Hoe vaak loopt jullie GPS vast?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb een Garmin Edge Touring Plus en dat ding loopt regelmatig vast.
Met vastlopen bedoel ik dat het ding tijdens een rit bevriest: het geselecteerde scherm blijft op staan maar registreert niet verder en dan moet ik de powerbutton gebruiken om `m te resetten. Dit gebeurd eigenlijk wel 1 op de 10 keer, soms tijden niet en soms weer vaker en het begint toch wel irritant te worden. Het apparaat gebruik ik nu 1,5 jaar en het is eigenlijk altijd al zo geweest.

Samen met wat andere puntjes overweeg ik nu toch iets anders (Edge 820) te kopen. Nu ben ik wel benieuwd of het probleem in mijn apparaat zit of dat het model of merk gebonden is?
Zijn er mensen die hier ook last van hebben en zo ja, welk model en merk praten we dan over?

Alvast bedankt voor de input :)
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Vastlopen heeft vaak te maken met bijvoorbeeld foute of verkeerde tracks en routes waardoor het geheugen vastloopt of ook verkeerd / onjuist kaartmateriaal op SD met fouten daarin waardoor de garmin vastloopt. Loopt ie ook vast zonder sd kaart en nadat je geschiedenis en koersen hebt verwijderd en een reset van de unit? Garmin ruilt dan ook met gemak units om..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik gebruik `m in principe alleen voor navigatie op de weg en loggen van ritten, tracks/koersen staan er niet op. De oude ritten worden regelmatig verwijderd.
Opslag gebeurd op de SDkaart.

Gisteren weer een vastloper, net gekeken en er is nog ruim voldoende geheugen beschikbaar.

Zonder SDkaart heb ik nog niet getest.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Heb een edge 1000 maar nog geen vastloper gehad gebruik hem nu eern jaartje. Gebuik hem voor navigatie en tijden op te nemen.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Als je wegnavigatie software ergens een 'inconsistentie' heeft, of kortweg een fout bevat -- dan kan het goed zijn dat je Garmin vastloopt. Heb ik eens op een vakantie moeten ontdekken toen het mij niet zo goed uitkwam...

Het kan ook zijn dat je route die je laat navigeren te lang (lees te groot is) en teveel koerspunten bevat. Garmin heeft een maximum (ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel).

Dus zonder SD kaart proberen en gewoon loggen, dan zal ie niet vastlopen.

Kaartmateriaal dat je gebruikt updaten (als het OSM oid is) en dan nog eens proberen. Ik herinner me trouwens ook ergens eens gelezen te hebben dat het type SD kaart kan uitmaken (of dat er corrupte bestanden op staan van het onjuist verwijderen uit de PC/Mac oid)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ltqalias schreef:Als je wegnavigatie software ergens een 'inconsistentie' heeft, of kortweg een fout bevat -- dan kan het goed zijn dat je Garmin vastloopt. Heb ik eens op een vakantie moeten ontdekken toen het mij niet zo goed uitkwam...

Het kan ook zijn dat je route die je laat navigeren te lang (lees te groot is) en teveel koerspunten bevat. Garmin heeft een maximum (ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel).

Dus zonder SD kaart proberen en gewoon loggen, dan zal ie niet vastlopen.

Kaartmateriaal dat je gebruikt updaten (als het OSM oid is) en dan nog eens proberen. Ik herinner me trouwens ook ergens eens gelezen te hebben dat het type SD kaart kan uitmaken (of dat er corrupte bestanden op staan van het onjuist verwijderen uit de PC/Mac oid)
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, denk ik...het vastlopen gebeurd tijdens het loggen. Met navigeren, wat ik eigenlijk heel weinig doe, heb ik er (nog) geen last van gehad.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Ah ok dat had ik niet door; helder. Als je met een smart interval opneemt en dus niet elke seconde en ook elke dag / rit je track stopt/afsluit (als ie dus niet te groot wordt, geen 2 of meerdere dagen laten opnemen) en ook nog eens niet laten opslaan op je SD kaart (maar op je Garmin zelf, SD er gewoon uit) -- dan sluit je eigenlijk alle dingen uit volgens mij die invloed hebben op kunnen vastlopen zonder dat het aan Garmin toestel zelf ligt -- Ik ga er wel vanuit dat je Garmin de laatste firmware heeft?
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

En met stoppen bedoel ik reset ingedrukt houden totdat het toestel aangeeft dat het opnemen is opgeslagen, nadat je op stop hebt gedrukt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zo'n toestel hoort niet vast te lopen en zeker niet regelmatig. Als je nog garantie hebt, dan omruilen of laten repareren. Anders terug naar fabrieksinstellingen en volledig resetten. Wellicht een update van de firmware eroverheen trekken. Als dat niet helpt, heb je pech en mag je een nieuwe kopen. "Schat, ik heb een issue met mijn navi en ik moét écht een andere, want ik ben er van afhankelijk"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ltqalias schreef:Ah ok dat had ik niet door; helder. Als je met een smart interval opneemt en dus niet elke seconde en ook elke dag / rit je track stopt/afsluit (als ie dus niet te groot wordt, geen 2 of meerdere dagen laten opnemen) en ook nog eens niet laten opslaan op je SD kaart (maar op je Garmin zelf, SD er gewoon uit) -- dan sluit je eigenlijk alle dingen uit volgens mij die invloed hebben op kunnen vastlopen zonder dat het aan Garmin toestel zelf ligt -- Ik ga er wel vanuit dat je Garmin de laatste firmware heeft?
Thnx, gaan we proberen. Firmware is idd de laatste.
ltqalias schreef:En met stoppen bedoel ik reset ingedrukt houden totdat het toestel aangeeft dat het opnemen is opgeslagen, nadat je op stop hebt gedrukt.
Ik start/stop altijd aan het begin en einde van de rit. De Touring Plus vraagt dan zelf of je de rit wilt opslaan of verwijderen.
Hij blijft ook nooit aan staan.
bert l. schreef:Zo'n toestel hoort niet vast te lopen en zeker niet regelmatig. Als je nog garantie hebt, dan omruilen of laten repareren. Anders terug naar fabrieksinstellingen en volledig resetten. Wellicht een update van de firmware eroverheen trekken. Als dat niet helpt, heb je pech en mag je een nieuwe kopen. "Schat, ik heb een issue met mijn navi en ik moét écht een andere, want ik ben er van afhankelijk"
Heb het ff nagekeken en heb `m al langer dan gedacht, maart 2015. Garantie van Garmin is 2 jaar dus net eruit...
Op zich niet zo`n probleem, ik vind de GPSontvangst van de Touring Plus nogal zwak in het bos en heb altijd een negatief verschil van zo`n 10-15% tov m`n maat (Edge 810) dus zo langzamerhand ben ik wel toe aan een nieuwe.

En wat de vrouw betreft: Die heeft net nieuwe sierbestrating uitgezocht...een nieuwe garmin doet stukken minder pijn :bier:
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Nooit... (Oregon 650t)

Wellicht ten overvloede, maar je hebt wel de laatste firmware op het toestel staan?


Edit: ok :-q
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Heb zelf een Garmin edge 800..

Bijna 20.000 km op de teller en nog nooit vastgelopen. Zolang die werkt zal ik ook nooit een nieuwe halen denk ik. Super tevreden!
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ben in bezit van een Teasi en ook deze is in 1,5 jaar tijd nog nooit vastgelopen :-q
Hij is alleen af en toe wat trager en je moet dus goed opletten tijdens navigatie.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Etrex 35 liep vast als ik in Mierlo reed.
Ook zonder route of track.
OSM kaart verwijderd en vervangen door Benelux topo v2 en het was opgelost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Heb verschillende Garmin apparaten (etrex, Colorado, Oregon) gehad en ze hadden allemaal het probleem dat ze vast liepen. Heb nu een etrex 25 en ook loopt die vast. Updates verhelpen niet het probleem. Heb vaak gehoord dat Garmin zijn klanten gebruikt als testpanel. Niet goed dus. Gebruik mijn gps alleen nog maar voor navigatie. Voor de track informatie gebruik ik een Suunto Ambit2 en die heeft mij nog nooit in de sterk gelaten.
Plaats reactie