De Komoot app

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Komoot is wat mij betreft voor de wielrenfiets ultiem. Echter is de mtb versie iets wat beperkt. Dit heeft echter meer te maken met de incomplete kaarten van openstreetmaps dan aan de app zelf. Helaas zijn in deze kaarten en datasets een hoop trails niet opgenomen wat ervoor zorgt dat hij deze simpelweg niet kent en dus niet over navigeert. Aangezien veel navigatie apps met deze zelfde kaarten werken zorgt ervoor dat andere apps niet veel beter zijn. Wat mij betreft is komoot dus nog steeds het beste wat je kan gebruiken.

Ga je op de weg fietsen met een racefiets dan kan je eigenlijk blind vertrouwen op komoot, met de MTB moet je toch wat kritischer kijken maar ook daar kan je goede routes mee plannen, je zal alleen hier en daar in het plannen van je route wat handmatige aanpassingen moeten doen.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
r7janssens
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Canyon neuron 9.0 2020

Hoi komoot gebruikers,
Regelmatig tijdens gedownloade rit dat de app zegt.
Locatie bepalen, hier wijkt hij dan ook niet meer van af.
Heb een samsung s9
Iemand tips
PaganiProductions

Ik ben gevraagt ook Komoot Pioneer te worden krijg er deze week een gesprek over.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Weet er iemand hoe je met de komoot een POI (point of interest) toevoegd aan je route?
Bijvoorbeeld een drinkwaterpunt of tankstation.
Ik krijg ze niet toegevoegd....
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

als ik een route maak wil ik soms de route laten kruisen, of via dezelfde weg een stukje terug, dit kan hij niet aan, dan liegt hij het punt gewoon op de heenweg. Nu los ik dit op door 2 aparte routes te maken, maar ideaal is dit niet, iemand een oplossing?
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Ben er ook een beetje mee aan het stoeien. In de basis zet hij de meest efficiënte route uit...: ofwel ziet hij dit bij plaatsing als toevoeging als vervolgpunt of een toevoeging als extra tussenpunt. Dit houdt in dat je met de volgorde van de waypoints moet gaan schuiven tussen vertrekpunt en bestemming, dan kun je routes wel gaan kruisen, of stukjes ‘terugfietsen’.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zijn er nu ook gebruikers die Komoot rechtstreeks van de smartphone gebruiken die bv. op het stuur zit bevestigd?

Heeft Komoot premium nut?

Wat kun je nu met de gratis versie precies?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ad58 schreef: za 6 juni 2020, 17:51 Zijn er nu ook gebruikers die Komoot rechtstreeks van de smartphone gebruiken die bv. op het stuur zit bevestigd?

Heeft Komoot premium nut?

Wat kun je nu met de gratis versie precies?
Ja ik, met de Ram mounts x-grip. Die heb ik ook op de motor. Ik kan hem dan uitwisselen, ideaal. Zit voldoende stabiel en gebruik hem vooral voor langere tochten, voor het racen/knallen/lomp doen durf ik het niet. Dan ben ik bang dat bij een crash te telefoon het niet overleefd. Ik heb een juicepack. Doe doe ik in m’n rugzak, eventueel tijdens het fietsen te laden. Anders kan ik hem Max 4u gebruiken schat ik.

De gratis versie kun je routes mee maken en dan exporteren naar andere navigatie-apps of apparaten. Als je via komoot wil navigeren krijg je 1 regio cadeau. Als je in een andere regio wilt navigeren moet je die kopen.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Voor de toerfiets (asfaltritjes) maak ik meestal gebruik van de knooppunten -app om een route te maken. Uit die app kan ik dan gpx bestanden mailen voor de navigatie (garmin etrex e20). Alleen vind ik Basecamp van Garmin een wat "enigszins moeilijk" te begrijpen programma.
Vandaar ook een account voor Komoot aangemaakt.
Daar heb je optie om bestanden te importeren. Heeft iemand dan al ervaring mee?

