Rij sinds een paar weken rond met een Garmin Edge 130. Werkt leuk en mooi duidelijk schermpje. Zover tevreden.
Wat mij laatst opviel was dat het icoontje met de acculading tijdens een rit opeens een paar blokjes minder aangaf en even later weer een paar meer.
Vandaag met een volle accu vertrokken, en na een half uur stond er nog maar 1 blokje in beeld. Na ongeveer een uur is hij uit zichzelf uitgegaan. Bij thuiskomst toestel weer aangezet en toen stonden er weer iets van 4 blokjes in beeld...
Iemand enig idee of al vaker van deze klacht gehoord, en misschien een oplossing?
Alvast bedankt!
Accu probleem Garmin Edge 130
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, is bekend probleem.
De accu is waarschijnlijk prima, maar de software doet vreemd.
Zoek maar eens:
https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... dge-130-ab
De accu is waarschijnlijk prima, maar de software doet vreemd.
Zoek maar eens:
https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... dge-130-ab
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoi ik heb de edge 130 vanaf moment dat ie uitkwam. Toen had iedereen hetzelfde probleem met de korte accuduur en inconsistente batterij-indicator.
In augustus is het probleem met accuduur wel opgelost met firmware 3.0. De verlichting trekt heel veel stroom. Inconsistente batterij indicator komt nog wel wat voor, springt soms 1 streepje heen en weer.
Op Garmin forum onderstaande instellingen voor je opgezocht.
Hiermee haal ik 10 uur met een hartslagmeter, snelheidssensor aangesloten.
So I suppose the best settings in the new backlight options are to save battery are:
-Timeout (10 sec, 30 sec, stays on) --> 10 sec
-Brightness (low, medium, high) --> low
-Keys and alerts (off, on, after sunset) --> off (I suppose this keeps the backlight from turning on while pressing buttons and displaying alerts?)
In augustus is het probleem met accuduur wel opgelost met firmware 3.0. De verlichting trekt heel veel stroom. Inconsistente batterij indicator komt nog wel wat voor, springt soms 1 streepje heen en weer.
Op Garmin forum onderstaande instellingen voor je opgezocht.
Hiermee haal ik 10 uur met een hartslagmeter, snelheidssensor aangesloten.
So I suppose the best settings in the new backlight options are to save battery are:
-Timeout (10 sec, 30 sec, stays on) --> 10 sec
-Brightness (low, medium, high) --> low
-Keys and alerts (off, on, after sunset) --> off (I suppose this keeps the backlight from turning on while pressing buttons and displaying alerts?)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn idee:
De achtergrondverlichting heb je overdag niet nodig.
Gewoon de kijkhoek aanpassen zodat je max contrast hebt. Dus je Edge een beetje kantelen.
Het kan zijn dat je een schuin stukje rubber tussen de std.mount en je stuurpen moet plaatsen.
Bij een (omgekeerde) outfront mount, of montage op het stuur heb je wat meer vrijheid om de hoek in te stellen.
Geen achtergrondverlichting scheelt heel veel in batterijduur.
De achtergrondverlichting heb je overdag niet nodig.
Gewoon de kijkhoek aanpassen zodat je max contrast hebt. Dus je Edge een beetje kantelen.
Het kan zijn dat je een schuin stukje rubber tussen de std.mount en je stuurpen moet plaatsen.
Bij een (omgekeerde) outfront mount, of montage op het stuur heb je wat meer vrijheid om de hoek in te stellen.
Geen achtergrondverlichting scheelt heel veel in batterijduur.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dubbel...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 20 september 2018, 23:30
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021
Bedankt, maar achtergrondverlichting expres al niet aan staan, en heb alleen een hartslagmeter verbonden met de Garmin.
Toestel onlangs zo lang aan laten staan dat hij vanzelf uitging omdat de accu leeg was. Daarna nog een keer of 15 aangezet tot hij vanzelf weer uitging. Accu dus zo goed als echt leeg en daarna opgeladen. Lijkt wat beter te gaan, maar nog steeds niet helemaal.
Zal de leverancier en Garmin zelf eens vragen hoe en wat? Misschien hebben zij de oplossing.
Toestel onlangs zo lang aan laten staan dat hij vanzelf uitging omdat de accu leeg was. Daarna nog een keer of 15 aangezet tot hij vanzelf weer uitging. Accu dus zo goed als echt leeg en daarna opgeladen. Lijkt wat beter te gaan, maar nog steeds niet helemaal.
Zal de leverancier en Garmin zelf eens vragen hoe en wat? Misschien hebben zij de oplossing.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Hoe lang duurde het voordat ie vanzelf uitging?
Afhankelijk van de FW versie kan de batt. meter verkeerde waardes aangeven.
De tijd die het duurt voordat het toestel uitvalt is de enige reële indicatie..komt die niet (ongeveer) overeen met de beloofde waarde, dan moet het toestel terug naar Garmin.
Afhankelijk van de FW versie kan de batt. meter verkeerde waardes aangeven.
De tijd die het duurt voordat het toestel uitvalt is de enige reële indicatie..komt die niet (ongeveer) overeen met de beloofde waarde, dan moet het toestel terug naar Garmin.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De gps houdt de tijd bij
Als je de tracklog bekijkt zie je vanzelf wanneer hij is begonen en wanneer hij is gestopt(uitgevallen).
Bij een Edge wel auto pause uitzetten en op start drukken.
Als je de tracklog bekijkt zie je vanzelf wanneer hij is begonen en wanneer hij is gestopt(uitgevallen).
Bij een Edge wel auto pause uitzetten en op start drukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Inderdaad, de tijd zal het leren
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58
Hallo,
Ik overweeg de 130 aan te schaffen en ben benieuwd of de accuproblemen inderdaad geen serieus issue meer zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of er met de 130 wel redelijk te navigeren is. Zijn er mensen die de navigatie zonder kaart gebruiken? Het lijkt me een perfect apparaat maar ik wil wel af en toe een nieuwe route kunnen rijden ook als er onvoldoende bordjes staan.
Ik overweeg de 130 aan te schaffen en ben benieuwd of de accuproblemen inderdaad geen serieus issue meer zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of er met de 130 wel redelijk te navigeren is. Zijn er mensen die de navigatie zonder kaart gebruiken? Het lijkt me een perfect apparaat maar ik wil wel af en toe een nieuwe route kunnen rijden ook als er onvoldoende bordjes staan.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Als je de track van een route/tocht inlaadt kan je prima zonder kaart.Misterelmo schreef: ↑di 7 mei 2019, 09:57 Hallo,
Ik overweeg de 130 aan te schaffen en ben benieuwd of de accuproblemen inderdaad geen serieus issue meer zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of er met de 130 wel redelijk te navigeren is. Zijn er mensen die de navigatie zonder kaart gebruiken? Het lijkt me een perfect apparaat maar ik wil wel af en toe een nieuwe route kunnen rijden ook als er onvoldoende bordjes staan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Is dit je laatste stokpaardje, of eentje die je hebt afgestoft ? Tuurlijk kan het zonder onderliggende kaart. Maar als je weg plots versperd is, is het vooral heel handig om een kaart te hebben waar je een alternatieve route op kunt opzoeken. Je kunt natuurlijk ook heel avontuurlijk gewoon een willekeurig zijpaadje inslaan, om er vervolgens achter te komen dat de meest rechte lijn terug naar je track wordt onderbroken door net dat ene stuwmeer dat wèl op je kaart had gestaan.Tsjibiti schreef: ↑di 7 mei 2019, 11:49Als je de track van een route/tocht inlaadt kan je prima zonder kaart.Misterelmo schreef: ↑di 7 mei 2019, 09:57 Hallo,
Ik overweeg de 130 aan te schaffen en ben benieuwd of de accuproblemen inderdaad geen serieus issue meer zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of er met de 130 wel redelijk te navigeren is. Zijn er mensen die de navigatie zonder kaart gebruiken? Het lijkt me een perfect apparaat maar ik wil wel af en toe een nieuwe route kunnen rijden ook als er onvoldoende bordjes staan.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee echt. Kan prima.
Een kaart is pas nodig als je vd track afwijkt. Om af te korten, om een terras op te zoeken, of de dorpsarts.
99% vd tijd is op de track prima te zien welke richting de splitsing/afslag/kruising uitgaat.
In een enkel geval is een kaart wel handig/onmisbaar bij een splitsing.
Dat is als je in de bergen rijdt, parallel aan de helling.
Je kan dan kiezen uit rechtuit, rechts omhoog of links naar beneden. Omdat je gps scherm 2D is heb je zonder kaart pas veel te laat in de gaten dat je fout zit.(moet je ook nog een kaart hebben waar die paden wel op staan...)
Over de accu, ik heb sinds kort zelf een 130.
Ik heb de gok genomen en er de laatste firmware op gezet, v3. 30
Of ik nu 2uur of een hele dag onderweg ben, ik kom altijd thuis met 2 vd 5 streepjes over.
Tijdens het zoeken naar sensoren raak je ook (tijdelijk!) 1of 2 streepjes kwijt. Na het "opstarten" heb je weer 5 streepjes.
Dus de batterijmeter is niet goed afgestemd op het ingebouwde accuutje(?).
Ik kan m wel aanbevelen.
Zondag nog 13 spanjaarden de goede kant op geloodst, in hun eigen achtertuin
Alleen onder een bladerdek merk ik dat de etrex30 nauwkeuriger is qua plaatsbepaling, dat wel.
Groot pluspunt is het heldere zw display vd 130. Erg duidelijk. Dit weekend kunnen vergelijken met een Bryton 530 (pok zw display) de edge 130 heeft echt 10x meer contrast.
Een kaart is pas nodig als je vd track afwijkt. Om af te korten, om een terras op te zoeken, of de dorpsarts.
99% vd tijd is op de track prima te zien welke richting de splitsing/afslag/kruising uitgaat.
In een enkel geval is een kaart wel handig/onmisbaar bij een splitsing.
Dat is als je in de bergen rijdt, parallel aan de helling.
Je kan dan kiezen uit rechtuit, rechts omhoog of links naar beneden. Omdat je gps scherm 2D is heb je zonder kaart pas veel te laat in de gaten dat je fout zit.(moet je ook nog een kaart hebben waar die paden wel op staan...)
Over de accu, ik heb sinds kort zelf een 130.
Ik heb de gok genomen en er de laatste firmware op gezet, v3. 30
Of ik nu 2uur of een hele dag onderweg ben, ik kom altijd thuis met 2 vd 5 streepjes over.
Tijdens het zoeken naar sensoren raak je ook (tijdelijk!) 1of 2 streepjes kwijt. Na het "opstarten" heb je weer 5 streepjes.
Dus de batterijmeter is niet goed afgestemd op het ingebouwde accuutje(?).
Ik kan m wel aanbevelen.
Zondag nog 13 spanjaarden de goede kant op geloodst, in hun eigen achtertuin
Alleen onder een bladerdek merk ik dat de etrex30 nauwkeuriger is qua plaatsbepaling, dat wel.
Groot pluspunt is het heldere zw display vd 130. Erg duidelijk. Dit weekend kunnen vergelijken met een Bryton 530 (pok zw display) de edge 130 heeft echt 10x meer contrast.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.