Smartphone houder

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Jonathan001
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 april 2020, 07:16

Hallo,

Welke smartphonehouder raden jullie aan om intensief te mountainbiken?

Thanks.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen, gewoon een gps kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Deze https://www.quadlockcase.eu/
Werkt perfect....maar niet echt goedkoop.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Een Garmin mount.

En dan dit op een siliconen case van je smartphone lijmen:
Afbeelding

En als je dan Locus Map Pro gebruikt kan je leuke kaarten zien en je hele scherm/dashboard customizen.
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Precies, die Garmin spullen heb ik onderweg van alie en Locus is ook super.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Hier zowel Quadlock als Garmin -adapters via Ali:

Quadlock
Inderdaad erg goed op de MTB. Zit muurvast, en gaat niet los door de ontgrendeling.
Daardoor ook iets lastiger met 1 hand erop te zetten / verwijderen dan SP (zie hieronder) of Garmin als je rijdend onderweg snel een actiefoto van je fietsmaatje wil maken (sowieso geen goed idee :wink: ). In stilstand met een of twee handen zo gepiept.

Ik heb op de MTB de (gewone/kunstof) Outfront-mount, omgekeerd zodat ie boven de stuurpen zit. Dan is de opbouwhoogte (stack) lager dan met de standaard mount, dan zweeft je telefoon best hoog. Op de gravel- / vakantiefiets kan je 'm naar voren monteren, dan zit ie iets beter in de zichlijn, maar wat kwetsbaarder bij takken / een val.

Duur, maar ze hebben wel vaak stevige acties (-30%) op de grote aanbiedingsdagen (black friday, blue monday). Weet niet of dat voor november nog eens komt

Quad-lock hoesjes
Voor een beperkt aantal telefoons maakt Quad-lock ook hoesjes.
Ik heb er een voor een S8, op zich een mooi ding en handig als je je gewone telefoon af en toe op een fiets wil klikken met hetzelfde hoesje (niet bulky), maar zelf vind ik 'm niet genoeg bescherming geven voor serieus outdoor-gebruik (maar misschien komt dat door traumatische ervaring met Gamin van bijna €400 die op heuphoogte uit mn hand gleed op houten bruggetje en toen een schermbreuk had..)

Ik heb zelf qua bescherming voorkeur voor alternatieve hoesjes met een plakker (zie hieronder)

Alternatief: SP-Connekt
Vergelijkbaar qua idee / kwaliteit met Quad Lock. Zelf geen gebruikservaring mee anders dan demo-opstelling bij LBS proberen. Makkelijker met 1 hand te doen, maar heeft wel meer vrije ruimte op je stuur nodig (90 graden draaien ipv 45) dan Quad Lock. Op mtb geen probleem, maar op vakantiefiets lastig naast actioncam.

Op https://www.wereldfietser.nl/ wordt aangegeven dat het foon-deel van SP wat langer meegaat dan Quad Lock als je 'm er onderweg heel vaak afhaalt voor foto's ic, veel gruis erin. Zelf na meer dan een jaar intensief gebruik Quad Lock nog geen spoor van slijtage.


Goedkopere oplossing: Garmin-Edge adapters via Ali
Heb ook wat gestoeid met Edge-adapters omdat daar al iets van had (Ooit een Oregon met koppelstuk opgezet) en een Quad Lock adapter voor al mijn fietsen + kano's wordt wel prijzig.

Zit op zich ook, maar Quad Lock zit wel steviger, Garmin wiebelt iets meer bij aanraken. De Edge-modellen die Garmin hierop zet zijn ook kleiner dan de meeste foons. Voor grotere gps-en (Oregon / 60 tm 66/etrex) heeft Garmin een ander systeem. Stabiliteit van de passing verschilt ook tussen houder en adapter. Heb zelf goede ervaring met deze combi: (in andere mount had ik schuimpje nodig voor extra stabiliteit)

-deze Fouriers adapter
(groot oppervlak, keuze tussen schroeven ipv plakken -zie onder- en lanyard, elders ook gratis verzenden, maar minder foto's..)

-deze Meilan houder voor op stuurpen

(met sleuven voor hersluitbare tiewraps zoals etrex houder, zit ook een nylon outfront houder bij, maar die zou ik niet te vaak overzetten, moet je helemaal openbuigen om om je stuur te krijgen bij gebrek aan scharnier)

Hoesjes: werking plakkers alleen gegarandeerd op Polycarbonaat / ABS/ Alu / Ongecoat glas
Je kan misschien geluk hebben met andere materialen, maar op verschillende (niet alle) sites wordt aangegeven dat de 3M VHB-plakkers niet goed hechten op sommige veelgebruikte materialen zoals TPU en siliconen:
https://support.quadlockcase.com/hc/en- ... /235253047

Heb zelf goede ervaringen met Quad Lock plakkers op polycarbonaat hoesjes van Otterbox (Symmetry / Commuter). De laatste heeft ook afdekking voor USB- en hoofdtelefoonuitgang.

De Defender is nog steviger, maar heeft een buitenkant van TPU, daarvoor raadt Quad Lock aan om het mes erin te zetten: https://www.quadlockcase.com/blogs/news ... -quad-lock

Met de opschroefbare adapter van Fouriers hoef je je over het materiaal van je hoesje geen zorgen te maken. Goede ervaring mee icm met een hoesje van Ali voor in de kano.

Wil je toch gaan plakken met een Garmin-adapter, dan kan je ook kiezen voor eentje met een zo groot mogelijk oppervlak en sowieso 3M plakkers. Zie dat de plakkers van Quad Lock nu ook groter zijn dan vroegâh.
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb wat Garmin plak versies besteld bij Ali maar wel met het idee die ook vast te zetten met wat kleine verzonken boutjes & moertjes.
Is overigens voor een klein rugged 4" telefoontje.
Jonathan001
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 april 2020, 07:16

Bedankt voor de feedback iedereen!

Ik denk dat ik voor de Quad Lock ga!
Plaats reactie