Misschien wel de meest gestelde vraag: welke navigatie voldoet aan mijn wensen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik wil eindelijk de stap nemen om een navigatie aan te schaffen.
Echter door de diversiteit van het aanbod ben ik de weg een beetje kwijt in navigatieland.

Ik heb wel wat eisen:
- Ik wil een track van een toertocht, vaste route of strava-route in kunnen laden in en deze kunnen narijden.
- Bij verkeerd rijden (missen afslag) wil ik een melding hebben dat ik verkeerd zit en/of een nieuwe voorstel krijgen om terug te keren naar de hoofdroute.
- Loggen van de gereden en kunnen uploaden naar Strava.
- Zeer nauwkeurige locatiebepaling en snelheidsbepaling
- Snel met kaarten en functies
- Duidelijk helder display
- Compatibel met Strava Live Segments

Ik lees graag jullie advies...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin GPSmap66.
Bij de andere moet je een paar eisen laten vallen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat hangt er een beetje vanaf wat TS verstaat onder "zeer nauwkeurig". Maar je zou ook nog kunnen denken aan touchscreen vs knoppen. Maakt dat nog uit?

Ik zou waarschijnlijk zelf ook voor de 66 gaan, maar de Edge 530 kan ook op een hoop vinkjes rekenen. Nadeel van die 66 is dat-ie niet bepaald handig / low profile op je stuur te bevestigen is. Dan is zo'n out-front-steun wel zo elegant.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb de Elemnt roam en - inderdaad beetje afhankelijk wat je als 'zeer nauwkeurig' ziet - voldoet die aan de eisen. Voor mij voldoet die in elk geval prima. Stuurt je snel terug als je fout zit en ik heb nog niet meegemaakt dat de gps het niet goed doet. Voor snelheid/afstand moet je wel een snelheidssensor aanschaffen en die goed instellen, maar dat geldt voor elk apparaat. Snelheid bepalen doet geen enkele fietsnavigatie gps nauwkeurig.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk ook niet dat ik zelf de snelheid zo belangrijk zou vinden. Het zou mij meer gaan om consistentie van de snelheidsmeting en plaatsbepaling, zodat je eigen ritten onderling goed vergelijkbaar zijn. Is leuk om te zien of je beetje progressie boekt.

Maar dat ben ik he.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 5 november 2019, 14:16 Het zou mij meer gaan om consistentie van de snelheidsmeting en plaatsbepaling, zodat je eigen ritten onderling goed vergelijkbaar zijn.
Juist dit bedoelde ik met nauwkeurig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De onnauwkerigheid gaat van voor naar achter van links naar rechts en is dus nooit vergelijkbaar met je vorige rit op dezelfde plek.
Je snelheid kan je corrigeren met een wielsensor, maar je plaatsbepaling niet.
Met fiets gps'en zoals de Edge lever je in op nauwkeurigheid, geen goede antenne, dus slecht onder bomen, tussen gebouwen en langs rotswanden.
Met outdoor gps'en lever je in op trainings en fitness functies.
Een touchscreen gebruikt meer energie dan knoppen en verstoort de goede ontvangst, dus nog wat onnauwkeuriger.
Ook vaak lastig met handschoenen en in de nattigheid.
De Gpsmap, Edge 130 en 530 hebben geen touchscreen.
De Gpsmap66 heeft ook nog eens een heel goede antenne en toch de mogelijkheid om met .fit bestanden te werken en trainings/fitnessdata te verzamelen.
Maar wel een lomp ding op je stuur.

Bryron heeft nu de 420, lijkt op papier een goede tegenhanger van de edge130.
Lekker compact en basic, maar je levert in op gebied van navigatie.

O ja, navigatie. Zoals in de auto (of op het fietspad) gaat het in het bos nooit werken, dus staar je daar niet blind op.

