Gps device - maar welke?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
dtmn
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 14:36
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2016

Aankomende juni ga ik voor een week naar de Ardennen (omgeving Bouillon) en wil daar wat trails gaan rijden. Een gps lijkt mij dan wenselijk (wil niet afhankelijk zijn van al dan niet teleurstellende bewegwijzering). Uiteraard zal het apparaat ook voor Nederlandse ritten gebruikt gaan worden.

Primair moet het apparaat dus routes kunnen inladen welke nagereden moeten kunnen worden. Het lijkt mij handig om een kaart in beeld te hebben ipv enkel een lijn. Het beeld en de te nemen route moeten in ieder geval zo duidelijk mogelijk zijn zodat de kans op een verkeerde afslag tot een minimum wordt gebracht. Zal nml hoofdzakelijk in mijn eentje rijden en verdwalen in je eentje is ook wat eenzaam. Dit brengt mij bij het volgende: livetracking is handig maar geen keiharde eis. Op zich prettig als mijn vriendin kan zien waar ik ergens zit voor het geval het toch niet helemaal goed gaat terwijl ik in m'n eentje in de middle of nowhere op pad ben.

Hartslag/snelheid/cadans etc vind ik wat minder relevant. Heb nml nog een sigma boordcomputer en een Polar m200 horloge die die zaken registreren. Het gaat dus in hoofdzaak om navigeren.

Verder draag ik lange vinger handschoenen dus weet niet of de touchscreen-opties daarmee zijn uitgesloten.

Hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn en ook niet het goedkoopste van het goedkoopste. Gewoon een degelijk apparaat met een goede navigatieweergave.

Door de bomen het bos niet meer zien is niet moeilijk in gps-land zo ook bij mij. Graag verneem ik jullie adviezen en ervaring met devices die voor mijn doeleinden geschikt zijn.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Qua handschoenen is 't op te lossen door geleidende draad erin te naaien. Voor paar euro wel te vinden op ebay.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Zelf maak ik al jaren gebruik van de Garmin GPSMAP 64st en de voorlopers hiervan in de vorm van een MAP 60 en 62. Groot voordeel vind ik de knoppen die altijd zijn te bedienen met handschoenen en ook vind ik het scherm beter afleesbaar als een touchscreen. Voor mij is ook de voeding een belangrijke eis, de Garmin GPSMAP 64st werkt op 2 penlite batterijen die lang genoeg meegaan voor een lange dagtrip, maar met een setje extra batterijen kom je zeker nooit zonder te staan. Met een ingebouwde accu is leeg ook echt leeg.
Kaarten zijn eenvoudig in te laden net als de gewenste tracks welke je ook prima kan bewerken in Basecamp.
De sport funktie's zoals hartslag en cadans zijn bij dit toestel zijn wat minder, maar hiervan geef je aan dat dit ook geen eis is.
Met livetracking heb ik geen ervaring maar ik heb wel eens gelezen dat dit mogelijk zou moeten zijn i.c.m. een I-phone
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

EJB schreef: Met een ingebouwde accu is leeg ook echt leeg.
En dit kun je oplossen door een powerbankje mee te nemen. :bier:

Er zijn veel navi's te koop welke geschikt zijn in de verschillende prijsklasses. Persoonlijk gebruik ik een TeasyOne2, redelijk goedkoop en prima geschikt voor jouw doeleinden. Geïnstalleerde kaarten zijn prima en worden regelmatig van een update voorzien. Gebruikersgemak is goed, afleesbaarheid van het scherm in vol zonlicht ook prima.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Ik gebruik ook tot tevredenheid een Teasi One
Duidelijke kaartweergave op het scherm, gemakkelijk inladen van GPX-tracks, groot scherm (in vergelijking met heel wat andere fiets-GPSen).

Bediening gebeurt via touchscreen. Heel wat fietshandschoenen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om touch-screens te bedienen (ik gebruik bvb. deze waarmee dit perfect gaat)

Live-tracking kun je evengoed via je gewone telefoon doen, die je sowieso bij je hebt (kwestie bij ingeval van nood iemand te kunnen opbellen).
Daar biedt Google Maps sinds kort de mogelijkheid om je door één iemand specifiek te laten volgen
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Etrex 30, bijna plug and play. Doet precies wat jij verwacht, zo te lezen. Penlite batterijen, en bediening via knuppeltje en knoppen! Ideaal dingetje!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n powerbankje brengt ook nieuwe problemen.
Onderweg het stekkertje er in is niet handig, je USB connector voert dan stroom en kan nat worden (regen en/of zweet). Da's geen gelukkige combinatie!
Verder moet je de powerbank dan ook ergens opbergen, frametasje of zoiets.
Volgens mij schiet je het doel dan volledig voorrbij, je koopt een klein licht apparaatje en gaat dat dan aansluiten op een forse powerbank...
's Avonds bijladen uit een powerbank gaat echter prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik heb zelf een Garmin Dakota 20 en een Edge 820. Qua navigatie (narijden van tracks) gaat er niets boven de simpele Dakota. Gewoon (oplaatbare) penlites erin en gaan.

De Edge is een prima trainings apparaat voor intervallen etc, ook Livetracks en ongeval detectie zijn handig voor het thuisfront. De Edge gebruik ik bijna dagelijks om mijn ritten mee vast te leggen en gestructureerd te trainen, maar als ik naar het buitenland ga om trails te ondekken pak ik de Dakota.

