Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met de info uit die link moet het lukken. :-q

Ik heb de accu van mn Edge130 vervangen.
(Niet omdat die op was, maar omdat Garmin een 2 maten te kleine accu had gebruikt :evil: )

Accu op Ali besteld en 2 draadjes solderen.
Lastigste was het demonteren. Bij de Edge130 moet het glas er af, zoals bij sommige telefoons.
(Naderhand vast geplakt met transparante contactlijm van Henkel)

Tip: Als je de nieuwe accu hebt, dan is er vast wel een gsm monteur die de klus voor je wil doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Goeie tip die link !
Ga eerst maar even horen bij de zaak waar ik hem gekocht heb.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb ongeveer een jaar met de Bolt gereden en nu, ongeveer ook een jaar, met de Roam en ik ben over allebei zeer tevreden. De Roam is wat groter en ik vind die paar kleurtjes wel aardig. Verder niet echt veel verschil. Met de Roam een tijdje problemen gehad met automatisch uploaden van files naar Strava en met live tracking link (die het dan wel en dan weer niet deed), maar na een update een maand geleden of iets langer was dat probleem opeens verleden tijd. Ik heb ook de Wahoo hartslag-, cadans- en snelheidssensor en alles bij elkaar werkt dat prima. Zoals gezegd: zeer tevreden dus. Geen ervaring met Garmin.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Ik zit te dubben tussen een Garmin 530 en de Wahoo Bolt.

Ik heb de nodige videos doorgekeken, en de Wahoo lijkt me duidelijk betere computer (mat scherm, knoppen, instellen via app, layout, simpel en het werkt meestal wel!)
Maar ik kan eigenlijk maar weinig vinden over post-ride analyse. Als ik het goed heb gaat dat via de app van Wahoo, maar alle reviewers lijken wel standaard alles in Strava te doen. De meeste reviewers zijn die-hard bikers dus dat snap ik wel.
Maar wat ik kan zien is dat gratis Strava behoorlijk is uitgekleed, abo kost dan weer 60 EUR / jaar... Tja, liever niet...

Ik wil alleen maar wat -in mijn ogen- eenvoudige dingen. RItten bijhouden, en in de rit een beetje rondbrowsen op de kaart waar ik precies met welke snelheid en welke hartslag heb rondgereden. Dat schijnt allemaal in Garmin connect te zitten, dat is blijkbaar gelijkwaardig met Strava aan het worden. Ik zou het liefste zien dat ik dat ook met Wahoo kan zonder extra abonnementen te hoeven nemen.
Ik ken een Wahoo gebruiker, maar die stuurt ook alles naar Strava, gebruikt de Wahoo app niet voor analyse. Hij heeft wel even gekeken in zijn app maar kon niet vinden hoe je ritgegevens aan de plattegrond kon koppelen.

Dus ik wil vragen: hoe doen jullie de post-ride analyse met een Wahoo? Is het inderdaad zo dat alle analyse via de Wahoo app gaat, en dat je anders aangewezen bent op andere apps (Strava etc.)
Welke apps/platforms gebruiken jullie dan daarvoor?

Bedankt!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ElTrappo schreef: di 26 oktober 2021, 22:09 Ik zit te dubben tussen een Garmin 530 en de Wahoo Bolt.

Ik heb de nodige videos doorgekeken, en de Wahoo lijkt me duidelijk betere computer (mat scherm, knoppen, instellen via app, layout, simpel en het werkt meestal wel!)
Maar ik kan eigenlijk maar weinig vinden over post-ride analyse. Als ik het goed heb gaat dat via de app van Wahoo, maar alle reviewers lijken wel standaard alles in Strava te doen. De meeste reviewers zijn die-hard bikers dus dat snap ik wel.
Maar wat ik kan zien is dat gratis Strava behoorlijk is uitgekleed, abo kost dan weer 60 EUR / jaar... Tja, liever niet...

Ik wil alleen maar wat -in mijn ogen- eenvoudige dingen. RItten bijhouden, en in de rit een beetje rondbrowsen op de kaart waar ik precies met welke snelheid en welke hartslag heb rondgereden. Dat schijnt allemaal in Garmin connect te zitten, dat is blijkbaar gelijkwaardig met Strava aan het worden. Ik zou het liefste zien dat ik dat ook met Wahoo kan zonder extra abonnementen te hoeven nemen.
Ik ken een Wahoo gebruiker, maar die stuurt ook alles naar Strava, gebruikt de Wahoo app niet voor analyse. Hij heeft wel even gekeken in zijn app maar kon niet vinden hoe je ritgegevens aan de plattegrond kon koppelen.

Dus ik wil vragen: hoe doen jullie de post-ride analyse met een Wahoo? Is het inderdaad zo dat alle analyse via de Wahoo app gaat, en dat je anders aangewezen bent op andere apps (Strava etc.)
Welke apps/platforms gebruiken jullie dan daarvoor?

