Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin heeft automatische calibratie voor je wielsensor, heeft Wahoo dat ook?

Werkt erg goed.
De gps weet namelijk zelf wanneer de ontvangst goed is en wanneer niet (dus wanneer nauwkeurig en wanneer niet)
Tijdens een recht stuk met goede ontvangst wordt de wielsensor automatisch gecalibreerd en die waarde wordt onthouden voor die sensor.
(Een andere sensor op je andere fiets kan dus een andere waarde hebben!)
Nogmaals, zo doet Garmin het, geen idee of Wahoo het ook zo doet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Voor zover ik weet heet Wahoo die automatische callibratie niet. Ik ben het nergens tegengekomen. Zal nog eens zoeken.
Laatst gewijzigd door janvangastel op di 16 juli 2019, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wahoo werkt ook zo, die kan ook automatisch kalibreren.
Zelf rijd ik altijd op wielsensor omdat anders bij veel kringelwerk en bultjes de afstand niet goed geregistreerd wordt. Dit ligt niet aan het merk maar de omstandigheden brengen dit met zich mee.
Over de harde weg is dit geen probleem want dit is voor een gps veel makkelijker te registreren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

OK, dat wist ik niet. Ga ik binnenkort ook eens testen.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Gisteren Leersum en Amerongen gereden met wil omtrek 2253, daarmee kwam ik op 39.9 km. terwijl het volgens de mtb heuvelrug incl verbindingen 38.4 km zou moeten zijn...... Gisteren oude garmin meegenomen gekoppeld aan zelfde wielsensor met 2284 als wielmaat (zoals deze altijd al stond) 37.2 km. Afgelopen weekend zelfde ronde gedaan met sensor op auto calibratie, toen werd het 34.7 km.....
Kortom vaste wielmaat bij Wahoo moet kleiner (als de afstanden kloppen op de site). Vandaag wielmaat nogmaals gemeten rijdend 50 m meetlint ernaast, 2240 kwam er uit......, maar goed om op de 38.4 te komen zou ik de omtrek moeten aanpassen naar een 26'' omtrek??

Verder vond ik t vervelend dat de 6 gegevensvelden boven de track kaart, (bij mij linksboven, eerste plek de snelheid) op de pagina met 11 velden alles op dezelfde plek staat. Op de pagina met 11 velden zijn bij mij de eerste 6 velden dezelfde, in de dezelfde volgorde als boven de kaart. Echter doordat op pagina met 11 velden, het bovenste veld schermbreed wordt, schuiven de velden eronder naar een andere plek... :-(
Dit heb ik nu opgelost door op de kaartpagina de snelheid als 2e te zetten, en dan zijn veldnr 2 t/m 6 gelijk aan nr 1-5 op de pagina met 11 velden. Op de 1e plek boven de kaart heb ik nu een voor mij onbelangrijk veld gezet..... Als je nu tijdens het fietsen van pagina kaart naar pagina met 11 (of 9 of 7) velden gaat blijven datavelden onder het grote hoofdveld (snelheid) bij mij op dezelfde positie

Graag nog wel jullie input voor onderstaande:


quote=lody13 post_id=2408454 time=1563290856 user_id=44074]


Daarnaast mis ik in de Elemnt nog enkele zaken of heb ze nog niet gevonden:
* Op garmin kon je instellen hoe vaak (/?m of /?s er data werden vastgelegd), des te korter of sneller des te nauwkeuriger de opname van je track. Kun je dit ook instellen op de Wahoo?
* Kun je Elemnt ook naast AutoPauze/AutoStart ook autostart geven dat als je een route start hij ook automatisch begint op te nemen?

[/quote]
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik maakte in eerste instantie ook de fout ervan uit te gaan dat de opgegeven routeafstanden juist zijn. Maar die kloppen niet echt, zeker niet als die met GPS zijn gemeten. Je moet voor zo'n test echt precies weten hoe groot de afstand is die je rijdt.

Als je voor een bepaalde versnelling opmeet wat precies de afstand is die je rijdt bij een omwenteling van je trapas (dus rechter trapper van boven weer naar boven bijvoorbeeld), kun je uitrekenen hoeveel keer je rond moet trappen voor 1 kilometer. Voor mij was dat bijvoorbeeld 220x, plus nog 30 cm. Lijkt veel, 220x rondjes van je trapas tellen, maar een kilometer doe je snel, dus meer dan enkele minuten tellen kost dat niet. Vervolgens rijdt je dat traject een aantal keer achter elkaar met de bolt aan en je kijkt naar wat die aangeeft. kijk in de app, want die geeft meer decimalen Stel je rijdt de uitgezette kilometer 5x en je komt op 4.92 kilometer en je hebt een wielomtrek ingevoerd van 2250. De opgegeven wielomtrek is dan te klein. De juiste wielomtrek die je moet invoeren is dan 5/4.92*2250 = 2286. Is alles bij elkaar even een klusje, maar dan weet je ook echt hoe het zit. Anders blijft het giswerk.