De Telefoon gebruik ik zo min mogelijk omdat ik in geval van nood de accu zo vol mogelijk wil hebben. (Ik ga meestal alleen de bush-bush in)
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is ook mijn ervaring met de Edge 810 en de Etrex30.
Voor de training en de statistieken is de Edge810 duidelijk in het voordeel.
Als ik ergens in een vreemd bos wordt gedumpt, dan heb ik liever de Etrex30 bij me.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef:Zo'n powerbankje brengt ook nieuwe problemen.
Onderweg het stekkertje er in is niet handig, je USB connector voert dan stroom en kan nat worden (regen en/of zweet). Da's geen gelukkige combinatie!
Verder moet je de powerbank dan ook ergens opbergen, frametasje of zoiets.
Volgens mij schiet je het doel dan volledig voorrbij, je koopt een klein licht apparaatje en gaat dat dan aansluiten op een forse powerbank...
's Avonds bijladen uit een powerbank gaat echter prima.
Even een foto ter verduidelijking.

Afbeelding

Ik had deze setup vorig jaar tijdens de 100vHorst. Ik denk dat de accu op zich zo'n 8 uur stroom levert en de powerbank (ding weegt 60 gram overigens) was puur als reserve. Voor het merendeel van de bikers zal 8 uur navigeren meer dan voldoende zijn op 1 dag. Dit is dus een oplossing als je echt een heel lang gaat biken.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Een powerbank is voor incidenteel mogelijk een leuke oplossing, maar als je veel lange afstanden in verschillende weersomstandigheden rijd lijkt het mij wat kwetsbaar. Mijn voorkeur voor losse batterijen is mede ingegeven omdat ik inmiddels 6 maal Duchenne Heroes heb gereden met GPS waarbij het toch wel erg makkelijk is om snel een paar batterijen te kunnen wisselen. Als de batterijen bij vertrek niet 100% vol zijn geen enkel probleem, ik neem eventueel 2 setjes reserve mee.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn oldskool Garmin Edge 705 navigeert meer dan prima en gaat fors langer mee dan zijn modernere broertjes (de 800, 810, 1000 etc) Tegen het eind van een 10 urige Alpendag wel gehad dat mijn Garmin nog 30% accu had en de rest leeg was. Voor nog langere tochten gebruik ik ook een powerbank en dan in een Topeak fuel tank toptubetas. Die heeft ook een mooie rubberen doorvoer voor je kabel mocht het gaan regenen. Heb er afgelopen jaar zowel Zwolle-Zeist (205km solo) mee genavigeerd als de TNNZ waarbij de Garmin elke avond in de powerbank ging.
Degelijk is ie ook, heb hem al 2 keer op het dak van de auto laten liggen....
Ik heb al meerdere malen verlekkerd naar de nieuwe Garmins gekeken (want iets nieuws is altijd leuk ;-) ) maar tot dusver heeft nog geen enkele me kunnen overtuigen. Ik vermoed dan ook als deze het ooit begeeft ik weer een 705 ga zoeken.

Maar samengevat: Als je op zoek bent naar een oneindige accuduur (en dus meerdaagse tochten van meer dan 10u per dag) dan zou je een Etrex oid kunnen overwegen met vervangbare batterijen. Zijn je dagen net iets korter en wil je een compactere unit met alle navigeer en trainingsfaciliteiten dan zou ik lekker een 705 voor 100,- op MP halen. (en bij meerdaagse tochten zonder stopcontact een powerbank) Wil je het nieuwste van het nieuwste en instant 4G uploads naar Strava dan zou ik een 810 of 1000 ofzo nemen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

suravida schreef:Mijn oldskool Garmin Edge 705 navigeert meer dan prima en gaat fors langer mee dan zijn modernere broertjes (de 800, 810, 1000 etc) Tegen het eind van een 10 urige Alpendag wel gehad dat mijn Garmin nog 30% accu had en de rest leeg was. Voor nog langere tochten gebruik ik ook een powerbank en dan in een Topeak fuel tank toptubetas. Die heeft ook een mooie rubberen doorvoer voor je kabel mocht het gaan regenen. Heb er afgelopen jaar zowel Zwolle-Zeist (205km solo) mee genavigeerd als de TNNZ waarbij de Garmin elke avond in de powerbank ging.
Degelijk is ie ook, heb hem al 2 keer op het dak van de auto laten liggen....
Ik heb al meerdere malen verlekkerd naar de nieuwe Garmins gekeken (want iets nieuws is altijd leuk ;-) ) maar tot dusver heeft nog geen enkele me kunnen overtuigen. Ik vermoed dan ook als deze het ooit begeeft ik weer een 705 ga zoeken.
+1 , ik heb al 9 jaar met dezelfde volle tevredenheid een Edge 605. En werk met routes maken en tracks verwerken nog steeds met Mapsource en het converteerprogramma WINgbd3. Hartslagen en vooral Strava interresseert mij niets.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
wottie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 17:45

Ik rij al enige tijd met de oregon 600, voor mij een ideaal apparaat door het scherm wat zeer goed is af te lezen in alle weersomstandigheden. (ook als de zon er vol op schijnt)

Zoals eerder al genoemd zijn de AA batterijen erg handig omdat die overal te krijgen zijn, mocht je eens ver van huis zijn met een lege navigatie.

Grootste nadeel is het formaat denk ik, door de batterijen is hij vrij dik en het scherm had groter gekund in vergelijking met de rest van het apparaat
Plaats reactie