Bedankt!
Je kunt toch je eigen rit gegevens wel bekijken on Strava of is dat al een premium functie? Je kunt toch in principe alles zien alleen niet vergelijken met anderen?
Maar daarnaast heb je gewoon de info ook in de wahoo app en dat is min of meer hetzelfde als in Strava, snelheid, hartslag, hoogte, cadans, temperatuur (versnellingen als je AXS hebt) en de hartslagzones.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ElTrappo schreef: di 26 oktober 2021, 22:09 Ik heb de nodige videos doorgekeken, en de Wahoo lijkt me duidelijk betere computer (mat scherm, knoppen, instellen via app, layout, simpel en het werkt meestal wel!)
Dus de Garmin530 doet het meestal niet, of heeft geen knoppen?

Iedereen heeft recht op zn mening/voorkeur en natuurlijk zijn er verschillen, maar dit leest alsof je heel simpele en subjectieve filmpjes hebt gekeken.

Ik bedoel:
De 530 heeft ook knoppen, de app (Garmin Connect) van de 530 werkt ook goed (en wordt beter ondersteund dan die van Waho)
Het scherm vd 530 glanst, maar je kan er een doffe folie op plakken. Dan kan je onderweg de modder van je scherm vegen zonder risico op blijvende krassen. (Een dof scherm is trouwens heel lastig schoon te vegen onderweg)
De 530 kan allerlei kaarten aan.
Betaalde topo kaarten, maar vooral ook gratis OSM in allerlei soorten en kleurtjes, gewoon vanaf internet via de usb zo op je Garmin.
Onafhankelijk van de support vd fabrikant.
Garmin heeft ook goede garantie afhandeling, en ook na de garantie mog goede fixed price service.
Regelmatig updats vd firmware.
De datavelden zijn zo overzichtelijk (of onoverzichtelijk) als je zelf wilt, want je kunt ze zelf instellen, toevoegen (en ook wissen), en configureren. 1 item per scherm tot 4 (of 8?).
Je kunt ook extra schermen en layouts downloaden (CIQ).

Enige valide punt uit jouw opmerking is dat die velden niet vanuit de app zijn te configureren, je moet knopjes drukken op de 530.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je een 530 moet kopen, dat blijft een persoonlijke keuze.
Maar die keuze moet je wel maken met voldoende info ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 oktober 2021, 15:28
Ik bedoel:
De 530 heeft ook knoppen, de app (Garmin Connect) van de 530 werkt ook goed (en wordt beter ondersteund dan die van Waho)
Als ik zie hoe actief de Wahoo customer support is en hoe vaak ik updates krijg voor de Roam betwijfel ik of de app van Garmin beter wordt ondersteund dan de Wahoo app.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 oktober 2021, 15:28
ElTrappo schreef: di 26 oktober 2021, 22:09 Ik heb de nodige videos doorgekeken, en de Wahoo lijkt me duidelijk betere computer (mat scherm, knoppen, instellen via app, layout, simpel en het werkt meestal wel!)
Dus de Garmin530 doet het meestal niet, of heeft geen knoppen?

Iedereen heeft recht op zn mening/voorkeur en natuurlijk zijn er verschillen, maar dit leest alsof je heel simpele en subjectieve filmpjes hebt gekeken.

Ik bedoel:
De 530 heeft ook knoppen, de app (Garmin Connect) van de 530 werkt ook goed (en wordt beter ondersteund dan die van Waho)
Het scherm vd 530 glanst, maar je kan er een doffe folie op plakken. Dan kan je onderweg de modder van je scherm vegen zonder risico op blijvende krassen. (Een dof scherm is trouwens heel lastig schoon te vegen onderweg)
De 530 kan allerlei kaarten aan.
Betaalde topo kaarten, maar vooral ook gratis OSM in allerlei soorten en kleurtjes, gewoon vanaf internet via de usb zo op je Garmin.
Onafhankelijk van de support vd fabrikant.
Garmin heeft ook goede garantie afhandeling, en ook na de garantie mog goede fixed price service.
Regelmatig updats vd firmware.
De datavelden zijn zo overzichtelijk (of onoverzichtelijk) als je zelf wilt, want je kunt ze zelf instellen, toevoegen (en ook wissen), en configureren. 1 item per scherm tot 4 (of 8?).
Je kunt ook extra schermen en layouts downloaden (CIQ).

