Strava en hoogtemeters......

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Hoe kan het toch dat als ik mijn Garmin of Bryton upload naar Strava, mijn geklommen hoogtemeters zo erg afwijken??? Ik rij bijvoorbeeld 1100hm, Strava maakt daar standaard 700 a 800 van. Ook altijd minder, nooit meer....
Heeft dit te maken met instellen van de actuele hoogte op locatie van starten in de Garmin of Bryton? Doet Strava maar wat? Ben benieuwd...
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

hier zijn al een paar posts over in het grote strava topic.... iets met kaarten en onnauwkeurigheid :-)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Net als je afstand verschilt het sowieso per apparaat.
Ooit heb ik het stuk tekst in de link gelezen, is al een poosje terug dus je mag het zelf even bekijken http://regex.info/blog/2015-05-09/2568" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Elvander op di 7 februari 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Afstand is bij mij altijd vrij gelijk....alleen die hoogtemeters :~
Pathologisch Mountainbiker
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

GPS toestellen werken vrij nauwkeurig als het gaat om plaatsbepaling. Daar gaat het ook om want je moet er mee kunnen navigeren of tracks narijden. Hoogtemeters is meer een toegevoegd marketing gadget en per definitie heel onnauwkeurig. Bovendien is dat ook iets wat de gemiddelde fietser toch niet interesseert. Zijn alleen belangrijk voor vliegtuigpiloten.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Dat ben ik niet met je eens Tsjibiti. Voor de gemiddelde biker zijn die hoogtemeters juist wel interessant. Het aantal hoogtemeters dat je maakt tijdens een rit zegt iets over hoe zwaar die rit is.

Zelf heb ik een Polar V650 met barometrische hoogtemeter en de hoogtemeters wijken altijd af. Niet alleen met Strava, maar ook met andere apparaten. Ik neem de onnauwkeurigheid voor lief, het gaat mij er meer om dat ik een idee heb hoe zwaar de rit was.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Precies Mark, bij mijn v650 is dat precies zo.
In tegenstelling tot Montferbiker heb ik het idee dat het altijd meer hoogtemeters zijn die in strava genoteerd worden als ik mijn v650 laat uploaden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De barometer in je gps vlakt de kleine hoogteverschillen af.
Met barometer kan het dus gebeuren dat je toestel iets minder hoogtemeters aangeeft dan wat je in werkelijkheid hebt gereden.

Een gps zonder barometer berekend bij iedere meting ook de hoogte.
De onvermijdelijke meetfout telt door in het eindresultaat, waardoor je aan het eind van de rit altijd teveel hoogtemeters hebt geteld.

Strava en andere programmas werken met een kaart met een (nauwkeurig) hoogteprofiel.
Je track wordt dus op die kaart gelegd en zo worden de hoogtemeters berekend.
Deze methode levert meestal ook te weinig hoogtemeters op, omdat ook hier kleine hoogteverschillen over het hoofd worden gezien.

Alles bij elkaar kan je dus stellen dat je de hoogtemeters niet al te serieus moet nemen, hoewel het ook geen lachertje mag worden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Juup
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 19 augustus 2015, 13:26

Bij garmin wordt verschil gemaakt tussen de barometrische hoogtemeter en de hoogtemeter op basis van GPS. Bij de laatste optie past zowel Garmin Connect als Strava een correctie toe op de hoogtemeters.

Ik heb daarom een Garmin met barometer gekocht en nu verschilt Strava niet meer met mijn Garmin.

ps. uitzondering op de regel is de Garmin Touring PLUS deze heeft een barometrische hoogtemeter maar de software van Garmin herkent het verschil tussen de touring en de touring PLUS niet en past dus toch een correctie toe.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Barometrische hoogtemeters zijn ook niet zaligmakend.
Zijn afhankelijk van het weer, wanneer er drukverschillen zijn worden er zomaar andere waardes gegeven.

Dit is makkelijk te zien bij ritjes in de vlakke polder bijv wanneer het begint te regenen oid.
Ook een woon-werk (heen en terug) rit die als een complete rit is opgenomen bevat bij mij opeens 200hm in een vlak landschap.

Dit is echter weer te corrigeren in Strava.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef:Barometrische hoogtemeters zijn ook niet zaligmakend.
Zijn afhankelijk van het weer, wanneer er drukverschillen zijn worden er zomaar andere waardes gegeven.

Dit is makkelijk te zien bij ritjes in de vlakke polder bijv wanneer het begint te regenen oid.
Ook een woon-werk (heen en terug) rit die als een complete rit is opgenomen bevat bij mij opeens 200hm in een vlak landschap.

Dit is echter weer te corrigeren in Strava.
Je hebt dan waarschijnlijk een Edge.
Garmin Outdoor modellen hebben een slimme compensatie voor dit probleem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rayb81 schreef:Barometrische hoogtemeters zijn ook niet zaligmakend.
Zijn afhankelijk van het weer, wanneer er drukverschillen zijn worden er zomaar andere waardes gegeven.

Dit is makkelijk te zien bij ritjes in de vlakke polder bijv wanneer het begint te regenen oid.
Ook een woon-werk (heen en terug) rit die als een complete rit is opgenomen bevat bij mij opeens 200hm in een vlak landschap.

Dit is echter weer te corrigeren in Strava.
Nogmaals : het registreren van hoogtemeters in dit vlakke land is volstrekt onbelangrijk en onzinnig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Onzin meermaals herhalen maakt het niet minder onzinnig.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tsjibiti schreef:Nogmaals : het registreren van hoogtemeters in dit vlakke land is volstrekt onbelangrijk en onzinnig.
Wat niet wegneemt dat de techniek gewoon behoorlijk moet functioneren.

Een Edge met barometrische hoogtemeting doet maar 1x een koppeling van gps hoogtemeting aan barometerstand,
dat is bij inschakeling.
Als daarna de luchtdruk veranderd ga je klimmen of dalen, ook al rij je de hele tijd 4 meter onder NAP.
Voor iedereen die niet in de polder rijdt is het toch leuk om aan het eind vd dag te zien hoeveel meter je hebt geklommen en gedaald.
Je mag de hoogtemeters gerust onzin vinden of negeren, maar als je een apparaat van 400 of 500 euro koopt, dan mag je verwachten dat het ding z'n werk doet.
En als je dan de Vaalserberg bent opgefietst wil je dat ook terugzien in de logging.
Dus helemaal onzin is het niet.
Je moet je alleen bewust zijn van de beperkingen en de zaak een beetje kunnen relativeren ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie