherm aan laat staan tijdens de rit), schat ik. Dus daar zou je op een meerdaagse trip wel rekening mee moeten houden.
oke thx ik heb altijd een powerbank mee dus dat komt wel goed bij bikepackings ritten
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik heb 'm zelf ook, vooral als uitgebreide kilometerteller.
Heb al een keer teruggestuurd vanwege problemen met rijden in de regen!
Dan begon ie door zijn menu heen te scrollen en was er niks meer mee te beginnen, maar ook met de nieuwe soms wat issues...
Maatje van me heeft dezelfde en ook soms issues met de batterij, Edge Explorer geeft dan aan dat ie vol is en vervolgens tijdens fietsen opeens leeg...
Heb daarvoor een Edge 510 en een Edge Touring gehad, de laatste heb ik nog, en daar nooit problemen mee gehad.
Ben dus nog niet echt tevreden, hoewel de grootte en afleesbaarheid top is.

Om de batterijduur te verlengen moet je in het menu de "verlichting" van het scherm op bv 20% zetten, dan gaat ie langer mee.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Geen problemen hier, synchroniseren met een iPhone duurt wel iets langer dan met de 810.
Ik zet standaard voor een rit de koppeling met de telefoon uit en de verlichting op 50%, batterijduur is dan een uurtje of 6 met nog 20/25% over.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Mijn Garmin edge touring laat in t kaart scherm tijdens de rit boven in t scherm zien "fiets richting oosten" wanneer ik naar t oosten fiets ;) Zinloos want kompasnaald is in beeld...

Hoe haal ik die tekst weg?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

(N)iemand :(
Knerbert schreef: ma 31 mei 2021, 22:46 Mijn Garmin edge touring laat in t kaart scherm tijdens de rit boven in t scherm zien "fiets richting oosten" wanneer ik naar t oosten fiets ;) Zinloos want kompasnaald is in beeld...

Hoe haal ik die tekst weg?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Knerbert schreef: ma 31 mei 2021, 22:46 Mijn Garmin edge touring laat in t kaart scherm tijdens de rit boven in t scherm zien "fiets richting oosten" wanneer ik naar t oosten fiets ;) Zinloos want kompasnaald is in beeld...

Hoe haal ik die tekst weg?
Even uit het hoofd
(laatst nog wat gestoeid met een Edge 530 -met enthousiast kanoën is knoppen handiger dan touchscreen- die had hier ook last van, maar is weer de deur uit..)

Als ik het goed herinner was het probleem dat "Begeleidingstekst" op "Altijd aan stond" (waardoor een kwart van het scherm van de 530 was gevuld met "riding on trail"..)

Hier de link naar de paragraaf in de handleiding van je Explore waar staat hoe je dat kan wijzigen
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

openkaart schreef: di 8 juni 2021, 23:33
Even uit het hoofd
(laatst nog wat gestoeid met een Edge 530 -met enthousiast kanoën is knoppen handiger dan touchscreen- die had hier ook last van, maar is weer de deur uit..)

Als ik het goed herinner was het probleem dat "Begeleidingstekst" op "Altijd aan stond" (waardoor een kwart van het scherm van de 530 was gevuld met "riding on trail"..)

Hier de link naar de paragraaf in de handleiding van je Explore waar staat hoe je dat kan wijzigen
Dank! Helaas is t een ander model en een soortgelijke optie vind ik niet in mijn machine :(
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Dank! Helaas is t een ander model en een soortgelijke optie vind ik niet in mijn machine :(
Sterkte dan. Die loze melding die je hebt doet me denken aan een Oregon 650 die ik heb gehad.

Touchscreen daarvan ging zo op tilt bij druppels dat je gelijk schermblokkering moest aanzetten
(vergelijkbaar met berichten over sommige exemplaren van Edge 820, Garmin schijnt touchscreens nu wel wat beter onder de knie te hebben..).

Als je dan die schermblokkering in had geschakeld dan kwam er bij elke derde regendruppel een zowat schermvullende mededeling in de trant van "scherm geblokkeerd, druk [knop] om te ontgrendelen".
Die mededeling kreeg ik ook niet uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of de firmware versie waarbij de schermverlichting op 100% ging bij de melding dat de batterij bijna leeg was.
Zodat het laatste restje enegie er in 30s doorheen werd gejaagd
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Jacobus Hermanus schreef: zo 17 mei 2020, 14:11 Wat voor bikepacking dan wel misschien een probleem is, is de beperkte batterijduur. Na 6 uur is de batterij wel leeg (als je het scherm aan laat staan tijdens de rit), schat ik.
ik ben wel tevreden met mijn Explore, maar ben wel ook teleurgesteld over batterij duur.
Bij mij , zelfs met lagere backlight, haal ik bij toertochten op een toerfiets in open veld (goede satelliet ontvangst) max 3 uur en op de mtb in bos minder. Ik heb wel het scherm altijd aan staan voor navigatie , maar bij pauzes zet ik m op battery save mode.

Ik was overgestapt van mijn oude Garmin Oregon met losse AA batterijtjes, naar deze meer compacte met bluetooth en goed scherm enz. De functionaliteit is prima, maar de autonomie is veel minder dan beloofd.
Gebruikersavatar
rnijenhu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 17 januari 2013, 10:33
Mijn mountainbike: cube ltd pro
Contacteer:

3uur is wel heeeel kort, haal zelf de 6uur wel met de 20% rest. En op lange tochten in de pauze even aan de powerbank. Op het laatst springt hij anders op powersave mode en gaat scherm telkens uit (moet je zelf weer uitzetten op volgende rit).

Voor de rest bevalt hij me prima, vergelijkbaar met de Mio/Teasy met wel de voordelen van Garmin infra (oa koppeling mobiel). Heeft ook wel wat kleine nadelen, zoals de gekozen gegevensvelden die af en toe veranderen. Het telkens weer aangaan en je accu toch niet vol is na opladen (de accu % veranderd pas na een tijdje, dus eerst zie je nog de 100% totdat hij ineens xx% aangeeft)
>> As deus was kas, was sas dan meer! <<
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

rnijenhu schreef: wo 20 oktober 2021, 18:33 3uur is wel heeeel kort, haal zelf de 6uur wel met de 20% rest.
zet jij bluetooth enz uit ?
Plaats reactie