Iphone als fietscomputer

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een iphone van €700 is bij een incidentje eerder kapot dan een gps van €150.
Dus verkeerde zuinigheid.

Persoonlijk vind ik een phone ook minder goed afleesbaar onderweg, vooral in de zon.
Maar dat wordt wordt door anderen tegengesproken.
Zal wel aan mijn phones liggen (iphone6 Samsung A40, Xi nog wat)

Maar als het voor jou werkt, prima natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Mijn ervaring is dat geen enkel scherm leesbaar is, als alles trilt en schudt, en je zelf op het pad moet letten. We hebben het over mountainbiken, toch?

En als je dan toch moet stoppen om te navigeren heb je geen kaart/telefoon/tablet/lokale gids op je stuur nodig, die tover je dan gewoon tevoorschijn. Dan is zo'n Garmin naast je telefoon toch een dure optie.

Ik gebruik de app Workoutdoors op iOS, zeer geschikt voor allerlei sporten.
Een iPhone en Apple Watch van een paar jaar geleden bevalt mij veel beter dan de Garmin Edge units die ik heb gehad. Stuk sneller in gebruik, geeft betere data, die je ook nog eens makkelijker en sneller kunt gebruiken/delen.
Het is hier geen ponykamp!
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

ThaSingleTrackMastah schreef: do 26 maart 2020, 00:38 Een iphone van €700 is bij een incidentje eerder kapot dan een gps van €150.
Dus verkeerde zuinigheid.
Ik denk dat je ook niet moet gaan crossen met een phone van €700 maar gewoon een tweedehandsje die goed te gebruiken is. Ik heb laatst een iphone 6S op de kop getikt voor 30,-.

Feit blijft nog wel of het inderdaad met de juiste app bruikbaar is. Ik fiets niet veel (1x per week) en ga het eerst even uitproberen met de cheap-ass iphone (en Tigra waterdichte fietshouder).
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik rijd meestal de LDD en hoef dus niet te navigeren. Verder wat rondjes in de buurt. Maar ik zit toch naar een computer te kijken. De GPS van mijn iphone is namelijk niet best vind ik, en als Strava dan een stuk mist vind ik dat ‘jammer’.

Dedicated devices zijn veel beter over het algemeen. Apps is toch een beetje net - niet. De telefoon is niet ontworpen als fietscomputer of navigatie (hoewel die functie het in de auto prima doet.... omdat de software inderdaad corrigeert voor afwijkingen). Net als de camera: leuk ding, maar wil je echt iets doen heb je toch meer instellingen nodig, betere lenzen en vooral een betere sensor.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kenza750 schreef: vr 10 juli 2020, 13:47
ThaSingleTrackMastah schreef: do 26 maart 2020, 00:38 Een iphone van €700 is bij een incidentje eerder kapot dan een gps van €150.
Dus verkeerde zuinigheid.
Ik denk dat je ook niet moet gaan crossen met een phone van €700 maar gewoon een tweedehandsje die goed te gebruiken is. Ik heb laatst een iphone 6S op de kop getikt voor 30,-.

Feit blijft nog wel of het inderdaad met de juiste app bruikbaar is. Ik fiets niet veel (1x per week) en ga het eerst even uitproberen met de cheap-ass iphone (en Tigra waterdichte fietshouder).
Haalt ie 3 uur batterijtijd met route loggen en scherm aan enzo?
Zo ja dan heb je best een aardig werkend systeem. Ik geef de voorkeur aan een los apparaat maar telefoons zijn op deze manier best bruikbaar.
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

Elvander schreef: vr 10 juli 2020, 17:37 Haalt ie 3 uur batterijtijd met route loggen en scherm aan enzo?
Zo ja dan heb je best een aardig werkend systeem. Ik geef de voorkeur aan een los apparaat maar telefoons zijn op deze manier best bruikbaar.
Beetje late reactie, maar ik heb een tweedehands iphone 5S inmiddels een aantal keer uitgeprobeerd (aangeschaft voor EUR 15,- met gebarsten scherm, maar ik had nog een goed scherm van een andere 5S liggen, dus hoppa....).

Ik gebruik Komoot met een vooringeladen route om te volgen. 3 uur haalt hij makkelijk. Ik startte met een 100% volle accu en na een 2,5-3 uur fietsen (continu scherm aan, gps aan, wifi/bluetooth en mobiele data UIT) had ik nog rond de 30% over.

Loggen van een route heb ik 1x gedaan. Puur om uit te proberen. Ik heb dit ongeveer een uurtje gedaan en had nog ruim 75% over. Voor mij werkt dit dus zeer goed want ik rij eigenlijk nooit langer dan 3 uur. Scherm was ook goed leesbaar. Je zou evt voor nog langere ritten een extra powerbank mee kunnen nemen voor het geval dat. Of gewoon het scherm uitdoen als je even pauze neemt. Ik heb het scherm bewust aangelaten om te kijken hoe lang hij het vol houdt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3 uur scherm aan is niet verkeerd voor een oude telefoon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

viel me inderdaad ook reuze mee. Zat niet eens een originele accu in.

het scheelt ook wel behoorlijk als je alle overige rommel uitzet, zoals bluetooth, wifi en mobiele data (4G). Heb je in feite toch niet nodig tijdens fietsen.

Je kunt overigens wel gewoon bellen of gebeld worden mocht dat nodig zijn. Vooral handig ivm evt ongelukken ofzo
Plaats reactie