Ik wil waarschijnlijk volgend jaar een fietstocht van meerdere dagen waarbij ik per dag een route heb gemaakt op basis van de knooppunten. In die app kan ik niet de hele route (van alle dagen) in 1 kaart zien, laat staan dat ik weet hoeveel hoogtemeters ik moet overbruggen.
Kan dat bijvoorbeeld wel in Komoot? Meerdere gpx-bestanden inladen om die samen te voegen tot 1 grote route?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Meegs schreef: wo 14 oktober 2020, 09:36 Daar heb je optie om bestanden te importeren. Heeft iemand dan al ervaring mee?
Je kan inderdaad GPX bestanden inladen. Komoot vraag bij het inproteren om de originele route aan te houden of te herbereken aan de hand van de bekende kaarten.
Meerdere gpx-bestanden inladen om die samen te voegen tot 1 grote route?
Dit kan volgens mij niet. Ik zou je aanraden om per dag een route te maken en die in te laden in Komoot. Voor route planning zou ik eens kijken naar de Strava planner. Deze plant aan de hand van Strava's Heatmap. Zodoende heb je eigenlijk altijd goede en populair wegen en niet veel kans op verrassing zoals een zandpad of afgesloten eigen terrein weggetjes. Misschien dat je een Premium account nodig heb.
https://www.strava.com/routes/new

Basecamp is inderdaad niet het meest intuïtieve programma, maar wel heel compleet met veel mogelijkheden. Je zou ook in Garmin Connect kunnen plannen. Lijkt op Strava, maar vind ik persoonlijk iets onhandiger.

Maar wil je nu je Etrex gebruiken om te navigeren of juist een smartphone met Komoot op het stuur?

Eventueel wil ik wel naar je route kijken. Stuur maar een PM dan krijg je mijn mailadres waar je je route naa kan sturen.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Brul78 schreef: wo 14 oktober 2020, 10:17
Meegs schreef: wo 14 oktober 2020, 09:36 Daar heb je optie om bestanden te importeren. Heeft iemand dan al ervaring mee?
Je kan inderdaad GPX bestanden inladen. Komoot vraag bij het importeren om de originele route aan te houden of te herberekenen aan de hand van de bekende kaarten.
[...]
Importeren van een GPX-bestand om de betreffende route te gaan rijden, is sterk af te raden om dat met Komoot te doen. Als je namelijk aangeeft de originele route te willen plannen/aanpassen, gaat het nogal eens fout bij trajecten, waarvan Komoot 'denkt' dat een ander traject 'handiger' is, of dat er gewoonweg niet gefietst mag worden, terwijl dat in de praktijk juist wel toegestaan is. In dergelijke gevallen worden de originele trajecten door Komoot om zeep geholpen, terwijl de nieuwe Komoot-varianten soms juist niet toegestaan zijn of simpelweg niet eens bestaan.

Kortom, ondanks dat je bij Komoot aangeeft de originele route te willen behouden, wordt die optie regelmatig genegeerd.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Hmm, dan heeft het niet veel meer nut dan de fietsknooppunten app. Daar heb ik inmiddels de 5 routes staan per dag. Die hoef ik dan alleen maar over te zetten naar de Garmin. Ik wilde alleen een totaaloverzichtje hebben. Kan natuurlijk ook alle knooppunten in 1 route zetten, dan weet ik het ook.

Ik heb een premium abbo bij strava maar ik vind die routeplanner niet handig van ze. Of ik kan er niet mee werken, dat kan ook.
Komoot heb ik eenmalig een betaling gedaan zodat ik alle regio's ook offline heb. Vooral voor wandelingen in het buitenland erg handig. En daar gebruik ik Komoot dan ook hoofdzakelijk voor. Af en toe maak ik er eens een fietstoertje, omdat je dan niet gebonden bent aan de knooppunten

Voor het toerfietsen gebruik ik de garmin voor navigeren. Werkt op batterijen en kan daar meestal een week mee fietsen zonder bij te laden.
GPX bestanden zet ik er van tevoren op, geheugen uitgebreid met een SD-kaart dus ruimte zat.
In Basecamp is het geloof ik wel mogelijk om meerdere gpx-bestanden tot 1 route te maken. Tenminste dat lees ik zo nu en dan hier op het forum. Maar dingen uitzoeken en uitproberen in Basecamp kost me meestal een dag achter de laptop met een hele hoop frustratie en ik ben bang dat mijn laptop het dan op een gegeven moment niet meer overleeft. Met Komoot vind ik dat net even iets sneller gaan.

