nieuwe gps, maar welke?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Evanix schreef: di 28 juli 2020, 19:52 Ik ben mij ook aan het oriënteren, de nieuwe Garmin Etrex32x lijkt mij wel ideaal voor zowel mtb-en als hiken.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/669215
Lijkt mij een goede keuze voor fietsen + hiken.
Jaren geleden de Etrex 30 aangeschaft, en daar heb ik nog steeds plezier van.
Wat ik mis op de 30 zijn Bluetooth (dus draadloze connectie met phone of pc) en de mogelijkheid om een snelheidsensor te koppelen (hartslag sensor Ant+ werkt wel).
Geen showstoppers, maar zou leuk zijn als Garmin dat in de 32 heeft toegevoegd.

Jurriaan schreef: di 28 juli 2020, 22:02 Is dit een waardig alternatief, de Tease One 4?
Afbeelding
Die Teasi ken ik verder niet, maar kan je met de Teasi net zo makkelijk topokaarten installeren?
En dan geen OSM varianten (want die staan er waarschijnlijk al op), maar de (betaalde) kaarten van de diverse topografische diensten?
Kan je met die Teasi aansluiting vinden bij de software die voor Garmin toestellen beschikbaar is ?
(Of wordt de Teasi net zo breed ondersteund?)
Heeft de Teasi een barometrische hoogtemeter?
En een elektronisch kompas ? (ik lees een elektronisch gps kompas, wat is het nou?)
Weinig over te vinden, behalve wat in de advertenties wordt geroepen.


Verder vind ik persoonlijk bediening met druktoetsen een pre, en ook het gebruik van (oplaadbare) AA batterijen vind ik op langere meerdaagse tochten een groot voordeel.
Je moet al genoeg devices opladen in de hut of op de camping, wel zo handig als je je gps gewoon van 2 verse AA's kunt voorzien.
Mijn 30 doet het 28 uur op 2 oplaadbare AA's, en dat was in de winter, temp onder 0C.

Met Garmin is het een beetje zoals met Microsoft.
Het is (net) niet perfect, en je kunt heel erg je best doen het te vermijden / omzeilen, maar dan maak je het jezelf best moeilijk.
Nu of straks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

In depth review van de Garmin eTrex 32x door Hiking Guy: https://hikingguy.com/hiking-gear/in-d ... -to-guide/
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Behalve de Bryton Rider 450 E zie ik niet zo snel iets wat ook de pijltes in de trackrichting heeft. Van deze lees ik echter weer dat die traag is. Zijn er andere?

Kwa formaat ben ik wel gecharmeerd van de Garmin Edge 530, maar van de vele feature zal ik het trainingsdeel weinig gebruiken. Navigatie en voor volgen van de track is het hoofddoel. Wat ik vergeten had te vermelden is dat er wel een snelheidsmeter gekoppeld moet kunnen worden.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ikke001 schreef: wo 29 juli 2020, 19:11 Behalve de Bryton Rider 450 E zie ik niet zo snel iets wat ook de pijltes in de trackrichting heeft. Van deze lees ik echter weer dat die traag is. Zijn er andere?

Kwa formaat ben ik wel gecharmeerd van de Garmin Edge 530, maar van de vele feature zal ik het trainingsdeel weinig gebruiken. Navigatie en voor volgen van de track is het hoofddoel. Wat ik vergeten had te vermelden is dat er wel een snelheidsmeter gekoppeld moet kunnen worden.
De Etrex (iedere outdoor Garmin) heeft een Pointer, een dataveld dat de richting vh volgende trackpoint aangeeft.
Kan je in alle schermen toevoegen, ook op de kaart.
Dus als de track zichzelf kruist zie je welke kant je op moet.
Polar650 heeft dit heel netjes verwerkt in de track zelf, je krijgt een dikke pijl op de track.
Bekijk die eens.
(Maar Etrex vindt je te lomp en Polar650 heeft veel fitness info)

Een Edge heeft geen pointer.
De 530 kan, net als iedere Edge, een snelheidssensor gebruiken.
De Etrex kan dat niet, maar de afwijkijng vd Etrex is veel minder dan van een 530, dankzij de betere ontvangst.
Met een Etrex heb je dus ook niet zo snel een sensor nodig.
Voorbeeld: Mijn Etrex30 geeft slechts 3% minder aan dan mijn Edge 130 met sensor.
Edge is trouwens ook toegespitst op fitness.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Over de Polar V650 lees ik wat wisselende verhalen over de leesbaarheid met zon. Verder weet ik niet zo goed of ik een touchscreen wil. Aan de ene kant is het handig, maar het moet wel te bedienen zijn mocht het regenen.

Ik draai steeds een rondje en kom toch steeds weer uit op de Garmin Edge 530. Kan veel te veel en is wat duur maar ach je wordt maar een keer 50. :bier:
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan wordt het een 530.
Lijkt me geen slechte keuze en als je alle voor- en nadelen van alle opties hebt afgewogen, dan is dat jouw toestel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Nou ja alle opties... er zijn er zo veel. Maar zonder touchscreen vallen er al veel af. Navigatie zal ik niet vaak gebruiken, en de mountainbike features lijken me wel grappig. Hij inmiddels besteld.

Thanks.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Plaats reactie