Enige valide punt uit jouw opmerking is dat die velden niet vanuit de app zijn te configureren, je moet knopjes drukken op de 530.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je een 530 moet kopen, dat blijft een persoonlijke keuze.
Maar die keuze moet je wel maken met voldoende info ;)
Ik was misschien wat kort door de bocht wat dat betreft. De meeste reviews hebben ook als conclusie dat het allebei goede computers zijn, en dat de keuze vooral persoonlijk is. (En je hebt gelijk, met matte folie is dat nadeeltje van het scherm ook verdwenen, bednakt!)

Maar de keuze gaat niet alleen om het unit op het stuur maar ook om de data.
Bij Garmin krijg je een omgeving vergelijkbaar met Strava er gratis bij! Bij Wahoo zit een app, en wat ik nu daarvan zie is dat niet voldoende voor me, dus ben ik aangewezen voor een betaald abonnement voor Strava of iets dergelijks. Kost me dan 60-100 Eur per jaar.

En hoewel ik dan voorkeur heb voor het Wahoo unit, is daarmee de Garmin veel aantrekkelijker voor me als totaalpakket.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wally schreef:Als ik zie hoe actief de Wahoo customer support is en hoe vaak ik updates krijg voor de Roam betwijfel ik of de app van Garmin beter wordt ondersteund dan de Wahoo app.
Beetje lef heb je wel nodig om in een Wahoo topic Garmin te verdedigen :-D
Maar ElTrappo deed het voorkomen alsof het bij een Garmin allemaal niet zou werken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 18:43
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 oktober 2021, 15:28
Dus de Garmin530 doet het meestal niet, of heeft geen knoppen?

Iedereen heeft recht op zn mening/voorkeur en natuurlijk zijn er verschillen, maar dit leest alsof je heel simpele en subjectieve filmpjes hebt gekeken.

Ik bedoel:
De 530 heeft ook knoppen, de app (Garmin Connect) van de 530 werkt ook goed (en wordt beter ondersteund dan die van Waho)
Het scherm vd 530 glanst, maar je kan er een doffe folie op plakken. Dan kan je onderweg de modder van je scherm vegen zonder risico op blijvende
Ik was misschien wat kort door de bocht wat dat betreft. De meeste reviews hebben ook als conclusie dat het allebei goede computers zijn, en dat de keuze vooral persoonlijk is. (En je hebt gelijk, met matte folie is dat nadeeltje van het scherm ook verdwenen, bednakt!)

Maar de keuze gaat niet alleen om het unit op het stuur maar ook om de data.
Bij Garmin krijg je een omgeving vergelijkbaar met Strava er gratis bij! Bij Wahoo zit een app, en wat ik nu daarvan zie is dat niet voldoende voor me, dus ben ik aangewezen voor een betaald abonnement voor Strava of iets dergelijks. Kost me dan 60-100 Eur per jaar.

En hoewel ik dan voorkeur heb voor het Wahoo unit, is daarmee de Garmin veel aantrekkelijker voor me als totaalpakket.
Als je de wahoo app hebt heb je geen strava nodig hoor. Staan precies dezelfde gegevens in.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Gerwin89 schreef: wo 27 oktober 2021, 21:07
ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 18:43

Ik was misschien wat kort door de bocht wat dat betreft. De meeste reviews hebben ook als conclusie dat het allebei goede computers zijn, en dat de keuze vooral persoonlijk is. (En je hebt gelijk, met matte folie is dat nadeeltje van het scherm ook verdwenen, bednakt!)

Maar de keuze gaat niet alleen om het unit op het stuur maar ook om de data.
Bij Garmin krijg je een omgeving vergelijkbaar met Strava er gratis bij! Bij Wahoo zit een app, en wat ik nu daarvan zie is dat niet voldoende voor me, dus ben ik aangewezen voor een betaald abonnement voor Strava of iets dergelijks. Kost me dan 60-100 Eur per jaar.

En hoewel ik dan voorkeur heb voor het Wahoo unit, is daarmee de Garmin veel aantrekkelijker voor me als totaalpakket.
Als je de wahoo app hebt heb je geen strava nodig hoor. Staan precies dezelfde gegevens in.
Ja, de data is er wel, maar ik krijg de visualisatie niet voor elkaar.
Wat ik zoek is als je met de cursur door bijv. de snelheidsgrafiek loop, dat ik dan ook op de map kan zien waar dat ik dan die snelheid gehaald heb. Dit is standaard weergave in Strava.
We hebben het vandaag geprobeerd op de Wahoo app, is tot nu toe niet gelukt. Weet jij of zoiets kan?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 23:48
Gerwin89 schreef: wo 27 oktober 2021, 21:07

