Delen van tracks.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem is wat op de vorige pagina al staat, de GPS of smartphone neemt de track op, en zodra er wifi is gaat de track richting Strava & Co.
Sommige rijders hebben goede bedoelingen maar vergeten de track te wissen, sommige weten niet hoe dat moet, en anderen geven er geen reet om.
Neem 10 rijders mee en op deze manier komt de track vrijwel zeker op internet.

Hieronder een stukje uit het Aywaille topic:
lowie schreef: ma 19 november 2018, 23:34
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 november 2018, 22:12 Tja, ik snap het probleem, maar gps is here to stay, net als Strava & Co.
De tracks zijn vrij eenvoudig te vinden op de verschillende sites.
Stoorzenders plaatsen in het bos is het enige dat helpt als je het narijden van tracks wilt verhinderen.
Maar daar hebben ook de automobilisten en de jagers last van...

Maar mtb'en buiten de vaste routes is in de Ardennen toch al verboden? :winkie:

Sommige mensen moeten misschien wel tegen zichzelf beschermd worden, da's zondermeer waar.
Je weet dat ik op aanvraag ook tracks deel, met de uitdrukkelijke vraag om die niet verder te verspreiden.
Ik ga ervan uit dat de meesten die bij mij terecht komen uit het goede hout gesneden zijn en weten hoe ze hiermee moeten om gaan.
Zodra dat vertrouwen geschonden wordt houd ik ook op met het delen van die tracks.
Zijn die dan bedoeld voor geprivilegieerden ? In feite wel. Als ze zo maar online te vinden zijn komen ze in handen van of onervaren bikers of commerciële organisaties die daar handig gebruik van maken en een hele meute erover sturen.
Totnutoe lijkt het of daar rekening mee gehouden wordt, tenzij ik te naïef ben. Een vriend van mij is alleszins gestopt met het verdelen van tracks in Luxemburg door het schenden van de "regels".
Maar dit is allemaal off-topic en deze discussie hoort misschien elders thuis op dit forum. Mijn oog was er per toeval op gevallen.
Probleem is duidelijk.
-Iemand steekt veel tijd en moeite in een route. Dus ook geld. Een leuke route maken in de Ardennen kost ook veel auto km's.
-Iemand krijgt toestemming om sporadisch over privéterrein te rijden.
-Een route bevat misschien passages die niet voor iedere biker te doen zijn.

Zo'n route geef je niet zomaar uit handen.
Die deel je met vrienden, of die ruil je met iemand die minstens net zoveel in z'n routes heeft geïnvesteerd.
Maar dankzij de moderne techniek en de onachtzaamheid van enkelen (neem ik aan) kan heel de wereld dat rondje rijden.
Dat doet pijn bij de makers en pakt ook nog eens verkeerd uit, want overexposure is geen goede zaak.
Kijk naar trailhunters, solo's ride, enz. enz.
Ze kiezen eieren voor hun geld, al dan niet gedwongen door de autoriteiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Voorlopig ga ik stoppen met het verdelen van tracks. Ik ben helemaal niet bezig met Strava en andere onzin en wil dit eerst even goed bekijken.
De tracks die ik tot nu toe verdeelde vond je (via aanvraag) op de site van Solosride onder de rubriek "Lowie's Rides".
De tracks MMMM en EEEEE (Luxemburg) waren al even niet meer beschikbaar.
Solo's Ride zelf is altijd vrij downloadbaar geweest.

En dit was de tekst die ik bij elke aanvraag meezond :

Bedankt voor je interesse in de tracks van ...........
Waarom je daarvoor een email naar mij moet zenden ? Dat heeft een reden.

De tracks van ........... lopen regelmatig over paadjes waar mountainbiken niet zo evident is, of soms niet echt toegelaten. Maar dat zijn uiteraard de mooiste.

Mag ik jullie dan ook vragen om deze tracks niet te verspreiden of op één of andere manier online te gooien (gpsies, strava, ….), en vraag dat ook aan je vrienden die deze tochten mee fietsen. Geef op smalle paadjes ook altijd voorrang aan wandelaars en sla een vriendelijk praatje. Op die manier heb ik nog nooit een boos gezicht gezien (wel soms onbegrijpelijke blikken !).
De bikers die ik via deze weg bereik hebben meestal de juiste spirit om hiermee om te gaan.

GPS is in snelle opmars.
We gaan ervan uit dat deze tracks worden aangevraagd door ervaren bikers.
Als onervaren bikers dit online vinden en narijden zullen ze voor onverwachte en soms voor hen gevaarlijke uitdagingen komen te staan.

Ik zou het ook ten zeerste op prijs stellen dat jullie me, al is het heel kort, iets laten weten na een tocht : tips, bedenkingen, problemen (ik check die tochten ook niet elke maand !) of een uitgebreid verslag.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gewoon doen wat Lowie zegt. Niet delen, voor jezelf houden, niet op Strava
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

tiewrap schreef: zo 2 december 2018, 14:19 Waarom worden tracks gewoon gedeeld (al dan niet op strava) terwijl er expliciet om gevraagd wordt dat niet te doen ?

Dus waarom ? En wat kan er tegen worden gedaan ?
De tracks van ........... lopen regelmatig over paadjes waar mountainbiken niet zo evident is, of soms niet echt toegelaten. Maar dat zijn uiteraard de mooiste.
Mij bekruipt iets van: "pot verwijt de ketel".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, we zijn niet roomser dan de paus, maar je snapt best wel hoe dat in de praktijk werkt.
1 biker valt niet op, richt geen schade aan, wordt door de vingers gezien.
1000 bikers daarentegen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

deer_hunter schreef: di 4 december 2018, 00:52
tiewrap schreef: zo 2 december 2018, 14:19 Waarom worden tracks gewoon gedeeld (al dan niet op strava) terwijl er expliciet om gevraagd wordt dat niet te doen ?

Dus waarom ? En wat kan er tegen worden gedaan ?
De tracks van ........... lopen regelmatig over paadjes waar mountainbiken niet zo evident is, of soms niet echt toegelaten. Maar dat zijn uiteraard de mooiste.
Mij bekruipt iets van: "pot verwijt de ketel".
Waar "soms niet echt toegelaten" staat moest in feite zelfs staan "of bijna nooit toegestaan".
In België mag men nl wettelijk gezien bijna op GEEN ENKELE singletrack fietsen, maar dat is een ander verhaal.
Ik zal nooit een track door een verboden natuurgebied aanbieden. Wel soms over paadjes waar de logica over "verbod" zoek is.
Verder heeft dit weinig met potten en ketels te maken
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

STT = Singletrack Trail Tour, een georganiseerde uitgepijlde toertocht.

Juist als t om paden gaat waarvan de legaliteit, of dat ze wat minder "mainstream" zijn, lijken mij vooral redenen om ze niet overal op internet te zetten.

Aan sommige reacties te lezen wordt ik misschien ook gewoon oud.
Hoop dat degene die vinden dat delen van tracks normaal is, zich ook realiseren dat de krenten in de pap daardoor verdwijnen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Erik Bruining
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 oktober 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Ragley BigWig 29er
Contacteer:

Delen gebeurd door de meesten niet met de bedoeling om de track "weg te geven" maar slechts om aan anderen te laten zien waar ze geweest zijn.
Niet Zeuren, Scheuren

#sharethestoke
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Naar mijn mening heeft het te maken met de drang tot het willen delen van wat iemand mee maakt.

Wanneer je een track via email moet aanvragen, deze ontvang met het vriendelijke verzoek om niet te delen. Hierna plaats je deze track op een GPS apparaat en gaat de rit rijden. Daarna heb je de mogelijk om de te uploaden naar Strava, of om je aan de afspraak, of zelfs voorwaarde, de track niet openbaar of helemaal niet te uploaden.

Het excuus dat je niet weet hoe je niet moet uploaden of publiek zetten in Strava, slaat nergens op. Dat is een kwestie van niet willen begrijpen, zodra het over Facebook gaat weten mensen ineens wel hoe het moet. Ook begrijpen mensen wel hoe een GPS track opgevraagd, gedownload en geplaatst moet worden op een GPS?

Dat vind ik tot betrekking tot de tracks van Lowie. 'Openbare' toertochten zijn lastiger en trekken ook veel meer publiek aan. Wat is het verzoek, niet de route te delen of de route niet na rijden? Dat is ook weer een verschil.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Erik Bruining schreef: di 4 december 2018, 16:32 Delen gebeurd door de meesten niet met de bedoeling om de track "weg te geven" maar slechts om aan anderen te laten zien waar ze geweest zijn.
En andersom vind ik Strava alleen maar leuk om te zien waar anderen zijn geweest en waar een toertocht heen ging. KOM-men , gem. snelheden kijk ik nooit naar. Een track narijden doe ik eigenlijk ook nauwelijks ooit. Ik reed nog wel eens een toertocht in de buurt een paar dagen later maar daarvoor had ik geen track nodig want de route is dan bijna altijd prima na te rijden op de sporen van de tocht.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dit is al jaren een hot topic in de mountainbikewereld. Zeker daar waar mtb'ers "onder de radar" moeten rijden. De oude strategie van "secret trails" waarvan de locatie alleen via-via wordt gedeeld. De werkelijkheid is dat dit in de prakijk al jaren niet meer werkt. Vroeg of laat verschijnt het op Strava.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er af en toe ook mijn voordeel mee doe. Met een beetje handigheid is Strava wat dat betreft een goudmijn. De jackpot is een youtuber met strava account.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Strava maakt meer kapot dan je lief is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erik Bruining schreef: di 4 december 2018, 16:32 Delen gebeurd door de meesten niet met de bedoeling om de track "weg te geven" maar slechts om aan anderen te laten zien waar ze geweest zijn.
De ziekte van deze tijd, als anderen het niet kunnen zien is het niet gebeurd... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Erik Bruining schreef: di 4 december 2018, 16:32 Delen gebeurd door de meesten niet met de bedoeling om de track "weg te geven" maar slechts om aan anderen te laten zien waar ze geweest zijn.
Wat de bedoeling ook is, je publiceert ze wel, en het resultaat is hetzelfde.
nielsvk schreef: zo 16 december 2018, 18:34...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er af en toe ook mijn voordeel mee doe. Met een beetje handigheid is Strava wat dat betreft een goudmijn. De jackpot is een youtuber met strava account.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Voor de duidelijkheid, ik deel zelf niet zomaar alles, zie bv deze 7 jaar oude post van mij. Mijn insteek is daarbij niet het onthouden van een mooie route aan andere mountainbikers, maar het idee dat je er best wat moeite voor mag doen (meer dan alleen vragen om een GPS track).

Maar ik begrijp ook dat in de huidige tijd ieder pad eerder vroeger dan later op Strava zal verschijnen. Over informatie die al uitgebreid in het publieke domein beschikbaar is doe ik dan ook niet moeilijk, zowel qua delen als (verantwoord) gebruiken.
Plaats reactie