Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Boekenkist schreef: zo 29 augustus 2021, 12:05 Ik wil eigenlijk niet met tiewraps werken..
:o

Laatste tijd is de batterij van m'n Element snel leeg.
Iemand hier ervaring mee ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

tiewrap schreef: zo 29 augustus 2021, 21:38
Boekenkist schreef: zo 29 augustus 2021, 12:05 Ik wil eigenlijk niet met tiewraps werken..
:o

Laatste tijd is de batterij van m'n Element snel leeg.
Iemand hier ervaring mee ?
Contact opnemen met Wahoo. Service is 👍👍👍
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

byorka schreef: zo 29 augustus 2021, 21:10 Bij fietscomputers en lampjes zitten er vaak een hoop bij.
De fietsenwinkel heeft er vastwel een paar over.
Dat werkt bij de speed sensor niet: het elastiekje is direct ook de waterdichte afsluiting van het houdertje waar de speed sensor inzit. Maar goed, heb met veel kracht en moeite toch het elastiekje zo ver weten uit te rekken dat deze nu om de naaf zit. Hopelijk blijft tie ook zitten en knapt tie niet. Ook contact gehad met wahoo zelf: zij adviseerden mij om de mount kit van de cadans sensor te gebruiken. Deze gaat wel uit van het gebruik van tie wraps. Dus zo heel raar was die opmerking van mij niet... 8) :lol:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2434
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ghetto methode : zwart isolatietape 10mm er twee keer om heen draaien , dus om de naaf met sensor eronder . Werkte bij mij goed voor 11 maanden ....,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Is er hier al iemand die ervaring heeft met de Wahoo Elemnt Bolt V2, daar ben ik namelijk benieuwd naar. Zelf heb ik een hele periode met de Garmin Edge 820 gereden en nu zit ik toch erg te twijfelen om over te stappen naar Wahoo.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb ook de ELEMNT bolt. Dan de eerste versie. Bevalt super. Gekozen voor zijn kleine formaat en eenvoudigheid. Erg blij mee. Mijn appjes komen er op binnen en ik kan zien wie me belt. Hij wijkt wel iets af van de Garmin maar dat boeit me helemaal niets. Ik denk dat de gps bepaling van een Garmin iets nauwkeuriger is. Het belangrijkste vind ik dat hij bij het rijden van gps routes alleen laat zien wat belangrijk is en verder geen poespas. Als ie morgen kapot valt heb ik overmorgen een nieuwe ELEMNT bolt. Veel vrienden van me rijden Garmin van 6,7,800 euro en die dingen zijn super ingewikkeld. Onduidelijk (vooral bij het rijden van gps routes)door het kleurenscherm en mega groot. Als ik tv wil kijken blijf ik wel thuis :bier:
Omdraaien kan altijd nog!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Deempje98 schreef: zo 5 september 2021, 08:47 Is er hier al iemand die ervaring heeft met de Wahoo Elemnt Bolt V2, daar ben ik namelijk benieuwd naar. Zelf heb ik een hele periode met de Garmin Edge 820 gereden en nu zit ik toch erg te twijfelen om over te stappen naar Wahoo.
Ik had de bolt v2 voor 30 dagen in huis. Wat wil je weten?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

rokl schreef: wo 13 oktober 2021, 20:11
Deempje98 schreef: zo 5 september 2021, 08:47 Is er hier al iemand die ervaring heeft met de Wahoo Elemnt Bolt V2, daar ben ik namelijk benieuwd naar. Zelf heb ik een hele periode met de Garmin Edge 820 gereden en nu zit ik toch erg te twijfelen om over te stappen naar Wahoo.
Ik had de bolt v2 voor 30 dagen in huis. Wat wil je weten?
Inmiddels heb ik zelf ook de Bolt V2 gekocht :winkie:

Mijn persoonlijke ervaring inmiddels:
De overstap van Garmin naar Wahoo is goed te doen, Wahoo is naar mijn mening aardig dummyproof gemaakt. Bij Garmin is het vaak nog zoeken naar bepaalde dingetjes die weer onder een menu staan.
Verder wil ik de GPS functie binnenkort eens goed uitproberen en kijken hoe dit werkt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik stapte in juni over van een Garmin 5 serie op een Bolt V2, vooral vanwege de batterij die steeds sneller leegliep. Er naderde een transalp, en ik wilde wel een batterijduur van 10u hebben.

De Bolt heeft een prima batterijduur! Kan er in Nl wel 3 ritten mee doen. Hij is ook simpeler te bedienen dan een Garmin, zowel app als apparaatje zelf zijn intuitief makkelijk te bedienen.

De ‘maren’:
Hij start erg traag op. Oplossing: ‘eerder aanzetten voor vertrek’.
Mijn eerste Bolt V2 telde op enig moment de hm’s bijna dubbel? Nooit kunnen achterhalen waardoor. Door de prima service van mijn LBS een nieuwe gekregen… die na een paar ritten óók hetzelfde euvel begon te vertonen… toen snapten we het helemaal niet meer. Vervolgens smolt de 2e Bolt spontaan op de plek waar de laadkabel in de Bolt steekt?! En de eerste Bolt die nog bij de LBS lag was weer spontaan de hm’s goed gaan weergeven… En die heb ik weer teruggekregen, het gesmolten exemplaar weer ingeleverd…
Dus tsja… als ‘ie ‘t zo blijft doen, een top en simpel apparaatje, prima kleurenschermpje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1136
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

aurelius schreef: wo 13 oktober 2021, 22:03
Mijn eerste Bolt V2 telde op enig moment de hm’s bijna dubbel? Nooit kunnen achterhalen waardoor. Door de prima service van mijn LBS een nieuwe gekregen… die na een paar ritten óók hetzelfde euvel begon te vertonen… toen snapten we het helemaal niet meer. Vervolgens smolt de 2e Bolt spontaan op de plek waar de laadkabel in de Bolt steekt?! En de eerste Bolt die nog bij de LBS lag was weer spontaan de hm’s goed gaan weergeven… En die heb ik weer teruggekregen, het gesmolten exemplaar weer ingeleverd…
Dus tsja… als ‘ie ‘t zo blijft doen, een top en simpel apparaatje, prima kleurenschermpje.
Herkenbaar dat met die hm's dubbel. Had ik bij mijn Bolt v1 en ook de temperatuurweergave sloeg op hol (ik heb -7000 C in beeld gehad :D ). Heb bij Wahoo navraag gedaan, want was vooral die verkeerde weergave hm's wel een keer zat, en kreeg uiteindelijk het verzoek om de Bolt in te leveren bij de verkoper met een servicecode. Heb geen uitsluitsel van de oorzaak gekregen, maar zal wel een softwaredingetje zijn geweest.
Van de verkoper kreeg ik het aanbod om een Bolt V2 tegen kleine meerprijs te nemen. Die is nu naar mij onderweg.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik had een maand geleden de Bolt 2 gekocht en kon hem vergelijken met een Edge 530, die ik ook had gekocht omdat ik van te voren niet zeker was wie van de twee voor mijn toepassingen (geen powermeter; primair MTB gebruik, navigatie belangrijk) het meest geschikt is. Een aantal waarnemingen na tientallen ridden op de parcours in Bergschenhoek, UHR, Zoetermeer en enkele ridden op de racefiets:

1. Edge 530 verbruikt meer energie door de achtergrondverlichting, die je bijna altijd nodig hebt. Netto gaat de accu van de Bolt 2 langer mee dan van de Edge 530. Het inrichten van de Edge 530 is omslachtig, maar ik kon heel snel aan wennen en vond het daarna geen issue meer. Lettertype is slecht gekozen en belemmert de leesbaarheid; datavelden zijn te groot gekozen; er is veel onbenut ruimte; plaatsen van de gegevens in het midden van een dataveld is minder goed dan het plaatsen rechts zoals bij de Bolt 2. Een no-go was dat het re-routing bij mij geen een keer werkte. Ik heb zeker ca 15 tests gedaan van een simpel geval tot een ingewikkeld geval en de Edge 530 probeerde me altijd terug te sturen naar de start. Dat was voor mij uiteindelijk de doorslag om het apparaat terug te sturen.

2. Bolt 2 heeft voor mij het beste display op de markt. De afleesbaarheid is gewoon excellent en ik zou niet weten hoe men dat nog kan verbeteren. De scherm is klein, maar de lettertype en scherpte van het display maakt dat weer goed. Daarvoor dacht ik dat een 2.6" het minimum voor mij is, maar sinds ik met de Bolt 2 rij weet ik dat 2.2" prima werkt dankzij de kwaliteit van het display een de gekozen lettertype. Het navigatiescherm van de Bolt is niet kleiner dan van de Edge 530. Om dat te begrijpen moet je weten dat het driehoek dat je positie aangeeft bij de Bolt 2 aan de onderkant van het display zit maar bij de Edge 530 bijna in het midden. Daardoor verlies je nuttige ruimte op de Edge 530. Er zijn veel berichten op diverse forums over problemen met de Bolt 2: slechte GPS kwaliteit, hoogtemeters kloppen niet, temperatuursensor klopt niet, lange opstarttijd om maar enkele te noemen. Voor mijn apparaat met de laatste firmware update bleef alleen de lange opstarttijd (inclusieve de tijd voor de eerste GPS fix) over; dat kan 5 minuten duren. Dus op tijd aanzetten en wachten. Alles andere werkte naar behoren. Trouwens werkte het re-routing redelijk goed. Voor eenvoudige re-routing opgaven werkte de Bolt 2 perfect; voor de wat complexere opgaven deed de Bolt 2 een voorstel, maar dat was vaak niet de korstte en meest logische route. In geen enkel geval heeft de Bolt 2 me met re-routing echt in de steek gelaten. Het enige serieuze probleem dat ik tegenkwam en wat uiteindelijk er toe leidde dat ik de Bolt 2 naar 30 dagen heb geretourneerd is het volgende: wanneer ik sommige routes had gekozen en op "start" klikte, verdween kaart en chevrons en zag ik alleen de route als dunne zwaarte lijn. Dat gebeurde random, d.w.z. soms werkte de navigatie vlekkeloos, soms gebeurde wat ik net beschreef. Met de Wahoo klantenservice heb ik geprobeerd om dit probleem te fixen, maar dat is niet gelukt. Uiteindelijk terug gestuurd en 2 dagen later had ik de aankoopsom op mijn bankrekening staan. Of dat probleem een hardware of software probleem was kan ik niet zeggen; ik heb dit probleem tot nu toe ook nergens anders gezien.

Ik ben wel van plan om een nieuwe Bolt 2 te kopen en alle tests weer op nieuw uit te voeren (kost wel veel tijd om alles binnen 30 dagen te doen). Omdat ik nu weinig rij (einde seizoen) wacht ik daarmee waarschijnlijk tot aan het begin van het volgend seizoen, ergens in januari/februari. Vooralsnog gebruik ik de oude originele Wahoo Elemnt, waar de accu het helaas langzaam begeeft (houdt max 3.5 uur vol) naast een kapotte barometer en temperatuursensor. Wel jammer dat dit gebeurt voor een apparaat die net 3 jaar oud is. Hoop niet dat de kwaliteit van de Bolt 2 dezelfde is, want dit soort problemen zie je meestal kort na einde van de 2 jaar garantieperiode.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

rokl schreef: do 14 oktober 2021, 21:45 Vooralsnog gebruik ik de oude originele Wahoo Elemnt, waar de accu het helaas langzaam begeeft (houdt max 3.5 uur vol) naast een kapotte barometer en temperatuursensor. Wel jammer dat dit gebeurt voor een apparaat die net 3 jaar oud is. Hoop niet dat de kwaliteit van de Bolt 2 dezelfde is, want dit soort problemen zie je meestal kort na einde van de 2 jaar garantieperiode.
Heb je al contact gehad met Wahoo over je ELEMNT? Ze willen nog wel eens heel coulant zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mad Wally schreef: do 14 oktober 2021, 21:56
rokl schreef: do 14 oktober 2021, 21:45 Vooralsnog gebruik ik de oude originele Wahoo Elemnt, waar de accu het helaas langzaam begeeft (houdt max 3.5 uur vol) naast een kapotte barometer en temperatuursensor. Wel jammer dat dit gebeurt voor een apparaat die net 3 jaar oud is. Hoop niet dat de kwaliteit van de Bolt 2 dezelfde is, want dit soort problemen zie je meestal kort na einde van de 2 jaar garantieperiode.
Heb je al contact gehad met Wahoo over je ELEMNT? Ze willen nog wel eens heel coulant zijn.
Uiteraard. Ze gaven met 40% korting voor aankoop van de Bolt 2.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het lijkt er op dat mijn Elemnt is overleden.
Batterij gaat erg snel leeg (paar uur) en hij valt steeds uit.
Helpdesk zegt dat de garantie is verlopen, de batterij niet vervangen kan worden en ik dus pech heb gehad.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

tiewrap schreef: vr 15 oktober 2021, 15:03 Het lijkt er op dat mijn Elemnt is overleden.
Batterij gaat erg snel leeg (paar uur) en hij valt steeds uit.
Helpdesk zegt dat de garantie is verlopen, de batterij niet vervangen kan worden en ik dus pech heb gehad.
Hier staat er het een en ander over:
https://groups.google.com/g/wahoo-elemn ... rT4qVhT5BA

Ook bij mensen die het gelukt is.
Plaats reactie