Bedankt voor het aanbod en uitleg verder, maar dan kom ik er wel uit.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Meegs schreef: wo 14 oktober 2020, 13:18 Ik heb een premium abbo bij strava maar ik vind die routeplanner niet handig van ze. Of ik kan er niet mee werken, dat kan ook.
Ook de laatste tijd nog gebruikt?
De routeplanner was ook altijd behoorlijk slecht, maar heeft een paar maanden een update gehad en is niet meer in de beta fase. Voor MTB route planning nog steeds niet ideaal, maar voor over de weg (waar jij het voor nodig hebt) wel.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Meegs schreef: wo 14 oktober 2020, 13:18 Hmm, dan heeft het niet veel meer nut dan de fietsknooppunten app. Daar heb ik inmiddels de 5 routes staan per dag. Die hoef ik dan alleen maar over te zetten naar de Garmin. Ik wilde alleen een totaaloverzichtje hebben. Kan natuurlijk ook alle knooppunten in 1 route zetten, dan weet ik het ook.
Ik snap je afkeer van Basecamp en Komoot :-D

Als je wens vooral is om even de verschillende gpx-bestanden samen op de kaart te zien:
- Een snelle methode zonder extra programma's / accounts is om de bestanden* vanuit verkenner te slepen naar een browservenster met Brouter-web: http://brouter.de/brouter-web/#map=10/5 ... Trails-MTB

Nadeel is dat de verschillende tracks geen aparte kleurtjes krijgen, maar je kan je wel apart aan en uit zetten met vinkjes rechts in het menu "lagen"

Aanvullend voordeel is dat als je even went aan de interface aan de site dit misschien wel een veel fijne routeplanner is dan een knooppunten-app die je gebruikt.
Een van de fijne aspecten is dat je route niet op de site/in een account wordt opgeslagen, maar in de url zoals die boven in je browser staat.

Als je url mail aan jezelf dan heb je een backup van je route -ook als je computer crasht-, je kan 'm later makkelijk aanpassen en delen met vrienden / een link in een forumdraadje. Daarnaast kan je via export ook een gpx downloaden, met daarin ook hoogtegegevens

Een alternatief om meerdere grotere bestanden (tot 10MB) online weer te geven is
https://www.gpsvisualizer.com/map_input?form=leaflet

Als je ook kenmerken van de tracks via de computer wil aanpassen (zoals weergavekleur op je gps):
of nog betere hoogtedata wil toevoegen, dan kan je ook kijken naar het gratis programma RTW-tool van onze @Javawa
https://www.javawa.nl/rtwtool.html

Daarmee kan je ook verschillende tracks uit verschillende gpx-bestanden in 1 gpx-bestand samenvoegen (en in verschillende kleurtjes op de kaart zien) door (1) de verschillende gpx-bestanden in een apart mapje te stoppen en dan (2) de optie "open map" te gebruiken (3) handmatig een kleur per track te kiezen met rechtermuisknop / of het programma dat te laten doen via instellingen en (4) uitvoeren naar Garmin-bestand (gpx) of een html-webkaartje

Is misschien ook even wennen, maar naar mijn ervaring een stuk makkelijker dan Basecamp.



* max bestandsgroote voor upload 1MB, met zelf geregistreerde gps-trackslogs per seconde is dat soms krap, maar voor bestanden van routeplanners zijn doorgaans veel kleiner
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ openkaart: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga die mogelijkheden een keer bekijken.
:-q
Plaats reactie