Ik druk altijd even op het startknopje bij aanvang van een route (minder dan een seconde werk). Of dat automatisch kan weet ik niet.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

@janvagstel, de pensionado, tx voor de uitgebreide feedback. Ik heb 't wel vergelijkbaar gedaan. Exact 50 meter met meetlint. Stukje tape op voorband en aantal volle omwentelingen net binnen de 50 meter. Dan de exacte afstand 49,34 gedeeld door 22 volle omwentelingen is 2, 243..... We komen telkens weer wat dichterbij.....

Dat indrukken hoefde bij de garmin niet en zit vandaar nu al paar keer proef ondervindelijk niet in mijn systeem.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga eens langs een provinciale weg (op het fietspad!) rijden. Daar staan kilometerpaaltjes.
De opgegeven afstand vd route gebruiken slaat nergens op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 juli 2019, 16:30
De opgegeven afstand vd route gebruiken slaat nergens op.
Daar ben ik wel mee eens , maar soms is het een “ sport” om iets tot de bodem uit te zoeken , ik ben toch weer van ingegeven wielmaat naar “ auto” settings gegaan , waarom?; gewoon bevalt prima .... :bier: :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Iemand al wat ervaring met de nieuwe Wahoo : de Element Roam ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vraag was ik ook van plan te gaan stellen. Ik dus (nog) niet, maar ik ga hem wel kopen. Ik heb mn in het buitenland vaak lang moeten zoeken naar de start van een route en ook is het bv in Frankrijk soms lastig een track terug te vinden (vaak heel slecht of helemaal niet onderweg aangegeven). De roam lost die problemen op. De review van dc rainmaker is niet echt positief, maar zijn kritiek gaat goed beschouwd alleen over de prijs. Naar Garmin wil ik echt niet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:roll: Ik weet het nog niet , ik vindt navigeren met de Bolt niet echt super . vaak na de afslag komt de melding dat ik moet afslaan , dus traag , ik gebruik hem hoofdzakelijk voor het verzamelen van Data , blijkbaar gaat het navigeren en navigeren naar de gestarte route traag en is niet sneller zoals de andere merken . IK vindt het dan een behoorlijke uitgave voor alleen het kleuren display . :roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor navigeren in onbekend terrein is een outdoor toestel, liefst met gedatailleerde topo kaart, beter geschikt.
Dan kom je al snel bij Garmin uit.
GPSmap66 (lompe alleskunner) of de Etrex 30x/32x (kleiner, zuiniger maar ook langzamer).

Trainings toestellen zijn vooral bedoeld voor het verzamelen van data.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Met de Wahoo kun je prima een track in onbekend terrein volgen. Veel minder verwarrend en duidelijker dan een gedetailleerde kaart.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

byorka schreef: za 20 juli 2019, 16:29 Met de Wahoo kun je prima een track in onbekend terrein volgen. Veel minder verwarrend en duidelijker dan een gedetailleerde kaart.
Hier hebben we het al eens over gehad en het z/w scherm is zeker een voordeel in bijna alle omstandigheden. Heb zelf ook een Edge130 met z/w scherm en alleen de track.
Lekker overzichtelijk, in een oogopslag zie je waar je heen moet, geen overbodige info.

Nadeel vd wahoo en edge alle trainings toestellen) is dat ze niet nauwkeurig genoeg zijn in moeilijke omstandigheden. Als ik lees dat iemand het begin van een trail mist, of zelfs helemaal niet kan vinden, dan moet ik meteen denken aan mn edge in vergelijking met de etrex.
Waar de etrex een marge van 3 m heeft, zit de edge al snel op 30 m.
Als je links of rechts moet, maar je gps loopt 30 voor of achter, dan kom je soms in onoverzichtelijke situaties.

Ander gevoelig punt is natuurlijk de track zelf. Als die is opgenomen met een gps (of telefoon...) die minder nauwkeurig was, dan sta je zelfs met de beste gps mooi te kijken.
Een goede kaart op de achtergrond kan je dan helpen, stukje uitzoomen, kijken waar de track naartoe gaat en dan de juiste afslag op de splitsing kiezen.

Dus ik ben zeker voorstander van eenvoudig zw scherm, maar er zijn situaties waarin een outdoor toestel superieur is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie