Tacx fietstrainer toch te moeilijk......

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Beste mensen,

Lang verhaal, maar ik heb net voor mijn dochter (en mijzelf ook nog wel) een tweedehands fietstrainer opgehaald. Ik wil er verder niet over uitweiden waarom dat met het mooie weer binnen moet gebeuren, heeft niet met corona te maken, maar......het is nu eenmaal zo, sorry.

Afijn, knap ding, staat op "Tacx Cycleflow" en op de rem staat een plaatje wat zegt: "Tacx i magic ti90i"
Plaatjes online bekeken; het zal wel een "Flow" moeten zijn. Qua model enzo; dat is hem.

Het begon met de uitleg van de verkoper; er zit een opname element bij en een magneetje die je op je spaak moet doen......
Nu vind ik dat nergens terug; wel een opname element voor je trapper. Maar daar hoort dat magneetje weer niet bij.
Ik weet nu even niet waar hij voor is en waar ik hem dus moet monteren; wieltoerental lijkt mij al bekend bij dat ding, is het niet?

Dan het tweede punt.
Ik heb van die computer die erbij zit, een best wel beknopte beschrijving gevonden: https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 95487.html
Echter; dat is een beetje de rem kalibreren en verder niets.
Het lijkt mij toch dat de wiel diameter van invloed is op de "snelheid" die je rijdt en dus ook ingegeven moet worden.
Hoe dan ook; die handleiding slaat nergens op; ik heb geen idee wat alles betekend en wat ik ermee moet.

Het lijkt mij dus dat er meer ingesteld moet worden en zeker over die computer zou ik meer willen weten, maar dat is dus nergens.

Mijn vragen dan ook;
heeft iemand ervaring met dit type trainer en kan meer zeggen?
Weet iemand toevallig wél een goede handleiding?
Klopt het dat het een trapper sensor is en geen wielsnelheid?
Owja, nog een laatste dingetje; overal waar ik zoek staat dat de bandenspanning tussen de 6 en 8 of 7 en 8 bar moet zijn. Nu weet ik dat racefietsen met bizar hoge spanningen rijden, maar kan mijn mtb bandje ook zoiets aan?

Dat was het wel zo'n beetje, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Google zegt dat er een Tacx T1901 iFlow bestaat.
Wat zegt de vorige eigenaar?

En je band moet glad en hard zijn.
MTB-hard, dus 2 bar.
(max staat op je band, daar zeker niet boven)

Verder staat je sensor op pag. 8:
https://www.gebruikershandleiding.com/T ... ?page=0008
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Hartelijk bedankt voor je reactie!

De vorige eigenaar zegt er weinig, vanaf het begin al, dus daar heb ik weinig aan.
Qua plaatjes, is het geen iMagic; ik heb een display die ik af kan lezen en zou het dus een Flow moeten zijn.

Die sensor is hetzelfde bij beide versies, maar het magneetje is bij mij anders. Begin de indruk te krijgen dat ze dat echte magneetje ooit kwijt geraakt zijn en er ééntje van een fietscomputer bij gedaan hebben.

Bandje hard, heb ik gedaan, dat lukt.
De rem ingeleerd, maar die geeft dan +13 aan en als ik ga fietsen, staat hij direct al te knipperen dat hij vol aan het remmen is.
Nouja, hij doet het.

Bedankt nogmaals!
Plaats reactie