Nieuwe Garmin 830. Surprise me route....ja of nee.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 mei 2019, 18:43OSM is in NL gevuld met data uit de BAG. Dus daarmee zou OSM in NL net zo goed moeten zijn als een stafkaart vd Topografische Dienst.
Als je geweten had waar "BAG" voor staat had je die uitspraak niet gedaan :wink:
Met de BAG alleen kun je absoluut geen topografische kaart maken. Er is er steeds meer overheidsdata beschikbaar, maar dat is nog niet zo heel erg lang. De OSM heeft een hele tijd geleden een flinke boost gekregen met AND-data (voornamelijk wegen), maar de verbeteringen op topografisch gebied zijn toch grotendeels gebaseerd op eigen waarnemingen van OSM-deelnemers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Basis Administratie Gebouwen.
De inhoud van de BAG is rechtstreeks 1:1 overgenomen door OSM.
(incl tijdelijke opmerkingen die door ambtenaren bij bepaalde objecten zijn geplaatst, zoals "schuurtje zonder vergunning enz)
Gemeenten die hun buitengebied goed in kaart hebben gebracht staan dus zeer gedetailleerd op OSM.
Weet het zeker, is mijn werk geweest.
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag ... ectId=1146

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport

Maar dit heeft weinig meer met de Edge830 te maken.
Punt wat ik wilde maken is dat routeren en afgeleide functies als SurpriseMe heel aardig lijken, totdat je zelf de weg weet in een bepaald gebied.
De voorgeschotelde routes kunnen heel aardig zijn, maar dat is puur toeval.
(Maar altijd beter dan niets)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Het klopt dat de BAG 1:1 overgenomen wordt in de OSM. De BAG bevat echter alleen gebouwen; het bevat geen wegen, paden, groengebieden, water etc.. In het buitengebied staat weinig bebouwing, de BAG levert daar dus maar een hele kleine bijdrage.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook openbare ruimtes zijn opgenomen in de BAG.
Dus eennplein, wen park, maar ook een (openbaar toegankelijk!) bospad. Pak de BAG viewer maar eens en zoom dan in op een natuurgebied. Geen gebouwen, wel wegen en paden.

De nieuwe Garmins, die een op OSM gebaseerde topokaart hebben, zijn in NL dus best goed bruikbaar om te navigeren.
Maar ook die ijverige gemeente ambtenaren hebben niet de leuke singletracks in kaart gebracht, wan niet officieel/openbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

De BAG bevat alleen gebouwen, verder niet. De BAG viewer toont niet alleen de BAG (dat zou een beetje kaal zijn), maar projecteert daaronder de BRT (Basisregistratie Topografie). De BRT en de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) zijn pas sinds iets minder dan twee jaar beschikbaar onder een met de OSM compatibele licentie, en kunnen dus pas vanaf die datum gebruikt worden voor de OSM. Omdat de OSM toen allang bestond is er niet voor gekozen om alles te vervangen door de BGT (die is namelijk verre van perfect). De BAG is veel nauwkeuriger omdat deze ook voor juridische zaken gebruikt moet worden, waardoor het vervangen van alle bebouwing in de OSM door de BAG geen probleem was.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

FF een vraagje. Vorig weekend de Garmin 830 gekocht. (vanwege de surprise me functie). :D
En ben nu alles aan het uitzoeken hoe het werkt....Maar sommige dingen staan niet duidelijk in de beschrijving.

Als ik vanaf de computer een GPX bestand wil uploaden naar de Garmin 830 (via USB kabel verbonden).
Naar welke map in Garmin moet ik dit dan kopiëren....?
Er staan er velen namelijk....

Wie kan me helpen....?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

New files. Of omslagtiger, upload je gpx op Connect en zet deze dan via je telefoon op de 830 (trainingen/koersen)
◼︎ Go round the outside.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Oké. Thanks voor de snelle reactie wat betreft de gpx uploaden via de computer.

Een zelfgemaakte Route maken en uploaden via connect lukt me ook wel.

Maar een gedownloade gpx via connect uploaden ben ik ook nog niet achter hoe dat werkt....
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

houtie schreef: vr 28 juni 2019, 21:29 Maar een gedownloade gpx via connect uploaden ben ik ook nog niet achter hoe dat werkt....
In connect naar koersen gaan, onder de button 'Maak een course' staat een linke 'Importeer'. Gpx uploaden, type aangeven, naampje aanpassen, 'nieuwe route opslaan' kiezen en eventueel daarna gelijk uploaden naar je garmin.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Michiel schreef: vr 28 juni 2019, 22:03
houtie schreef: vr 28 juni 2019, 21:29 Maar een gedownloade gpx via connect uploaden ben ik ook nog niet achter hoe dat werkt....
In connect naar koersen gaan, onder de button 'Maak een course' staat een linke 'Importeer'. Gpx uploaden, type aangeven, naampje aanpassen, 'nieuwe route opslaan' kiezen en eventueel daarna gelijk uploaden naar je garmin.
Thanks. Maar kan het zijn dat ik die functie niet heb...? Al diverse keren gekeken en geprobeerd. Maar kom het bovenstaande niet tegen.
Via training kom ik bij koersen.
Maar importeren komt niet te voorschijn.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In de web versie van Connect, dus niet op je telefoon.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op je phone kan je de gpx downloaden (mail, wikiloc enz) en opslaan.
Dan naar je Downloads op je phone gaan en kiezen om de gpx te openen met Connect.
Dan kan je 'm in Connect oppakken onder Training/Courses en daar selecteren. Dan naar je Edge sturen met de 3 stipjes rechtsboven, Send To Device.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Top. :-q :-q :-q :winkie:
Werkt idd super.
Ik ben de mio gewend.
Maar Garmin werkt allemaal anders.
Dus ff wennen...
Bedankt voor jullie adviezen....
Laatst gewijzigd door houtie op za 29 juni 2019, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hee, die methode had ik dan nog niet ontdekt. Op een iPhone hoef je alleen maar het linkje aan te klikken en het wordt geopend in Connect. :-q
◼︎ Go round the outside.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ik doe omdat ik nog een oude 705 heb alles met Mapsource.
Maar ook met de nieuwe toestellen zullen dit soort dingen toch ook alles wel moeten werken met Mapsource en zeker met Basecamp?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie