Garmin Cycle Maps

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.

Moderator: Rogier

RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Mijn mountainbike: Giant Anthem 29er1

ma 3 december 2018, 22:19

Heeft iemand deze map en kan mij
vertellen of ik daarmee mtb routes
kan creëren met aanwijzingen ?

Week nu nog met een track wat ik
op de kaart projecteer.

Grt Rob
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

ma 3 december 2018, 23:41

RobSter schreef:
ma 3 december 2018, 22:19
Heeft iemand deze map en kan mij
vertellen of ik daarmee mtb routes
kan creëren met aanwijzingen ?

Week nu nog met een track wat ik
op de kaart projecteer.

Grt Rob
Kan je iets duidelijker zijn?
Some days it's easy, some days it's a fight.
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker

di 4 december 2018, 00:28

Routes met aanwijzingen
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

di 4 december 2018, 01:53

Bedoel je een fiets route (spreektaal) of een gps route (gps-technisch) ?
toestel?
basis: courses, tracks of routes ?
uitvoer: courses, tracks of routes ?

Ik begrijp nu alleen dat je aanwijzingen wilt op je scherm.
(wat m.i. wordt overgewaardeerd)
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker

di 4 december 2018, 08:56

Als ik nu een route wil uitstippelen pakt de software niet de paden die ik graag wil fietsen. Dus geen aanwijzing.

Daarom pak ik nu een track en projecteer die over de kaart.

Ik hoop dat deze map wat uitgebreider is.

Grt Rob
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Zoetermeer

di 4 december 2018, 15:34

Hangt van je toestel af. Als je een Edge hebt, dan maakt die ook van een track een koers - een soort van interne route - en maakt daarbij gebruik van de op de actieve routeerbare kaart aanwezige wegen en paden. Bij een Edge is het het simpelste om je zelf ontworpen route in te laden als een track en dan de Edge deze laten omzetten naar een koers (gaat automatisch) en de afslagaanwijzingen te laten berekenen (in- en uitschakelbaar).
Ik gebruik de OpenFietsMap (OFM), maar ook de Open MTB Map kan een optie zijn (zelf geen ervaring mee).
Beetje MTB-er, meer racefietser
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

di 4 december 2018, 16:16

RobSter schreef:
di 4 december 2018, 08:56
Daarom pak ik nu een track en projecteer die over de kaart.
Volgens kenners is dat nog steeds de beste methode, want fool proof. Anders voordeel is het geringe beslag op je accu in vergelijk tot het gebruik van routes met aanwijzingen. Verder voordeel is dat je in het bos wel de instructie 'recht af' kunt krijgen, maar dan sta op zo'n kruising waar je wel op drie manieren over drie verschillende paden rechts kunt.
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker

di 4 december 2018, 16:27

BikePC schreef:
di 4 december 2018, 15:34
Hangt van je toestel af. Als je een Edge hebt, dan maakt die ook van een track een koers - een soort van interne route - en maakt daarbij gebruik van de op de actieve routeerbare kaart aanwezige wegen en paden. Bij een Edge is het het simpelste om je zelf ontworpen route in te laden als een track en dan de Edge deze laten omzetten naar een koers (gaat automatisch) en de afslagaanwijzingen te laten berekenen (in- en uitschakelbaar).
Ik gebruik de OpenFietsMap (OFM), maar ook de Open MTB Map kan een optie zijn (zelf geen ervaring mee).
Ja ik heb dan een Oregon 700. Mijn inziens moet het werken als de kaart up to date is.
En dat zijn de meeste niet. Dat ene pad is wel te zien. Maar dan rekent de software een omweg.
Al zet ik de instelling op wandelen of MTB. Je krijgt dan een vreemde vertakking in de route. Een optie is geen mode te kiezen.
Maar dan heb je de aanwijzingen niet.

Omdat ik weet dat de Edge Explore/1000/1030 en touring?
Dit wel ondersteund. Mijn logische gedachte dat het wellicht aan de kaart kon liggen.

Grt Rob
Laatst gewijzigd door RobSter op di 4 december 2018, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Stanton / Soma / Santa Cruz

di 4 december 2018, 17:05

Ligt volgens mij aan de kaart, je instellingen maar ook aan je toestel.

Als je puur een track volgt met aanwijzingen (voorgedefinieerde route) dan is dat de route, die kan dan tocht niet aangepast worden tijdens de rit? Je wordt dan alleen maar terug gerouteerd naar de route.

Als je echter een punt aangeeft waar je naar toe wil, dan kan je route onderweg aangepast worden bij een verkeerde afslag.
De Garmin Edge Explorer maakt bijvoorbeeld zelf routes via 'populairity routing', wat ervoor zorgt dat je de meest gefietste route pak bij het creëren van de route. Dat theoretisch dus de mooiste route geeft.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 4 december 2018, 18:15

Forau schreef:
di 4 december 2018, 17:05
Ligt volgens mij aan de kaart, je instellingen maar ook aan je toestel.

Als je puur een track volgt met aanwijzingen (voorgedefinieerde route) dan is dat de route, die kan dan tocht niet aangepast worden tijdens de rit? Je wordt dan alleen maar terug gerouteerd naar de route.

Als je echter een punt aangeeft waar je naar toe wil, dan kan je route onderweg aangepast worden bij een verkeerde afslag.
De Garmin Edge Explorer maakt bijvoorbeeld zelf routes via 'populairity routing', wat ervoor zorgt dat je de meest gefietste route pak bij het creëren van de route. Dat theoretisch dus de mooiste route geeft.
Hangt natuurlijk op de eerste plaats van de kaart af. Als wegen c.q. paadjes er niet opstaan dan kan welk toestel dan ook je daar niet overheen sturen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

di 4 december 2018, 22:23

Als je toestel een course kan laden (Edge) dan kan je vooraf iedere track omzetten naar een course. Dan kan je ook aanwijzingen laten genereren.

Zoals je het nu doet, stel je je vertrouwen in een kaart. Dat gaat vaak mis, maakt niet uit welke kaart. Dat werkt alleen op de verharde weg goed.
Navigatietechnisch wil een mountainbiker vaak de slechtste of meest onlogische weg. Dus zelfs als alle paden en singletracks op de kaart staan, kan je gps niet denken en kiezen als een mountainbiker.
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 6 december 2018, 19:51

Met een Edge heb je 4 vormen van parcours rijden

3 vormen van een route, welke altijd een berekening is, rekening houdend met sw, kaart en voorkeuren
Hierbij bepaald het toestel de weg waarlangs
Vorm 1: Routeren van A naar B waarbij een eerder opgeslagen waypoint kan zijn, of een POI, of een plaats, of een adres
Vorm 2: Routeplanner: Is vorm 1 + tussenpunten
Vorm 3: Rondreis: "surprise me" van Mio

1 vorm van track/koers/spoor
Vorm 4: met de bedoeling een eerder gereden rit (van jezelf of anderen) of zelf getekend (bvb Basecamp) na te rijden
Hierbij is het traject op voorhand vastgelegd/geregistreerd en bestaat uit een lijst met coördinaten die met elkaar verbonden worden door middel van een rechte lijn (broodkruimelspoor)
Visualiseren kan op 2 manieren:
Vorm 4, Manier 1:
Wil je dit spoor exact met 100% zekerheid voorgeschoteld krijgen
Dan moet je de afslagbegeleiding uitschakelen en volg je het spoor door "op het lijntje" te fietsen (paarse lijn)
Dus geen beeps/meldingen voor afslagen
Je kan wel "off course warnings" aan of uitschakelen: "aan" stel ik in voor op de weg en "uit" bij mountainbike wegens anders vele ghost meldingen wegens gps onnauwkeurigheden
Vorm 4, Manier 2: Met afslagbegeleiding
Met afslagbegeleiding maakt je toestel een route van je track en zal de lijn magenta kleurig zijn net zoals vormen 1 tem 3
De route herneemt de track voor die stuken waar op de kaart paden aanwezig zijn
Voor de stukken paden die niet op je kaart staan, zal je Edge een variant berekenen over paden die wel op zijn kaart staan
Zeer zeker bij mountainbiken (maar ook wel regelmatig op de weg) krijg je zelden/nooit voorgeschoteld wat oorspronkelijk voorzien/bedoeld was

Als ik dus een parcours exact wil narijden zal het altijd zijn volgens vorm 4, manier 1: een koers zonder afslagbegeleiding
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

do 6 december 2018, 20:51

Er bestaat nog een vorm van 4, dit kan alleen in Edge toestellen (of TwoNav toestellen/Apps) waarin de term track of spoor niet wordt gebruikt, maar de term Koers.

Een route of track kunje converteren naar een koers met koersaanwijzijgen. Dan worden er koerspunten toegevoegd via een extern programma voor bochten van meer dan x graden. Koersputen worden dan aan het koersbestand toegevoegd.
Rijden dan met koersaanwijzingen, maar zonder afslagaanwijzingen instelling.

Resultaat is vorm4 variant 1, maar bij “scherpe” bochten is er toch een popup met piep voor de afslag.

Input kan ook een route zij, en je maakt ze o.a. met JAVaWa RTWtool.
Het kan ook met de hand met het oude Garmin Trainings Center programma. Werkt ook nog steeds.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 6 december 2018, 22:08

@scheurneus: exact en zo doe ik het ook met mijn oude Edge 605. Ik gebruik voor wat je beschrijft WinGBD3 i.p.v. JAVaWa RTWtool
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 6 december 2018, 23:07

scheurneus schreef:
do 6 december 2018, 20:51
Er bestaat nog een vorm van 4, dit kan alleen in Edge toestellen (of TwoNav toestellen/Apps) waarin de term track of spoor niet wordt gebruikt, maar de term Koers.

Een route of track kunje converteren naar een koers met koersaanwijzijgen. Dan worden er koerspunten toegevoegd via een extern programma voor bochten van meer dan x graden. Koersputen worden dan aan het koersbestand toegevoegd.
Rijden dan met koersaanwijzingen, maar zonder afslagaanwijzingen instelling.

Resultaat is vorm4 variant 1, maar bij “scherpe” bochten is er toch een popup met piep voor de afslag.

Input kan ook een route zij, en je maakt ze o.a. met JAVaWa RTWtool.
Het kan ook met de hand met het oude Garmin Trainings Center programma. Werkt ook nog steeds.
Klopt inderdaad
Maar als je ze automatisch laat aanmaken krijg je soms warnings wanneer het enkel een bocht betreft
Maar soms ook geen als het toch een (flauwe) afslag betreft
Als het niet altijd is dan moet je toch alsnog regelmatig kijken

Ofwel ze manueel toevoegen, maar dat is arbeidsintensief

Op het lijntje rijden is gewoon kwestie van gewenning
Plaats reactie