Verder is alles al zo'n beetje gezegd, spit de andere topics maar eens door, zoals je al aangaf ben je niet de eerste met deze vraag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat vat het wel samen TSTM, en mijn eifgen aarzeling wat nieuws te kopen ook. Mijn 60Csx (jawel) gebruik ik nu voor alles. Voor de simpele doordeweekse ritjes in bekend terrein gebruik ik een vivoactive als activity tracker. Ik zou graag zo'n kek ding op mijn stuur willen, maar eigenlijk voldoet de 60Csx nog steeds...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 5 november 2019, 20:53 Dat vat het wel samen TSTM, en mijn eifgen aarzeling wat nieuws te kopen ook. Mijn 60Csx (jawel) gebruik ik nu voor alles. Voor de simpele doordeweekse ritjes in bekend terrein gebruik ik een vivoactive als activity tracker. Ik zou graag zo'n kek ding op mijn stuur willen, maar eigenlijk voldoet de 60Csx nog steeds...
De 60csx was best goed. Zeker de versie met de SirfStar ontvanger (de laatsen werden uitgerust met de mindere Mediatec).
Als ik heel eerlijk ben heb ik wel eens spijt dat ik 'm weg heb gedaan. Maar ja, een kast vol gps toestellen is ook zoiets en de Etrex30 is toch wel iets compacter op het stuur.
En die Etrex blijft ook steeds vaker thuis, meestal de Edge130 op mn stuur. Net als de kapitein gebruik ik de gps met topokaarten alleen in onbekend terrein.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwolly schreef: di 5 november 2019, 14:22
Kapitein Iglo schreef: di 5 november 2019, 14:16 Het zou mij meer gaan om consistentie van de snelheidsmeting en plaatsbepaling, zodat je eigen ritten onderling goed vergelijkbaar zijn.
Juist dit bedoelde ik met nauwkeurig.
Als aanvulling op mijn eerdere post, de outdoortoestellen zijn iets nauwkeuriger dan de fitness/fiets toestellen.
Daardoor is de afwijking (afsnijden van bochten) bij een outdoor toestel kleiner en heb je dus minder behoefte aan een wielsensor.
(die door outdoor toestellen vaak ook niet wordt ondersteund)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Het hoeft niet al te precies op de seconde en/of meter.

Ik gebruik nu mijn telefoon als logger voor Strava en die vind ik al nauwkeurig genoeg.
Onlangs had ik een Mio geleend en die gaf aan dat ik stil stond terwijl ik toch veel moeite deed om te klimmen (sneller dan stapvoets).

Daarnaast wil ik ook graag de route volgen via turn by turn of als kruimelspoor (heb nog niet echt een voorkeur)

Ik heb even gekeken naar de genoemde modellen.
De Wahoo Elemnt Roam Bundel ligt enigszins buiten mijn budget (niet dat ik een budget heb, maar ik vind 'm nogal prijzig...)
De Gpsmap66 is nogal lomp, ik hou meer van een goede shape 8) :wink:

Als ik nu al tevreden ben met de logs via mijn telefoon v.w.b. Strava, kan ik dan zonder cadanssensor en snelheidssensor uit de voeten?
Dus bij voorbeeld de Garmin 530 of Wahoo Elemnt Roam zonder bundel (scheelt weer €€€)?

Overigens zal ik 'm niet gebruiken voor trainingsdoeleinden en ben geen KOM-jager
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Ik rij sinds een 1.5 maand met een Sigma Rox 12.0
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwolly schreef: di 5 november 2019, 12:53 Ik heb wel wat eisen:
...
- Zeer nauwkeurige locatiebepaling en snelheidsbepaling
- Snel met kaarten en functies
...
Ik lees graag jullie advies...
Dat gaat je dus niet lukken als je geen outdoor toestel aanschaft.
Je moet ergens een compromis sluiten.
Ipv een compleet super toestel van €400 (of meer) aan te schaffen kan je ook een Etrex32 kopen voor nauwkeurige navigatie in Ardennen, Alpen of Vogezen én een Edge 130 of Bryron420 voor de dagelijkse ritjes.
De Bryton en Edge kunnen Ant+ en BTE aan, de Etrex32 (of 2e hands 30) doen alleen Ant+.
Met 1 setje Ant sensors kan je dus alles.
Een edge 130 kost 169, een Bryton 420 129.
Lijkt me een goede start.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een kruimelspoor werkt overigens heel prettig en ik vind het handiger dan (gesproken) navigatie.
Je komt heel vaak op een zoveel-sprong met bijvoorbeeld 2 wegen rechtsaf.
Het kruimelspoor laat je bij een goede zoom heel goed zien of je de eerste of toch net de 2e rechtsaf moet hebben.
De navigatie geeft heel vaak gewoon rechtsaf aan. Of je moet alsnog op de kaart kijken.

op mijn polar v650, die verder niet geschikt is voor wat jij wilt, kun je met meerdere kaarten werken op verschillende zoomniveaus en zo is een route volgen heel goed te doen. Ik gebruik meestal een 500m, 200m en een 100m per afstandsindicator voor overzicht en detail.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Let op: er zijn toestellen die een kruimelspoor ondersteunen, maar dan zonder onderliggende kaart. Dat zou ik zelf weer niet willen, want als om wat voor reden dan ook jouw kruimelspoor je een kant op wijst die is geblokkeerd, is een kaart handig om zelf een alternatief te kunnen zoeken.

Maar als je nu een telefoon als logger gewend bent, ben je denk ik prima af met elke kaart-ondersteunde outdoor of sport-GPS.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie