Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch "hou" ik van Garmin, maar liefst een toestel waar je gewoon AA's in stopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rob123 schreef: ma 28 februari 2022, 19:15 Dit is met een minimum aan opties, als u enkel een activiteit registreren.
Maar alles wat verder gaat zal de levensduur van de batterij verminderen, een koers volgen, kaarten gebruiken


De eerste twee punten waarmee het toestel wordt geadverteerd:
https://www.garmin.com/nl-NL/p/611996
Garmin schreef:Toerfietscomputer met touchscreen en connected functies
-Gebruiksvriendelijke GPS-fietscomputer met hoge resolutie, 3-inch handschoen- en regenvriendelijk touchscreen dat zelfs in direct zonlicht goed afleesbaar is

-Inclusief voorgeladen Garmin fietskaart met afslag-voor-afslag navigatie [...]
Maar die twee zaken (kaart bekijken en route volgen) worden niet als normaal gebruik gezien dat uitgangspunt vormt voor de opgave van batterijduur? Waarom zou je dan een GPS met scherm en kaart kopen, dan kan je toch ook een logger in je tas stoppen of je telefoon laten loggen (de Explore moet het niet van zijn bijzondere precisie hebben) ?

Valt dan nog mee dat ze bij de opgegeven batterijduur niet zijn uitgegaan dat je 'm helemaal uit doet (u kunt 'm 72 uur na het opladen nog steeds aanzetten..)
Het is in dat geval aangeraden te werken met een Charge Power Pack : -> Info : https://www.garmin.com/nl-NL/p/pn/010-12562-00[/b]
Dat zou ik ook aanraden als fabrikant: een Powerbank van €130?
En dan moet je -als je geen Edge 1030 hebt- daarnaast ook nog kopen:
- de speciale houder van €40: https://www.garmin.com/nl-NL/p/pn/010-12563-00
- een USB kabeltje van €20 : https://www.garmin.com/nl-NL/p/591982#overview

Dan zit je in totaal op €190 voor een powerbank op je stuur.
Zullen vast hele bijzondere elektronen zijn?

Opgegeven capaciteit van die unit is 3.100 mAh (handleiding)
dat is bijna 40% minder dan de snelle powerbank die ik hier linkte die voor in totaal €30 prima op je stuur zit.

Zo snap ik wel dat Garmin in 2021 een omzet van $ 4,8 miljard haalde met een bruto winstmarge van 58% :o
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 februari 2022, 19:32 Precies wat ik zei:
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 februari 2022, 18:51 Achtergrondverlichting en lage temperatuur is het enige wat een neg. invloed heeft.
De rest zijn excuses van Garmin om jou een beetje de schuld te kunnen geven.
Dus je hebt een toestel dat alleen z'n gespecificeerde accuduur haalt als je het niet gebruikt :~

Zelfde broekafzakverhaal kreeg ik over de accuduur van de Edge130.
Daar heb ik zelf een andere accu ingezet.
De originele accu was fysiek 2(!) maten te klein, geen wonder dat de specs niet gehaald werden.
Nu kan ik gewoon 14 uur fietsen, ook in de winter
Met de edge 130 plus hebben ze dat wel gefixt trouwens. Daar reed ik gemiddeld 10% per uur van de batterij af met snelheidssensor, hartslagmeter en telefoon gekoppeld.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Overigens ga ik komend weekend zelf ondervinden hoe de edge explore het doet qua navigeren. Zal mijn bevindingen wel laten weten :bier:

Voor nu doet hij het als logger opzich prima, mits je het scherm maar uit laat...
(overdag is dat voor mij zeker voldoende)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

@ openkaart.

De oplossing die jij had met een powerpack van een tientje of 3 is natuurlijk ideaal.
Ik kan alleen niet dat ding constant aan die voeding hangen omdat ik dan dat usb kabeltje niet kwijt kan aan de onderkant van die Garmin....
Maar om onderweg op te laden is het een uitkomst.

Ik durf er niet aan om hem zelf open te peuteren maar ben inmiddels in contact gekomen met iemand hier in de buurt ( Spanje) Die er een andere ( hopelijk grotere) batterij in kan zetten.

Verder op een gps forum gelezen dat terug naar firmware 4.60 de oplossing zou zijn voor dit probleem .

Verder ben ik het met iedereen eens dat dit gewoon misleidende reclame is en gewoon waardeloos is....maar goed daar heb ik niets aan op dit moment :(

Word vervolgd.

Rob.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik gebruik overigens een bikelight van ali (Rockbros) die tegelijk als powerbank gebruikt kan worden. Koste me vorig jaar 23€, hangt onder de garmin mount.
2 vliegen in 1 klap. 4000mAh, 800lumen (bedoeld voor avondrijden maar voor mij voornamelijk knipperend als zichtbaarheid voor wandelaars), en nood kabeltje voor de Garmin.

Maar een powerbank blijft een zwaktebod. Ik ben benieuwd hoe jouw batterijvervanging gaat. Ik wist niet dat dat kon met een ingebouwde Li-ion accu.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

OK dan .

Na het zoveelste mailtje naar Garmin met mijn ideeën over deze Garmin kreeg ik als verrassing een mail waarin , onder garantie , een vervangende Edge werd aangeboden.
Dus eind goed al goed ( bijna dan ) ik mag hem niet versturen vanuit Spanje en ze sturen hem ook niet terug naar Spanje.
Dus de route gaat nu via mijn dochter in Nl en hopen dat het allemaal goed komt :-)


Rob.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Juist vanwege te kort aan opties kwa sensoren(power Meter) en de matige accu duur, ben ik toch over gestapt op de 530 met een afstandsbediening. Is even wennen maar dat ben je snel vergeten als je gewoon meerdere ritten kan doen op 1 accu lading.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

MacReal schreef: di 1 maart 2022, 10:37 Overigens ga ik komend weekend zelf ondervinden hoe de edge explore het doet qua navigeren. Zal mijn bevindingen wel laten weten :bier:

Voor nu doet hij het als logger opzich prima, mits je het scherm maar uit laat...
(overdag is dat voor mij zeker voldoende)
Afgelopen zondag dus een mooie tour gemaakt en de explore eens goed aan de tand gevoeld.
Hij doet het erg goed! Batterij ging langer mee dan ik dacht, aangezien hij nog 35% over had aan het eind.
En dat na een uur of 6-7 :bier:
Wel de achtergrond verlichting de gehele rit uit gehouden, maar dat ging eigenlijk prima.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

Mijn Edge Explore is inmiddels vier jaar oud en heb ik altijd tot volle tevredenheid gebruikt. Drie jaar geleden heb ik het scherm laten vervangen (www.fixgps.nl) omdat er een scheur in het scherm zat nadat deze uit mn handen was geglipt.

Nu heb ik een aantal weken geleden een over-de-kop-situatie gehad en daar is mijn scherm wederom niet goed vanaf gekomen. Een dunne lijn van pixels reageert niet meer en kleurt blauw. Die lijn wordt met de tijd ook groter. Nu kan ik het scherm wel weer laten vervangen voor circa 100 euro, maar gezien de leeftijd en de verminderde accuduur zit ik toch wel in dubio.

Daar komt bij dat een nieuwe Edge Explore nu voor €180,- is te bestellen. Echter op de website van Garmin kom ik enkel nog de opvolger, de Edge Explore 2, tegen. Betekent dit dat de Edge Explore wellicht dadelijk niet meer ondersteund wordt door Garmin?

De Edge Explore 2 heeft voor mij geen functies die ik nu mis op de Edge Explore.

Wat zal ik doen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit er een betere ontvanger in de 2 ?
Dat kan nog een reden zijn om toch wat meer geld uit te geven.

Als een Garmin wordt uitgefaseerd stopt die niet met werken. Gewoon de laatste update die loaden en dan kan je nog jaren vooruit.

Maar als dit al je 2e defecte schermpje is, dan moet je even gaan nadenken over de oorzaak.
Ik gebruik al 20 jaar Garmin's en alle schermpjes hebben het overleefd, meer dan een kras is er niet opgekomen.
Is de Explore te kwetsbaar voor op de MTB, of heb je enorme pech?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

Nope, er zit geen betere ontvanger in.

Wat betreft de kwaliteit van het schermpje. Die zijn toch wel degelijk. Door de jaren heen heb ik vele gsm schermpjes moeten vervangen dus laten we het houden op pech en de manier waarop de gebruiker er mee omgaat 😉
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Voor wat het voor je waard is; hier tevreden gebruiker van de edge explore 2. Enige minpunt is dat de accu op niet alle voedingen volledig wil laden. Of in ieder geval de 100% indicatie geeft. Blijkbaar een bekend punt bij Garmin.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Gelet op de eerdere (wisselende) berichten over soms krappe batterijduur bij de Explore 1 :
deze tip met resetten / calibreren van de de batterij-indicator heeft mij erg geholpen :
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=450787#p450787

Aanvankelijk ging de batterij-indicator na ca 3 uur richting 0% (scherm volledig / continu aan, alleen hartslagmeter gekoppeld )
Normaal hing ik een powerbank eraan ruimt voordat ie echt bij 0% kwam, maar merkte later dat het apparaat na het bereiken van 0% nog een paar uur kon functioneren, ook zonder spaarstand.

Heb tijdje terug accuduurindicator gekalibreerd en de accuduur getest , en kom in kaartweergave met scherm continu aan en (alleen) hartslagmeter gekoppeld op de volgende tijden:
-achtergrondverlichting 100% aan : 5 uur 28 minuten
-achtergrondverlichting ca 60% aan: 9 uur 30 minuten

Daarmee kan ik ruimschoots uit de voeten, als een tocht langer dan dat gaat duren komt er ook wel een pauze bij :wink:
Plaats reactie