Als je de wahoo app hebt heb je geen strava nodig hoor. Staan precies dezelfde gegevens in.
Ja, de data is er wel, maar ik krijg de visualisatie niet voor elkaar.
Wat ik zoek is als je met de cursur door bijv. de snelheidsgrafiek loop, dat ik dan ook op de map kan zien waar dat ik dan die snelheid gehaald heb. Dit is standaard weergave in Strava.
We hebben het vandaag geprobeerd op de Wahoo app, is tot nu toe niet gelukt. Weet jij of zoiets kan?
Nee dat gaat niet. Wist niet dat je het over visualisatie had.
Je kan in de wahoo app je rit delen, dan word er een .fit bestand van gemaakt.
Als je die upload in basecamp (gratis) dan kan je ook al je gegevens bekijken volgens mij!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan het ook in Garmin Connect uploaden, dan heb je het ook/wél ;)
Hartslag, snelheid, hoogtemeters, op iedere plek vd kaart. Of omgekeerd, op iedere plek vd grafiek.
Maar... niet in de app, alleen op website van GC.
Maar die heb je sowieso nodig om de track uit je Wahoo te uploaden. (Je kan in GC gpx en fit inladen van andere toestellen)
Een Edge doet dat automatisch uploaden via de app, maar die visualisatie die jij bedoeld zie je alleen op de website.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

rokl schreef: do 14 oktober 2021, 21:45 wanneer ik sommige routes had gekozen en op "start" klikte, verdween kaart en chevrons en zag ik alleen de route als dunne zwaarte lijn. Dat gebeurde random, d.w.z. soms werkte de navigatie vlekkeloos, soms gebeurde wat ik net beschreef. Met de Wahoo klantenservice heb ik geprobeerd om dit probleem te fixen, maar dat is niet gelukt. Uiteindelijk terug gestuurd en 2 dagen later had ik de aankoopsom op mijn bankrekening staan. Of dat probleem een hardware of software probleem was kan ik niet zeggen; ik heb dit probleem tot nu toe ook nergens anders gezien.
Is dit nog steeds een issue?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Reed voorheen met Garmin 800, daarna 500, 520.
Van die laatste was de accu na een uur of 8 bijna leeg, onhandig met een transalp, met hele dagen onderweg.

Dus de Element Bolt V2 aangeschaft afgelopen juni. Ideaal voor een halve digibeet als ik!
Mooier kleurenscherm, zeer simpel intuitief te bedienen app.
Ook op het apparaat zelf simpel intuitief ‘navigeren door het menu’.
Maar na 2 Bolts V2 gefrustreerd weer overgestapt op een Edge 530. Ben weer happy.

Waarom weer overgestapt op de Edge?
Ik had wat pech, denk ik, maar vertrouw de Bolt niet meer.
Hij start sowieso erg traag op, je kunt niet meteen je ritopname starten, itt een 530. Valt prima mee te leven.
Irritanter: de eerste Bolt gaf soms dubbele aantallen hm’s aan, vergeleken met die van mijn maatjes met eenzelfde Bolt tijdens dezelfde rit. Gebeurde vooral tijdens en vlak na 3 losse Alpenweken, maar ook in Zuid-L zelf.
Van alles geprobeerd, onverklaarbaar, maar uitstekende service: nieuwe gekregen. Vlak voor inwisselen constateerde ik een smeltplek waar de laadkabel in de Bolt stak. Hij werd ook wel heet, met laden met originele kabel etc.
Dat apparaat bleef het daarna overigens (bij een ander) ineens weer spontaan betrouwbaar doen, ra ra…
2e Bolt: deed het goed, terug uit de bergen weer dubbele hm-registratie, ging weer over, mmhhh….
En toen: gewoon opladen, bij ontkoppelen loeiheet, weer gesmolten insteekplek bij laadkabel, en vanaf nu ging opladen niet meer. Kon ‘m nog 1x leegrijden, opladen kon niet meer…
Weer keurig ingeleverd bij de LBS, prima service, nu wachten op antwoord van Wahoo.

Maar ik vertrouw ze niet meer, geen zin in fik in de tent. En klaar met die onzekere hm-registratie.
Zonder de oplossing van Wahoo en mijn LBS af te wachten, de Edge 530 gekocht.
De 530 is echt wel een upgrade tov de 520. Mooier dunner design. Langere accuduur, en dat was eigenlijk het enige wat ik miste bij mijn oude 520.
Iets meer gedoe bij instellen, maar handig, de nieuwe 530 nam desgevraagd zo de instelling van de oude 520 over.

De Bolt heeft ‘t mooiere kleurenscherm, de intuitieve app. De 530 is sneller aan, en heeft, eenmaal ingesteld (eenmalig), de gedetailleerdere infoverzameling, als je daarin geinteresseerd bent. Gebruik ik echter allemaal niet. Ik load alleen up naar Strava en gebruik dat als ‘social medium’, niet bezig met tijden, resultaten, analyses (of het moet een verdwaalde kom-poging bergaf ergens zijn, niet meer zo mee bezig). Heb geen hartslag- of powermeters, dus daarover kan ik weinig melden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie